Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-19, 22:36
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

- - - - -

Nya tipstråden här inne nu ju. Skoj, bara kom in med ett expertstafettuttagningstips

Funderade på om det finns intresse för ett längdskidortips. Min tanke är att vid varje WC med start i TdS tippa inbördes placering på varje svensk i Sveriges lag, och lika så för Norge och Finland.

Ex.

Sprint ValMustair damer

Ida
Kalla
Stina
Dyvik
Haag
Wikén

Falla
Weng
Flugan
Haga
KO Slind
Jacobsen

Pärmäkoski
Mononen
Kyllönen
Roponen
Saarinen
Niskanen

Och sedan få poäng utifrån hur nära man var att pricka helt rätt. Enbart längdskidor och varje WC-tävling. Jag drar gärna igång detta fast det kräver att minst 5-7st öppet visar intresse om att vara med för att det ska vara lönt.

Edit: alternativt enbart tippa på svenskarnas placeringar.

Jag är intresserad
2016-12-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tror att landslagsledningen satsar på "säkra" kort och kör Kalla på sista och hoppas att övriga överträffar sig själv för att ge henne ett hyfsat utgångsläge. Så här ser min förmodade uppställning ut: Ingemarsdotter - Haag - Rydqvist - Kalla.

Ja, eller hur? Precis som man gjorde i Falun-VM, då man slängde in tre "nya" i stafetten, Bleckur, Rydqvist & Nilsson, bara Kalla som fick vara kvar från guldlaget i Sochi..

Självklart måste man framför allt gå på form, vilket Grip betonat många gånger, "de bästa ska åka"..

Det är förstås helt rätt, man måste ju ha en tävling om platserna, hur ska man annars som ledare kunna motivera uttagningar för sina åkare om det inte räcker med att vara bäst..

Det som kan komma upp till diskussion är väl om Ebba skulle vara aktuell, eftersom hon fortfarande är junior kommer man förstås diskutera med hennes tränare om hon är redo för en sådan uppgift..

Landslagsledningen vet att de sitter på en guldklimp här och kommer inte att ta något dumt beslut i frågan om Ebba, var så säker..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-12-19 kl. 22:42.
2016-12-19, 22:40
Medlem
t0xx0ms avatar
Norge:
Östberg, Weng, Jacobsen, Björgen

Sverige:
Haag, Kalla, Ida, Nilsson

Finland
Kyllönen, Niskanen, Mononen, Pärmäkoski

2016-12-19, 22:47
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Finland saknar väl avslutare rakt igenom, men Pärmäkoski känns i särklass bäst även i sprint just nu pga. sin grundkapacitet så det kommer nog bygga mer på hur man vill ställa upp laget än något annat. Hon var svagare under Sochi och Falun än vad hon är nu så det är nog inget man tänker på, svårt att se henne bli uppåkt 20-25 sekunder av någon i fältet t.ex. om ett sånt scenario mot förmodan skulle inträffa igen. Hursomhelst är det den sträckan hon haft dom tre gånger hon har åkt i en mästerskapsstafett, i världscupen lite mer blandat.

Finländarna här inne kanske har en bättre bild över vilket lag man bör ställa upp med, om man ska lägga största krutet på att hänga med eller ha en laguppställning med störst chans på guld. För svensk del skulle jag påstå att det är viss skillnad mellan idealuppställningen för att säkra medalj och kämpa om guldet.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Inte är de lätt tippa dessa tre lag redan nu man måste väl försöka...

Norge Östberg Björgen Astrid Weng fungera ju bra sist tror Astrid höjer sig och tar Hagas plats rakt av

Finland Kyllönen Niskanen Mononen Pärmäkoski Mäkäräinen kan nog utmana om Niskanen inte hittar formen mer tveksam till Roponen

Sverige Ida Kalla Rydan Stina inte som jag vill utan mer vad jag tror de blir
Tycker den uttagningen gör mest sense om alla är i form.

Laukkanen kanske skulle vara ett intressant alternativ också som har lite andra spetsegenskaper än de Mäkäräinen skulle stå för.
2016-12-19, 23:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
I min bok är Stina det mest "säkra" kortet i dagsläget..

Och vadå renodlade sprintrar? Stina är ingen Pellegrino direkt, dessutom utvecklas hon på distans hela tiden..

Stina är ju redan en av världens bästa sprintåkare och borde befästa den positionen innan hon tar steget till att bli en mer komplett åkare. Allt annat vore dumt. Finns ju flera exempel på sprintrar som börjat köra mer distans och tappat explosiviteten utan att bli någon stjärna på distans för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Om Stina åker sista mot Weng Björgen eller Östberg då kan Stina lugnt åka i rygg på dom för då kommer dom känna pressen att behöva göra något.. men möter hon Falla vad blir taktiken då? då kan nästan Falla spela på spurten o låta Stina dra

Jag ser fram emot att se Stina "lugnt åka i rygg" på Weng, Björgen eller Östberg Skulle möjligen vara i tätt snöfall, men knappast ens då.

