2016-12-14, 15:41
  #11125
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Skämtare där ! Exakt hur liten är du ? En myras storlek, om man får ta dig på allvar.

Är nog av rätt normal storlek, däremot har jag stor k.k.

Nä nu är det slutskämtat, jag äger mitt boende i stockholmsförort och har några obebodda fastigheter i Norrland.
Citera
2016-12-14, 16:12
  #11126
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det verkar finnas vissa tecken på inlåsningar som uppstått med de senaste förändringarna där framförallt högre krav på amortering på nya lån tillkommit senaste året.

Alltså att utbudet av bostäder som finns ute på marknaden har minskat. Vad tror ni om det? Kommer det att fortsätta minska eller?

Om utbudet av bostäder minskar pga högre kostnader (amortering) så innebär väl det att priserna stagnerar eftersom färre har råd att ta kostnaden som hör ihop med de nya låneformerna.

Men samtidigt borde ett minskat utbud av bostäder öka priserna nåt alldeles enormt eftersom det finns hundratusentals som är i desperat behov av en bostad.

Kan det bli så att priserna ändå ökar tack vare att kommunerna i allt större utsträckning köper upp bostadsrätter och villor för att klara det statliga kravet på att ta emot fler flyktingar?

De flesta verkar tro att priserna fortsätter öka, men kan det då vara så att vi skiftar köpgrupp? Från privatpersoner till kommuner?

Storstadskommuner, men inte alla, köpte bostadsrätter i stor omfattning redan på 1960-talet man kan säga att det är ett fenomen som återkommit efter flera år. Kan inte tänka mig att borgerligt styrda kommuner köpt på den tiden men i dag är de med och bjuder.
Då tog de en andel av nyproduktionen för sitt sociala klientel, nu verkar de gå direkt på begagnatmarknaden.

Att kommunerna går in höjer nivån eller säkerställer att den ligger högt. Men utbudet är ju lågt nu så marknaden håller på att bli orörlig. Mycket på grund av inlåsningseffekter som skatt på värdestegring som egentligen är skatt på inflationen för allt blir dyrare.

Desperation (typ skilsmässa, bostadslös) + lånemöjlighet + räntenivån - amorteringskrav - reavinst skatter -prisnivåerna = köp och omsättningshastighet på bostadsmarknaden. I prisnivåerna ingår konkurrensen och kommunala köp bl.a.

Jag har skrivit tidigare att byggarna inte säljer ut allt i förväg men bygger ändå och tar in en mäklare som redan från början ska vara med och trycka ut det som är kvar när spaden går i marken. Jo jag har pratat med sådan mäklare.

Marknaden kommer att märka av om efterfrågan på deras nya projekt minskar. Intresseanmälan är deras första milstolpe om de ska gå vidare i planeringen, försäljningen är deras andra milstolpe och skarpt läge. Sviktar intresset då, så kommer de att slira på planen, senarelägga. I bland läggs de i malpåse flera år. Sedan skyller de på byggregler och planprocess.

Kommunköp i nyproduktionen kan störa den processen och lura byggbolagen att marknaden fortfarande är god. Samt att det finns en undanträngningseffekt för vanliga bostadsköpare.

Härav följer att det kan ta tvärt slut ingen köper längre, för lånade pengar räcker inte. Då går byggandet ner trots att vi har stor bostadsbrist. Det är vad som kommer att ske lagom till valåret 2018.
Citera
2016-12-14, 17:42
  #11127
Medlem
http://blogg.dn.se/viktor/2016/12/12/stadshusrapporten-mumbojumbo-vaderdebatt-och-religiosa-hot-mot-frisbeegolfen/

15.07
Kommer Stockholm följa andra kommuners exempel och börja köpa bostadsrätter för att husera nyanlända, undrar Anna König Jerlmyr (M) oroat. Finansborgarrådet Wanngård (S) svarar inte på frågan.

15.37
”Jag ska hålla en lugn ton nu när det nästan är jul”, säger Ann-Margarethe Livh (V). Anklagar sedan omedelbart Moderaterna för att ha ”misshandlat allmännyttan”.

Vi får se hur det blir.
Citera
2016-12-14, 17:51
  #11128
Medlem
https://www.fhw.se/

Hyresfastigheter har senaste åren haft en utveckling på nivå med börsen men med en betydligt lägre risk. Vårt fokus är välskötta fastigheter i områden med bra utvecklingspotential.

