2016-12-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo man måste faktiskt förstå detta för att kunna avgöra vad som är ett rimligt pris för denna option. Priset på optionen avgörs inte bara av vad priset på bostaden är satt till.

Fast enligt er köper ju folk en bostad för att bo i, och då undrar man ju varför liknelsen med optioner är relevant, eftersom en option är ett spekulativt instrument.
2016-12-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Senast jag sökte lån var handpenningen 15% men strunt samma...

Nej, Kontantinsatsen är 15%, handpenningen 10% är standard. Det är en väsentlig skillnad.

Sen får man ju tycka vad som helst egentligen, det har jag inget emot med.

Jag tycker allmänt att hela denna debatt om bubbla är kraftigt överdriven.
Ta tex vad en tomt kostar i ytterzon av storstaden stockholm. För 2 år sedan var det ca 1 miljon (beroende på område givetvis, kan skilja kraftigt). Ett hus på byggsats kostar ca 4-6 miljoner att bygga.
Då har vi ett pris på 5-7 miljoner för en villa. Det är ungefär där priserna ligger för att köpa en villa idag (nyprod).

Det finns inte på världskartan att det ska bli billigare att köpa ett hus färdigt, än att bygga o fixa själv.

Sen kan man väl argumentera om priserna på små bostadsrätter inne i stan (tex penthouset) om man vill, dessa höga priser styrs ju av "eliten" som skiter pengar och inget för oss vanliga dödliga att bry oss om.
Tycker dom det är hippt att bo centralt = höga priser för dessa konstiga bostäder.
2016-12-16, 14:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Fast enligt er köper ju folk en bostad för att bo i, och då undrar man ju varför liknelsen med optioner är relevant, eftersom en option är ett spekulativt instrument.

Det är klart man gör men det är ändå en ekonomisk affär och ska man värdera den får man göra det utifrån de villkor som gäller. När betalning ska erläggas i framtiden men när man också har rätt att backa ur om priset då är ogynnsamt blir värderingen i enlighet med en option.

Det är ju en option, dvs. en rätt att få köpa något i framtiden till ett bestämt pris men ingen skyldighet att göra det.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-12-16 kl. 14:27.
2016-12-16, 14:41
Medlem
Bör man inte göra viss skillnad på bostäder i Stockholm och övriga delar av Sverige?

Stockholm håller ju på att bli en internationellt intressant stad, vilket i sin tur driver prisutvecklingen norrut.

Jag misstänker att lägenheter i Stockholm kommer stå emot ett prisfall bättre än andra delar av landet.
2016-12-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Bör man inte göra viss skillnad på bostäder i Stockholm och övriga delar av Sverige?

Stockholm håller ju på att bli en internationellt intressant stad, vilket i sin tur driver prisutvecklingen norrut.

Jag misstänker att lägenheter i Stockholm kommer stå emot ett prisfall bättre än andra delar av landet.

Både ja och nej, vid ett prisfall kommer självklart attraktiva områden stå emot bättre, men även mindre procentuella förändringar i attraktiva områden motsvarar ju höga summor eftersom priserna är så mycket högre där.
2016-12-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Din uppställning är felaktig avs punkt 3: Man köper en mycket BÄTTRE bostad för ... nej inte för
svindlande 2.7 milj utan för högst 1 milj. Utsocknes på landsbygden förstås, där man får mycket
mer för pengarna. Villa med stor tomt.

Många gör misstaget tro på klyschan "Man får vad man betalar för". Prislappen behöver inte avspegla ett objekts verkliga värde, möjligen "status-värde" just nu. Prisbilden kan förändras med tiden. Villor på landsbygden kan stiga i pris/värde - av flera skäl tex 1) Förbättrade
Internetförbindelser. 2) Fler jobb kan skötas via Internet. 3) Framtida självkörande bilar kan motsvara ett slags utökad "kollektivtrafik" på landsbygden.
Nej, du misslyckades läsa vad jag svarade på.
Det handlade inte om att flytta från att attraktivt område till ett oattraktivt.

Det handlade om att "blir rik" på stigande bostadspriser, genom att glömma att priserna i bostaden man bor i stiger.

Men verkligheten är som oftast tvärtemot vad en-stegs-tänkarna får för sig. I det här fallet genom att priserna stiger åker man i stället på en rad nackdelar. T ex att man gör förlust när man flyttar en liten bit.
2016-12-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bara du vet hur i helvete du kan spendera mer eller mindre hela dagarna med att diskutera något du aldrig någonsin försökt undersöka. Vi andra kan bara gissa att det handlar om kognitiv dissonans.
Jag arbetar på dagarna och skriver inte här. Mycket lätt att kontrollera.