Citat:
Ursprungligen postat av aergia
Eh, Stina petad ur stafettlaget? Lär inte hända om inte formen sviker rejält eller sjukdom kommer i vägen. Ida är ett betydligt osäkrare kort än Stina.

Beror på tävlingsschemat, dagsformen och hur chanserna ser ut för respektive åkare totalt sett. Stina är ju en guldkandidat på sprint och sprintstafett och man kommer så klart att optimera hennes chanser att lyckas där före stafetten där man realistiskt sett kör för en medalj bakom "oslagbara" Norge.
2016-12-20, 00:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Jag ser fram emot att se Stina "lugnt åka i rygg" på Weng, Björgen eller Östberg Skulle möjligen vara i tätt snöfall, men knappast ens då.

Håller med. Stina hade inte mycket att sätta emot varken Weng, Östberg, eller Björgen (som knappast är i toppslag) i helgens masstart. Visserligen dubbla distansen, men det var ju å andra sidan en lättkuperad bana där Stina trots det fick släppa några meter i varje stigning. (taktik eller inte, så fick hon slita för att täppa till luckan varje gång)

Nej, jag tror mer på Stina i klassiskt, där man har större nytta av att hängåka. Jag tycker att Stina dessutom är bättre i klassiskt.

När det gäller sistasträckan är väl Kalla förstavalet? Efter Sochi kan jag inte se något bättre alternativ. Hon har rutinen och hårdheten som krävs, både fysiskt och mentalt, för att kunna utmana och avgöra mot konkurrenterna. Det är väl dessutom ingen hemlighet att just jaktstarter i fristil är Kallas favoritdistans och hon höjer sig ofta en nivå eller två i såna lägen.

I övrigt känns det nästan för tidigt att börja spekulera i vilka som ska åka i laget. Ida, Ebba, Sofia och Wikén har ju lite att bevisa i årets världcup. Haag och Rydqvist har visat stigande form, men kan knappast känna sig säkra på en plats.

Det är nog bäst att avvakta TDS innan man på allvar börjar pussla ihop "bästa laget".
2016-12-20, 03:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Stina är ju redan en av världens bästa sprintåkare och borde befästa den positionen innan hon tar steget till att bli en mer komplett åkare. Allt annat vore dumt. Finns ju flera exempel på sprintrar som börjat köra mer distans och tappat explosiviteten utan att bli någon stjärna på distans för det.

Stina har har som ambition att bli en komplett åkare och bli väldigt duktig på distans (vilket hon redan nästan är), uppenbarligen att hon själv, svenska ledningen och tränarna och många andra har betydligt större tilltro till henne än vad du har. Och det finns ju exempel på motsatsen, dvs sprintrar som satsat på att bl bättre på distans men som behållit sin explosivitet och blivit stjärnor både i sprint och på distans.

Citat:

Det handlar ju oftast inte om "åka lugnt" i rygg på Weng, Björgen eller Östberg utan det handlar om hög fart hela tiden men jag tycker Stina visat flera gånger att hon har kapacitet för detta. Men när jag läser det du skriver så undrar jag om du verkligen har sett de olika jaktstarts- och masstartslopp där hon åkt bra. Du verkar se allt ur den mest pessimistiska synvinkeln. I Ruka förra säsongen bara för att ta ett av dessa exempel så var ju Stina den som bäst kunde gå med Weng innan Weng åkte fel och sedan kunde ju hon åka med Östberg och dessutom så åkte hon ifrån Östberg innan de kom till upploppet.

Citat:
Beror på tävlingsschemat, dagsformen och hur chanserna ser ut för respektive åkare totalt sett. Stina är ju en guldkandidat på sprint och sprintstafett och man kommer så klart att optimera hennes chanser att lyckas där före stafetten där man realistiskt sett kör för en medalj bakom "oslagbara" Norge.

Stina och även ledningen tror jag utgår ifrån att Stina skall åka sprinten och de båda stafetterna. Sedan är ju vilka distanslopp hon skall åka under övervägande, hon har ju själv sagt att hon prioriterar skiathlonen fram för det klassiska loppet och därför funderar på att välja bort det klassiska loppet. Hon skulle också vilja åka tremilen men att det handlar om hur det kommer påverka henne i de lopp som kommer direkt efter VM.

