2016-03-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitch-sandwich

Om de klassas som vetenskapliga avgöra till stor del av om de följer, eller i alla fall försöker följa, en vetenskaplig metod eller inte. Genusvetenskap i sig är är givetvis ett helt meningslöst ämne var existens "rättfärdigas" av att det är en "akademisk" arm av en politisk ideologi. Jämför med dess nära syskon marxismen som på sin tid också var ett akademiskt ämne och allting skulle analyseras ur ett klassperspektiv. Trams givetvis. De ämnen du tar upp kan givetvis själva undersöka könsskillnader utan att först behöva ta på sig en dumstrut och filtrera riktig kunskap genom obevisade teorier, Foucault och/eller postmarxistisk snömos.

Ta bara det helt bisarra påståendet att ev. biologiska könsskillnader skulle rättfärdiga att se halva befolkningen som mindervärdiga. Vem har överhuvud taget påstått något sådant? Påståendet är så bisarrt att man skrattar åt det men du verkar ta upp det som att det är en uppfattning som skulle finnas bland forskare som hävdar att det finns biologiska könsskillnader.
Citera
2016-03-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fin ursäkt, får väl tacka för den.
Dock har vi den senaste tiden inte diskuterat detta du säger ovan, utan varför vi har patriarkat från början.
Så då borde väl ditt konstanta biologiska citerande försöka förklara detta fenomen eller hur?

Det är ingen ursäkt, jag har skrivit det många gånger förut. Det har aldrig handlat om att framhäva att något kön är mer värt eller att vi skall använda oss av könsskillnader på gruppnivå för att hindra individer. Gruppskillnader är bara relevant när vi uttalar oss om gruppskillnader i utfall. När vi pratar om patriarkatet är det flera biologiska saker jag tagit upp som påverkar ex. skillnaden i testosteron, som vi vet påverkar viljan att nå makt och status, skillnaden i intelligens som gör att fler män, allt annat lika, når toppen, skillnader i fysisk styrka vilket gör att män kan tvinga både män och kvinnor att lyda, skillnader i risktagande vilket gör att män vågar riskera mer vilket gör att fler män lyckas (och ännu fler misslyckas), kvinnors preferens för framgångsrika män gör att vinsten för män (inte bara ekonomiskt) är större än för kvinnor etc. etc.

Vi kom aldrig så lång i diskussionen eftersom ni fortsatte att hävda att det funnits ett undantag till patriarkat som universellt. Jag tror dock den diskussionen lagt sig efter att jag nu visat att de exempel ni tagit upp inte varit undantag. När detta nu är avklarat så kan vi diskutera orsaken till varför det är så.
Citera
2016-03-18, 15:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Fin ursäkt, får väl tacka för den.
Dock har vi den senaste tiden inte diskuterat detta du säger ovan, utan varför vi har patriarkat från början.
Så då borde väl ditt konstanta biologiska citerande försöka förklara detta fenomen eller hur?

Det finns ingen man här som påstått något annat, så det är väl knappast en ursäkt?
Bra sagt förresten Oantastlig.
Citera
2016-03-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Hej oLf,

jag skulle tro att orsaken man mäter på yngre är för att det är lättare att få ett stort representativt urval av unga skolelever då det råder mer eller mindre skolplikt. Dessutom gör det många elever både nationella- & internationella prov vilket till sin natur är storskaliga och ofta ger en möjlighet att jämföra resultat över tiden. Problemet är dock, precis som du säger, att flickor mognar tidigare än pojkar vilket gör det svårt att dra paralleller till den vuxna befolkningen. Vad man kan göra då är att titta på storskaliga prov likt SAT och ACT. Problemet då är i stället att de inte längre är lika representativa då det drar betydligt mer från den övre delen av distributionen. Dock ger den en ganska bra bild av just den delen av distributionen. Ett annat alternativ, som är ett mellanting mellan dessa är PIAAC som mäter matematisk-, problemlösning och läsförståelse hos vuxna människor. 166 000 människor från 33 länder genomförde detta för något år sedan. Där ser man att män presterar ca 10 poäng bättre i alla länder och det inte är någon skillnad i läsförståelse. Det skulle ju vara bra om man kunde få PIAAC att samtidigt inkludera ett intelligenstest...

Jag var tidigare ganska övertygad om att män hade högre medelintelligens men efter att ha läst ganska mycket på området är min uppfattning numera att skillnaden är negligerbar. Bland akademiker har männen högre snittintelligens men detta drivs primärt av att det finns betydligt fler riktigt intelligenta män samt att fler kvinnor läser vidare. Detta gör att man drar en större andel från den kvinnliga populationen, primärt fler från de med lägre resultat. Fler intelligenta män och fler mindre intelligenta kvinnor drar isär medelvärdet. Skulle man dock ta ett riktigt slumpmässigt urval är min uppfattning att den genomsnittliga skillnaden skulle vara negligerbar.