Hyresfastigheter har ökat i värde 22 av de senaste 30 åren och haft en genomsnittlig årlig avkastning om hela 13,3 %.

Blir ägare av en hyresfastighet du också till samma villkor som oss!

Läs artikel i DN: ”Äga hyresfastigheter bland det mest lönsamma man kan göra”

http://www.dn.se/sthlm/aga-hyresfastigheter-bland-det-mest-lonsamma-man-kan-gora/

För mer information, klicka här:

https://www.fhw.se/files/edr/fhwo31.pdf



Vilka konstiga erbjudanden man får ibland !
Citera
2016-12-14, 21:12
  #11129
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.fhw.se/

Hyresfastigheter har senaste åren haft en utveckling på nivå med börsen men med en betydligt lägre risk. Vårt fokus är välskötta fastigheter i områden med bra utvecklingspotential.

Hyresfastigheter har ökat i värde 22 av de senaste 30 åren och haft en genomsnittlig årlig avkastning om hela 13,3 %.

Blir ägare av en hyresfastighet du också till samma villkor som oss!

Läs artikel i DN: ”Äga hyresfastigheter bland det mest lönsamma man kan göra”

http://www.dn.se/sthlm/aga-hyresfastigheter-bland-det-mest-lonsamma-man-kan-gora/

För mer information, klicka här:

https://www.fhw.se/files/edr/fhwo31.pdf



Vilka konstiga erbjudanden man får ibland !

FHW typiskt lurendrejeriföretag, personer som finns i gråzonen vad lagen tillåter driver detta företag.
t.ex. Stefan Häge, känd som advokat i Trustor-härvan, misstänkt för att ha hjälpt till att "gömma" pengarna.
Citera
2016-12-14, 23:17
  #11130
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.fhw.se/

Hyresfastigheter har senaste åren haft en utveckling på nivå med börsen men med en betydligt lägre risk. Vårt fokus är välskötta fastigheter i områden med bra utvecklingspotential.

Hyresfastigheter har ökat i värde 22 av de senaste 30 åren och haft en genomsnittlig årlig avkastning om hela 13,3 %.

Blir ägare av en hyresfastighet du också till samma villkor som oss!

Läs artikel i DN: ”Äga hyresfastigheter bland det mest lönsamma man kan göra”

http://www.dn.se/sthlm/aga-hyresfastigheter-bland-det-mest-lonsamma-man-kan-gora/

För mer information, klicka här:

https://www.fhw.se/files/edr/fhwo31.pdf



Vilka konstiga erbjudanden man får ibland !

Jaha så varför bygger inte slemmet och du? Vad väntar ni på?

Ni blir ju rika på kuppen och gör en god gärning samtidigt.
Citera
2016-12-15, 18:43
  #11131
Medlem
slemhogs avatar
Haha nyliberalena ägda när verkligheten visar det är redan mycket lönsamt med hyresfastigheter .

"Dom är lurendrejare!"

"Bygg själv då!"

Losers. En rak vänster på snoken ska nyliberaler ha.
Citera
2016-12-15, 20:28
  #11132
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Haha nyliberalena ägda när verkligheten visar det är redan mycket lönsamt med hyresfastigheter .

"Dom är lurendrejare!"

"Bygg själv då!"

Losers. En rak vänster på snoken ska nyliberaler ha.

Lönsamt och lönsamt. Det beror helt på hur man räknar.

HGF räknar ju med värdeökning (som i sin tur beror på att BRF:er betalar allt bättre vid ombildning)

Ju sämre hyresmarknaden fungerar desto högre priser blir det på den privata.

Men för att kunna tillgodogöra sig denna vinst så måste man sälja sin hyresfastighet.

Annars är det bara ca 3-4% max i direktavkastning. Och då kan man få högre utdelning i många bolag på börsen istället, utan att behöva lyfta ett finger.

HGF argumenterar alltid utifrån sitt egoistiska perspektiv men vägrar att bygga hyresrätter själva trots att det är så "lönsamt". Visst är det märkligt?
Citera
2016-12-15, 20:33
  #11133
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lönsamt och lönsamt. Det beror helt på hur man räknar.

