2016-12-19, 02:48
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelKadosh22
God natt, men ni hänvisade till mig som en kvinna

Inte så konstigt eftersom du skrev brasilianska i rubriken. Brasilianare hade varit korrekt.
Citera
2016-12-19, 02:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy
Men då får man bita sig i läppen låter ungefär som en indier som pratar engelska, bero på att finska ord ofta innehåller lika många vokaler som konsonanter och när vokalharmonin bryts då uttalar finnar orden fel.

Nja det är väl 50/50. Många finländare pratar ren engelska men de är som svenskar, somliga bryter väldigt kraftigt med sin skolengelska.

Men det är offtopic, frågade ts om det är någon skillnad mellan Brasilien och Portugal när det gäller språket men fick inget svar.
Citera
2016-12-19, 03:10
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Hahaha sorry,, then;;

Boa noite Senhor e bom Natal
.. you are doing great,, good work Sir

God jul och gott 2017, om vi inte ser varandra igen..

''FELIZ NATAL''
Citera
2016-12-19, 06:28
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det bör understrykas, även om det nämnts, att finska inte är ett nordiskt språk. Detta trots att Finland rent geografiskt tillhör Norden.

Finska är ett uraliskt språk. Estländska och Ungerska tillhör också språkfamiljen. Finnar och Estländare är de allra sista uraliska folkslagen på jorden.
Citera
2016-12-19, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Norska och danska är lätta att förstå medan isländskan är rätt svår.

Finländskan tillhör en annan "språkfamilj" än svenska. Det är lättare att förstå tyska, holländska eller engelska då de alla är germanska språk precis som danska, norska och svenska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk-ugriska_spr%C3%A5k

https://sv.wikipedia.org/wiki/Indoeuropeiska_spr%C3%A5k

Vadå danska är lätt att förstå? Jag begriper inte ett skit när dom grötar loss.
Norska fattar man ju däremot.
Citera
2016-12-19, 07:31
Medlem
UpInSmoke3s avatar
Om vi snackar i muntligt språk så är norska inga problem att förstå. Värre är det med att förstå danska tycker jag. Men skulle man få lite tid med danska så tror jag man snabbt kommer lära sig att förstå det.

I skriftligt språk är både norska och danska lätta att förstå.
Citera
2016-12-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är väldigt lätt att hålla igång en konversation på finska också.

Det är bara att se intresserad ut och var tredje minut sticka in: kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo osv osv

Det går att hålla igång en konversation i flera timmar med en full finne på det sättet.
"Kulle".

Angående att norska är lättare att förstå än danska, ja men det beror helt på den norska dialekten för mig. Däremot är all danska som en trög gröt för mig, även om jag får höra betydligt mer av språket efter att ha flyttat ner till Skåne... Finska är mitt modersmål så det fixar jag. Är född i norr i finsktalande områden. Där finns även folk som inte har finskan som modersmål men har hört det hela livet och således förstår det men är oförmögna att själva prata det. Finns många varianter av förståelse till kunnande.
Senast redigerad av jetblack666 2016-12-19 kl. 09:08.
Citera
2016-12-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Norrmän kan ofta förstå svenska bättre än svenskar kan förstå norska. Jag tror det beror på att många norrmän har växt upp med att se på Svensk TV. Flera norrmän jag mött kan anpassa sin Norska till att vara lite lättare att förstå för en svensk. Till och med ibland säger om men med det svenska ordet när det skiljer, om vi ser frågande ut.

Fått intrycket att det är lite samma med Danmark, att en del danskar vet hur de ska förändra sitt uttal något så att det är lite lättare för en svensk att förstå. Men om en dansk bara pratar på utan denna hänsyn så är det oftast rätt svårt för en svensk att hänga med på vad han/hon säger.

En dansk har själv berättat för mig att han har lättare att förstå stockholmska än skånska just pga svensk tv.
Citera
2016-12-19, 09:55
Medlem
Finska är faktiskt mest likt estniska.
De förstår varandra utan problem.

Själv har jag inga problem att förstå norskt tal eller text, danskt tal är svårare men texten är enkel.
Citera
2016-12-19, 09:57
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Stockholmare har stora problem med danskan, det är knappt att de förstår Skånska många gånger. Många Stockholmare har sagt till mig att de tycker tyska är lättare än danska och det säger en hel del, de är dumma i huvudet! Vi skåningar har som regel lättare för danskan då vi ofta reser till DK samt läser hör och ser mycket danskt. Fast vissa dialekter kan vara klyddiga att förstå. Norska är inga problem heller men isländska och finska funkar ej!
Citera
2016-12-19, 10:13
Medlem
AlfaQhards avatar
Danska och norska utan problem, isländska går att förstå, problemet är att de pratar snabbt och använder gutterspeak. Finska är mer relaterat till Ryska och går inte att förstå.
Citera
2016-12-19, 10:59
Medlem
Ash-hadus avatar
Förstår norska tämligen bra.
Danska är helt obegripligt för mig, men det beror nog mer på danskarnas uttal och dialekter än språket i sig som är betydligt lättare att förstå skriftligt imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in