2016-12-18, 19:40
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Danska, norska, isländska och finska är ömsesidigt begripliga med svenska?
Citera
2016-12-18, 19:41
Medlem
Danska och norska
Citera
2016-12-18, 19:43
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelKadosh22

Förstår danska och norska någorlunda eftersom de är snarlika. finska och isländska är dock helt annorlunda.
Citera
2016-12-18, 19:46
Medlem
Danska och norska är enkelt. Isländska lite svårare eftersom det är mer ålderdomligt. Finska är inte ett nordiskt eller ens indoeuropeiskt språk och helt annorlunda.

Det är enklare för en svensk att förstå portugisiska än finska.
Citera
2016-12-18, 19:49
Medlem
Citat:
Danska och norska är åtminstone i skrift begripligt för den som behärskar svenska. Men det underlättar betydligt om man är riktigt duktig på svenska och har ett intresse för nordiska språk. Talad danska är svårare att förstå för svenskar, generellt sett. Talad norska är lite lättare att förstå, åtminstone om det är den språkform som dominerar i Oslotrakten. Såväl skriven som talad isländska är mycket svår att förstå för svenskar, även om det finns ett nära släktskap mellan språken. Skriven och talad finska är helt obegriplig eftersom språken inte ens är långväga släkt med varandra. Svenska och exempelvis portugisiska är närmare släkt. Vissa finska ord känner man dock till tack vare ömsesidigt kulturutbyte.
Citera
2016-12-18, 19:50
Medlem
Jag har ganska lätt att förstå danska och norska. Det blir även lättare och lättare ju äldre jag blir men det är ju för att jag lär mig förstå vissa ord i språket som är svåra att gissa sig fram till. Med det är relativt lätt att lista ut vissa ords betydelse då jag ofta genom kontext kan begripa vad det handlar om ändå.

Finska är en ren omöjlighet för en som inte är bekant med det språkträdet skulle jag tro, jag har lite finskt blod i mig så jag kan förstå en liten del med tanke på att jag hört det en del under min uppväxt (kan inte prata dock)

Isländska är jag mindre insatt i och har för mig att det kan vara ganska obegripligt med undantag för vissa (ganska många?) ord. Ungefär samma som tyskan, jag kan begripa vissa ord men skapligt svårt att koppla kontexten haha.
Senast redigerad av Zlowly 2016-12-18 kl. 19:53. Anledning: Stavfel
Citera
2016-12-18, 19:50
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Jag förstår, vi brasilianare har lätt att förstå spanska och lite franska, men italienska och rumänska kunde inte förstå någonting. Och är alla romanska språk.
Citera
2016-12-18, 19:53
Medlem
laxen69s avatar
Norska i tal och skift.
Danska i skrift, uttalet är för grötigt för att lätt förstås.
Isländska nästan obegripligt.
Finska helt obegripligt.

Motfråga:
Kan en som talar Portugisiska förstå Spanska? Italienska? Franska?
Citera
2016-12-18, 19:54
Medlem
caught.on.tapes avatar
Boa noite Senhorita

Jag förstår Norska mycket lättare än Danska,, men Danskan är väldigt varierande i dialekt -- samma som i Sverige - - den är begriplig bara Dansken inte pratar för fort
Isländska är,, väldigt svårt för mig att förstå
Finska är helt annorlunda.. det kunde gott vara Japanska.. så annorlunda är det

Skriftlig så är Danska/Norska/Svenska lätt att förstå,, inte Isländskan förutom en del ord,, men Finskan är fucked up.. går inte att förstå
Senast redigerad av caught.on.tape 2016-12-18 kl. 19:57.
Citera
2016-12-18, 19:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag förstår, vi brasilianare har lätt att förstå spanska och lite franska, men italienska och rumänska kunde inte förstå någonting. Och är alla romanska språk.

Det bör understrykas, även om det nämnts, att finska inte är ett nordiskt språk. Detta trots att Finland rent geografiskt tillhör Norden.
Citera
2016-12-18, 20:02
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Finska är inte besläktat med svenskan. Men om jagraderar dom efter svårighetsgrad lättast först.
Norska, danska, isländska och finskaa är helt obegripligt. Låter mest arga, sura och tvära.
Citera
2016-12-18, 20:04
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Norska i tal och skift.
Danska i skrift, uttalet är för grötigt för att lätt förstås.
Isländska nästan obegripligt.
Finska helt obegripligt.

Motfråga:
Kan en som talar Portugisiska förstå Spanska? Italienska? Franska?

Ja, främst spanska, är det enda landet i Amerika där portugisiska talas Brasilien, men vi är omgivna av länder (nästan alla) där spanska talas.
Ett grannland talar franska, som den italienska, mer än 30% av brasilianare har italienska anor, är ganska förståeligt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in