2016-12-16, 15:05
  #11149
Medlem
DonMacos avatar
Jämfört med de flesta andra länder så har väl Sverige under en begränsad period kunnat erbjuda en dräglig bostad även till de som har taskiga förutsättningar, dålig lön, är missbrukare eller nyligen invandrade. Jag tror att vi snarare är tillbaka vid ett normalläge. Med tanke på en ganska omfattande invandring av individer med usel köpkraft kommer situationen knappast förändras till det bättre, i synnerhet när ingen vill ha nämnda olycksbarn på just sin egen bakgård.

Sverige, den humanistiska stormakten! Vilket ohyggligt fiasko!
__________________
Senast redigerad av DonMaco 2016-12-16 kl. 15:15.
Citera
2016-12-16, 15:58
  #11150
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonMaco
Det finns inte NÅGON organisation som är villig att tömma sin egen skattkista för att ge tak över huvudet till människor med taskig ekonomi.
I det här fallet handlar det knappast om att tömma någon "skattkista" eftersom hgf påstår att det är så lönsamt att vara hyresvärd. Hur ska man tömma en skattkista när man gör 15% vinst?

Citat:
Ursprungligen postat av DonMaco
Och vilken kommun vill ens ge plats för (låt oss säga 300) lägenheter där tärande ska bo, när man istället kan bygga äganderätter och brf till de närande?
Ingen så klart. Men löfvén har ju sagt att det ska gå plus på sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av DonMaco
Om du själv visste hur aktimarknaden skulle utveckla sig det kommande året, skulle du då köpa aktier som går med vinst, eller aktier som går med förlust?

Citat:
Ursprungligen postat av DonMaco
Så krass ser verkligheten ut.

Ja det är ganska tydligt att kommunerna inte agerar som Löfvén säger. I annat fall hade man ju tagit emot asylsökande med öppna armar.
Citera
2016-12-16, 17:56
  #11151
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag synar dina påståenden.
Det är min uppfattning att diskussioner om politik/samhälle bör ha ett visst mått av verklighetsförankring.

Vill du slippa sådant så finns delforum för konspirationsteorier. Fortsätter du att i stället skriva om bostadsbrist där lovar jag att inte efterfråga någon verklighetsförankring.

Som sagt du svarade inte på det jag tillförde tråden, nämligen möjligheten att kopiera norskarna och tillåta folk att hyra ut delar av bostaden skattefritt, detta i ett led i att minska bostadsbristen.
Du gör dig själv till åtlöje genom att konsekvent undvika sakfrågan och anse att det jag driver med är konspirationsteorier och trams.

Det är nu över 2 månader sedan jag kom med förslaget i denna tråden, nu har iallafall handelskammaren fattat vinken, vilket totalt krossar din teori om att detta är trams.
http://www.dn.se/sthlm/skattereform-kan-ge-28000-bostader/
__________________
Senast redigerad av kato85 2016-12-16 kl. 18:13.
Citera
2016-12-16, 20:57
  #11152
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Som sagt du svarade inte på det jag tillförde tråden, nämligen möjligheten att kopiera norskarna och tillåta folk att hyra ut delar av bostaden skattefritt, detta i ett led i att minska bostadsbristen.
Du gör dig själv till åtlöje genom att konsekvent undvika sakfrågan och anse att det jag driver med är konspirationsteorier och trams.

Det är nu över 2 månader sedan jag kom med förslaget i denna tråden, nu har iallafall handelskammaren fattat vinken, vilket totalt krossar din teori om att detta är trams.
http://www.dn.se/sthlm/skattereform-kan-ge-28000-bostader/

Jag tycker idén är mycket bra, dock kommer aldrig någonsin våra vänsterpolitiker gå med på något sådant.
Citera
2016-12-16, 21:58
  #11153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Som sagt du svarade inte på det jag tillförde tråden, nämligen möjligheten att kopiera norskarna och tillåta folk att hyra ut delar av bostaden skattefritt, detta i ett led i att minska bostadsbristen.
Du gör dig själv till åtlöje genom att konsekvent undvika sakfrågan och anse att det jag driver med är konspirationsteorier och trams.

