2016-12-19, 00:29
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gåtan
Du har fått många svar. Men tycker en hel del av dom är lite fel ute.
Nordiska språken innefattar finskan, Norden är framförallt en geografisk plats.
På denna plats finns mest skandinaver och Skandinavien som också är ett geografiskt område.

De skandinaviska språken är Danska, Svenska, Norska, och från dessa färöiska och isländska (de påminner mycket om hur vi talade förr i tiden).
Jag förstår de tre första till 90%, kanske mer (har bott i alla tre länderna)
Isländska och färöiska, kan man förstå en del ord. Men bor man där och övar sig i språken är det nog som för en spanjor att lära sig italienska.

Det finns en gemensam historia och kultur i Norden och Skandinavien. Finnarna härstamning är dock en annan. Men samarbete mellan länder går mycket långt tillbaka, dvs mycket längre än nationalstaterna. Kanske kan liknas lite vid hur Rumänien har ett helt annat språk än de flesta av sina grannländer.
Det stämmer att skillnaderna inte ska vara så stora inom de skandinaviska språken, ex så har jag hört att det är betydligt större skillnad inom tyskan.

Lycka till med språket. Du skriver ju redan helt okej, och ett intresse för språket hjälper en mycket. Förstår man historiken och lär sig många synonymer så utvecklas man snabbt. Men det är inte lätt.

Tack vare en brasiliansk lära sig ett språk som spanska latin eller franska, är det relativt lätt, men det är ett mycket svårt språk en germanica.

De säger att engelska är ett germanskt språk, detta är det enda vi har förmågan att lära sig.

Även svenska och holländska, bara för att nämna två, de är extremt komplicerat att lära sig.

Men att skriva är alltid lättare om vi kunde prata personligen att upprepa allt du skriver, utan tvekan, jag förlorar mig i konversationen.
Citera
2016-12-19, 00:36
Medlem
caught.on.tapes avatar
Nao se preocupe com isso,, mantenha a Calma e Fuma Meth de Cristal
Citera
2016-12-19, 00:57
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
[quote=caught.on.tape|59341949]Nao se preocupe com isso,, mantenha a Calma e Fuma Meth de Cristal [/QUOTE

kkkkkkk (skrattar reaktion på portugisiska, Internet)

upprepa; kkkkkkk vilket betyder ''Fuma Meth de Cristal ''?

Endast förstått ordet rökning
Citera
2016-12-19, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelKadosh22
Danska, norska, isländska och finska är ömsesidigt begripliga med svenska?

Norska inga som helst problem. De har vissa dialekter som är lite svårare, men oftast går det bra.

Danska går ganska bra, men kan vara svårt att höra ibland. Lätt att läsa dock, för det är nästan exakt samma skrivspråk som norskan.

Isländska är väldigt svårt att förstå, men man förstår lite. Enstaka ord, men svårt att förstå sammanhanget. De skandinaviska språken kommer från isländska. Vi i Skandinavien pratade i princip isländska på vikingatiden. Det är extremt avancerat och vi har förenklat våra språk under tiden. Gammelsvenska och Gammelnorska tex har ytterst små variationer emellan och är nästan identiska med isländska.

Sen har vi färöiska som är lite av en variant av isländska. De blev precis som isländska isolerat och utvecklades en aning. Det är som isländska fast med konstiga "kinesiska" r.

Finska är ett helt annat språk. Vi förstår absolut ingenting. Inte ens enstaka ord. Däremot pratar nästan en miljon finnar svenska, för Sverige ägde Finland i några hundra år. De går även lära sig det i skolan.
Senast redigerad av barfotalasse 2016-12-19 kl. 01:03.
Citera
2016-12-19, 01:00
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape

Citera
2016-12-19, 01:02
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:

De nada.. "Crystal Meth".. samma som min profilbild hahah
Jaja,, det var för det bästa att prova iallafall

Tillägg;;
It was just a internal thing,, a joke
Boa noite Senhorita
Senast redigerad av caught.on.tape 2016-12-19 kl. 01:10.
Citera
2016-12-19, 01:07
Avslutad
Citat:
text

En fråga, hur mycket skiljer sig språket mellan Brasilien och Portugal, det är trots allt en ocean emellan.
Citera
2016-12-19, 01:36
Medlem
Citat:

Såna här frågor älskar alla att svara på tror jag. Ja vi svenskar förstår hjälpligt danska och norska. När jag var liten sa vår fröken:
-Svenskar förstår norska lättare än danska
-Danskar förstår norska lättare än svenska
-Norrmän upplever ingen skillnad mellan att förstå danska eller svenska

Isländska förstår man inte mer än enstaka ord. Det lilla språket Färöiska är lättare än isländska men ändå svårare än danska att förstå. Men det går i stort sett inte att förstå Färöiska. Finska går inte att förstå alls. Det är inte ett germanskt språk. Alla germanska språk (även engelska, nederländska och tyska) har utvecklats och kommit längre ifrån varandra. Förr var vi närmare. För ungefär 1 000 år sedan, skulle t ex en engelsman och en svensk ha förstått varandra hjälpligt. Jag brukar roa mig med att lyssna på Fader Vår, the Lord´s prayer alltså på old english. Så här ska detta ha låtit på 1200-talet. https://www.youtube.com/watch?v=7Wl-OZ3breE. Fader Vår är textad på old english. Jag upplever texten som svårare än modern norska/danska, men samtidigt lättare än isländska och färöiska.

Hur upplever du det själv?
Citera
2016-12-19, 01:49
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
De nada.. "Crystal Meth".. samma som min profilbild hahah
Jaja,, det var för det bästa att prova iallafall

Tillägg;;
It was just a internal thing,, a joke
Boa noite Senhorita

God natt, men ni hänvisade till mig som en kvinna
Citera
2016-12-19, 01:56
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
God natt, men ni hänvisade till mig som en kvinna
Hahaha sorry,, then;;

Boa noite Senhor e bom Natal
.. you are doing great,, good work Sir
Citera
2016-12-19, 02:05
Medlem
cerealtubemans avatar
Citat:

Finska tillhör en annan språkgrupp. Antagligen kan du tala portugisiska? Förstår du närbesläktade spanska, italienska och franska? Det är en seriös fråga. Kanske till och med rumänska då det tillhör samma kategori. Om man läser spanska som grundspråk. Är det lätt att få in portugisiska?

Jag kan förstå och läsa danska och norska. Går lite sakta att läsa, förstår helheten om jag läser igenom en artikel.
Citera
2016-12-19, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Haha finnar pratar helst engelska med svenskar.

Men då får man bita sig i läppen låter ungefär som en indier som pratar engelska, bero på att finska ord ofta innehåller lika många vokaler som konsonanter och när vokalharmonin bryts då uttalar finnar orden fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in