2016-11-28, 13:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den svartsjuke MGM.

Citat:
Ursprungligen postat av tjej7h
hade han mördats på svenerikssonsväg hade det varit en sak, men han mördades på en sidoväg, jätteliten skogsväg från svenerikssonsvägen, och det är det som är så konstigt. Hur fick han Reijo in på den vägen, och de kom ju från sidovägen o ut mot sven erikssons, vad hade de gjort där inne på den lilla skogsvägen, man kan komma till en sjö därifrån och till fd soptipp, Var ju framåt kvällen i början på april, och det är ju inte jätteljust ute då. Så det jag reagerat på nu är vad tusan gjorde de där inne på den vägen, Tror I lurat R med något.
Har pratat med tjejen som var ihop med Reijo vid den här tiden. De var ju väldigt unga så var ju inget allvarligt förhållande. Hon tror inte t ex att R sagt till I typ jag har träffat en tjej o ska vara mer med henne, utan gjort som vi alla gjorde då eller gör nu, bara börjat träffa I mindre,
Det hon däremot kunde berätta var, att R var förundrat över I:s beteende bara för att han börjat byta umgänge, men R hade inte sagt så mycket om det, mer än att I verkade sur över detta. Tjejen som var/är bra mycket tuffare i sitt sätt än både R och I, gjorde att umgängeskretsen skulle ha utökats till lite andra aktiviteter än R gjort tidigare med I. som t ex diskotek, öldrickande och mopedåkning. Hon kan ju inte veta om det blivit så, eftersom R dog i deras korta förhållande, men det var den sortens aktiviteter hon gjorde.( Där hade I aldrig kunnat platsa in enl mig)
Tjejen var på förhör men hon kunde tyvärr inte tillföra så mycket, en kärleksrelation i så unga år, var ju typ att man blev ihop, gjorde nåt på helgerna och sen växte relationen eller så gick man vidare till nästa De hade inte riktigt bestämt ihop vad de skulle göra, men att R skulle med till diskot bl a var givet.

Det var alltså på en liten skogsväg till Sven Erikssons väg som Reijo mördades. Ett märkligt ställe att träffas på.

Låter mycket möjligt att MGM lurade med sig BO dit p. g. a. dennes "svek" som MGM ansåg att det var. Det visar också på detta som Reijo hade sagt till flickvännen från Svaneholm.

Att delta i aktiviteter såsom t. ex. disco, öldrickande och mopedåkning verkar inte ha varit ha varit något som föll MGM på läppen. Med tanke på vad som har framkommit om honom.

Jag tror att han ville ha Reijo för sig själv eftersom han var förälskad i honom. Det hela bottnade nog i ren skär svartsjuka.
Citera
2016-12-09, 11:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

http://abinitiosic.blogg.se/2014/october/

Citat:

"1976

Det är vår snart slutar jag grunskolan och skall börja gymnasiet Tekniskt utbildning på 4 år. En kamrat på skolan Reijo Daag är försvunnen och efterlyses i Borås Tidning. Reijo hittas av en person som var ute i skogen Reijo har blivit mördad. Reijos bästa kompis blir anhållen misstänkt för mord. Reijos kompis och jag hade gemensamma lektioner i ämnen som matematik engelska och gymnastik. Reijos kompisvar en mycket feminin ung kille som umgicks enbart med tjejer i skolan. Polisförhören med Reijos kompis ledde ingen vart han erkände aldrig mordet på sin bästa kompis för polisen. Efter någon månad kommer den mistänkte tillbaka till skolan och vi uppmanas av lärarna att vi inte skall reta eller fråga honom om vad som har hänt eftersom han är oskyldig.

Teknis i Borås titta så mycket grönt runt skolan

Reijos Daag kompis har erkänt mordet på Reijo Daag men inte till polisen utan till Reijos mamma. Den misstänkte kontaktar Reijos mamma och vill att hon kommer hem till honom. Reijos mamma har en liten dotter som hon lämnar hos en granne som ska se efter dottern medan hon är iväg hos den misstänkte. Reijos pappa och mamma anländer till den mistänktes hus. Reijos pappa sitter kvar i bilen medan frun går in till den misstänkte. När hon har kommit in i huset så går den misstänkte igenom hennes kläder efter dolda mikrofoner. När det är klart så spelar han musik i bakgrunden medan han berättar om mordet på hennes son. Efter detta möte kontaktar Reijos mamma polisen och berättar vad som har hänt. Polisen kan inte göra något ord står mot ord.

