2017-05-12, 15:17
Medlem
När det gäller mitt ppm val för 15 år sedan handlade det om total okunskap och ointresse när det gällde aktier och fonder (öst-europa var i ropet just då). Jag gjorde helt ekelt ett val och sedan glömde jag bort det. Tur för alla som inte har kunskap att 7 ap fonden existerar
Ska bli skoj att se om ett år vilken fond av global och invest som gått bäst!
Citera
2017-05-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
När det gäller mitt ppm val för 15 år sedan handlade det om total okunskap och ointresse när det gällde aktier och fonder (öst-europa var i ropet just då). Jag gjorde helt ekelt ett val och sedan glömde jag bort det. Tur för alla som inte har kunskap att 7 ap fonden existerar
Ska bli skoj att se om ett år vilken fond av global och invest som gått bäst!
Svaret på den frågan är ganska enkel. Vid fortsatt uppåt på börsen kommer med högst sannolikhet den svenska varianten gå bäst. Vid krasch kommer global klara sig bättre, men då bör du inte ha någon av fonderna.

Frågan du bör ställa dig själv är om du har kunskapen att sälja av i tid. Om inte bör du kanske kika på någon form av all-round-portfölj. Se tråden om fondstrategier.
Citera
2017-05-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Svaret på den frågan är ganska enkel. Vid fortsatt uppåt på börsen kommer med högst sannolikhet den svenska varianten gå bäst. Vid krasch kommer global klara sig bättre, men då bör du inte ha någon av fonderna.

Frågan du bör ställa dig själv är om du har kunskapen att sälja av i tid. Om inte bör du kanske kika på någon form av all-round-portfölj. Se tråden om fondstrategier.

Inte alltid det lättaste att veta när man skall sälja.
Sålänge man köper månadsvis garderar man sig rätt bra.
Går börsen upp, stiger fondens värde fast du köper dyrare.
Går fonden ner minskar tyvärr värdet men du köper billigt.
Citera
2017-05-12, 19:48
Medlem
Hmm idag gick börsen upp och Spiltan invest ner. Så blir det när man försöker göra sig klever
Överlåter till börsgudarna att styra och råda!
Citera
2017-05-12, 20:48
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Hmm idag gick börsen upp och Spiltan invest ner. Så blir det när man försöker göra sig klever

Det är därför man inte endast kör på Spiltan...
Citera
2017-05-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Det är därför man inte endast kör på Spiltan...

Det gör jag till barnen... 😊
Citera
2017-05-12, 22:45
Avslutad
Citat:
Det kommer gå upp och ner hela tiden så klarar du inte av att det går ner en dag kanske det är dags att dra sig ur
Citera
2017-05-13, 11:44
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Wow, Spiltan går ner 1 dag... sämsta fonden!!!!
Citera
2017-05-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Wow, Spiltan går ner 1 dag... sämsta fonden!!!!

Det var väl knappast det jag syftade på!
Senast redigerad av jowi77 2017-05-13 kl. 13:35.
Citera
2017-05-14, 15:34
Medlem
Vivendi91s avatar
Jag har 150 000 kronor som ligger och skräpar på ett sparkonto utan ränta. Vill placera dessa i fonder och få pengarna att växa. Tips på bra fondportfölj mottages tacksamt.
Citera
2017-05-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivendi91
Jag har 150 000 kronor som ligger och skräpar på ett sparkonto utan ränta. Vill placera dessa i fonder och få pengarna att växa. Tips på bra fondportfölj mottages tacksamt.
Läs: (FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2017-05-15, 16:54
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivendi91
Gå inte in med allt på en gång bara.... har själv 250 som jag portionerar ut någon vecka innan lön i fonder jag redan har eller ett par nya som gått bra och har bra rating. Bara några tusen per månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in