Beror på tävlingsschemat, dagsformen och hur chanserna ser ut för respektive åkare totalt sett. Stina är ju en guldkandidat på sprint och sprintstafett och man kommer så klart att optimera hennes chanser att lyckas där före stafetten där man realistiskt sett kör för en medalj bakom "oslagbara" Norge.
Jo, men tjena.. Tror du på riktigt att man skulle sortera bort stafetten?
Det är ju den mest prestigefyllda distansen, där man gör upp om vilket landslag och land som är bäst på skidor..
Tror du verkligen Sverige bara kör för medalj? Målet är självklart att peta ner norskorna från tronen och bli det ledande damlandslaget, både i Lahtis-VM och framöver..
Grip sade väl för något år sedan, "att vid OS 2018 ska Sverige vara det ledande landslaget på damsidan"..
Han sade också redan i samband med Falun-VM att han tror Stina & Kalla kommer abonnera på sina platser i stafettlaget flera år framöver, medan det kommer att vara mera öppet om de andra två platserna..
Falla skall bara åka de två förstorat etapperna. Inte ett jättestarkt damlag som Norge ställer upp med som helhet. Som någon norrman uttryckte det "Bredden her er faktisk ikke overveldende".
Senast redigerad av Alkibiades 2016-12-20 kl. 12:15.
Jo, men tjena.. Tror du på riktigt att man skulle sortera bort stafetten?
Det är ju den mest prestigefyllda distansen, där man gör upp om vilket landslag och land som är bäst på skidor..
Tror du verkligen Sverige bara kör för medalj? Målet är självklart att peta ner norskorna från tronen och bli det ledande damlandslaget, både i Lahtis-VM och framöver..
Grip sade väl för något år sedan, "att vid OS 2018 ska Sverige vara det ledande landslaget på damsidan"..
Jag kollade upp tävlingsschemat och såg att stafetten ligger efter båda sprintgrenarna - vilket också brukar vara fallet - och då blir ju Stina "ledig", om hon platsar och vill. Någon hade sagt att stafetten låg tidigare, men det var ju fel, och då finns det ingen anledning att spara Stina. Annars tror jag definitivt att man hade försökt optimera hennes guldchanser på sprinten i stället för att låta henne köra en hängsträcka i stafetten. Guld smäller alltid högst, oavsett gren.
Om Sverige "bara" kör för medalj? Ja, om skillnaden mellan Norge och Sverige (övriga världen) är lika stor som för tillfället så är det realistiskt att köra för medalj, allt annat är ju bara maskhållning och ett spel för galleriet. Självklart säger Grip m.fl. att de kör för guldet, och i Norge skrattar alla åt de verklighetsförnekande svenskarna ... Ungefär som när Hellner, Halfvarsson eller någon annan under tidigare VM sagt att i år ska de minsann knäcka Northug på slutsträckan
Falla skall bara åka de två förstorat etapperna. Inte ett jättestarkt damlag som Norge ställer upp med som helhet. Som någon norrman uttryckte det "Bredden her er faktisk ikke overveldende".
Håller med. Troligen får Norge nöja sig med dubbelseger, och så blir det finskt på tredjeplatsen. Dessutom tror jag att det bara blir dubbelseger på herrsidan också, nu när Northug inte är i form. Kul att Norges dominans är bruten och att skidvärlden breddar sig
Jag kollade upp tävlingsschemat och såg att stafetten ligger efter båda sprintgrenarna - vilket också brukar vara fallet - och då blir ju Stina "ledig", om hon platsar och vill. Någon hade sagt att stafetten låg tidigare, men det var ju fel, och då finns det ingen anledning att spara Stina. Annars tror jag definitivt att man hade försökt optimera hennes guldchanser på sprinten i stället för att låta henne köra en hängsträcka i stafetten. Guld smäller alltid högst, oavsett gren.
Om Sverige "bara" kör för medalj? Ja, om skillnaden mellan Norge och Sverige (övriga världen) är lika stor som för tillfället så är det realistiskt att köra för medalj, allt annat är ju bara maskhållning och ett spel för galleriet. Självklart säger Grip m.fl. att de kör för guldet, och i Norge skrattar alla åt de verklighetsförnekande svenskarna ... Ungefär som när Hellner, Halfvarsson eller någon annan under tidigare VM sagt att i år ska de minsann knäcka Northug på slutsträckan
Fast på VM när vi ställer upp med vårt bästa lag så kommer ju skillnaden mellan Sverige och Norge inte alls vara lika stor som den var i nu helgen. Och huruvida man går för guldet eller inte kan man se utifrån hur laget formeras menar jag.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-12-20 kl. 13:19.
Johan Olsson och Santander delar ut ett stipendium för unga talanger inom längdåkningen som kallas Framtidens skidlöfte och är på hela 50000 kr. Det första stipendiet gick naturligtvis till Ebba Andersson.
Så här säger Olsson om Ebba:
Citat:
– Jag gick ju själv skola i Sollefteå, och när jag fått höra vilka tider Ebba gjort i en del backtest har jag nästan tappat hakan. Vilken jäkla motor hon har. Och en extrem potential.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-12-20 kl. 16:10.
Johan Olsson och Santander delar ut ett stipendium för unga talanger inom längdåkningen som kallas Framtidens skidlöfte och är på hela 50000 kr. Det första stipendiet gick naturligtvis till Ebba Andersson.
Så här säger Olsson om Ebba:
Väldigt märkligt att det fortfarande finns de som tvivlar på Ebba Andersson.
Jag ser folk som nämner att Haag, Ida, Falk.. osv bör går före henne i stafetten.. för mig låter det som dom inte är insatta i ämnet. Inget ont om dessa, dom är duktiga men Ebba är unik när ska folk fatta.?
Niskanen ska köra klassiskt, så långt är allt under kontroll. Överraskande är Mononen Finlands svar på Anna Haag med det tillägget att hon har en vass spurt på sista.
Noterbart att tredje sträckan är en nyckelsträcka. Råder för närvarande mycket kliande på huvudet i både Sverige och Finland samt att norskorna kör sitt dåliga kort på just denna sträcka...
Rätt namn = 1 poäng
Rätt namn på rätt placering = 2 poäng
Senast redigerad av rainbowia 2016-12-20 kl. 17:16.
Väldigt märkligt att det fortfarande finns de som tvivlar på Ebba Andersson.
Jag ser folk som nämner att Haag, Ida, Falk.. osv bör går före henne i stafetten.. för mig låter det som dom inte är insatta i ämnet. Inget ont om dessa, dom är duktiga men Ebba är unik när ska folk fatta.?
Tror inte det är så på forumet. De flesta håller nog Ebba som bästa alternativet på tredje bl a jag.
Intressant att Haag är så allround. Kan hon vässa spurten till VM så kanhända hon är ett namn för 4:e med? Ebba bara i ett lag
Nu var det iofs hur vi trodde att laget skulle se ut, inte vilket lag vi ville ha. Även om jag skulle vilja ha med Ebba så är jag inte säker på att Grip tar ut henne till stafetten.