2016-12-16, 09:51
Medlem
Oj, nyss såg jag ett riktigt helt galet objekt

Nån dåre har köpt en liten penthouse-lägenhet (37 kvm) på Södermalm, för över 7 miljoner kr. Det märkliga är att den tillhörande takterassen är större än lägenheten ... Lägenheten finns i S-holm.

Detta är ett utmärkt exempel på ett objekt som balanserar på orimlighetens gräns, och som köpare är det lätt att tappa fotfästet. Är det verkligen helt vettigt att köpa den här grejen?

Man vill ju gärna tro på lagbundenhet på den här märkliga marknaden. Man vill tro att innerstaden är ständigt glödhet, att svindyra lyxobjekt är tvärsäkra investeringar osv ... men man vet aldrig ...

Köpare som kan lyxkonsumera på detta sätt bryr sig inte ett dugg om bostadsbrist, de kan välja och vraka, och det lär vara ytterst få täta människor som bara måste köpa en sån här liten, skitdyr lägenhet ...

Den här lägenhetens publik är inte tvingad till nåt, i motsats till en ensamstående SSK med tre barn, eller en nykläckt jurist som precis fått bra jobb i S-holm, och bara måste ha lägenhet, nu ...

Och min poäng är ... det behöver inte alls finnas 1000 personer som vill betala 7 miljoner för denna lgh ... visst, den kan kosta 9 miljoner om fem år ... men den kan också kosta 4 miljoner ... och i framtiden är den kanske inte så intressant ...

Om den här lägenheten står tom om några år, utan köpare, så är den inte det enda lyxobjekt som samlar damm i världen ... det finns massor av lyxiga lägenheter och höghus som omgavs av febriga förväntningar, men som nu är övergivna ...

Det är spännande tider vi lever i ...
2016-12-16, 10:03
Medlem
Ah, det finns en fortsättning på penthouse-storyn ...

Huset där den skitdyra minitvåan köptes finns inte än

Inflyttning sker 2018, och nån har alltså langat fram 7 miljoner för 37 kvm i ett planerat hus.

Jag måste säga att jag är imponerad av förtroendegraden. Här snackar vi förtroende av guld, både hos byggare, säljare och köpare. Och jag är ingen expert på såna här saker, men jag får väldigt tydliga signaler nu ... detta är ett sånt där projekt som känns väldigt "bubbelaktigt" ...

Missförstå mig inte ... jag tycker att uppfräschningen av S-holms innerstad är underbar (inklusive nya gallerior), och den hade nog inte skett utan bostadsracet, och jag tycker att det är underbart att människor satsar högt och blir rika ... vem vill inte bo i ett rikt land

Men den nuvarande spekulationen präglas stundtals av hybris, och en påfallande stor del av bostadsköparna verkar ha blivit helt fartblinda ...

Här kan penthouse-huset beskådas:

http://www.residencemagazine.se/boprisrekord-74-miljoner-for-37-kvadrat-som-inte-finns/

Och kom nu inte och säg att allt är toppen, för S-holm är som London, alltid hett

S-holm är inte London, och kommer aldrig bli ...

Herregud alltså ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-12-16 kl. 10:08.
2016-12-16, 10:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och min poäng är ... det behöver inte alls finnas 1000 personer som vill betala 7 miljoner för denna lgh ... visst, den kan kosta 9 miljoner om fem år ... men den kan också kosta 4 miljoner ... och i framtiden är den kanske inte så intressant ...

Citat:
Huset där den skitdyra minitvåan köptes finns inte än

Inflyttning sker 2018, och nån har alltså langat fram 7 miljoner för 37 kvm i ett planerat hus.

Om du funderar ett slag över dessa två saker som du skrev så inser du att det just är faktorer som driver upp priset. Prisnivån gäller 2018 och sannolikt riskerar man endast en handpenning om man backar ur köpet. Dvs. detta är en option och en sådan får högre pris ju högre osäkerheten om det framtida marknadspriset är. Så nej, ingen har sannolikt ännu langat fram dessa 7 miljoner.

Därmed inte sagt att priset ändå känns högt men en del av detta förklaras av ovanstående.
2016-12-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du funderar ett slag över dessa två saker som du skrev så inser du att det just är faktorer som driver upp priset. Prisnivån gäller 2018 och sannolikt riskerar man endast en handpenning om man backar ur köpet. Dvs. detta är en option och en sådan får högre pris ju högre osäkerheten om det framtida marknadspriset är. Så nej, ingen har sannolikt ännu langat fram dessa 7 miljoner.

