2016-12-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hur mycket är du beredd att lägga ur din egen ficka för att en "finanspamp" ska ha skoj med din framtida pension? hmm?

vad hade du velat betala Lehman Brothers ex. om du bott i USA

10 000/ h 20 000/ h eller 100 000/h?

Tarifferna för detta är transparenta och jag vet vilken summa jag betalar för dessa tjänster. Är jag inte nöjd byter jag tjänsteleverantör. Hur banken eller tjänsteleverantören väljer att fördela detta internt bryr jag mig inte om så länge tjänsten är ok och avgiften konkurrenskraftig.

Frågor på det?
Citera
2016-12-16, 15:26
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Tarifferna för detta är transparenta och jag vet vilken summa jag betalar för dessa tjänster. Är jag inte nöjd byter jag tjänsteleverantör. Hur banken eller tjänsteleverantören väljer att fördela detta internt bryr jag mig inte om så länge tjänsten är ok och avgiften konkurrenskraftig.

Frågor på det?

Jag är helnöjd med den förvaltning jag ej driver själv och betalar glatt!!!
Häromdagen gjorde jag omstruktureringa på motsvarande mer än en normal årslön. Vilket innebär att en annan tjänsteleverantör glatt får betalt av mig. Alla nöjda och glada
Citera
2016-12-16, 15:27
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Hur mycket är du beredd att lägga ur din egen ficka för att en "finanspamp" ska ha skoj med din framtida pension? hmm?

vad hade du velat betala Lehman Brothers ex. om du bott i USA

10 000/ h 20 000/ h eller 100 000/h?

Ungefär 250 kr/år plus att de får använda mina pengar som säkerhet för lån.
Utöver det några tusingar i månaden för att de köpte ett hus åt mig.
Citera
2016-12-16, 15:32
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Den förklaringen köps inte eftersom patriarkatet trycker in dem i traditionella roller och yrken. Det handlar om att kvinnorna har förväntningar någonstans ifrån att jobba inom lågavlönade yrken alltså gör dom det. Alternativt så bör dessa yrken lönemässigt jämställas med privata sektorn.

Till slut hamnar vi i ditt basketexempel som egentligen är klassfrågan in absurdum. Alla borde tjäna lika mycket oavsett förutsättningar, driv och vilja. Det är solidaritet, rättvisa eller något?!

Så kommunism, inte feminism, med andra ord.

De lever i en hyfsat fri marknadsekonomi och är inte tvingade att välja vissa yrken. De är inte heller utestängda från andra karriärer än renskötare, så de har inget att skylla på annat än att de vill göra en specifik sak som många andra är beredda och kapabla att utföra relativt billigt men vill ha betalt som om de hade en unik kompetens...

Knasiga tokstollar.
Citera
2016-12-16, 16:01
Medlem
Citat:

2. Nej, men vi använder inte heller dessa som grund för att styra människors liv idag (förutom möjligen i vissa delar av Mellanöstern och tredje världen).

3. Jag skriver: "Påstående 6: Att Gener är inte skulle vara viktigt:"
Du skriver: Så nå? var någonstans…står det i genusvetensapens "fundament" att gener inte är viktigt?
Jag svarar: Nationella Sekretariatet för Genusforskning ”det är en grundläggande premiss i genusforskning att skillnader mellan män och kvinnor i egenskaper, beteenden, sysselsättning, etc. inte kan förklaras biologiskt.
Ridå!

4. Men om 99% av alla kvinnor inte får lägre lön än männen allt annat lika så är kvinnor om något systematiskt likabehandlade?

Ja, vad är din kritik? Du verkar ju inte ens veta vad de fältet du försvarar har för ståndpunkter. Om du vill få en enkel introduktion till problemet rekommenderar att du läser denna (rekommenderad av Harvardprofessorn Steven Pinker): Länk. Tankar?
Citera
2016-12-16, 16:10
Medlem
Citat:
exakt vad är en "finanspamp"?

och vad/ vem ska bestämma att "finanspampar" i alla lägen ska ha högre lön än ex. en dagisfröken?
Hahaaahaaaa!

Merpi, den gamla kommunisten. "Det är med marknadsekonomi gillar jag inte, bättre om jag (staten) fick bestämma hur mycket pengar människor får i lön". Skit samma om det ständigt leder till fattigdom, svält och massmord av oliktänkare.

Som att diskutera algebra med en apa.
Citera
2016-12-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Merapi: En systematisk skillnad är inte per definition diskriminering.

Det är em systematisk skillnad i medellängd bland lyckade basketspelare och den generella befolkningen, det innebär inte att korta diskrimineras.

Du kan lika gärna släppa det där. Du kan inte diskutera ekonomi med Merpi för hon, som inbiten kommunist, har ingen aning, över huvud taget, om hur en marknadsekonomi fungerar.