Och det kan vara ganska illustrativt för hur dålig koll du har. Mycket fantasier och lite verklighet är det.
(Men mest förvirrade personangrepp).

Citat:
Jag har undvikit att skriva detta i klartext dels för att det är något alla som är det minsta lilla intresserade av detta redan ska begripa, dels för att det hade varit så lätt för er att korrigera ert pinsamma misstag via exempelvis google: när bostadsmarknader kraschar uppstår framförallt exakt det som uppstod i våras - folk dels undviker att lägga ut lägenheter, dels drar tillbaka dem. Det är helt logiskt att utbudet dör ut tvärt, och kan bland annat härledes till den psykologiska defekten att folk undermedvetet får för sig att de blivit rika under ett bostadsrally och klarar sedan inte av att möta verkligheten av att de inte var det.
Nu ska vi se här:
I din värld så minskar utbudet men inte efterfrågan som måste konkurrera hårdare om varje objekt och i din bisarra värld så faller då priset.

(Vad vi andra uppfattat var att utbudet ökade kraftigt i våras varvid en del säljare inte ens fick bud. Än mindre uppstod konkurrens om objekten. Och det gjorde att priserna hölls tillbaka, samt att en del objekt drogs tillbaka. Det är precis tvärtemot dina föreställningar.)

Citat:
Men härledningar spelar ingen som helst roll här. Det räcker med enkel empiri. Om någon av er hade gjort minsta lilla ansträngning att försöka förstå den här marknaden istället för att spela apor i någon slags förhoppning om att ljuga in sagor i era egna huvuden så att ni sover bättre, så hade ni sett empiriska faktum svart på vitt: vanligtvis är det första som händer när bostadsmarknader kraschar att utbudet tvärdör. Det tar vanligtvis sedan lång tid innan vi får fart på marknaden igen.

Ni är så jävla obildade att vi andra lider av att läsa vad ni skriver. Det gör fysiskt ont.
Vad säger empiri då.

Jag har undvikit att göra speciellt mycket prognoser. Men några saker framgår ur tråden.

* Bubbelpratarna har haft helt fel.

* Bubbelförnekarna har haft tämligen rätt.
2016-12-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det som i början var riktig humor, dvs man slogs av hur underbart korkade och naiva de kunde vara har nu ersatts av någon form av uppgiven distansering till de man nu faktiskt fullt ut förstår är dumma i huvudet på riktigt, eller åtminstone förblindade av drömmen om pengar ( jag hoppas ju att folk inte är dumma i huvudet på riktigt, kanske naivt av mig )

Samtidigt kan man ju inte låta bli att tycka att dom är lite söta, där dom sitter och tror att dom förtjänar sina bostadsvinster för att dom varit smarta, lite sådär tvådimensionellt självklara över sin egen avgörande roll i något som drivit av egen kraft och knappt märkt att dom följt med som grus i skosulan.

Det är väl mest det som jag reflekterar över, själva vinsterna är inte så intressanta eftersom jag utgår från att dom rent dynamiskt pendlar tillbaka över tid i en helt vanlig och rimlig självkorrigering, eftersom det är så ekonomiska system fungerar, för den som nu trodde något annat.
Och ovanstående är ganska signifikativt. Helt tomt på fakta och resonemang baserat på fakta.

Desto mer känslobaserade föreställningar och fritt fabulerande.
2016-12-16, 19:25
Medlem
Citat:
Nån dåre har köpt en liten penthouse-lägenhet (37 kvm) på Södermalm, för över 7 miljoner kr. Det märkliga är att den tillhörande takterassen är större än lägenheten ... Lägenheten finns i S-holm.

Detta är ett utmärkt exempel på ett objekt som balanserar på orimlighetens gräns, och som köpare är det lätt att tappa fotfästet. Är det verkligen helt vettigt att köpa den här grejen?
Vad är problemet?

Åter igen verkar det handla om att inte klara av att tolerera att andra har andra preferenser. En konsekvens av ett snävt egocentriskt perspektiv.

Finns massor med människor som använder sina inkomster till saker man kan tycka är stolliga. Men nu är det deras val.

Och detta objekt verkar vara tämligen unikt i den stadsdelen. Då är det inte konstigt att priset åker upp. Någon som kanske jobbar mycket, och inte behöver så många kvm hem, men vill kunna sitta ute på en tak-terass vissa kvällar, kan tycka att detta är väldigt ok. Halar upp 4 MSEK och lånar 3 MSEK.

Återigen, vad är problemet?

Citat:
Köpare som kan lyxkonsumera på detta sätt bryr sig inte ett dugg om bostadsbrist
??
Hur har du mätt upp bostadsbristen?

