2016-12-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag vill säga samma sak om Hezbollah samt iranska, pakistanska, afghanska och irakiska miliser som har invaderat Aleppo.

Saken är att sådant förekommer i stor skala, fast de skryter inte om det. Däremot finns vittnesmål som bekräftar just sådana behandlingar som i videolklippet. Faktum är att båda sidor begår krigsbrott. På samma gång måste man erkänna att Assadregimen begår det i större skala (det är ju en stat).
Du Lindbergmannen, om du erkänner att Assads Syrien är en stat, då betyder det att du accepterar honom som en legitim ledare för denna (annars är det ju näppeligen en stat mer än än Lars Wilks "Ladonien")? Verkar som om du (återigen) inte tänkte till och snärjde in dig i motsägelser!
Citera
2016-12-19, 14:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jag vill säga samma sak om Hezbollah samt iranska, pakistanska, afghanska och irakiska miliser som har invaderat Aleppo.

Saken är att sådant förekommer i stor skala, fast de skryter inte om det. Däremot finns vittnesmål som bekräftar just sådana behandlingar som i videolklippet. Faktum är att båda sidor begår krigsbrott. På samma gång måste man erkänna att Assadregimen begår det i större skala (det är ju en stat).
Hexbolla, iran och syrien är allierade med syrien. Nästan hela europa är med i en annan allians. I alla krig begås krigsbrott av alla parter, det medför ju inte att islamistupproret blir mer rättfärdigt för det.
Citera
2016-12-19, 14:51
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:

Jag håller inte med, Hezzis t.ex är där som allierade till Assad. Det har inte valt att åka ditt, de har blivit skickade ditt. Precis på samma sätt som USA:s flygvapen bara följer order. Individen jag pratar om åkte ditt av en helt fri vilja, endast för att han var blodtörstig och kåt.
Citera
2016-12-19, 14:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hexbolla, iran och syrien är allierade med syrien. Nästan hela europa är med i en annan allians. I alla krig begås krigsbrott av alla parter, det medför ju inte att islamistupproret blir mer rättfärdigt för det.
Tanken var att bemöta kritiken om det finns utländska rebeller i Syrien.
Citera
2016-12-19, 14:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Om du nämnde FN måste det betyda att du har förtroende för deras arbete? Om så är fallet förstår jag inte varför du gnäller fortfarande. Du visar ju min poäng. Vittnesmål om Assads bombningar av civila också, eller väljer du att ignorera dessa?

Återigen, varför tar du upp västmedia som om det vore källan? Det är mängder av icke-statliga organisationer med huvudmål att dokumentera och utreda krigsbrott. Du verkar vara besatt av "västmedia". Det handlar om FN, Amnesty och HRW m.m.
Måste jag påminna dig om verkligheten igen? Konkreta bevis och vittnesuppgifter är det viktiga. FN gör bra saker ibland, men de är i huvudsak styrda av USA, UK och Frankrike eftersom de är eviga medlemmar i Säkerhetsrådet. Amnesty och HRW är inte heller objektiva.

Nog förstår du väl att supermaktens inflytande är oerhört stort?! Det framgår ju alldeles tydligt i Syrien att USA gör precis som de passar dem, de skiter i avtal, de beväpnar terrorister och skapar kaos i ett land för att dess ledning inte passar dem själva. Det är ju helt befängt att Världssamfundet tolererar sådana diktators-fasoner, de har ju störtat makthavare och startat krig i otaliga länder.

Vem i h-e gör sådana saker? Du snackar om Assad och Ryssland som mördare, men det är ju USA som har ställt till med eländet i Syrien. Det är helt otroligt att du ALDRIG nämner detta!
Citera
2016-12-19, 14:57
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Jag håller inte med, Hezzis t.ex är där som allierade till Assad. Det har inte valt att åka ditt, de har blivit skickade ditt. Precis på samma sätt som USA:s flygvapen bara följer order. Individen jag pratar om åkte ditt av en helt fri vilja, endast för att han var blodtörstig och kåt.
Många afghaner och pakistanier gör de för att de tjänar pengar på det. Det är så Iran har försökt rekrytera i dessa länder för att bemöta Assads manskapsproblem.

Terrorforskare radar upp många faktorer till varför frivilliga ansluter sig till jihad i Syrien, och "blodtörstighet och kåthet" ligger inte i listan. Titta Marc Sageman.
Citera
2016-12-19, 14:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jo, men han som efterfrågade källan var ju inte ens nöjd med detta eftersom han menade att Le Figaro "inflitrerats" av ryska agenter i syfte att påverka en poll i Frankrike, för att skapa en opinion för ett krig i Syrien så att Ryssland kan få ta del av förmånliga oljekontrakt!
Det är konstigt att folks fantasi verkar oändlig, men att se verkligheten verkar oändligt svårt.