Är detta sant ? ja kvinnan som passade Reijos lillasyster är en god vän och hon bekräftar att när Reijos mamma kom tillbaka för att hämta dottern såg hon helt förstörd ut. För några år sedan träffade jag Reijos mamma och pappa på en 75-års fest. Jag presenterade mig för Reijos föräldrar som inte känner mig men känner väl till min fru som bodde nära Reijo och Ingemar. Jag ber artigt om jag får ställa en fråga om Reijo och vi sätter oss ner och pratar och hon berättar om mötet med den misstänkte kompisen. Hon frågar mig om jag vet var den misstänkte håller hus. Jag svarar att han inte längre har sitt gamla namn utan är omopererad till kvinna och heter något helt annat och har varit gift men är skild och arbetar på en Radio kanal i Stockholm. Jag frågade Reijos mamma om hon gråter fortfarande över Reijo. Hon svarar tårarna är slut."
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-09 kl. 11:26.
Citera
2016-12-16, 20:48
Medlem
Poddsändning om mordet på Reijo på Borås Tidnings hemsida den 23:e december. Trailer finns i länken. Inget intressant innehåll i trailern dock.

http://www.bt.se/bt-tv/znguge4o/
Senast redigerad av signal1 2016-12-16 kl. 20:52.
Citera
2016-12-17, 16:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortfarande av intresse efter drygt 40 år.

Citat:
Ursprungligen postat av signal1
Poddsändning om mordet på Reijo på Borås Tidnings hemsida den 23:e december. Trailer finns i länken. Inget intressant innehåll i trailern dock.

http://www.bt.se/bt-tv/znguge4o/

Tack för länken.

Även om det inte förekommer något nytt och intressant innehåll, så visar det på att detta 40-åriga gamla olösta mord (officiellt) fortfarande är intressant.
Citera
2016-12-18, 18:07
Medlem
Pajosvs avatar
Ja, Borås Tidning kommer med en podcast om Reijo Daag i fem delar.

De olika delarna släpps följande datum:

23 december
26 december
29 december

1 januari
4 januari.

Artikel från idag om podcasten:

http://www.bt.se/boras/klefberg-darfor-gor-bt-en-podcast-om-mordet-i-viskafors/

Hoppas på att det blir en bra podcast/dokumentär om fallet. Trailern visar en skog sett från luften, antagligen filmad med en drönare. Om det är just den skog som Reijo hittades i är lite svårt att avgöra.

Bilden på Reijo i övre högra hörnet i länken och i trailern har jag inte sett tidigare. Men bilden på polismannen och likbilen har jag sett tidigare.
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-18 kl. 18:16.
Citera
2016-12-18, 18:26
Medlem
Finns det verkligen inte någon som kan delge oss om exakt plats för mordet?
Citera
2016-12-18, 22:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fem delar om mordet på Reijo Daag 2016/17

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, Borås Tidning kommer med en podcast om Reijo Daag i fem delar.

De olika delarna släpps följande datum:

23 december
26 december
29 december

1 januari
4 januari.

Artikel från idag om podcasten:

http://www.bt.se/boras/klefberg-darfor-gor-bt-en-podcast-om-mordet-i-viskafors/

Hoppas på att det blir en bra podcast/dokumentär om fallet. Trailern visar en skog sett från luften, antagligen filmad med en drönare. Om det är just den skog som Reijo hittades i är lite svårt att avgöra.

Bilden på Reijo i övre högra hörnet i länken och i trailern har jag inte sett tidigare. Men bilden på polismannen och likbilen har jag sett tidigare.

Man kan säga att Borås Tidning satsar på stort gällande detta mord. Har för mig att varje del skulle vara 20 minuter.

Bilderna på ambulansen tillsammans med polismannen och bilden på Reijos cykel liggande på marken har jag sett förut. Dessa bilder publicerades i media efter upptäckten. Däremot har inte heller jag sett fotot på Reijo tidigare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-18 kl. 22:06.
Citera
2016-12-18, 22:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlizz

Jo!
Vid korset något upp till höger i bilden. Jag är dock inte riktigt 100% säker på detta pga att andra uppgifter har förekommit. Jag trodde tidigare att det skedde vid Mast 1 eller Mast 2 som också är utmärkta på översiktsbilden i länken nedan.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Vfs/Oumlversiktsbild%20Viskafors-Rydboholm_zpsuuiupprc.jpg.html
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-18 kl. 22:53.
Citera
2016-12-18, 22:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Man kan säga att Borås Tidning satsar på stort gällande detta mord. Har för mig att varje del skulle vara 20 minuter.

Bilderna på ambulansen tillsammans med polismannen och bilden på Reijos cykel liggande på marken har jag sett förut. Dessa bilder publicerades i media efter upptäckten. Däremot har inte heller jag sett fotot på Reijo tidigare.

100 minuter, med andra ord. Det ska bli intressant...
(Men det är en likbil och inte en ambulans på bilden. Den är svart och saknar blåljus. Det finns fler bilder på bilen i tidningen).

