Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Finland saknar väl avslutare rakt igenom, men Pärmäkoski känns i särklass bäst även i sprint just nu pga. sin grundkapacitet så det kommer nog bygga mer på hur man vill ställa upp laget än något annat. Hon var svagare under Sochi och Falun än vad hon är nu så det är nog inget man tänker på, svårt att se henne bli uppåkt 20-25 sekunder av någon i fältet t.ex. om ett sånt scenario mot förmodan skulle inträffa igen. Hursomhelst är det den sträckan hon haft dom tre gånger hon har åkt i en mästerskapsstafett, i världscupen lite mer blandat.
Finländarna här inne kanske har en bättre bild över vilket lag man bör ställa upp med, om man ska lägga största krutet på att hänga med eller ha en laguppställning med störst chans på guld. För svensk del skulle jag påstå att det är viss skillnad mellan idealuppställningen för att säkra medalj och kämpa om guldet.
Är ingen finländare ska sägs.
Som du skriver så har finskorna ingen naturlig avslutare, inget triumfkort á la Stina. På pappret ligger Sverige och Finland ganska jämnrankade i mina ögon, klart lite beroende på form på vissa åkare som Niskanen och Kalla t ex. Fast om man hårdrar det. Att Sverige eller Finland ska kunna döda kampen om guldet innan sista sträckan är högst osannolikt så för finskornas bästa är att då att döda kampen om silvret innan sista sträckan, speciellt med tanke på avsaknaden av joker på sista.
Så Pärmen och Mononen på mittsträckorna är mitt förslag. Fast som sagt finländarna här inne är kanske av annan åsikt?
- - - - -
Nya tipstråden här inne nu ju. Skoj, bara kom in med ett expertstafettuttagningstips
Funderade på om det finns intresse för ett längdskidortips. Min tanke är att vid varje WC med start i TdS tippa inbördes placering på varje svensk i Sveriges lag, och lika så för Norge och Finland.
Ex.
Sprint ValMustair damer
Ida
Kalla
Stina
Dyvik
Haag
Wikén
Falla
Weng
Flugan
Haga
KO Slind
Jacobsen
Pärmäkoski
Mononen
Kyllönen
Roponen
Saarinen
Niskanen
Och sedan få poäng utifrån hur nära man var att pricka helt rätt. Enbart längdskidor och varje WC-tävling. Jag drar gärna igång detta fast det kräver att minst 5-7st öppet visar intresse om att vara med för att det ska vara lönt.
Edit: alternativt enbart tippa på svenskarnas placeringar.