2016-12-16, 14:02
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast din utbildningsnivå, meriter etc styr din ingångslön och den styr ju din lönenivå totalt sett, var det jag ville åt.
meriter är ju saker som erfarenhet och produktivitet etc.

nej du drog upp en liknelse med kroppslängd för att, antar jag, syfta på att kvinnor alltid förtjänar sämre löner eftersom vi, enligt dig och co, alltid är "kortare" dvs sämre i alla lägen pga någon slags biologisk determinism….är väl dit du vill eller hur?

Nä, många ändrar sin lönenivå avsevärt inom samma företag.

Nej, dit jag vill är att alla ska tjäna det de kan utifrån sina förmågor och sina val.
Kan du bli finanspamp, bli det, men om du samtidigt väljer att bli dagisfröken, så förvänta dig inte samma inkomst, trots samma förmågor och likvärdigt lång utbildning.

Det finns åtskilliga jobb som bara kräver gymnasieutbildning som ger mer betalt än vissa som kräver lång högskoleutbildning.
Citera
2016-12-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nä, många ändrar sin lönenivå avsevärt inom samma företag.

Nej, dit jag vill är att alla ska tjäna det de kan utifrån sina förmågor och sina val.
Kan du bli finanspamp, bli det, men om du samtidigt väljer att bli dagisfröken, så förvänta dig inte samma inkomst, trots samma förmågor och likvärdigt lång utbildning.

Det finns åtskilliga jobb som bara kräver gymnasieutbildning som ger mer betalt än vissa som kräver lång högskoleutbildning.

exakt vad är en "finanspamp"?

och vad/ vem ska bestämma att "finanspampar" i alla lägen ska ha högre lön än ex. en dagisfröken?
Citera
2016-12-16, 14:23
Medlem
Citat:

och vad/ vem ska bestämma att "finanspampar" i alla lägen ska ha högre lön än ex. en dagisfröken?

Ja tänk vad konstigt. Varför tjänar inte alla som jobbar för offentliga medel 400k i månaden egentligen? Vi kan ju bara trycka mer pengar, för det de gör är ju såååå viktigt.

Är det så det låter när Fi har budgetsammanträden?
Citera
2016-12-16, 14:24
Medlem
Citat:

Vad är alla lägen? Definiera ett läge som bör ge en dagisfröken likvärdig eller högre lön än en hög chef inom banksektorn vilket finanspamp kan konnotera?

Marknaden brukar definiera vilka lägen som genererar hög inkomst men du har säkert en bättre ide?!
Citera
2016-12-16, 14:25
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Exakt vad det är är irrelevant.
Låt oss säga en som jobbar i finansmarknaden med en lön+bonus på minst miljonen.

Ingen säger att det i alla lägen ska vara så, marknaden avgör.

Med andra ord så avgörs det av vad folk är beredda att betala för det du är beredd att utföra.

Har du enligt dig för låg lön, byt jobb till en annan arbetsgivare och se vad de kan tänkas erbjuda.

Arbetsgivaren vill alltid betala så lite som möjligt för att behålla den kompetens de behöver.
Citera
2016-12-16, 14:28
Medlem
Citat:

i slutändan är det du som bestämmer det...
Din vilja att betala för en vara och din vilja att betal skatt är det som avgör lönen för finasnpampen och dagisfröken.
Citera
2016-12-16, 14:49
Medlem
Citat:
Exakt vad det är är irrelevant.
Låt oss säga en som jobbar i finansmarknaden med en lön+bonus på minst miljonen.

Ingen säger att det i alla lägen ska vara så, marknaden avgör.

Med andra ord så avgörs det av vad folk är beredda att betala för det du är beredd att utföra.

Har du enligt dig för låg lön, byt jobb till en annan arbetsgivare och se vad de kan tänkas erbjuda.

Arbetsgivaren vill alltid betala så lite som möjligt för att behålla den kompetens de behöver.

Om en marknad…vad jag och du vill betala etc… så är det väl verkligen relevant vad en "finanspamp" faktiskt gör i en verklighet.

Sen återigen handlar detta inte om mig. utan feminismens åsikt att arbeten som är kvinnodominerade har för låga löner och låg status för arbeten som hela samhället är helt beroende av utförs, och utsöförs väl, som ex. passning och omsorg av små människor vars hjärnor håller på att mogna och utgör hela samhällets framtid. Vad kan egentlgien vara av mer vikt?

Att löner precis som allt annat har formats av mer än enbart en "marknad" är ju tämligen uppenbart.
Citera
2016-12-16, 14:54
Medlem
Citat:
Om en marknad…vad jag och du vill betala etc… så är det väl verkligen relevant vad en "finanspamp" faktiskt gör i en verklighet.

Sen återigen handlar detta inte om mig. utan feminismens åsikt att arbeten som är kvinnodominerade har för låga löner och låg status för arbeten som hela samhället är helt beroende av utförs, och utsöförs väl, som ex. passning och omsorg av små människor vars hjärnor håller på att mogna och utgör hela samhällets framtid. Vad kan egentlgien vara av mer vikt?

Att löner precis som allt annat har formats av mer än enbart en "marknad" är ju tämligen uppenbart.

Hur mycket är du beredd att betala en barnvakt om du hade barn och vill gå på bio med din snubbe?

100:-/h, 200:-/h, 1000:-/h, 3000:-/h, mer/mindre?
Citera
2016-12-16, 14:58
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Men eftersom det är typ en fri marknad kan ju kvinnor sluta ta dessa jobb och börja utbilda sig till att jobba inom finansmarknaden. Det skulle öka kvinnornas lön, minska finanspamparnas, och öka sjuksköterskornas.
Citera
2016-12-16, 15:00
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Hur mycket är du beredd att betala en barnvakt om du hade barn och vill gå på bio med din snubbe?

Så lite som kräva för att hitta en jag vågar lämna barnen till.

(i mitt fall är det en negativ summa, då mor- och farföräldrarna brukar ge dem något roligt eller behövligt)
Citera
2016-12-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel

Hur mycket är du beredd att lägga ur din egen ficka för att en "finanspamp" ska ha skoj med din framtida pension? hmm?

vad hade du velat betala Lehman Brothers ex. om du bott i USA

10 000/ h 20 000/ h eller 100 000/h?
Citera
2016-12-16, 15:11
Medlem
Citat:
Men eftersom det är typ en fri marknad kan ju kvinnor sluta ta dessa jobb och börja utbilda sig till att jobba inom finansmarknaden. Det skulle öka kvinnornas lön, minska finanspamparnas, och öka sjuksköterskornas.

Den förklaringen köps inte eftersom patriarkatet trycker in dem i traditionella roller och yrken. Det handlar om att kvinnorna har förväntningar någonstans ifrån att jobba inom lågavlönade yrken alltså gör dom det. Alternativt så bör dessa yrken lönemässigt jämställas med privata sektorn.

Till slut hamnar vi i ditt basketexempel som egentligen är klassfrågan in absurdum. Alla borde tjäna lika mycket oavsett förutsättningar, driv och vilja. Det är solidaritet, rättvisa eller något?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in