Iofs kan jag tänka mig att folk utanför Frankrike har svarat, fransktalande finns i många länder, men jag tror inte att ryssar är överrepresenterade vad gäller det.
Citera
2016-12-19, 15:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Måste jag påminna dig om verkligheten igen? Konkreta bevis och vittnesuppgifter är det viktiga. FN gör bra saker ibland, men de är i huvudsak styrda av USA, UK och Frankrike eftersom de är eviga medlemmar i Säkerhetsrådet. Amnesty och HRW är inte heller objektiva.

Nog förstår du väl att supermaktens inflytande är oerhört stort?! Det framgår ju alldeles tydligt i Syrien att USA gör precis som de passar dem, de skiter i avtal, de beväpnar terrorister och skapar kaos i ett land för att dess ledning inte passar dem själva. Det är ju helt befängt att Världssamfundet tolererar sådana diktators-fasoner, de har ju störtat makthavare och startat krig i otaliga länder.

Vem i h-e gör sådana saker? Du snackar om Assad och Ryssland som mördare, men det är ju USA som har ställt till med eländet i Syrien. Det är helt otroligt att du ALDRIG nämner detta!
Ingen är objektiv, men det är en filosofisk ståndpunkt. HRW och Amnesty har kritiserat både USA:s krig i Irak och Afghanistan, men också dess allierade såsom Israel och Saudiarabien. Så jag förstår inte varför de skulle vara otrovärdiga i Syrien.

Kan du ge konkreta exempel på varför Amnesty och HRW skulle vara irrelevanta när man diskuterar Assadregimens krigsbrott? De har rapporterat om både rebeller och Assadregimen, så jag förstår inte varför du gnäller.

Detta är vad du har skrivit om Amnesty:

Citat:
Den som anser att Amnesty är vänsterextremister står antagligen väldigt långt till höger själv.
Amnesty International har högt anseende.
Citat:
Nej, Amnesty arbetar inte bara med politiska fångar, de arbetar för de mänskliga rättigheterna. De arbetar självständigt och inte på uppdrag åt någon, just för att kunna vara opartiska.

"1. VISION OCH ÅTAGANDE
Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter.

I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att, inom ramen för sitt arbete att främja alla mänskliga rättigheter, utreda och agera med tyngdpunkt på att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av rätten
- till fysisk och psykisk integritet
- till åsikts- och yttrandefrihet
- att inte bli diskriminerad.

2. GRUNDLÄGGANDE VÄRDERINGAR
Amnesty International bildar ett globalt samfund av människorättsförsvarare som arbetar enligt principerna internationell solidaritet, effektivt agerande för drabbade individer, global täckning, de mänskliga rättigheternas allmängiltighet och odelbarhet, opartiskhet och oberoende samt demokrati och ömsesidig respekt.

3. ARBETSSÄTT
Amnesty International riktar sig till regeringar, mellanstatliga organisationer, väpnade politiska grupper, företag och andra enskilda aktörer utan anknytning till staten.

Amnesty International strävar efter att avslöja kränkningar av de mänskliga rättigheterna på ett noggrant, snabbt och outtröttligt sätt. Organisationen undersöker systematiskt och opartiskt fakta i enskilda fall och mönster av kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Resultaten offentliggörs och medlemmar, sympatisörer och anställda utövar offentliga påtryckningar mot regeringar och andra för att stoppa kränkningarna."

http://net11.amnesty.se/www/om/stadgarochpolicy
Jag ser endast Amnesty-hänvisningar när du diskuterar krigsbrott. Men moralen ändras när det kommer till Syrien.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-12-19 kl. 15:08.
Citera
2016-12-19, 15:35
Medlem
humanlifes avatar
Säkerhetsrådet har beslutat att övervaka evakueringen I östra Aleppo.
Lite konstigt, tycker jag, evakueringen har ju hållit på över en vecka och skall väl vara i stort sett avslutad.
Citat:
UN Security Council unanimously passes resolution on monitoring Aleppo evacuations

The resolution asked UN Secretary-General Ban Ki-moon “to take urgent steps to make arrangements, including security arrangements in consultation with interested parties, to allow the observation by the United Nations and other relevant institutions of the well-being of civilians… inside the eastern districts of the city of Aleppo.”

https://www.rt.com/news/370750-unsc-aleppo-resolution-monitoring/
Citera
2016-12-19, 15:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ingen är objektiv, men det är en filosofisk ståndpunkt. HRW och Amnesty har kritiserat både USA:s krig i Irak och Afghanistan, men också dess allierade såsom Israel och Saudiarabien. Så jag förstår inte varför de skulle vara otrovärdiga i Syrien.

Kan du ge konkreta exempel på varför Amnesty och HRW skulle vara irrelevanta när man diskuterar Assadregimens krigsbrott? De har rapporterat om både rebeller och Assadregimen, så jag förstår inte varför du gnäller.

Detta är vad du har skrivit om Amnesty:

Jag ser endast Amnesty-hänvisningar när du diskuterar krigsbrott. Men moralen ändras när det kommer till Syrien.
Näh, precis, ingen är objektiv, ändå låtsas du vara det. Eftersom du struntar i att besvara i stort sett hela mitt inlägg, så antar jag att du höll med mig där. Och det gläder mig.
Vad gäller Amnesty har de på senare år visat sig vara partiska, man lär så länge man lever som du vet.

