2016-12-19, 17:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Med de laget på förhand var de inte realistiskt tro att vi skulle utmana Norge... men klart de avståndet åxå intressant.. Jag hade då inte förväntningar att vi skulle klara av att utmana Norge utan mer att klara topp 3... och prestationen Wiken gör är i klass med vad hon presterat tidigare i år så svårt kritisera henne utifrån de även om man så klart hoppas de ska vända för Wiken så känns de som mer hoppas nu.. Sverige har bara en åkare som klarat av att matcha Östberg på den sträckan hon gör de är Stina övriga ligger nog runt Belorukova nivå med undantag Kalla väl?..för Belorukova var de nog en väldigt passande distans

Håller med om att det inte var realistiskt att tro att vi skulle matcha Norge men fortfarande är det det avståndet till Norge som är intressant. Saarinen körde väl första sträckan och hon har ju inte varit bra i år så den jämförelsen säger inte så mycket. Wikén åkte väl i nivå med vad hon gjort hittills denna säsong och man kan ju konstatera att det inte räcker till om vi skall kunna utmana Norge om guldet på VM.

Sedan tror jag att Ida, Haag eller Falk hade åkte bättre på förstasträckan. Kanske inte matchat Östberg in till växling men hängt med längre och då hade vi haft mindre avstånd upp.
2016-12-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Håller med om att det inte var realistiskt att tro att vi skulle matcha Norge men fortfarande är det det avståndet till Norge som är intressant. Saarinen körde väl första sträckan och hon har ju inte varit bra i år så den jämförelsen säger inte så mycket. Wikén åkte väl i nivå med vad hon gjort hittills denna säsong och man kan ju konstatera att det inte räcker till om vi skall kunna utmana Norge om guldet på VM.

Sedan tror jag att Ida, Haag eller Falk hade åkte bättre på förstasträckan. Kanske inte matchat Östberg in till växling men hängt med längre och då hade vi haft mindre avstånd upp.

Saarinen har väl bara fått chansen i ett klassiskt WC lopp i år de vara hemma i Ruka då var han på Falk nivå.. sedan har Saarinen på hemma plan på 5 km slagit Mononen o Kyllönen men de var tidigt på säsongen men ändå... nej nej Wiken nivån räcker inte om vi ska slå Norge.. problemet nu är ändå att vi på pappret bara har Stina som kan utmana Norges 3 stora och de räcker inte heller..

självklart hade Ida och Haag åkt bättre och några tjejer till vi har men runt ryskans nivå på dom två första tror jag...
2016-12-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vore en intressant uttagning och uppgörelse men tänk om Finland är med och har Pärmäkoski i praktslag på sista. Då är istället Norge sårbara för hårdkörning. Eftersom man har så duktiga distansspurtare tror jag inte att man tänker i dom banorna.

vågar vill finland vänta med Pärmäkoski till sista snällare slut tjej får man ju leta bjöd ju Kalla på fritt fram i OS.. För Finland är de viktigt få ingång Niskanen om de ska bli riktigt bra tror jag Kyllönen kan väl vara lite på gång nu ändå
2016-12-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
vågar vill finland vänta med Pärmäkoski till sista snällare slut tjej får man ju leta bjöd ju Kalla på fritt fram i OS.. För Finland är de viktigt få ingång Niskanen om de ska bli riktigt bra tror jag Kyllönen kan väl vara lite på gång nu ändå

Finland saknar väl avslutare rakt igenom, men Pärmäkoski känns i särklass bäst även i sprint just nu pga. sin grundkapacitet så det kommer nog bygga mer på hur man vill ställa upp laget än något annat. Hon var svagare under Sochi och Falun än vad hon är nu så det är nog inget man tänker på, svårt att se henne bli uppåkt 20-25 sekunder av någon i fältet t.ex. om ett sånt scenario mot förmodan skulle inträffa igen. Hursomhelst är det den sträckan hon haft dom tre gånger hon har åkt i en mästerskapsstafett, i världscupen lite mer blandat.

Finländarna här inne kanske har en bättre bild över vilket lag man bör ställa upp med, om man ska lägga största krutet på att hänga med eller ha en laguppställning med störst chans på guld. För svensk del skulle jag påstå att det är viss skillnad mellan idealuppställningen för att säkra medalj och kämpa om guldet.
2016-12-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vi kan säg spelstopp imorgonkväll.

