2016-12-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men snälla....

Sverige är ett föregångsland miljömässigt sett.
Svensk, eller nordisk snarare blandekonomi...anses av många vara en oerhört lyckad förebild, så även i nutid.
Bara googla det talas positivt om vår politik lite överallt. Att man skulel tala om det som en katastrof, eller
dylikt är ju helt hittepå....visst, extremhögern lär ju göra det...men usäkta mig...vem fan bryr sig om vad extremhögern anser om något?

Jag vet inte om du har bott under en sten den senaste tiden men Sverige ses inte som ett förebild utan hålls uppe som en varning till vad okontrollerad invandring leder till. Till och med våra grannländer gör detta.

Den enda orsaken vi har kunnat använda den modell vi gjort är för att vi har varit ett avskilt och etniskt homogent land. Den tiden är förbi och vi kommer få anpassa oss till övriga världen med mer polis, hårdare straff, mindre tillit, ökade klyftor, mer segregering etc. detta är självklarheter för någon som läst en grundläggande kurs i ekonomi.

Fattar du inte att denna "miljöomställning" som vi vill tvinga andra länder till kommer tvinga hundratals miljoner människor att vara kvar i fattigdom och indirekt orsaka mer död och ett enormt onödigt lidande. Men det skiter ju du i, precis som du skiter i de kvinnor som blir negativt drabbade av sexköpslagen. Det viktiga är att du får som du vill. Du är en av de vidrigaste människor jag vet. En självgod och präktig åsna som rider fram på dina höga hästar samtidigt som dina ogenomtänkta ståndpunkter skapar döda och lidande. Du kommer aldrig fatta att det är du som är problemet, inte lösningen.
Citera
2016-12-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Så var har du ett enda exempel på att kommunismen har fungerat? Inget? Då kanske du skall hålla käften lite mer eftersom du uppenbarligen inte tänkt igenom detta.

Skall jag peka ut exempel på var kapitalismen fungerar (lättare att peka ut var den inte fungerar eftersom de är så få ställen)? Vad har gjort Sverige rikt, kapitalism och frihandel eller kommunism?

Marx, och det Marx stått för i vår "idé"historia är inte enbart kommunism.
Är du verkligen så här satans okunnig? Han är en av vår tids störste tänkare med inflytande på stora delar av vår moderna tids utveckling, vare sig man gillar det eller inte.
Citera
2016-12-28, 11:54
Medlem
Citat:

Nej, det är rätt många riktiga forskare som gör. Det finns som bekant en implicit överenskommelse att de får hålla på och tramsa inom de mjuka delarna av vetenskapen eftersom det inte spelar någon roll att de har fel där. De får hålla sig ifrån seriösa vetenskaper eftersom deras tramsande hade fått allvarliga konsekvenser där ex. om en bro rasar eller ett sjukt barn får fel medicin så går det inte att relativisera bort med ett kritiskt perspektiv.

Hade du inget att säga gällande att skillnaderna i intresse, personlighet och kognition ökar i mer jämställda länder? Intressant = )
Förmågan att få förhårdnader under fötterna är medfödd men går man inte barfota så märker man de inte. Det betyder inte att de inte finns utan att rätt stimuli inte är aktiv. Jämför brottslighet etc. så får du ser felaktigheten i ditt resonemang.
Citera
2016-12-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ur miljöhänsyn är vi inte ett framgångsland. Vi konsumerar ofantliga mängder importerat skräp, vi tvingar upp priset på inhemsk, vettig matproduktion vilket gör att vi importerar enorma mängder hemskt danskt kött. Vi drar ner produktionen av bra el till förmån för ofantligt krävande vind- och solproducerad sådan. Vi lägger inte en krona på forskning kring toriumreaktorer, vilket idag är den mest troliga vägen till ren el.
Vi bygger ett samhälle fortsatt beroende av fossila bränslen.
Vi vägrar inse idiotin med invandring till högkonsumtionssamhllen, speciellt på våra breddgrader.
Vi vägrar ta tag i gruvindustrins problem och vägrar se bristerna i jord- och skogsbruket som utrotar mångfald.

Och framför allt: Vi semestrar på andra sidan jorden och ser inget fel med det.

Det är väl belagt inom forskning att de nordiska ländernas framgång berodde på tidigt nittonhundratal och det fokus man hade på marknadsekonomin, och inte sextiotalets vänstervridning.
Allt bra blev sämre iom socialdemokratin. Vi tappade i i princip alla rankingar.

Invandringen har förstört den svenska tilliten, den svenska homogeniteten, den svenska välfärden, den svenska kulturen, det svenska folket.

Jag tror nog mer på OECD än jag tror på dig.
http://www.regeringen.se/rapporter/2014/12/rapport-oecds-granskning-av-sveriges-miljopolitik-2014/

Och Sverige ekonomiskt ligger bra till i alla rankningar. Högerfjantar som dig är bara pinsamma.
Citera
2016-12-28, 12:00
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Är du verkligen så här satans okunnig? Han är en av vår tids störste tänkare med inflytande på stora delar av vår moderna tids utveckling, vare sig man gillar det eller inte.
Ja, stort inflytande har han haft. Liksom andra galningar.

Men nu påstod ju du:

Citat:
Tomtevetenskap? är du inte klok?
Du lever i ett samhälle som har en politisk historia av socialdemokrati som har Marx i grunden att tacka för sig...idiot.

"Tacka för sig" låter ju positivt, tycker jag. Jag frågade, men du svarade aldrig:

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Marx? Exakt vad har vi Marx att tacka?

En av världens första förhandscensur av filmer? Rasbiologiska institutet?

Inte en enda av Marx teorier har kunnat bevisas. De flesta har motbevisats rejält av verkligheten.