USA:s krigsbrott och kränkningar av länders suveränitet är de allra allvarligaste och har pågått i årtionden och så länge de får passera för FN och andra, så finns det ju ingen anledning att anmärka på andras krigsbrott. Varför sila mygg och svälja kameler? Vad är det för moral?
Bara i Syrien är USA:s brott väldigt många och jag vet att syriska myndigheter har dokumenterat dem.
Senast redigerad av humanlife 2016-12-19 kl. 15:48.
Citera
2016-12-19, 15:57
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Näh, precis, ingen är objektiv, ändå låtsas du vara det. Eftersom du struntar i att besvara i stort sett hela mitt inlägg, så antar jag att du höll med mig där. Och det gläder mig.
Vad gäller Amnesty har de på senare år visat sig vara partiska, man lär så länge man lever som du vet.

USA:s krigsbrott och kränkningar av länders suveränitet är de allra allvarligaste och har pågått i årtionden och så länge de får passera för FN och andra, så finns det ju ingen anledning att anmärka på andras krigsbrott. Varför sila mygg och svälja kameler? Vad är det för moral?
Bara i Syrien är USA:s brott väldigt många och jag vet att syriska myndigheter har dokumenterat dem.
Vad är det som gör de partiska, kan du ge exempel på det istället för att fly diskussionen? Har dom ändrat stadgan? Vad har förändrats, förutom att det är Syrien som anklagas nu och inte Israel?

Ryssland har kränkt Ukrainas suveränitet, ändå avgudar du Ryssland. Kan du åtminstone försöka dölja din dubbelmoral?
Citera
2016-12-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Citat:
Många afghaner och pakistanier gör de för att de tjänar pengar på det. Det är så Iran har försökt rekrytera i dessa länder för att bemöta Assads manskapsproblem.

Terrorforskare radar upp många faktorer till varför frivilliga ansluter sig till jihad i Syrien, och "blodtörstighet och kåthet" ligger inte i listan. Titta Marc Sageman.
Lindbergskt skitsnack som vanligt! Kanske man ska lyssna till de PSYKOLOGISKA orsakerna istället (för det är ju i hjärnan det händer, viljan att åka ned och göra sådant skit) och så ska man lyssna till legitimerade psykologiforskare, inte s.k. "terrorexperter" (och vad f-n är det för plojbeteckning egentligen? Till och med islamisten Rashid Musa benämndes ju som "terrorexpert" i svensk press och av SSU).

Kolla t.ex "male warrior" fenomenet här:

It gives young men a platform to acquire hero status for themselves and their family, and thus access to fame, women, and sex. The 72 virgins for Jihadis who are slain in battle is a metaphor of this reward. Sometimes however bride theft is a direct cause of warfare, think of the two hundred Nigerian girls were recently kidnapped by Boko Haram. Furthermore, participation in warfare ensures a memorable bonding experience with like-minded young men, similar perhaps to joining a street gang or a group of hooligans. Probably there is also a hefty dose of the "love" hormone oxytocin involved in the male bonding that occurs during fights. This mix of excitement, elevated status, and the surge of powerful hormones is the real reason why so many young Western men choose to join IS.

https://www.psychologytoday.com/blog/naturally-selected/201409/isis-and-the-real-reason-why-young-muslim-men-join-the-jihad

ISIS beskriver t.o.m hur man ska begå pedofilvåldtäkter i "Allahs namn": http://www.theaustralian.com.au/news/world/the-times/islamic-state-jihadis-issue-guide-to-raping-children/news-story/3b0662c37a4637bdb7cc868728bf0359

Här finns mer om "Male Warrior Phenomenon":

http://socialethology.com/why-young-men-become-terrorists-and-join-isis

https://books.google.se/books?id=NGNMCAAAQBAJ&pg=PT192&lpg=PT192&dq=male+w arrior+phenomenon+jihad&source=bl&ots=QaRZdXTRIx&s ig=09ZPf9O9LNYCQ63HIdy6Hge_OKU&hl=sv&sa=X&ved=0ahU KEwjHp4qkyoDRAhWHJSwKHbrAABkQ6AEINTAD#v=onepage&q= male%20warrior%20phenomenon%20jihad&f=false

https://books.google.se/books?id=T1p6AgAAQBAJ&pg=PA238&lpg=PA238&dq=male+w arrior+phenomenon&source=bl&ots=RbOcs98mi5&sig=LBF hgg36rjQ8_N5yGA-z9y5F9Yo&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjcnISbyoDRAhWOJSwKH YaUAuMQ6AEIKzAF#v=onepage&q=male%20warrior%20pheno menon&f=false

Citat:
Fint att du helt hoppade över mitt inlägg till dig. Svårt att försvara dubbelmoralen?

Vad säger att evakuering är snart slut?
Fint att du "helt hoppar över" mina inlägg du med, din förbannade hycklare!
Senast redigerad av scrollock 2016-12-19 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in