Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Hon kanske känner så men i mitt tycke är det inte så. Tror Weng tar Stina i distansspurt 6 av 10 eller så, om det har gått hyggligt fort inför spurten.

Förhoppningsvis inte, men det är klart hon har större möjligheter än om de skulle mötas i en sprint..

Det är väl i princip bara Björgen & Northug som gått sistasträckan för Norge i mästerskapen under de senaste åren, så det krävs ju en del..

Det går liksom inte att gömma sig där, hela landet lär stå stilla under stafetten och trivs man inte i den situationen kan det nog bli väldigt jobbigt..
2016-12-19, 14:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Hon kanske känner så men i mitt tycke är det inte så. Tror Weng tar Stina i distansspurt 6 av 10 eller så, om det har gått hyggligt fort inför spurten.

Jag skulle höja till 9 av 10, och i det tionde loppet ramlar Weng eller bryter staven. Det har visat sig många gånger att det inte funkar med renodlade sprintrar på slutsträckan. Framför allt i herrstafetter där man kör 10 km, men även på damsidan brukar de få det svårt. Skillnaden mellan sprintloppens 1,3-1,7 km och stafetternas 5 km ÄR stor, större än många förstår. Efter ett par ryck i backarna mot slutet så har Nilsson inget att sätta emot längre.

Att Nilsson gjorde ett bra masstartslopp i La Clusaz är inte riktigt jämförbart, eftersom det då handlade om en större grupp där hon kunde ligga i rygg på ett annat sätt än vad som brukar vara fallet på slutsträckan i en stafett. Hon har därför i mina ögon större chanser att köra startsträckan, där det står mellan henne och Ida Ingemarsdotter beroende på dagsform samt tävlingsprogram och medaljchanser i övrigt.

Jag tror att landslagsledningen satsar på "säkra" kort och kör Kalla på sista och hoppas att övriga överträffar sig själv för att ge henne ett hyfsat utgångsläge. Så här ser min förmodade uppställning ut: Ingemarsdotter - Haag - Rydqvist - Kalla.
2016-12-19, 14:14
Medlem
Men om inget tillstöter så är det grönt ljus för Tour de ski?
– Ja. Som det ser ut nu finns det ingen risk för att Calle inte ska kunna starta, säger Per Andersson.
Ida Ingemarsdotter missade också tävlingarna i La Clusaz på grund av en förkylning. Men även här är prognosen ytterst god.
– Ja, Ida ska prova att köra dubbla träningspass redan i dag, säger Andersson.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/calle-halfvarsson-ser-ut-att-kora-tour-de-ski/

Calle låter lovande. Och sen låter det ju verkligen som att Ida är tänkt att köra touren också, om frågan inte bara var allmänt ställd.
2016-12-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag skulle höja till 9 av 10, och i det tionde loppet ramlar Weng eller bryter staven. Det har visat sig många gånger att det inte funkar med renodlade sprintrar på slutsträckan. Framför allt i herrstafetter där man kör 10 km, men även på damsidan brukar de få det svårt. Skillnaden mellan sprintloppens 1,3-1,7 km och stafetternas 5 km ÄR stor, större än många förstår. Efter ett par ryck i backarna mot slutet så har Nilsson inget att sätta emot längre.

Att Nilsson gjorde ett bra masstartslopp i La Clusaz är inte riktigt jämförbart, eftersom det då handlade om en större grupp där hon kunde ligga i rygg på ett annat sätt än vad som brukar vara fallet på slutsträckan i en stafett. Hon har därför i mina ögon större chanser att köra startsträckan, där det står mellan henne och Ida Ingemarsdotter beroende på dagsform samt tävlingsprogram och medaljchanser i övrigt.

Jag tror att landslagsledningen satsar på "säkra" kort och kör Kalla på sista och hoppas att övriga överträffar sig själv för att ge henne ett hyfsat utgångsläge. Så här ser min förmodade uppställning ut: Ingemarsdotter - Haag - Rydqvist - Kalla.

I min bok är Stina det mest "säkra" kortet i dagsläget..