Det var mig ett utförligt svar, man tackar. Ett lika utförligt svar har jag inte koncentrationskraften att själv utforma så så kul ska vi inte ha det.

Det hela låter givetvis rimligt, och jag har själv aldrig på allvar trott att män är smartare än kvinnor. Däremot spenderade jag en stor del av min ungdom troendes att kvinnor var smartare än män, för det fick man höra av både lärare och media.
Citera
2016-03-21, 15:03
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Om de klassas som vetenskapliga avgöra till stor del av om de följer, eller i alla fall försöker följa, en vetenskaplig metod eller inte. Genusvetenskap i sig är är givetvis ett helt meningslöst ämne var existens "rättfärdigas" av att det är en "akademisk" arm av en politisk ideologi. Jämför med dess nära syskon marxismen som på sin tid också var ett akademiskt ämne och allting skulle analyseras ur ett klassperspektiv. Trams givetvis. De ämnen du tar upp kan givetvis själva undersöka könsskillnader utan att först behöva ta på sig en dumstrut och filtrera riktig kunskap genom obevisade teorier, Foucault och/eller postmarxistisk snömos.

Ta bara det helt bisarra påståendet att ev. biologiska könsskillnader skulle rättfärdiga att se halva befolkningen som mindervärdiga. Vem har överhuvud taget påstått något sådant? Påståendet är så bisarrt att man skrattar åt det men du verkar ta upp det som att det är en uppfattning som skulle finnas bland forskare som hävdar att det finns biologiska könsskillnader.

Glöm inte bort att genusvetenskap bl.a. har sina rötter i teoretisk och praktisk filosofi, och andra grenar av humanism. Empiriska bevismetoder som t.ex. används inom naturvetenskapen (om det var detta du syftade med, angående vetenskaplig metod) tillämpas inte i samma utsträckning inom humanistiska ämnen. Om genusvetenskapen snarare är sprungen ur filosofin och humanism, kan man inte förvänta sig att den ska använda sig av naturvetenskapens bevismetoder. Istället använder den sig av filosofins och humanismens verktygslåda, som givetvis fungerar annorlunda, men som inte borde ringaktas.
Genusvetenskapen är både relevant och viktig, eftersom kvinnor tyvärr inte behandlas med samma respekt som män, även om vi gärna vill tro att vi lever i ett jämställt samhälle. Inom genusvetenskapen undersöker man därför hur man kan råda bot på detta - diskussionen huruvida det finns biologiska könsskillnader eller ej, motsvarar inte ens en tiondel av den genusvetenskapliga debatten. Vad som däremot har hamnat på tapeten under de senaste åren, är intersektionalitet.
Citera
2016-03-21, 16:26
Medlem
Pansarveckets avatar
Har du några exempel på styrkor i de metoder humaniora haft, eller i hur små snitt intersektionalitet måste brytas ner för att ge korrekta svar på något, som går att visa och förutspå?
Dela upp det i man/kvinna räckte inte, dela upp dem i klass räckte inte, dela upp dem i ras räckte inte, dela upp dem i socioekonomisk bakgrund räckte inte, dela upp dem i religiös bakgrund räcker inte?
Hur långt ner i det här svarta hålet måste man gå innan man fattar att det är ett maskhål ur vilket det inte finns någon återvändo?
Är det okej att tala om för de här människorna i underlandet att de pengar vi kastar ner i hålet är bortkastade och aldrig kommer tillbaka, eller ska vi bara låta Gudruns vänner elda på?
Citera
2016-03-21, 16:53
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Nu vet jag inte om det där inlägget var riktat mot mig, men here we go...
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Har du några exempel på styrkor i de metoder humaniora haft, eller i hur små snitt intersektionalitet måste brytas ner för att ge korrekta svar på något, som går att visa och förutspå?
Dela upp det i man/kvinna räckte inte, dela upp dem i klass räckte inte, dela upp dem i ras räckte inte, dela upp dem i socioekonomisk bakgrund räckte inte, dela upp dem i religiös bakgrund räcker inte?
Hur långt ner i det här svarta hålet måste man gå innan man fattar att det är ett maskhål ur vilket det inte finns någon återvändo?
Är det okej att tala om för de här människorna i underlandet att de pengar vi kastar ner i hålet är bortkastade och aldrig kommer tillbaka, eller ska vi bara låta Gudruns vänner elda på?
Det räcker bara med att gå igenom västerländsk idé- och kulturhistoria i grova drag, för att få en inblick om den sprängkraft som humanistiska idéer har haft genom historien.
Intersektionalitet går främst ut på att inkludera, inte på att splittra. Feminismen har länge fått kritik för att endast rikta in sig på vita, västerländska kvinnor från medelklassen, och deras problem. Genom att tillämpa intersektionell analys, undersöker man vilka (könsrelaterade) problem kvinnor stöter på, beroende på deras hudfärg, religion, klasstillhörighet, sexuell läggning etc. Jag vet verkligen inte vad du menar med att intersektionalitet splittrar och delar upp människor.
Citera
2016-03-21, 17:52
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om det där inlägget var riktat mot mig, men here we go...