Jag börjar:

Sverige
Ida-Kalla-Falken-Stina

Norge
Weng-Björgen-Haga-Östberg

Finland
Niskanen-Pärmäkoski-Roponen-Mononen

Edit: Chansade en del på ett par ställen

Svergie tar jag ut som jag tycker vore bäst idagsläget (ida kommer kanske slå Haag)

1. Haag Bra klassisk distansåkare kan överraska men oftast negativt tyvärr.

2. Stina Fortfarande starkast i Klassiskt och vi kan vinna mest tid med henne här hon kan till och med (om Haag håller ihop) lämna över Svergie i ledning med max 15 sec till Ebba

3. Ebba Ebba är en klassåkare som kan överraska (aldrig åt det negativa hållet vad jag vill minnas) hon är snabbare i fristil och om hon har dagen ska hon kunna köra jämt till och med slå norskorna om dom inte har dagen.

4. Kalla Man får ut mest av Kalla i fristil visst kan hon slå alla i norska laget även i klassiskt men då ska hon ha en kanondag och norskorna dålig dag. I fristil om hon har superform kan hon till och med krossa alla norskor men då krävs det som sagt superform på Kalla.

Sverige
Haag-Stina-Ebba-Kalla

Norge
Östberg-Björgen-Haga-Weng

Finland
Niskanen-Pärmäkoski-Roponen-Mononen
2016-12-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag skulle höja till 9 av 10, och i det tionde loppet ramlar Weng eller bryter staven. Det har visat sig många gånger att det inte funkar med renodlade sprintrar på slutsträckan. Framför allt i herrstafetter där man kör 10 km, men även på damsidan brukar de få det svårt. Skillnaden mellan sprintloppens 1,3-1,7 km och stafetternas 5 km ÄR stor, större än många förstår. Efter ett par ryck i backarna mot slutet så har Nilsson inget att sätta emot längre.

Att Nilsson gjorde ett bra masstartslopp i La Clusaz är inte riktigt jämförbart, eftersom det då handlade om en större grupp där hon kunde ligga i rygg på ett annat sätt än vad som brukar vara fallet på slutsträckan i en stafett. Hon har därför i mina ögon större chanser att köra startsträckan, där det står mellan henne och Ida Ingemarsdotter beroende på dagsform samt tävlingsprogram och medaljchanser i övrigt.

Jag tror att landslagsledningen satsar på "säkra" kort och kör Kalla på sista och hoppas att övriga överträffar sig själv för att ge henne ett hyfsat utgångsläge. Så här ser min förmodade uppställning ut: Ingemarsdotter - Haag - Rydqvist - Kalla.

Jag håller delvis med dig. Håller med om att skillnaden sprint kontra 5 km ofta försummas. Mycket tydlig skillnad. Jag tror dock att Stina helt enkelt är klart bättre på distans nu än vi tidigare sett, men det ska visas mer först för att det inte bara ska vara en tro. Någon "renodlad sprinter" är hon knappast längre iaf.

Tycker också du gör för stor skillnad på masstarten senast och en stafett. Iaf på damsidan. Rätt "ärlig" körning där, inte som herrstafetterna. Den största poängen med Stinas spurtförmåga tycker jag snarare är att hon inte är så vansinnigt snabb i spurten ens på sprint, tycker inte hennes styrka ligger i det, så även om mitt antagande om hennes förbättring på distans stämmer så håller jag Weng som bättre spurtare, men jag ser iaf att det finns en chans med Stina. Med Kalla på sista vinner vi inte, om hon inte visar väldigt mycket bättre takter. Behöver ju vara klart bättre fysiskt än Weng eller Björgen.

Säkra och säkra. Stina fick förtroendet redan 2015 med Kalla på andra (för övrigt en ruskigt bra sträcka) så att de inte kör Stina igen har jag svårt att tro.
2016-12-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Jag håller delvis med dig. Håller med om att skillnaden sprint kontra 5 km ofta försummas. Mycket tydlig skillnad. Jag tror dock att Stina helt enkelt är klart bättre på distans nu än vi tidigare sett, men det ska visas mer först för att det inte bara ska vara en tro. Någon "renodlad sprinter" är hon knappast längre iaf.

Tycker också du gör för stor skillnad på masstarten senast och en stafett. Iaf på damsidan. Rätt "ärlig" körning där, inte som herrstafetterna. Den största poängen med Stinas spurtförmåga tycker jag snarare är att hon inte är så vansinnigt snabb i spurten ens på sprint, tycker inte hennes styrka ligger i det, så även om mitt antagande om hennes förbättring på distans stämmer så håller jag Weng som bättre spurtare, men jag ser iaf att det finns en chans med Stina. Med Kalla på sista vinner vi inte, om hon inte visar väldigt mycket bättre takter. Behöver ju vara klart bättre fysiskt än Weng eller Björgen.

