2016-12-20, 17:48
Medlem
Muslimer runtom i Europa går naturligtvis ut och högljutt och fördömer dådet!
Citera
2016-12-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, om man bortser från detaljen att tradarens polske chaufför inte satt på förarplatsen och dessutom var skjuten.

Varför skulle den detaljen tala för muslimer? Det som däremot talar för ett terrordåd inspirerad av IS är likheterna med dådet i Nice samt att IS har uppmanat sina anhängare att döda folk på detta sätt.

Men det är faktiskt märkligt att den gripne inte hade något blod på sina kläder med tanke på att han skulle ha skjutit chauffören som satt bredvid honom. Att MGM greps tack vare att en privatperson sprang efter någon som han trodde var GM var i mitt tycke lite skakig uppgift redan när jag hörde den igår. Jag menar att kanske tog den här privatpersonen fel. En annan uppgift från igår som jag inte kan hitta nu är följande. Chaufförens arbetsgivare berättade att någon hade "övningskört" med lastbilen vid flera tillfällen. Det hade han sett tidigare när han hade kollat på hur många kilometer hade körts med lastbilen. Han menade att lastbilen måste ha blivit stulen vid dessa tillfällen. Vem skulle det ha varit som använde lastbilen och ställde den tillbaka utan att ägaren upptäckte det? Dessutom har jag uppfattat det som att företaget har sitt säte (och garage) i Polen Jag kan ha fel, kanske hade de en filial och garage i Berlin. Men om jag har rätt, då måste GM komma från Polen (oavsett etnicitet) och dessutom vara bekant med någon som jobbar på företaget. Annars hade han knappast valt just detta företag och heller inte haft access till just denna lastbil när han ville "övningsköra" inför sitt morduppdrag.
Citera
2016-12-20, 17:50
Medlem
motvalls avatar
Spekulerades tidigare var lastbilschaffisen, Lukasz U, skulle lämna sin last på måndag men nekades. Wedding (eg norra Moabit), Friedrich-Krause-Ufer och hos Thyssen-Krupp där påstår Bild i denna artikel; http://www.bild.de/regional/berlin/weihnachtsmarkt-an-der-gedaechtniskirche/das-ist-der-erschossene-lkw-fahrer-49408256.bild.html#fromWall

Antagligen är det någonstans i närområdet som den kapades/stals, dvs norra Moabit eller södra Wedding.
Citera
2016-12-20, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det var inte chauffören som rattade tradaren, den biten är klar och var rätt uppenbar redan inledningsvis, värre är det med alla dessa flyktingar med sina problem och aggressioner det är ju ett stort problem i Europa att de söker sig till lastbilar och då kan ju saker lätt spåra ur.

Chauförren var givetvis skjuten innan sannolikt då bilen börjar göra konstiga starter/stop. Han som körde var betald/inhyrd av betydligt mer förslagna terrorister, han är en skyldig "patsy". Därav att han inte hade någon pistol och sprang iväg. Nyrekryterad. Jag tror de har rätt person, han beter sig som en vanlig kriminell och nekar. det kan vara tur att han inte har skador på sig själv el kläder.

det borde finnas en del vittnen som sett föraren kliva ur.
Citera
2016-12-20, 17:52
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det var inte chauffören som rattade tradaren, den biten är klar och var rätt uppenbar redan inledningsvis, värre är det med alla dessa flyktingar med sina problem och aggressioner det är ju ett stort problem i Europa att de söker sig till lastbilar och då kan ju saker lätt spåra ur.

Hur kul vara lastbilschaffis nu?
Dags för risktillägg?
Dags för Scania att bygga säkra förarhytter?
Citera
2016-12-20, 17:53
Medlem
Källa: http://www.spiegel.de/politik/deutschland/berlin-anschlag-vermutet-mutmasslicher-taeter-naved-b-war-offenbar-polizeibekannt-a-1126641.html

Citat:
Die Festnahme des mutmaßlichen Täters Naved B. erfolgte nach dem Hinweis eines Zeugen. Der hatte den Fahrer aussteigen sehen, ihn verfolgt, aber kurze Zeit später verloren. Die Polizei nahm den Verdächtigen später an der Siegessäule fest - allerdings nur auf Grundlage der Personenbeschreibung.

Direktöversättning:
Citat:
The suspected perpetrator, Naved B., was arrested according to a witness. He had seen the driver disembark, followed him, but lost a short time later. The police later arrested the suspect at the Siegessäule, but only on the basis of the person description.

Så vittnet såg GM kliva ur lastbilen men tappade bort honom vid själva jakten och greps först senare av polis enbart utifrån signalement. Troligt med den info som framkommit tidigare att det är fel person som är gripen?
Citera
2016-12-20, 17:55
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Åkeriets ägare heter Ariel Zurawski.

Den döde chauffören Lukasz Urban. Låter det tillräckligt polskt ?
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Föraren hette alltså Lukasz Urban.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Chauffören hette Lukasz. Det är hans kusin som heter Ariel.

EDIT: Trea.
Ja, kusin, ägaren heter Ariel och chauffören/hans kusin Lukas/Lukasz. Hur många judiska åkerier finns det i Polen? En ren tillfällighet att GM kapar en lastbil av dito för att utföra ett attentat i Tyskland (inte Polen)? Ok, om åkeriet använde vissa symboler i logotyp eller marknadsföring kan jag förstå att de blir måltavla för ett brott likt detta ("terrorism" på FB). Eftersom jag inte är en förintelseförnekare påstår jag att det nästan inte finns några judar i Polen.

Edit:
Åkeriägarens namn står på lastbilarna.
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-12-20 kl. 18:05.
Citera
2016-12-20, 17:56
Medlem
MyJustices avatar
Har vi några uppgifter om hur lång sträcka Lastbilen rörde sig i folkmängden .
Själv kör jag inom ett hamn område och har i de flesta fall
nånstans mellan 40 till 75 tons vikt när jag kör
Lite nyfiken på sträckan
Citera
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Så det är typ bekräftat att polisen har fel GM?

http://www.dailymail.co.uk/home/index.html

Om detta stämmer så kan det utan tvekan hända mer grejer.
Citera
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Dags för risktillägg?
Om du frågar chaufförerna som trafikerar Calais/Dover så lär du få medhåll.
Citera
Medlem
valleros avatar
Besynnerligt agerande av tyska polisen.
Att på ett dygn inte kunna säkert fastställa om den gripne är GM duger inte. Hur svårt kan det vara? Övervakningskameror, blod, skott på nära håll och ett jävla tumult inne i en förarhytt lämnar en del spår...
Om de nu har gripit fel person så borde det ha tagit ca 10 minuter att konstatera - inte 20 timmar.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Dags för risktillägg?
Vänta bara. Myndigheterna kommer snart stävja detta med hårdare regler för att ta lastbilskörkort. Då kommer terroristerna allt att få det tufft.
Det är ju så det funkar. När det blir vanligare med skjutvapenbrott brukar det strax komma hårdare regler för vapenförvaring för jägare och förbud mot ollonpistoler och pluggade vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in