Citat:
Ursprungligen postat av
MacReady
Hon kanske känner så men i mitt tycke är det inte så. Tror Weng tar Stina i distansspurt 6 av 10 eller så, om det har gått hyggligt fort inför spurten.
Jag skulle höja till 9 av 10, och i det tionde loppet ramlar Weng eller bryter staven. Det har visat sig många gånger att det inte funkar med renodlade sprintrar på slutsträckan. Framför allt i herrstafetter där man kör 10 km, men även på damsidan brukar de få det svårt. Skillnaden mellan sprintloppens 1,3-1,7 km och stafetternas 5 km ÄR stor, större än många förstår. Efter ett par ryck i backarna mot slutet så har Nilsson inget att sätta emot längre.
Att Nilsson gjorde ett bra masstartslopp i La Clusaz är inte riktigt jämförbart, eftersom det då handlade om en större grupp där hon kunde ligga i rygg på ett annat sätt än vad som brukar vara fallet på slutsträckan i en stafett. Hon har därför i mina ögon större chanser att köra startsträckan, där det står mellan henne och Ida Ingemarsdotter beroende på dagsform samt tävlingsprogram och medaljchanser i övrigt.
Jag tror att landslagsledningen satsar på "säkra" kort och kör Kalla på sista och hoppas att övriga överträffar sig själv för att ge henne ett hyfsat utgångsläge. Så här ser min förmodade uppställning ut: Ingemarsdotter - Haag - Rydqvist - Kalla.