2016-12-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men varför skriver du utan att tänka det minsta lilla.

För att lägga mig på din nivå såklart.
2016-12-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det är väl inte säkert? Hyrorna är ju höga nu när räntan är låg och det är dyrt att köpa bostad. Varför skulle hyrorna stiga i ett läge där det omvända gäller?

Nivån på hyran beror inte på vad bostaden kostar. Om så var fallet skulle ju folk för närvarande hyra ut lägenheter i Stockholm till väldigt låg hyra eftersom det är så "billigt" att bo i bostadsrätt just nu.

Nä, nivån på hyran beror på vad folk är beredda att betala. För närvarande är folk beredda att betala ganska mycket för att slippa köpa, ofta folk som faktiskt har råd att köpa. När räntan gått upp och priserna därmed gått ner så kommer inte folk vara beredda att betala 12000/månad för en etta som de kan köpa för en summa som motsvarar några års hyra. Då blir uthyrarna tvungna att sänka priset om de vill ha några hyresgäster.
Nej, vi har hyresreglering i Sverige. (Lite anmärkningsvärt att du inte vet om det).
Det är HGF som sätter hyrorna. Och hyresnämnden som fastställer HGFs beslut ifall någon hyresvärd trilskas.

Men när Fastighetsbolagen får stigande ränteutgifter kan vare sig HGF eller hyresnämnden blunda för det. Det finns ingen annan än hyresgästerna som kan betala.

Ni får höjda hyror. Se nu fram emot stigande räntor med samma entusiasm som ni ser fram emot stigande hyror.
2016-12-15, 22:13
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Nej, vi har hyresreglering i Sverige. (Lite anmärkningsvärt att du inte vet om det).
Det är HGF som sätter hyrorna. Och hyresnämnden som fastställer HGFs beslut ifall någon hyresvärd trilskas.

Men när Fastighetsbolagen får stigande ränteutgifter kan vare sig HGF eller hyresnämnden blunda för det. Det finns ingen annan än hyresgästerna som kan betala.

Ni får höjda hyror. Se nu fram emot stigande räntor med samma entusiasm som ni ser fram emot stigande hyror.
Jaså? Är det HGF som har satt hyrorna på dessa 1486 lediga hyreslägenheter i Stockholms stad.
https://www.blocket.se/bostad/uthyres/stockholm?cg_multi=3020&sort=&ss=&se=&ros=&roe=&bs =&be=&mre=&q=&q=&q=&is=1&save_search=1&l=0&md=th&f =p&f=c&f=b&m=131

Var det hyresnämnden som satte hyran till 12000 kr på den nyrenoverade 28-kvadrataren med kokvrå på Sveavägen som dyker upp på första sidan?

Edit
Följdfråga: Vad kommer hyresnämnden att fastställa hyran till på denna lägenhet när räntan stigit till 5%?
Senast redigerad av Schering 2016-12-15 kl. 22:16.
2016-12-15, 22:53
Medlem
Bostadsbristen och de låga boräntorna är enligt de flesta orsakerna till prisbilden vi har. Jag som lekman ser att följande faktorer kan få priserna att falla/få bubblan att spricka:

Bostadsutbudet ökar explosionsartat / utbudet matchar efterfrågan. Det borde leda till markant sjunkande priser. - Visserligen har byggandet ökat men det är snudd på omöjligt att bygga ikapp behovet de närmsta åren. På sikt är det absolut möjligt men då pratar vi om minst 10 år framåt.

Boräntorna går upp och folk tvingas sälja samtidigt som färre har råd att köpa = Priserna sjunker. - Riksbanken ser ut att behålla reporäntan på minus hela 2017 ut vilket tyder på att boräntan förblir väldigt låg framöver, åtminstonde 1-2 år till. Jag vet att det finns artiklar som visat att var tredje inte har råd med en ränteökning på nån procent (Kommer inte ihåg siffran exakt) men jag vet inte om jag tror det skulle vara sanningen om det skulle bli verklighet. Visserligen finns det en del som belånat sig till öronen och leverer på marginalerna och inte skulle klara en ränteökning på säg 2 procentenheter. Sedan finns det en del som lyxkomsumerar när de för närvarande har låga boendekostnader pga låg ränta. Dock visar siffror att svenskarna aldrig har sparat så mycket pengar som nu. Boendet tror jag är något folk i allmänhet alltid prioriterar och man drar nog ner på andra utgifter i första hand för att kunna bo kvar vid ränteökningar.