(Bostadsbristen borde väl åtgärdas av de som försvarar hyresregleringen. Genom att dom öppnar sina plånböcker och bygger hyresbostäder och hyr ut. Till bruksvärdeshyra. Men dom verkar inte bry sig om bostadsbristen).

Citat:
Och min poäng är ... det behöver inte alls finnas 1000 personer som vill betala 7 miljoner för denna lgh ... visst, den kan kosta 9 miljoner om fem år ... men den kan också kosta 4 miljoner ... och i framtiden är den kanske inte så intressant ...

Om den här lägenheten står tom om några år, utan köpare, så är den inte det enda lyxobjekt som samlar damm i världen ... det finns massor av lyxiga lägenheter och höghus som omgavs av febriga förväntningar, men som nu är övergivna ...
Hur många skulle vilja hyra den där?
Skulle den verkligen stå tom?
2016-12-16, 20:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bara du vet hur i helvete du kan spendera mer eller mindre hela dagarna med att diskutera något du aldrig någonsin försökt undersöka. Vi andra kan bara gissa att det handlar om kognitiv dissonans.

Hur i helvete kan man om och om igen ifrågasätta varför andra skriver här. Skriv något med substans någon gång eller håll tyst. Är det kognitiv dissonans som ligger bakom dit surranade?
2016-12-16, 20:33
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraibland
Bostadsbristen och de låga boräntorna är enligt de flesta orsakerna till prisbilden vi har. Jag som lekman ser att följande faktorer kan få priserna att falla/få bubblan att spricka:

Bostadsutbudet ökar explosionsartat / utbudet matchar efterfrågan. Det borde leda till markant sjunkande priser. - Visserligen har byggandet ökat men det är snudd på omöjligt att bygga ikapp behovet de närmsta åren. På sikt är det absolut möjligt men då pratar vi om minst 10 år framåt.

Boräntorna går upp och folk tvingas sälja samtidigt som färre har råd att köpa = Priserna sjunker. - Riksbanken ser ut att behålla reporäntan på minus hela 2017 ut vilket tyder på att boräntan förblir väldigt låg framöver, åtminstonde 1-2 år till. Jag vet att det finns artiklar som visat att var tredje inte har råd med en ränteökning på nån procent (Kommer inte ihåg siffran exakt) men jag vet inte om jag tror det skulle vara sanningen om det skulle bli verklighet. Visserligen finns det en del som belånat sig till öronen och leverer på marginalerna och inte skulle klara en ränteökning på säg 2 procentenheter. Sedan finns det en del som lyxkomsumerar när de för närvarande har låga boendekostnader pga låg ränta. Dock visar siffror att svenskarna aldrig har sparat så mycket pengar som nu. Boendet tror jag är något folk i allmänhet alltid prioriterar och man drar nog ner på andra utgifter i första hand för att kunna bo kvar vid ränteökningar.

Lågkonjuktur/Ökad arbetslöshet - Kan såklart få folk att tvingas sälja / inte ha råd att köpa. Detta är absolut fullt möjligt. Vi verkar vara inne i en högkonjuktur som håller i sig över 2017. Vi har haft och har fortfarande en flyktingkris. Det innebär att vi blir fler medborgare i landet och därmed ökar bostadsbristen ännu mer. Visserligen vill den nuvarande inkompetenta regeringen skicka hem hälften av förra årets 163 000 flyktingar men det verkar inte bli verklighet. Självklart är flyktinginvasionen negativ för landets ekonomi och vi vet att Magdalena Andersson fifflar med sifforna (Lånar till asylmottagningen mm, säger att BNP ökar pga flyktingmottagande) och om något år elller 2 lär arbetslösheten öka. - Dock tror jag det är främst bland nysvenskarna och de är inte inne i bostadsmarknaden, därför påverkar de inte den, mer än att det blir än större brist. Dock kan det så klart bli sämre tider för landets ekonomi vilket kan påverka bostadsmarknaden men som sagt, svenskarna har mycket sparande som kommer att betala högre boendekostnader.

Ränteavdraget tas bort / Minskas = Verkar dröja och om det blir verklighet lär det fasas ut över lång tid. Därför lär de inte påverka bopriserna, om det inte sammanträffar med andra ekonomiska smällar för hushållen.

Krig, finanskris eller annan typ av kris i vår närhet eller rentav i Sverige - Kommer skapa oro på marknaden. - Detta är vad jag ser som den största risken för bostadsmarknaden. Det var länge sedan vår omvärld var så orolig och en del av det är väldigt nära oss. Flyktingkrisen påverkar oss påtagligt. Kinas ekonomi går utför vilket kan påverka hela världsekonomin. Vi har Eurokris Och Italiens och Tyska banker är osäkra. Ärligt talat vet jag för lite om global ekonomi och krig kan man bara spekulera om.