Därmed inte sagt att priset ändå känns högt men en del av detta förklaras av ovanstående.

Som jag fattade det är lägenheten faktiskt såld, för 7,4 miljoner.

Handpenningen är ju nästan en mille (15%), så jag hoppas att alla inblandade spekulanter har torrt på fötterna, och att bygget går som smort, i alla led ...

Jag tycker att det här projektet är väldigt intressant, av flera skäl, och jag ska hålla ögonen på det ...

Bla är spekulationen flerdelad, och att man spekulerar i ett tänkt hus och en framtida och mkt hög prisnivå väcker min nyfikenhet ...

Såna här extrema lyxobjekt är vi inte vana vid i Sverige ... det är spännande ...

F.ö. är bostadsbristen en myt. Det byggs massor, men det byggs inte åt ensamstående uskor med många barn och nyutbildade fabriksarbetare ... det byggs mest åt väldigt täta personer, och ibland ballar det ut helt ...

Det blir också spännande att se vad som händer när den otillfredsställda delen av köparna (de som inte har råd punkt slut) blir så stor att den inte kan ignoreras längre ...

Man kan ju inte tjoa över de höga priserna hur länge som helst. Att en stor del av köparna (unga, invandrare, medelinkomsttagare osv) är chanslösa på marknaden är ju faktiskt inte ett dugg bra ... det inser man när man tröttnat på att beundra sitt eget bankkonto ...

Och hur ska svindyra städer locka till sig ny intelligens, nytt blod ... att nyutbildade unga människor inte har råd att flytta till storstäderna är ju verkligen inte bra för nån ...

Vi skulle kanske tänka lite mer på dessa människor, istället för att bygga penthouse-lägenheter ...
2016-12-16, 10:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Och när en tidning skriver att den är såld så drar du slutsatsen att någon har langat fram pengarna. Använd lite kritiskt tänkande, hur ofta betalar man köpeskillingen innan tillträde?
2016-12-16, 10:43
Medlem
Citat:
Och när en tidning skriver att den är såld så drar du slutsatsen att någon har langat fram pengarna. Använd lite kritiskt tänkande, hur ofta betalar man köpeskillingen innan tillträde?

Det finns många sätt att sköta sådana här saker. Jag utesluter ingenting, och jag skrev: "som jag fattade det". Detta artiga uttryck innebär en reservation, en öppning för att jag kan ha fel. Men strunt samma, det är ett intressant husprojekt, och dess framtida öde iakttar jag med intresse ...
2016-12-16, 11:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det finns många sätt att sköta sådana här saker. Jag utesluter ingenting, och jag skrev: "som jag fattade det". Detta artiga uttryck innebär en reservation, en öppning för att jag kan ha fel. Men strunt samma, det är ett intressant husprojekt, och dess framtida öde iakttar jag med intresse ...

Som sagt, i de allra flesta fall erlägger man full betalning vid tillträde och inget tyder på något annat här. Prisnivån bör alltså beaktas utifrån vad man tror kan gälla vid den tidpunkten eftersom man säkert endast riskerar handpenningen om man backar ur affären. Handpenningen bör alltså ses som en premie för en option.
2016-12-16, 11:48
Medlem
Citat:

Handpenningen är ju nästan en mille (15%), så jag hoppas att alla inblandade spekulanter har torrt på fötterna, och att bygget går som smort, i alla led ...

Handpenningen är inte på 15%, den är på 10% (mycket pengar ändå, men rätt ska vara rätt)

Det är inte heller någon handpenning som man förlorar på att dra sig ur. Det finns ofta fasta avgifter för detta.
Tex, en vän till mig köpte med sin sambo en bostadsrätt vid friends arena, inflyttning var 2 år senare.
De gjorde slut innan tillträde och fick betala 50.000 för att dra sig ur.
2016-12-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Handpenningen är inte på 15%, den är på 10% (mycket pengar ändå, men rätt ska vara rätt)

Det är inte heller någon handpenning som man förlorar på att dra sig ur. Det finns ofta fasta avgifter för detta.
Tex, en vän till mig köpte med sin sambo en bostadsrätt vid friends arena, inflyttning var 2 år senare.
De gjorde slut innan tillträde och fick betala 50.000 för att dra sig ur.