HGF räknar ju med värdeökning (som i sin tur beror på att BRF:er betalar allt bättre vid ombildning)

Ju sämre hyresmarknaden fungerar desto högre priser blir det på den privata.

Men för att kunna tillgodogöra sig denna vinst så måste man sälja sin hyresfastighet.

Annars är det bara ca 3-4% max i direktavkastning. Och då kan man få högre utdelning i många bolag på börsen istället, utan att behöva lyfta ett finger.

HGF argumenterar alltid utifrån sitt egoistiska perspektiv men vägrar att bygga hyresrätter själva trots att det är så "lönsamt". Visst är det märkligt?

3-6% direktavkastning på bruksvärdehyror är mycket högre än riskfria räntefonder. Aktier är risker man kan förlora alla sina pengar eller tappa 50% värdefall vid kriser. Givetvis är det fullt naturligt att bostäder ska vara mellan räntefonder och aktier i avkastning, du ha rju dessutom hävstångs möjligheter med belåning i bostäder som ger mycket mer vinst på satsat kapital och kan utöka investeringarna, där ligger dom stora pengarna.

Medlemsavgiften på 80 kr/mån till HGF täcker inte något bostadsbyggande. Menar du facket ska skapa arbeten också och fabriker? Villaägarna bygga villor? Båtklubbar tillverka båtar? Sjöräddningssällskapet sjukhus?

Det är dags för dig att inse att du är en mycket märklig figur.
Citera
2016-12-15, 20:47
  #11134
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Medlemsavgiften på 80 kr/mån till HGF täcker inte något bostadsbyggande. Menar du facket ska skapa arbeten också och fabriker? Villaägarna bygga villor? Båtklubbar tillverka båtar? Sjöräddningssällskapet sjukhus?

Det är så bekvämt att vara nyliberal och alltid kunna slänga fram det kortet. Jag undrar hur mycket kurt-sune själv har byggt i sina dagar, eller han kanske är nöjd med allt som det är.

Kurt-sune akademin?
Kurt-sunes parkeringshus?
Kurt sunes fästning?
Kurt-sunes lasarett?
__________________
Senast redigerad av Scrofa 2016-12-15 kl. 20:50.
Citera
2016-12-15, 21:32
  #11135
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
3-6% direktavkastning på bruksvärdehyror är mycket högre än riskfria räntefonder. Aktier är risker man kan förlora alla sina pengar eller tappa 50% värdefall vid kriser. Givetvis är det fullt naturligt att bostäder ska vara mellan räntefonder och aktier i avkastning, du ha rju dessutom hävstångs möjligheter med belåning i bostäder som ger mycket mer vinst på satsat kapital och kan utöka investeringarna, där ligger dom stora pengarna.

Medlemsavgiften på 80 kr/mån till HGF täcker inte något bostadsbyggande. Menar du facket ska skapa arbeten också och fabriker? Villaägarna bygga villor? Båtklubbar tillverka båtar? Sjöräddningssällskapet sjukhus?

Det är dags för dig att inse att du är en mycket märklig figur.

Enligt HGFs årsredovisning för 2015 har de ett eget kapital på 826 miljoner kronor.
Citera
2016-12-15, 22:07
  #11136
Medlem
kato85s avatar
I Norge och då speciellt Oslo ser situationen likaledes ut som i Sverige, Oslo är på god nivå med Stockholm vad gäller priserna.


..dock till skillnad mot de svenska partierna som bara babblar så gör norskarna slag i saken!


..igår lät regeringen med Siv Jensen i spetsen förbjuda de norska bankerna att låna ut för mycket pengar till folk som inte hade god ekonomi, man satte även in en regel som krävde 40% egenkapital för köp av bostäder inom OSLO-området.

http://www.nettavisen.no/na24/strengere-boliglanskrav-i-oslo/3423293063.html

Detta är ganska kraftiga åtgärder, speciellt de 40%, bara en etta på 35kvm kan gå på 4-5 miljoner norska kronor, så 40% av det..

Om vi skulle göra samma sak i Sverige med Stockholm, så skulle även det lugna ner marknaden.
Problemet med Stockholm dock är att alla med makt (politiker,näringsliv,fackpampar,journalister) sitter med bostäder i innerstaden och de vill ju inte se en värdeminskning
(Oslo är en mindre stad så de flesta rikingar bor i förorterna typ Bærum/Asker)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in