Det är nu över 2 månader sedan jag kom med förslaget i denna tråden, nu har iallafall handelskammaren fattat vinken, vilket totalt krossar din teori om att detta är trams.
http://www.dn.se/sthlm/skattereform-kan-ge-28000-bostader/
Det du tillförde tråden var ett värre yrande än de andra tokarna klarar av.

Du förstod inte ens att man behöver mäta upp det man talar om. Du talade om att lindra fenomenet X. Men förstod inte att man behöver kunna mäta X för att avgöra om det har lindrats.

De andra bristpladdrarna anar nog att man behöver kunna mäta upp en brist, även om dom inte klarar av det.

Sedan kom du med sådana tokerier att de andra bristpladdrarna antagligen tog fram skämskudden. T ex en sådan sak som att tillskriva attefallshusen sittande regering. (Givet den totalt obefintliga koll du har lär du inte vara en dag över 12 år).

Men om du nu har tänkt i 2 månader så kanske du kan redovisa hur du mäter upp någon bostadsbrist.
Annars får du väl tänka i två månader till. Eller varför inte 2 år när du ändå håller på.
Citera
2016-12-16, 22:04
  #11154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
..igår lät regeringen med Siv Jensen i spetsen förbjuda de norska bankerna att låna ut för mycket pengar till folk som inte hade god ekonomi, man satte även in en regel som krävde 40% egenkapital för köp av bostäder inom OSLO-området.
Lär ju sätta stopp för byggandet. Så då får dom väl dra ned på bidragen och låta pengarna gå till arbetslösa byggjobbare.

(Ett kliv i riktning mot Nordkorea. Staten styr och ställer än mer).
Citera
2016-12-16, 22:13
  #11155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
"Bygg själv då!"
Ja, varför tar ni inte ert ansvar.

Det får man aldrig svar på.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
En rak vänster på snoken ska nyliberaler ha.
Kaosmänniskan slemhog visar sina sympatier med Sturmabteilung.
Citera
2016-12-16, 22:17
  #11156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Hyresfastigheter har senaste åren haft en utveckling på nivå med börsen men med en betydligt lägre risk. Vårt fokus är välskötta fastigheter i områden med bra utvecklingspotential.
Blir så när produktionskostnaden stiger.

De flesta av er har väl noterat hyrorna i nyproducerade hyreslägenheter. Blir så när ni ska betala byggjobbarnas och hantverkarnas löneökningar. Men det har ni ju inget emot
Citera
2016-12-17, 09:14
  #11157
Medlem
slemhogs avatar
Stockholm och Sverige är totalt kollapsat. 5-6 miljoner kostar en villa i förorten till Stockholm nu. jag kommer aldrig kunna få tillräckligt med lån för att köpa en litet radhus eller villa, krävs en inkomst på 70-80 000/mån typ.

Men tittar man runt i USA skulle jag utanför både New york och Chicago kunna köpa mig ett eget litet hus med garage som jag alltid velat ha utan problem.

http://www.zillow.com/homedetails/2-Wildwood-Rd-Elk-Grove-Village-IL-60007/3456536_zpid/

http://www.zillow.com/homedetails/216-Raupp-Blvd-Buffalo-Grove-IL-60089/3284833_zpid/

Första sökningen jag gjorde i norra Chicago hittade jag flera prisvärda som är helt ok för 1.3-1.7 miljoner max och dom ligger i helt ok områden, speciellt det för 205 000 dollar, även om dom behöver renoveras ytskikt och standaren är ganska låg på konstruktionen ser det ut som, men det är iaf ett hus! - och detta i en svinball världsstad med skyskrapor som Chicago vid lake michigan som jag besökt flera ggr.