Du har rätt gällande historia, jag syftade bara på saker likt vem var kung då, vilka krigade och vilka dog då och då etc.
Citera
2016-12-16, 16:41
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Du kan lika gärna släppa det där. Du kan inte diskutera ekonomi med Merpi för hon, som inbiten kommunist, har ingen aning, över huvud taget, om hur en marknadsekonomi fungerar.

Det är knäppt att kalla sig feminist när det enda man vill göra är att bakvägen införa kommunism.

De verkar ju bara bytt ut klassbegreppet eftersom det numera inte finns en undre klass på det viset.

Bättre att vara ärlig med sina intentioner än försöka fula in sina reformer.
Bättre för mig iallafall.
Citera
2016-12-16, 16:51
Medlem
Citat:
2. Nej, men vi använder inte heller dessa som grund för att styra människors liv idag (förutom möjligen i vissa delar av Mellanöstern och tredje världen).

Va?

Citat:
3. Jag skriver: "Påstående 6: Att Gener är inte skulle vara viktigt:"
Du skriver: Så nå? var någonstans…står det i genusvetensapens "fundament" att gener inte är viktigt?
Jag svarar: Nationella Sekretariatet för Genusforskning ”det är en grundläggande premiss i genusforskning att skillnader mellan män och kvinnor i egenskaper, beteenden, sysselsättning, etc. inte kan förklaras biologiskt.
Ridå!

Men din tradiga nöt....

Precis, det handalr inte ett skit om biologi eller gener att vi i vår historia har satt kvinnor att diska och män att svarva och kunna bli statsminister, och att diska varit så gott som totalt oavlönat och svarvning avlönat. Detta är enkom socialt konstruerat. Finns inga statsminister gener hos män eller diskningsgener hos kvinnor.

Genmässigt så skiljer män och kivnnor i stort i våra reproduktiva system, resten är avsevärt mer lika än det är olikt.

Citat:
4. Men om 99% av alla kvinnor inte får lägre lön än männen allt annat lika så är kvinnor om något systematiskt likabehandlade?

Om du i ett samhälle år efter år uppvisar att några procent får oförklarligt sämre löner och du har mönster i vilka detta drabbar så har du en systematik.
Systematiskt behvöer inte inte gälla en majoritet utan handlar om regelmässigheten.

Citat:
Ja, vad är din kritik? Du verkar ju inte ens veta vad de fältet du försvarar har för ståndpunkter. Om du vill få en enkel introduktion till problemet rekommenderar att du läser denna (rekommenderad av Harvardprofessorn Steven Pinker): Länk. Tankar?

Jag har skrivit min kritk 2 ggr redan, borde räcka.
Senast redigerad av Merapi 2016-12-16 kl. 16:54.
Citera
2016-12-18, 16:32
Medlem
Citat:

1. Några snabba exempel
  • Genusfeminism propagerar för införande av kriminalisering av sexköp. Detta är numera ett konsensus kring att det är ett misslyckande som skapat stort onödigt lidande för både sexsäljare och sexköpare samt berövat staten på mycket skatteinkomster samtidigt som de gynnat kriminella.
  • De förespråkar kvotering i bolagsstyrelser fast exemplet med Norge visar att även detta är ett stort misslyckande.
  • De har med identitetspolitiken skapat splittring och osämja mellan grupper. Forskningen visar klart och tydligt att det sämsta man kan göra är att påtala och lyfta fram skillnader mellan grupper om man vill skapa gemenskap.
  • Införandet av pappamånader trots att en majoritet av människorna inte vill detta samt att det inte haft någon inverkan på löneskillnaderna. Det har bara gjort det sämre för de som drabbas.
  • etc.

2. Märker att du inte har något svar kring "”det är en grundläggande premiss i genusforskning att skillnader mellan män och kvinnor i egenskaper, beteenden, sysselsättning, etc. inte kan förklaras biologiskt.”

Mäns och kvinnors löner är mer lika än olika, betyder det att vi kan strunta i dem oxå? Det kan vi ju med din logik.

Om mer än 99% av båda könen får korrekta löner så är det ju svårt att hävda att de finns systematiskt direkt lönediskriminering av kvinnor. Eftersom en del män får lägre lön i jämförelse med kvinnor så antar jag att båda könen är utsatta för direkt lönediskriminering. Rimligen är väl att säga det förekommer ingen systematisk lönediskriminering på grund av kön men att människor som fått fel lön i förhållande till direkt jämförbara kollegor rimligen kan få den korrigerad (på frivillig väg, staten skall aldrig gå in och styra lönesättningen i enskilda företag).

Kritik? Jag har ju förklarat vad du har missförstått och har det inte gått fram får du säga till så skall jag försöka förklara bättre.
Citera
2016-12-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Det är knäppt att kalla sig feminist när det enda man vill göra är att bakvägen införa kommunism.