Med tanke på att du slängde dig med epitetet "idiot" skulle man ju kunna tro att du har något argument att komma med.

Men icke.
Citera
2016-12-28, 12:02
Medlem
Citat:

Du är ju i sanning en idiot. Redan Karl Popper visade att det var en pseudovetenskap och John Maynard Keynes hänvisade till to Das Kapital med följande: "an obsolete textbook which I know to be not only scientifically erroneous but without interest or application for the modern world".

Det är bara dumskallar som du som tror Marx har något vettigt att tillföra.

Undra om det är ett personlighetsdrag hos dig som gör att du tror på vilken skit som helst utan att ens tänka igenom det.
Citera
2016-12-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nej, det är rätt många riktiga forskare som gör. Det finns som bekant en implicit överenskommelse att de får hålla på och tramsa inom de mjuka delarna av vetenskapen eftersom det inte spelar någon roll att de har fel där. De får hålla sig ifrån seriösa vetenskaper eftersom deras tramsande hade fått allvarliga konsekvenser där ex. om en bro rasar eller ett sjukt barn får fel medicin så går det inte att relativisera bort med ett kritiskt perspektiv.

Hade du inget att säga gällande att skillnaderna i intresse, personlighet och kognition ökar i mer jämställda länder? Intressant = )
Förmågan att få förhårdnader under fötterna är medfödd men går man inte barfota så märker man de inte. Det betyder inte att de inte finns utan att rätt stimuli inte är aktiv. Jämför brottslighet etc. så får du ser felaktigheten i ditt resonemang.

förhårdnader får man pga fysisk nötning av hud, och ja detär absolut medfödd förmåga men säkerligen inte endast under fötterna. Någon som aldrig nött sina fotsulor men väl sina händer lär inte ha några förhårdnader överhuvudtaget på fötterna men – på händerna.
Vad säger då detta kring existensen av förhårdnader under just fötter? Är det endast ett resultat av arv?

Matematiskt begåvad människa, om hon inte ges möjligheter att utveckla sitt matematiska sinne, nöta det utan av sin omgivning inte anses som begåvad inom detta eller förutsätts ska syssla med annat ex. ta hela ansvaret för barn (så farsan kan bli mateatikprofessor) pga sitt kön så blir hon inte matematikprofessor.

200 år sen och garanterat 0 kvinnliga matematikprofessorer i världen....lite år av genusvetenskap och feminism på det och 2020 har vi x% kvinnliga dito i världen.

Men just ja! genusvetenskap var ju inte värt något, aldrig betytt något eller gjort någon nytta för någon av vikt ( läs män) enligt Oantastlig och co what so ever.
Senast redigerad av Merapi 2016-12-28 kl. 12:25.
Citera
2016-12-28, 13:33
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Jag tror nog mer på OECD än jag tror på dig.
http://www.regeringen.se/rapporter/2014/12/rapport-oecds-granskning-av-sveriges-miljopolitik-2014/

Och Sverige ekonomiskt ligger bra till i alla rankningar. Högerfjantar som dig är bara pinsamma.

Så du menar att det är miljömässigt bra att svenskar har dubbelt så stort ekologiskt avtryck som genomsnittsmänniskan?

Menar du att fossila bränslen och koldioxid är de enda miljöproblemen som det är värt att diskutera?

Att västvärlden hamnar högt på listor från institut som väst finansierar är inte konstigt....
Citera
2016-12-28, 13:57
Medlem
Citat:
Så du menar att det är miljömässigt bra att svenskar har dubbelt så stort ekologiskt avtryck som genomsnittsmänniskan?

Menar du att fossila bränslen och koldioxid är de enda miljöproblemen som det är värt att diskutera?

Att västvärlden hamnar högt på listor från institut som väst finansierar är inte konstigt....

Fast vi diskuterar inte I-land kontra U-land utan miljöpolitik.
Med ditt resonemang skulle Sudan komma högt på listan på bästa miljöpolitik.

Nej all form av politik som ägnas åt miljö.

Jag säger inte att jag är nöjd med svensk dito, jag säger att vi räknas som ett föregångsland.
Precis som vi även räknas som föregångsland gällande saker som jämställdhet, välfärdsstat ex.
Citera
2016-12-28, 15:42
Medlem
Citat:

Ack, den gode Karl Marx som var kraftigt alkoholiserad och pank. Han lånade alltid pengar av sin gode vän Engels (som han aldrig betalade tillbaka) och han bodde även hemma hos Engels familj. Karl åt upp deras mat och spenderade familjens pengar så att de fick svälta under perioder.

Jag förstår att Marx är en förebild för dig.
Citera
2016-12-28, 17:39
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Fast vi diskuterar inte I-land kontra U-land utan miljöpolitik.
Med ditt resonemang skulle Sudan komma högt på listan på bästa miljöpolitik.

Nej all form av politik som ägnas åt miljö.

Jag säger inte att jag är nöjd med svensk dito, jag säger att vi räknas som ett föregångsland.
Precis som vi även räknas som föregångsland gällande saker som jämställdhet, välfärdsstat ex.

Hur kan du påstå att vår miljöpolitik är så fantastisk när resultatet är så dåligt?
Citera
2016-12-28, 17:52
Medlem
Citat:
Hur kan du påstå att vår miljöpolitik är så fantastisk när resultatet är så dåligt?

Men skaffa glasögon, jag skrev just att jag inte säger mig vara nöjd med vår politik, jag röstar MP för sjutton gubbar. Är det någon fråga jag faktiskt tycker är lika viktigt som feminism som är det miljöfrågan. Det jag menade var att svensk miljöpolitik/ arbete ligger högt upp på en relativ skala.
Övriga världen ser alltå upp till Sverige i denna fråga.
Läs den rapport jag länkade från OECD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in