Det räcker bara med att gå igenom västerländsk idé- och kulturhistoria i grova drag, för att få en inblick om den sprängkraft som humanistiska idéer har haft genom historien.
Intersektionalitet går främst ut på att inkludera, inte på att splittra. Feminismen har länge fått kritik för att endast rikta in sig på vita, västerländska kvinnor från medelklassen, och deras problem. Genom att tillämpa intersektionell analys, undersöker man vilka (könsrelaterade) problem kvinnor stöter på, beroende på deras hudfärg, religion, klasstillhörighet, sexuell läggning etc. Jag vet verkligen inte vad du menar med att intersektionalitet splittrar och delar upp människor.

Tror han syftar på att intersektionaliteten används fel av extremister. Inom forskningssammanhang används det som ett hyfsat verktyg, men i mediala och politiska sammanhang så används intersektionaliteten främst som ett verktyg att sparka uppåt. Ungefär som biologiska faktorer används för att sparka nedåt. Det värsta blir när det börjar göras i massmedia och mer oseriösa vetenskapliga tidskrifter, vilket orsakar att innebörden ganska fort går åt ja... helvete.

Det finns också en hel del forskare som har fått både diplom och titel utdelad, som hänvisar till intersektionalitet, socioekonomiska faktorer eller biologi som religiösa skrifter där det inte finns plats för mer än en teoretisk utgångspunkt. Allt detta i ett system där forskning peer review:as in som en sanning, vilket orsakar en övertro, inte minst inom social science. Sedan så lärs detta ut på högskolor i Sverige till samtliga beteendevetare, socionomer, kriminologer etc. Det är en farlig utveckling och det börjar helt att styra politiska systemet och forskningsanslagen. Om man vänder sig till internationella forskare inom social science så har dom numera gått mycket längre än svenska forskare, speciellt när det kommer till tvärvetenskapliga samarbeten. Ändå sitter svenska forskare och sakkunniga på sina kontor och skakar på huvudet trots att det är värt att ta till sig dom nya infallsvinklarna.

Forskning behöver inte vara dåligt, men utvecklingen i Sverige på både högskolor och universitet är extremt läskig.
Citera
2016-03-21, 18:06
Medlem
Pansarveckets avatar
De används här främst som alibi för de 'tvärvetenskapliga' forskningsgrenarna, tyvärr.
Utan att dessa forskare bryr sig särskilt mycket om att varken härleda eller motivera deras existens, när de enklare förklaringsmodellerna hade gett en bättre träffsäkerhet.
Men kanske är jag lite för stereotyp här?
Citera
2016-03-21, 19:55
Medlem
glimmandes avatar
Steve Sailer har skrivit en del om upprepningskrisen. Även Jonathan Haidt har pratat en del om de här problemen. Dom två är alltid läsvärda.

Huvudproblemet är att tilldelningen av resurser och tjänster gynnar dom som på olika sätt kommer fram till vänsterliberala slutsatser. Så om man vill göra karriär inom universitetsvärlden så gör man bäst i att komma fram till "rätt" resultat.

Sådant som är replikerbart tenderar att höra till vad man skulle kunna kalla för hatfakta. Ens karriärsmöjligheter ökar om man istället för triviala folkvettsslutsatser hittar på nån överdrivet komplex teori efter devisen att man inte ska gå efter enkla lösningar.
Citera
2016-03-21, 22:39
Medlem
Citat:
Hjernevask är en starkt vinklad dokumentär med ett mål. ok? Inte speciellt "vetenskapligt" för fem öre.

Att viss forskning får kritik händer dagligen, det ingår i själva konceptet med forskning. och inget som är specifikt gällande för just genusvetenskap. men du kan ju ta fram där Bo Rothstein skulle säg att han tycker all forskning på könsroller och kön (dvs genusvetenskap) ska försvinna.

Må hända att mycket forskning ifrågasätts så som sig bör. Men folk som kritiserar exempelvis Newtons lagar kan man alltid kasta ett äpple i huvudet på så dom fattar att F=m*a.
Citera
2016-03-23, 14:59
Medlem
Citat:

För att citera Harvardprofessorn Steven Pinker: Gender feminism holds that women continue to be en slaved by a pervasiv e system of male dominance, the gender system, in which "bi-sexual infants are transformed into male and female gender personalities, the one destined to command, the other to obey." It is opposed to the classical liberal tradition and allied inst ead with Marxism, postmodernism, social constructionism, and radical science. It has became the credo of some women's studies programs, feminist organizations, and spokesp eople for the women's movement.

Citat:
"Genusvetenskapen är både relevant och viktig, eftersom kvinnor tyvärr inte behandlas med samma respekt som män, även om vi gärna vill tro att vi lever i ett jämställt samhälle."
Det är det här antagandet jag ställer mig frågande till. Vad exakt avser du här och vilken forskning stöder den ståndpunkten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in