Gratistidningen Xtra Borås skrev om detta fall samt två andra olösta fall.

En 73-årig kvinna slogs ihjäl med en hammare i sitt hem strax utanför Borås, och mördaren är försvunnen sedan dess. Hon och maken levde ett isolerat liv och de hade bråkat dagarna före hennes död och maken hade dessutom varit svartsjuk på sin fru. Han arbetade i hamnen i Göteborg. Polisen tror att han tog med sig hunden i bilen och körde ner i vattnet i hamnen där det är väldigt djupt. Man dök aldrig i hamnen pga av den dåliga sikten. Några andra spår fanns inte.

Det tredje fallet är från 2007. En 35-årig man på restaurang Royal Thai i Borås hittades död. En 16-årig pojke "jobbade svart" på stället. Han åtalades men friades till slut av en oenig rätt och pojken reste hem till sitt hemland som saknar utlämningsavtal med Sverige.
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-18 kl. 22:55.
Citera
2016-12-18, 23:49
Medlem
Ja detta var en intressant tråd! Det började med att jag läste bt.se och sen hamnade jag här. Konstigt nog har jag aldrig hört talas om detta mord tidigare.

Några saker slår mig när jag läser tråden. GM verkar ju inte vara en "normal" person. Förutom det extrema våldet så reagerar jag på några detaljer. När mord eller våld sker i affekt (påstådd förälskelse eller svartsjuka) så borde ju en person med normala känslor drabba av ångest, panik, ånger??? GM verkar helt känslokall och planerande. Om det stämmer att GM dessutom återvände och högg offret döda kropp så tog ju GM dessutom stora risker men bar på så mycket hat/ ilska att den risken var värd att ta.

Att GM sparkat ihjäl en katt tyder på bristande empati och förmåga att kontrollera sig. Finns det inte en korrelation mellan barn som misshandlar djur och senare brott?
Att GM sa till tidningarna att hen ville tillbaka till skolan igen verkar så tillrättalagt och ordentligt svar från en 16-åring som var mobbad och inte hade några vänner. Det känns som att GM svarade det folk ville höra för att framstå som normal men jag tror att GM var väldigt beräknande. En normal 16-åring har sällan kontakt med polisen och skulle de ha det så är det nog pga trimmad moped, fylla eller någon mindre incident. En normal 16-åring som är häktad 29 dagar skulle nog bryta ihop och gråtande ropa efter mamma, inte sitta oberörd och spela oskyldig.

Det har funnits många textilarbetare på de små bruksorterna runt Viskafors med samma namn som GM så det borde finnas kusiner, tredjekusiner mfl runt om. Vore intressant att veta om det finns släkt som umgicks nära med GM före mordet som kan vittna om dennes personlighet. Jag har själv många släktingar som gick på viskaforsskolan under 60- 70-talet men har konstigt nog aldrig hört talas om mordet tidigare men det kommer kanske upp många minnen nu när BT gör sin pod.
Citera
2016-12-19, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sven Erikssons väg.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlizz

Det har varit mycket diskussioner om den exakta mordplatsen.

Mast 1 och mast 2 vid Sven Erikssons väg, en biväg/stig till Sven Erikssons väg.

Ingen verkar idag veta exakt var kroppen hittades förutom någonstans i närheten av Sven Erikssons väg.

I polisutredningen finns den exakta fyndplatsen säkerligen tydligt beskriven.

Reijo försvann den 7 april och hittades den 9 april vilket pekar på att mordet skedde där det inte brukade befinna sig så mycket människor i rörelse.

Alltså en undanskymd plats där den MGM i "lugn och ro" kunde utföra vad han troligtvis hade i åtanke då han lyckades få med sig BO till den här platsen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-19 kl. 20:38.
Citera
2016-12-20, 23:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Det har varit mycket diskussioner om den exakta mordplatsen.

Mast 1 och Mast 2 vid Sven Eriksons väg, en biväg/stig till Sven Eriksons väg.

Mast 1 och Mast 2 ligger ligger på vänster sida av Sven Eriksons väg om man kommer från Rydboholm och kör mot Viskafors. Bivägen/stigen ligger dock på höger sida av nämnda väg och nästan mitt emot Mast 2.

Någon i tråden uppgav tidigare GPS-koordinationerna för mordplatsen och visade på bivägen/stigen.

Citat:
Ingen verkar idag veta exakt var kroppen hittades förutom någonstans i närheten av Sven Erikssons väg. I polisutredningen finns den exakta fyndplatsen säkerligen tydligt beskriven.
Med största sannolikhet! Kanske får vi svaret genom Borås Tidnings Podcast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in