Lågkonjuktur/Ökad arbetslöshet - Kan såklart få folk att tvingas sälja / inte ha råd att köpa. Detta är absolut fullt möjligt. Vi verkar vara inne i en högkonjuktur som håller i sig över 2017. Vi har haft och har fortfarande en flyktingkris. Det innebär att vi blir fler medborgare i landet och därmed ökar bostadsbristen ännu mer. Visserligen vill den nuvarande inkompetenta regeringen skicka hem hälften av förra årets 163 000 flyktingar men det verkar inte bli verklighet. Självklart är flyktinginvasionen negativ för landets ekonomi och vi vet att Magdalena Andersson fifflar med sifforna (Lånar till asylmottagningen mm, säger att BNP ökar pga flyktingmottagande) och om något år elller 2 lär arbetslösheten öka. - Dock tror jag det är främst bland nysvenskarna och de är inte inne i bostadsmarknaden, därför påverkar de inte den, mer än att det blir än större brist. Dock kan det så klart bli sämre tider för landets ekonomi vilket kan påverka bostadsmarknaden men som sagt, svenskarna har mycket sparande som kommer att betala högre boendekostnader.

Ränteavdraget tas bort / Minskas = Verkar dröja och om det blir verklighet lär det fasas ut över lång tid. Därför lär de inte påverka bopriserna, om det inte sammanträffar med andra ekonomiska smällar för hushållen.

Krig, finanskris eller annan typ av kris i vår närhet eller rentav i Sverige - Kommer skapa oro på marknaden. - Detta är vad jag ser som den största risken för bostadsmarknaden. Det var länge sedan vår omvärld var så orolig och en del av det är väldigt nära oss. Flyktingkrisen påverkar oss påtagligt. Kinas ekonomi går utför vilket kan påverka hela världsekonomin. Vi har Eurokris Och Italiens och Tyska banker är osäkra. Ärligt talat vet jag för lite om global ekonomi och krig kan man bara spekulera om.

Det som talar för att priserna ska fortsätta öka är fortsatt låga boräntor, bostadsbrist, (dopad) högkonjuktur, urbanisering till städerna, den tilltagande kriminaliten vilket leder till wight flight

Diskutera gärna vad ni anser om mina argument eller om jag glömt någon orsak som kan påverka bostadsmarknaden?
2016-12-15, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jaså? Är det HGF som har satt hyrorna på dessa 1486 lediga hyreslägenheter i Stockholms stad.
Är det nyproduktion så har HGF satt presumtionshyran. (Och HGF var inte för griniga för annars hade det inte byggts. Notera att presumtionshyran ingår inte som grund för bruksvärdeshyra).

Fastighetsbolag förhandlar hyreshöjning med HGF. Alla förstahandskontrakt med fastighetsbolag är förhandlade.

Är det en privatperson som hyr ut så struntar denne i HGF. Det som kan hända är att hyresgästen går till Hyresnämnden och klagar. Hyresnämnden låter då HGF avgöra hyran och fastställer den. Privat-uthyraren får då lov att sänka hyran. Men hyresgästen kan glömma att då få bo kvar. Det är pga detta som privatuthyrning är tidsbegränsad.

Du kan själv räkna ut hur stor hyreshöjning det blir när räntan stiger. Det är bara att titta efter hur stora lån Fastighetsbolaget har. Räntehöjningen får hyresgästerna betala i hyreshöjning.
2016-12-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Ett supervanligt tankesätt nuförtiden är:
Låna extrema summor > Köp bostadsrätt > Vänta ett par år eller mer > Sälj till sinnessjukt överpris med ofattbara vinster > Tjäna stora pengar!
1. Sälj bostaden för 3 MSEK
2. Betala 300 KSEK i vinstskatt
3. Köp en sämre bostad för 2.7 MSEK.

Hur fick nu dom stora tänkarna det till att bli en vinst?

Är detta möjligen just den oförmåga att kunna tänka i mer än ett steg som jag brukar peka på.
2016-12-16, 03:41
Medlem
Citat:
1. Sälj bostaden för 3 MSEK
2. Betala 300 KSEK i vinstskatt
3. Köp en sämre bostad för 2.7 MSEK.

Hur fick nu dom stora tänkarna det till att bli en vinst?

Är detta möjligen just den oförmåga att kunna tänka i mer än ett steg som jag brukar peka på.

Din uppställning är felaktig avs punkt 3: Man köper en mycket BÄTTRE bostad för ... nej inte för
svindlande 2.7 milj utan för högst 1 milj. Utsocknes på landsbygden förstås, där man får mycket
mer för pengarna. Villa med stor tomt.

Många gör misstaget tro på klyschan "Man får vad man betalar för". Prislappen behöver inte avspegla ett objekts verkliga värde, möjligen "status-värde" just nu. Prisbilden kan förändras med tiden. Villor på landsbygden kan stiga i pris/värde - av flera skäl tex 1) Förbättrade
Internetförbindelser. 2) Fler jobb kan skötas via Internet. 3) Framtida självkörande bilar kan motsvara ett slags utökad "kollektivtrafik" på landsbygden.
2016-12-16, 04:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Din uppställning är felaktig avs punkt 3: Man köper en mycket BÄTTRE bostad för ... nej inte för
svindlande 2.7 milj utan för högst 1 milj. Utsocknes på landsbygden förstås, där man får mycket
mer för pengarna. Villa med stor tomt.
:

Det är ännu billigare Afrikas landsbygd men om man inte vill bo där då?
2016-12-16, 06:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om nu utbudet skall minska så behöver efterfrågan i så fall minska snabbare.
Bara du vet hur i helvete du kan spendera mer eller mindre hela dagarna med att diskutera något du aldrig någonsin försökt undersöka. Vi andra kan bara gissa att det handlar om kognitiv dissonans.