När det gäller ambitionen i stafetten så tror jag inte att ledningen tycker att man endast bör åka för en medalj, uppställningen av stafettlaget i VM i Falun tyder ju på att man gick för guldet och man var ju bara ett fall på Rydqvist ifrån att Stina hade gått ut tillsammans med Bjørgen på sistasträckan. Är alla svenskor i form och vi ställer upp med bästa laget så tycker jag det är realistiskt med en guldkamp mot Norge.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-12-20 kl. 03:37.
2016-12-20, 03:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Håller med. Stina hade inte mycket att sätta emot varken Weng, Östberg, eller Björgen (som knappast är i toppslag) i helgens masstart. Visserligen dubbla distansen, men det var ju å andra sidan en lättkuperad bana där Stina trots det fick släppa några meter i varje stigning. (taktik eller inte, så fick hon slita för att täppa till luckan varje gång)

Jag håller inte med. Jag tyckte Stina hade ganska mycket att sätta emot, saknades bara det allra sista för hon skulle ha lyckats. Det må ha varit en lättkuperad bana men jag uppfattar inte den som en lätt bana.

Citat:

När det gäller sistasträckan är väl Kalla förstavalet? Efter Sochi kan jag inte se något bättre alternativ. Hon har rutinen och hårdheten som krävs, både fysiskt och mentalt, för att kunna utmana och avgöra mot konkurrenterna. Det är väl dessutom ingen hemlighet att just jaktstarter i fristil är Kallas favoritdistans och hon höjer sig ofta en nivå eller två i såna lägen.

Nej, jag skulle säga att Stina är förstavalat, särskilt efter den senaste VM-stafetten. Kalla gjorde det superbt i OS-stafetten men hon gick inte med/mot en Björgen i toppform och med bra skidor. I så fall tror jag inte Kalla hade lyckats att besegra Björgen (vi såg ju i skiathlonen hur bättre Björgen var än Kalla i slutet mot loppet). Kallas spurt kan inte mäta sig med Stinas distansspurt. Jag tycker väl att Kalla har visat upp ett ganska varierat resultat på jaktstarter i fristil de senaste åren (mer att SVT:s Blomqvist ger en allt för positiv bild av Kalla på denna typ av lopp).

Citat:
Det är nog bäst att avvakta TDS innan man på allvar börjar pussla ihop "bästa laget".

Jag tycker inte alls det är fel att just nu spekulera om hur bästa laget skulle kunna se ut; det är väl därför som vi skriver härinne, för att vi gillar att spekulera och diskutera.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-12-20 kl. 03:41.
2016-12-20, 07:53
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker inte alls det är fel att just nu spekulera om hur bästa laget skulle kunna se ut; det är väl därför som vi skriver härinne, för att vi gillar att spekulera och diskutera.

Ta det lugnt, jag var inte ute efter att förtrycka det fria ordet eller så. Visst kan man spekulera i vilka åkare som kan tänkas hitta formen fram mot VM, men för egen del tycker jag det är för många frågetecken i dagsläget för att dra några större slutsatser, så jag avvaktar touren.

Angående Stinas förmåga på en slutsträcka så får man hoppas att loppet i Lillehammer bara var en tillfällighet (tidsavståndet upp till segraren blev dock alldeles för stort för min smak). Helgens lopp visade iofs på en rejäl förbättring jämfört med i Bruksvallarna, där hon blev klart slagen av både Ebba och Falken på 5 km fritt. Jag säger inte att det är fel att sätta Stina på sista. Jag skulle dock känna mig tryggare med Kalla som avslutare, med tanke på hennes rutin i att disponera lopp över lite längre distans.
2016-12-20, 11:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Norges trupp till Tour de Ski:

Ingvild Flugstad Østberg
Kathrine Rolsted Harsem
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Ragnhild Haga
Maiken Caspersen Falla
Kari Øyre Slind
Heidi Weng
Lotta Udnes Weng

Hans Christer Holund
Petter Northug
Finn Hågen Krogh
Simen Hegstad Krüger
Emil Iversen
Didrik Tønseth
Martin Johnsrud Sundby
Niklas Dyrhaug
2016-12-20, 11:31
Medlem
Med tanke på det man läste hos NRK om Northugs status igår lär hans uttagning vara preliminär? Har dom förresten 8+8 startplatser?
2016-12-20, 11:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Med tanke på det man läste hos NRK om Northugs status igår lär hans uttagning vara preliminär? Har dom förresten 8+8 startplatser?

Nationskvot + ledare i världscupen + ledare i Skandinaviska cupen = 8 på både dam- och herrsidan.

Northug skall väl få några dagar till på sig innan han ger definitivt klartecken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in