Säkra och säkra. Stina fick förtroendet redan 2015 med Kalla på andra (för övrigt en ruskigt bra sträcka) så att de inte kör Stina igen har jag svårt att tro.
Nu var ju banorna som de var i Falun också. Med banor som har liknande tuffhet så finns det ju en klar möjlighet att Kalla går sista igen.
2016-12-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tror att landslagsledningen satsar på "säkra" kort och kör Kalla på sista och hoppas att övriga överträffar sig själv för att ge henne ett hyfsat utgångsläge. Så här ser min förmodade uppställning ut: Ingemarsdotter - Haag - Rydqvist - Kalla.

Eh, Stina petad ur stafettlaget? Lär inte hända om inte formen sviker rejält eller sjukdom kommer i vägen. Ida är ett betydligt osäkrare kort än Stina.
2016-12-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Nu var ju banorna som de var i Falun också. Med banor som har liknande tuffhet så finns det ju en klar möjlighet att Kalla går sista igen.

Ja, det är sant och jag har inte värderat Lahtis banor. Men i nuläget är det givet med Stina på sista enligt mig.
2016-12-19, 22:17
Medlem
Konstig diskussion, men Stinas insatser i jakt- och masstarter har väl på inget sätt varit på "enkla" banor? Jag ser inte banprofil som någon stor grej.
2016-12-19, 22:26
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Finland saknar väl avslutare rakt igenom, men Pärmäkoski känns i särklass bäst även i sprint just nu pga. sin grundkapacitet så det kommer nog bygga mer på hur man vill ställa upp laget än något annat. Hon var svagare under Sochi och Falun än vad hon är nu så det är nog inget man tänker på, svårt att se henne bli uppåkt 20-25 sekunder av någon i fältet t.ex. om ett sånt scenario mot förmodan skulle inträffa igen. Hursomhelst är det den sträckan hon haft dom tre gånger hon har åkt i en mästerskapsstafett, i världscupen lite mer blandat.

Finländarna här inne kanske har en bättre bild över vilket lag man bör ställa upp med, om man ska lägga största krutet på att hänga med eller ha en laguppställning med störst chans på guld. För svensk del skulle jag påstå att det är viss skillnad mellan idealuppställningen för att säkra medalj och kämpa om guldet.

Är ingen finländare ska sägs.

Som du skriver så har finskorna ingen naturlig avslutare, inget triumfkort á la Stina. På pappret ligger Sverige och Finland ganska jämnrankade i mina ögon, klart lite beroende på form på vissa åkare som Niskanen och Kalla t ex. Fast om man hårdrar det. Att Sverige eller Finland ska kunna döda kampen om guldet innan sista sträckan är högst osannolikt så för finskornas bästa är att då att döda kampen om silvret innan sista sträckan, speciellt med tanke på avsaknaden av joker på sista.
Så Pärmen och Mononen på mittsträckorna är mitt förslag. Fast som sagt finländarna här inne är kanske av annan åsikt?

- - - - -

Nya tipstråden här inne nu ju. Skoj, bara kom in med ett expertstafettuttagningstips

Funderade på om det finns intresse för ett längdskidortips. Min tanke är att vid varje WC med start i TdS tippa inbördes placering på varje svensk i Sveriges lag, och lika så för Norge och Finland.

Ex.

Sprint ValMustair damer

Ida
Kalla
Stina
Dyvik
Haag
Wikén

Falla
Weng
Flugan
Haga
KO Slind
Jacobsen

Pärmäkoski
Mononen
Kyllönen
Roponen
Saarinen
Niskanen

Och sedan få poäng utifrån hur nära man var att pricka helt rätt. Enbart längdskidor och varje WC-tävling. Jag drar gärna igång detta fast det kräver att minst 5-7st öppet visar intresse om att vara med för att det ska vara lönt.

Edit: alternativt enbart tippa på svenskarnas placeringar.
Senast redigerad av rainbowia 2016-12-19 kl. 22:32.
2016-12-19, 22:34
Medlem
Inte är de lätt tippa dessa tre lag redan nu man måste väl försöka...

Norge Östberg Björgen Astrid Weng fungera ju bra sist tror Astrid höjer sig och tar Hagas plats rakt av

Finland Kyllönen Niskanen Mononen Pärmäkoski Mäkäräinen kan nog utmana om Niskanen inte hittar formen mer tveksam till Roponen

Sverige Ida Kalla Rydan Stina inte som jag vill utan mer vad jag tror de blir

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in