De verkar ju bara bytt ut klassbegreppet eftersom det numera inte finns en undre klass på det viset.

Bättre att vara ärlig med sina intentioner än försöka fula in sina reformer.
Bättre för mig iallafall.

Så är det.

Så är det, samma tankegods och de man i stort har gjort är att byta ut klass mot kön.

Finns en viss ironi i att det är tack vare kapitalismen som fattigdomen har försvunnit och således underminerat hela kommunismen kamp mot just kapitalismen.

Ja, ärliga vore ju att erkänna att de är för en ideologin som alltid leder till förtryck, svält och avrättande av oliktänkare. Att det inte är så att vi bara har olika åsikter kring hur samhället skall styras utan att de gärna skulle se att man skulle skickas till "omskolningsläger" eller helt enkelt bara försvinna.

Detta kan vara bland det bästa som skrivit om feminismen:Länk
Citera
2016-12-18, 18:24
Medlem
Citat:
1. Några snabba exempel
  • Genusfeminism propagerar för införande av kriminalisering av sexköp. Detta är numera ett konsensus kring att det är ett misslyckande som skapat stort onödigt lidande för både sexsäljare och sexköpare samt berövat staten på mycket skatteinkomster samtidigt som de gynnat kriminella.
  • De förespråkar kvotering i bolagsstyrelser fast exemplet med Norge visar att även detta är ett stort misslyckande.
  • De har med identitetspolitiken skapat splittring och osämja mellan grupper. Forskningen visar klart och tydligt att det sämsta man kan göra är att påtala och lyfta fram skillnader mellan grupper om man vill skapa gemenskap.
  • Införandet av pappamånader trots att en majoritet av människorna inte vill detta samt att det inte haft någon inverkan på löneskillnaderna. Det har bara gjort det sämre för de som drabbas.
  • etc.

2. Märker att du inte har något svar kring "”det är en grundläggande premiss i genusforskning att skillnader mellan män och kvinnor i egenskaper, beteenden, sysselsättning, etc. inte kan förklaras biologiskt.”

Mäns och kvinnors löner är mer lika än olika, betyder det att vi kan strunta i dem oxå? Det kan vi ju med din logik.

Om mer än 99% av båda könen får korrekta löner så är det ju svårt att hävda att de finns systematiskt direkt lönediskriminering av kvinnor. Eftersom en del män får lägre lön i jämförelse med kvinnor så antar jag att båda könen är utsatta för direkt lönediskriminering. Rimligen är väl att säga det förekommer ingen systematisk lönediskriminering på grund av kön men att människor som fått fel lön i förhållande till direkt jämförbara kollegor rimligen kan få den korrigerad (på frivillig väg, staten skall aldrig gå in och styra lönesättningen i enskilda företag).

Kritik? Jag har ju förklarat vad du har missförstått och har det inte gått fram får du säga till så skall jag försöka förklara bättre.

-Propagerar??, vi har redan förbud mot köp av sex..och nej är inget konsensus alls...i ditt huvud möjligen.

- Återigen i ditt huvud, du har annan forskning kring Norge som visar något annat....
sen är frågan också hur lång tid man bör ge det innan man kör en slutlig värdering.

- Men herregud människa...om vi har en grupp som dras med rejäla nackdelar, avsvära lägre inkomster, avsevärt sämre vård, avsevärd sämre möjligheter till ditt eller datt...ska man inte prata om det då?
utan bara låtsas som så inte är fallet...Varför? För att du råkar vara tillhöra de grupperna som inte ligger illa till nämligen vit...man....heterosexuell.... i rätt ålder..ej handikappad etc etc....?

- Pappmånaderna har bevisligen ökat svenska mäns utag av förädlaledighet. I Danmark tar de ut tror det är någonstans 10% eller mindre? i Sverige tar ni ut ca 24% Måste självklart ge utslag i ex. kvinnors inkomster och pensioner och kontakten mellan fäder och barn ex.
Finns nog inget politisk parti i Sverige idag som är det minsta intresserad ta bort pappmånaderna...skulle vara SD eller KD i sånt fall..eftersom detta är en av de mer lyckade reformerna vi har. Fäder bör fan ta ansvar för sina barn om ni inte klarar göra detta utan lagar, så får man locka med ekonomi, tills det blir denna självklarhet det borde varit från början.

2. Märker att du alltid förlorar totalt förmågan läsa/ tolka text eller får blackout i hjärnan och kör på repeat varje gång du möter något från mig du inte kan svara för...
Jag har redan svarat på detta samt förklarat att systematiskt inte betyder i majoritet, fullkomligen kristallklart. Läs om och svara på det istället för att vi ska sitta och fjanta runt i en evig ringdans för att du saknar hederlig debattstil.

Personlighet, normer, genus etc är fan så komplexa system.....löner är det inte.
Senast redigerad av Merapi 2016-12-18 kl. 18:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in