Och vadå renodlade sprintrar? Stina är ingen Pellegrino direkt, dessutom utvecklas hon på distans hela tiden..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-12-19 kl. 14:26.
2016-12-19, 14:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Fast Stina är ingen renodlad sprinter så detta gäller inte henne. Och sådan som Björgen och Östberg slog igenom på seniornivå internationellt som sprinters så det är ju inte hugget i sten vilken typ av åkare man är. Så nej, Stina skall köra sistasträckan. Och jag tycker Stina flera gånger visat att hon passar perfekt på siststräckan om hon får gå i rygg på andra åkare eller har jaktläge.
2016-12-19, 14:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
angående att leta positivt om Wiken jag letar nog ofta positivt runt alla åkare oavsett vem.. var ingen bra stafett sträcka men de positiva var ändå att Finland och Tyskland inte heller åkte bra..

Fast det intressant är ju avståndet till Norge, inte Finland eller Tyskland.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-12-19 kl. 14:39.
2016-12-19, 14:40
Medlem
Själv tror jag att Björgen är vassare än Weng när det vankas VM, det här innan jul var bara uppvärmningen. Stilmässigt undrar jag dock om man inte hellre ser Stina mot Björgen, Weng är en jävel på hela avslutningen medan Björgen hellre letar avslut lite senare eller rentav på upploppet. Är inte säker på att Björgen kan köra ifrån Stina eller ens skulle försöka den taktiken, utan bara tänker att avslutningen räcker till som i fornstora dagar. Om nu Sverige är med så långt.
2016-12-19, 14:44
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Själv tror jag att Björgen är vassare än Weng när det vankas VM, det här innan jul var bara uppvärmningen. Stilmässigt undrar jag dock om man inte hellre ser Stina mot Björgen, Weng är en jävel på hela avslutningen medan Björgen hellre letar avslut lite senare eller rentav på upploppet. Är inte säker på att Björgen kan köra ifrån Stina eller ens skulle försöka den taktiken, utan bara tänker att avslutningen räcker till som i fornstora dagar. Om nu Sverige är med så långt.

Håller med. Förutom ett par dåliga säsongsinledningar, brukar Wengs säsonger innehålla en röd tråd. Hon är ingen som supertoppar till mästerskap vilket svenskorna och framförallt Björgen kommer göra. Den sistnämnde åker från Lahti med minst tre nya guld.
2016-12-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast det intressant är ju avståndet till Norge, inte Finland eller Tyskland.

Med de laget på förhand var de inte realistiskt tro att vi skulle utmana Norge... men klart de avståndet åxå intressant.. Jag hade då inte förväntningar att vi skulle klara av att utmana Norge utan mer att klara topp 3... och prestationen Wiken gör är i klass med vad hon presterat tidigare i år så svårt kritisera henne utifrån de även om man så klart hoppas de ska vända för Wiken så känns de som mer hoppas nu.. Sverige har bara en åkare som klarat av att matcha Östberg på den sträckan hon gör de är Stina övriga ligger nog runt Belorukova nivå med undantag Kalla väl?..för Belorukova var de nog en väldigt passande distans
2016-12-19, 15:26
Medlem
Om Stina åker sista mot Weng Björgen eller Östberg då kan Stina lugnt åka i rygg på dom för då kommer dom känna pressen att behöva göra något.. men möter hon Falla vad blir taktiken då? då kan nästan Falla spela på spurten o låta Stina dra
2016-12-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Om Stina åker sista mot Weng Björgen eller Östberg då kan Stina lugnt åka i rygg på dom för då kommer dom känna pressen att behöva göra något.. men möter hon Falla vad blir taktiken då? då kan nästan Falla spela på spurten o låta Stina dra

Vore en intressant uttagning och uppgörelse men tänk om Finland är med och har Pärmäkoski i praktslag på sista. Då är istället Norge sårbara för hårdkörning. Eftersom man har så duktiga distansspurtare tror jag inte att man tänker i dom banorna.
2016-12-19, 16:33
Medlem
rainbowias avatar
Kan ju även bli så att Norge "tvingas" ta in Falla på sista om någon av de tre musketörerna blir sjuka.
Drömmen hade varit Stina, Falla och Mononen ut samtidigt på sista. Episkt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in