Citat:
Ursprungligen postat av
G-Kill
Ämnet PrivatBank är väldigt soppigt. Banken ägs av oligarken Kolomoisky, som är huvudsponsor av Azovbataljonen och har ett mycket komplicerat förhållande till Poroshenko bl.a. eftersom båda vill ta över Ukrainas energitillgångar.
Skulle inte säga att övertagandet är bolsjevism. PrivatBank har länge varit insolvent och förtjänar att dö. Banken räddades förra året av IMF-pengar som banken sedan lånade ut till Kolomoyskyägda bolag som sedan slussade ut stålarna offshore till Kolomoisky själv!! Nu är PrivatBank konkursmässig igen och IMF tänker inte ge bort sina pengar till Kolomoisky en gång till, därav IMF:s krav att ukrainska staten ska ta över råttboet. Skiten borde ha stängts ner och Kolomoisky åtalats för ekonomisk brottslighet för länge sen, men men... det är ju Ukraina vi talar om och där går gangstrar fria. Däremot anser IMF att PrivatBank måste få leva vidare eftersom den har 20% av ukrainarnas privata sparkapital.
Det ska bli intressant att se hur detta förlöper. Kolomoisky har använt PrivatBank för att utpressa Ukraina att inte ta beslut som går emot hans affärsintressen: "Om ni gör X, Y, eller Z så sätter jag PrivatBank i konkurs och ruinerar alla småsparare". Jag gissar att det blir sedvanlig kompromiss. Kolomoisky får en generös belöning av Poroshenko för att lämna över banken i god ordning till staten.
Menar du att Kolomojskij gick med på det frivilligt? Det handlar ju om ukrainas största bank. Nu är det Porosjenko & gänget som defacto äger hela ukrainska banksystemet. Vilken situation also,
presidenten har kotroll över hela landets finanser, det är såååå ofattbart för mig, ukraina är helt åt helvetet, vem som ska investera till ukraina, ingen, hur kan IMF ge ett lån, det kan de inte, det är helt slutkörd i min uppfattning.