Citat:
Ursprungligen postat av
tverskoy
Ukrainsk ekonomi kommer att gå ner i graven, det är den slutsatsen jag drar ifrån analys som EU presenterade
Ukraine's will to liberalise: Tested on many fronts
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2015/549072/EXPO_IDA(2015)549072_EN.pdf
Ultimately, any real improvement in Ukraine's economy will depend on the termination of military activities in the east, on not totally losing trade with traditional Eurasian partners, on the effective entry into force of the DCFTA, on debt restructuring and on a commitment to ambitious reforms. Ukraine's current trade barriers must be removed
Man menar att ukraina MÅSTE ha en handel med Ryssland för att kunna överleva, men alla vi förstår att Ryssland inte kommer att sträcka sin hand till ukraina, i alla fall inte innan ukraina erkänner Krim vara rysk och ger upp Donbass, det som ukraina inte kan göra i dagsläget, dvs kapitulera inför Ryssland.
Sen så står det att ukrainas öde hänger helt på Ryssland och bara på Ryssland
The war and a decline in industrial output have led Ukraine's foreign trade to contract. Imports have been hit by the country's shrinking GDP, and exports are also declining. In the case of exports to Russia, several embargos and the unpredictability of the Russian market have compounded the toll.
Dvs ryska sanktioner slår ihjäl ukrainas ekonomi och vi hamnar i den situation där allting hänger på Rysslands godvilja, en rysk goodwill så att säga.
Analysen drar also en klar slutsats att allting hänger på Ryssland. Om ukraina vill överleva måste man gå med på alla villkor från Moskva.
Det där var ett bra inlägg, Tverskoy. Europa-parlamentet har börjat få förstånd på Ukraina.
Bäva månde Kiev. Jag tycker nästan synd om de Ukraina-vänner, som länge har levt i total
förnekelse - men de kommer väl att fortsätta att förneka. DN:s Winiarski skriver idag om
situationen i Ukraina och Ukraina-vännerna grinar säkert illa. Se artikeln om Moldavien.
Problem kan bara lösas när de erkännes. De som vill Ukraina väl, och vi är många, bör tänka
på det. Ukraina har ingen framtid i väst, men en framtid i öster. Moldaviens oligarker och
korrupta politiker hålls under armarna av pengar från väst och det är likadant i Ukraina. Kievs
politiker vill lägga vantarna på västs pengar och det styr politiken och retoriken. Ta en titt på
det hönsnät (!) Yats byggde som skydd mot Ryssland. Även Azovs Biletsky i Rada reagerade
och det påstås att Yats drog iväg till USA med en miljard dollar i förmögenhet. Kan någon
bekräfta det?
Någon, kanske det var du, postade en länk till Montyans tal i Europa-parlamentet. Den
damen har jag följt sedan år 2014. Hon har mycket klokt att säga. Jag ser henne som en
ukrainsk fosterlandsvän med förstånd. Ett stort kontrast till vissa andra Ukraina-vänner.
Snart är Trump i Vita huset och stora förändringar kanske väntar. Ukrainas enda chans är att
folket byter ut sina makthavare och ser till att landet handlar med alla som är villiga. Det
kräver en bättre Rysslands-politik. Oligarkerna måste tämjas. Landets väg tillbaka är lång
och svår, men man måste ta ett första steg. IMF säger att det kan ta en hel generation att
komma tillbaka även om tillväxten ligger på fem procent, en bra tillväxt. Ukrainas förste
president sade att landet skulle vara en fantastisk makt efter 25 år - när det i själva verket var
då det föll ihop. Politiker bara pratar.
Det är det ukrainska folket jag stödjer när jag kritiserar Kiev, oligarker och vissa frivilliga. Folk
som svärtar ned landets rykte i hela världen och nu i Europa-parlamentet och Europarådet.