Senast jag sökte lån var handpenningen 15% men strunt samma...

Okej, om de fick pynta 50 000, hur mkt kostar det att dra sig ur penthouse-projeketet... Det blir mkt pengar...

Sen är ju själva priset sinnessjukt... Och hur mkt kan en sådan här snuskigt hypad lgh tänkas gå upp...

Det behöver inte vara nån explosiv prisutveckling alls...
2016-12-16, 13:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Senast jag sökte lån var handpenningen 15% men strunt samma...

Okej, om de fick pynta 50 000, hur mkt kostar det att dra sig ur penthouse-projeketet... Det blir mkt pengar...

Sen är ju själva priset sinnessjukt... Och hur mkt kan en sådan här snuskigt hypad lgh tänkas gå upp...

Det behöver inte vara nån explosiv prisutveckling alls...

Förstår du fortfarande inte att det här är en option?

För att bedöma om det är en bra prissatt option måste man veta vad optionen kostar, dvs. vad det kostar att dra sig ur. Om det skulle vara 50,000 kr är det mindre än 1% av köpeskillingen och när priset som du själv nämnde tidigare skulle kunna öka kraftigt inom några år är det en marginell kostnad för att få chansen att vara med på en uppgång utan att ta risken för en nedgång.

Med det sagt kan man förstås ändå tycka att chansen att den är värd mer än 7 miljoner innan tillträde är låg men man måste förstå helheten för att kunna bedöma vad som är rimligt.

Alla som har studerat värderingsmodeller för optioner vet att priset för en option stiger med volatiliteten, dvs. hur osäkert det framtida priset är. Att därför komma med en invändning att det är sinnessjukt eftersom priset inte alls behöver stiga visar att man inte har koll på optionsteori.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-12-16 kl. 13:17.
2016-12-16, 13:38
Medlem
Citat:
Förstår du fortfarande inte att det här är en option?

För att bedöma om det är en bra prissatt option måste man veta vad optionen kostar, dvs. vad det kostar att dra sig ur. Om det skulle vara 50,000 kr är det mindre än 1% av köpeskillingen och när priset som du själv nämnde tidigare skulle kunna öka kraftigt inom några år är det en marginell kostnad för att få chansen att vara med på en uppgång utan att ta risken för en nedgång.

Med det sagt kan man förstås ändå tycka att chansen att den är värd mer än 7 miljoner innan tillträde är låg men man måste förstå helheten för att kunna bedöma vad som är rimligt.

Alla som har studerat värderingsmodeller för optioner vet att priset för en option stiger med volatiliteten, dvs. hur osäkert det framtida priset är. Att därför komma med en invändning att det är sinnessjukt eftersom priset inte alls behöver stiga visar att man inte har koll på optionsteori.

Jag har aldrig påstått att jag har koll på optioner. Jag för en väldigt allmän diskussion, och jag är verkligen ingen ekonomiexpert. Men det måste man inte heller vara för att förstå att situationen håller på att glida de svenska låtsasmiljonärerna ur händerna. Bara tanken på en pytteliten penthouselägenhet på Södermalm, som kostar 7.4 mille är ... hårresande ... jag ser inget sunt i upplägget alls, och vi kan väl komma tillbaka och mötas här i tråden om säg 5 år, så får vi se vad som hände med idiot-penthouse-projektet

Just nu delar alla låtsasmiljonärer glatt på ett gigantiskt, nationaltäckande kreditkort (som alla inbillar sig är magiskt), men snart knackar bankerna låtsasmiljonärerna på axeln ... alla spekulationskaruseller har ett slut, och slutet är alltid smärtsamt ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-12-16 kl. 13:41.
2016-12-16, 13:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag har koll på optioner. Jag för en väldigt allmän diskussion, och jag är verkligen ingen ekonomiexpert. Men det måste man inte heller vara för att förstå att situationen håller på att glida de svenska låtsasmiljonärerna ur händerna.

Jo man måste faktiskt förstå detta för att kunna avgöra vad som är ett rimligt pris för denna option. Priset på optionen avgörs inte bara av vad priset på bostaden är satt till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in