Det som talar för att priserna ska fortsätta öka är fortsatt låga boräntor, bostadsbrist, (dopad) högkonjuktur, urbanisering till städerna, den tilltagande kriminaliten vilket leder till wight flight

Diskutera gärna vad ni anser om mina argument eller om jag glömt någon orsak som kan påverka bostadsmarknaden?

Inget av det du listar krävs för att priserna ska falla. Det enda som krävs är att det är fler som tror på fallande priser än det är som tror på stigande. Det är inte krångligare än så. Det kan i sin tur orsakas av vad som helst. Eftersom priserna stiger snabbare än lönerna så finns det självklart en gräns då människor börjar tycka att priserna är för höga i relation till det behov de har av en bostad Ett välbetalt jobb kanske motiverar en etta för 5 miljoner, men inte en för 100 miljoner.

Gränsen är i hög grad psykologisk till sin natur eftersom den enskilde köparen har svårt att överblicka både vad den momentana och totala kostnaden och likaledes bruksvärdet kommer att bli. När priserna planar ut så vet vi att gränsen är nådd. Börjar de falla så kommer de förväntningar som styr marknaden nu att bli de motsatta, d.v.s. presumtiva köpare tror att det blir billigare att köpa om man avvaktar och att säljare att man får mindre betalt om man avvaktar. Sedan faller priserna till en lägstanivå, där (på samma sätt som vid högstanivån) marknaden tycker att det är så väldigt billigt att det inte borde kunna bli billigare. En etta i Stockholms innerstad kanske man inte köper för 2 miljoner mitt under en brinnande, episk, finanskris (tänk 1929 gånger 10 om ni behöver) men om den kostar 500000? 250000? Rinse and repeat.
2016-12-16, 22:22
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Inget av det du listar krävs för att priserna ska falla. Det enda som krävs är att det är fler som tror på fallande priser än det är som tror på stigande. Det är inte krångligare än så. Det kan i sin tur orsakas av vad som helst. Eftersom priserna stiger snabbare än lönerna så finns det självklart en gräns då människor börjar tycka att priserna är för höga i relation till det behov de har av en bostad Ett välbetalt jobb kanske motiverar en etta för 5 miljoner, men inte en för 100 miljoner.

Gränsen är i hög grad psykologisk till sin natur eftersom den enskilde köparen har svårt att överblicka både vad den momentana och totala kostnaden och likaledes bruksvärdet kommer att bli. När priserna planar ut så vet vi att gränsen är nådd. Börjar de falla så kommer de förväntningar som styr marknaden nu att bli de motsatta, d.v.s. presumtiva köpare tror att det blir billigare att köpa om man avvaktar och att säljare att man får mindre betalt om man avvaktar. Sedan faller priserna till en lägstanivå, där (på samma sätt som vid högstanivån) marknaden tycker att det är så väldigt billigt att det inte borde kunna bli billigare. En etta i Stockholms innerstad kanske man inte köper för 2 miljoner mitt under en brinnande, episk, finanskris (tänk 1929 gånger 10 om ni behöver) men om den kostar 500000? 250000? Rinse and repeat.

Citat:
Intressant, tack ...

3/17 är ung 20% iaf, och det tycker jag är mycket.

Det är klart att säljare och mäklare lockas till sånt här, och luftbudandet ingår ju i paketet. Detta är spekulation, och man vill blåsa upp bostadspriser på samma sätt som man snackar igång aktier ... man investerar i förväntade och påhittade värden, och det är klart att det bildas en bubbla ...

Och det är ganska märkligt att så få bostadsspekulanter ser den flummiga marknaden för vad den är, och vissa debattörer i denna tråd verkar ju tro att marknaden är nåt under av logik, en maskin som kan studeras och hanteras hundraprocentigt ...

Håller med att 3/17 är mkt, det borde vara 0/17 med tanke på vilken jävla scam bulvanbud är, men hade väntat mig att fler mäklare skulle vara positiva till upplägget då man har en uppfattning av att de flesta är rätt sliskiga och skulle göra vadsomhelst för att få affären. De hade också en kort granskning av lockpriser, vilket alla mäklare förespråkade! Detta är ju olagligt och borde också få hårdare repressalier. FMI gör i princip ingenting åt någon av dessa företeelser, det ska väääldigt mkt till för att en mäklare ska få ngn reprimand eller bli av med sin licens, så i praktiken är marknaden rätt oreglerad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in