Jag har undvikit att skriva detta i klartext dels för att det är något alla som är det minsta lilla intresserade av detta redan ska begripa, dels för att det hade varit så lätt för er att korrigera ert pinsamma misstag via exempelvis google: när bostadsmarknader kraschar uppstår framförallt exakt det som uppstod i våras - folk dels undviker att lägga ut lägenheter, dels drar tillbaka dem. Det är helt logiskt att utbudet dör ut tvärt, och kan bland annat härledes till den psykologiska defekten att folk undermedvetet får för sig att de blivit rika under ett bostadsrally och klarar sedan inte av att möta verkligheten av att de inte var det.

Men härledningar spelar ingen som helst roll här. Det räcker med enkel empiri. Om någon av er hade gjort minsta lilla ansträngning att försöka förstå den här marknaden istället för att spela apor i någon slags förhoppning om att ljuga in sagor i era egna huvuden så att ni sover bättre, så hade ni sett empiriska faktum svart på vitt: vanligtvis är det första som händer när bostadsmarknader kraschar att utbudet tvärdör. Det tar vanligtvis sedan lång tid innan vi får fart på marknaden igen.

Ni är så jävla obildade att vi andra lider av att läsa vad ni skriver. Det gör fysiskt ont.
Senast redigerad av Trillske 2016-12-16 kl. 06:21.
2016-12-16, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Ni är så jävla obildade att vi andra lider av att läsa vad ni skriver. Det gör fysiskt ont.

Det som i början var riktig humor, dvs man slogs av hur underbart korkade och naiva de kunde vara har nu ersatts av någon form av uppgiven distansering till de man nu faktiskt fullt ut förstår är dumma i huvudet på riktigt, eller åtminstone förblindade av drömmen om pengar ( jag hoppas ju att folk inte är dumma i huvudet på riktigt, kanske naivt av mig )

Samtidigt kan man ju inte låta bli att tycka att dom är lite söta, där dom sitter och tror att dom förtjänar sina bostadsvinster för att dom varit smarta, lite sådär tvådimensionellt självklara över sin egen avgörande roll i något som drivit av egen kraft och knappt märkt att dom följt med som grus i skosulan.

Det är väl mest det som jag reflekterar över, själva vinsterna är inte så intressanta eftersom jag utgår från att dom rent dynamiskt pendlar tillbaka över tid i en helt vanlig och rimlig självkorrigering, eftersom det är så ekonomiska system fungerar, för den som nu trodde något annat.
2016-12-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Angående skuggbud: kolla ett program kallat "dold" och som visas på svtplay. De hade en granskning om just detta och jag tror 3/17 mäklare var positiva till att säljaren skulle tillåtas använda sig av bulvaner. Kan tänka mig att det är fler mäklare som uppmuntrar skuggbud när det är sämre tider, 3/17 var mindre än jag trodde.

Intressant, tack ...

3/17 är ung 20% iaf, och det tycker jag är mycket.

Det är klart att säljare och mäklare lockas till sånt här, och luftbudandet ingår ju i paketet. Detta är spekulation, och man vill blåsa upp bostadspriser på samma sätt som man snackar igång aktier ... man investerar i förväntade och påhittade värden, och det är klart att det bildas en bubbla ...

Och det är ganska märkligt att så få bostadsspekulanter ser den flummiga marknaden för vad den är, och vissa debattörer i denna tråd verkar ju tro att marknaden är nåt under av logik, en maskin som kan studeras och hanteras hundraprocentigt ...
2016-12-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Många gör misstaget tro på klyschan "Man får vad man betalar för". Prislappen behöver inte avspegla ett objekts verkliga värde, möjligen "status-värde" just nu. Prisbilden kan förändras med tiden:

Jag förstår inte hur man kan tro det, och jag förstår inte hur man kan förväxla en flytande spekulationsmarknad med säkra, kärnfriska investeringar. Svensson lånar galna summor, lutar sig mot en onormalt låg ränta och tror att det finns magiska garantier för att just den egna spekulationen är säker.

Ja, priser förändras, och innerstäderna behöver inte alls förbli så hysteriskt övervärderade som de är nu. De är bullriga, trånga, smutsiga och dyra, och miljön är allmänt kass för barn ... det kan hända att våra prioriteringar förändras, och för 30 år sen var de inre delarna av Sveriges storstäder inte alls heta ... där kan vi hamna igen. Trender kommer och går ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in