Fastighetsskatten är mycket högre i USA, ser ut som dom vill ha 40 000 kr/år. Och svenskar säger Sverige är högt beskattat... Haha. Varför betalar en lyx djursholmsvilla 7200 kr i kommunal årsavgift bara?!
Det är även 30 års amortering.
Jag gillar det, betala hög fastighetskatt och NORMAL amortering med lågt inköpspris, då kan även en medelinkomsttagare som mig köpa sig ett litet hus på 100 m2 och källare genom att spara ihop kapital. Då kan jag genomföra mina drömmar.

Både inkomstskatten och fastighetsskatten är högre i USA än i Sverige på min lönenivå strax under 400 000 kr/år, har räknat på båda.

Dagens Sverige är en moderat mardröm där man subventionerar dom som redan har bara på olika sätt nu och ingenting fungerar längre. Inkomstskatten är även löjligt låg med 22-23% för en 29000 kr lön och bara 26% för en 40 000 kr lön.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-12-17 kl. 09:21.
Citera
2016-12-17, 09:43
  #11158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Stockholm och Sverige är totalt kollapsat. 5-6 miljoner kostar en villa i förorten till Stockholm nu. jag kommer aldrig kunna få tillräckligt med lån för att köpa en litet radhus eller villa, krävs en inkomst på 70-80 000/mån typ.

Du får hitta dig en kärring.

Problemet är alltså detta: andra kan betala mer än vad du kan betala?


För övrigt...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-morko-sodertalje-kommun-axvik-17-9749137
Citera
2016-12-17, 09:56
  #11159
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du får hitta dig en kärring.

Problemet är alltså detta: andra kan betala mer än vad du kan betala?


För övrigt...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-morko-sodertalje-kommun-axvik-17-9749137

Nej, dom kan bara låna mer uppenbarligen trots jag tjänar över medellön vilket är konstigt.
Marknaden är helt dysfunktionell men det är den inte i USA:s världssstäder, där hade jag kunnat köpa mig min borg nu och inte ett litet kyffe och sommarstuga 7 mil utanför stockholm på en ö. patetiskt.

Jag hade aldrig lånat 5 miljoner varken med eller utan fru och sätta mig i den risken. Däremot om jag har 900 000 kr och lånade 600 000 ytterligare till en 1.5 milj villa i chicago, det hade jag utan problem gjort. på 4-5 år hade jag betalat av den skulden sen.

Ni nyliberaler och speciellt kurt-sune vill inte såna som jag, medelinkomsttagare och sparsamma ekonomiska personer ska kunna uppfylla mina drömmar. Usa har samma regler och marknad som på 80-talet med amoteringsregler och skatt och som det ska vara.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-12-17 kl. 10:03.
Citera
2016-12-17, 10:01
  #11160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej, dom kan bara låna mer uppenbarligen trots jag tjänar över medellön vilket är konstigt.

Är det verkligen konstigt om ett par, d.v.s två personer, kombinerar sin inkomst? Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att de kan låna mer då.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Marknaden är helt dysfunktionell men det är den inte i USA:s världssstäder, där hade jag kunnat köpa mig min borg nu och inte ett litet kyffe och sommarstuga 7 mil utanför stockholm på en ö. patetiskt.

Nu sjabblar du bort dig. Tror du verkligen att du kan köpa ett hus i New York city. Nyss skrev du utanför utan att ange hur långt utanför.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag hade aldrig lånat 5 miljoner varken med eller utan fru och sätta mig i den risken. Däremot om jag har 900 000 kr och lånade 600 000 ytterligare till en 1.5 milj villa i chicago, det hade jag utan problem gjort.

Du kan nog köpa hus i Detroit för 10.000 kr också. Säger det verkligen särskilt mycket? I Chicago säger du. Chicago är en mycket stor stad. Vad är motsvarigheten i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in