2016-12-14, 02:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Det låter sunt och stabilt och eftersom marknaden har inrättat det så kan det inte vara fel. Marknaden har alltid rätt och är alltid rättvis. (ännu mer perfekt hade det iofs kunnat vara om bostadsrättsinnehavare upphöjdes till adelsmän med rätt till trälar och haremsdamer, men man kan ju inte få allt)

Jag är adelsman med ett adligt efternamn i verkligheten (friherre). Du ska vara min träl och resten av dina nyliberala kompisar ska låna ut pengar till mig sen hyr jag ut fina lägenheter med bruksvärdeshyror till arbetare, unga, pensionärer och andra som vill bo i hyresrätt i bra lägen. Det är för mig sann "nobility"

nobility (nəʊˈbɪlɪtɪ)
- a socially or politically privileged class whose titles are conferred by descent or by royal decree
- the state or quality of being morally or spiritually good; dignity: the nobility of his mind.

Egentligen är det socialdemokrater som är den verkliga adeln medans högermänniskor bara är primtiva patrask, dom riktiga orättfärdiga djungelbarbarerna, socialdarwinister.
Det kom även adelsmannen Olof Palme underfund med och därmed var han extra hatad och utgjorde ett stort hot pga av sina överlägsna retoriska förmåga, kunskap mot nyliberalerna som kastade pil på hans porträtt under happy hour.

Baron Slemhog
Senast redigerad av slemhog 2016-12-14 kl. 03:15.
Citera
2016-12-14, 04:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför lånar du inte ut pengar till mig tillsammans med er andra nyliberaler i en säker investering? Ni får ju räntan betald! Det är bara sätta igång.
Jag har inte 20 miljoner iaf och 30-40% kontantinsats som krävs för nyproduktion av fantastiska sabo kombohus.

För att vi inte tror på dina vansinniga projekt, men du som ser stor lönsamhet i detta borde investera i det. Eller finns det en anledning till att du inte har lyckats skrapa ihop pengar, du är kanske inte så bra på det där med ekonomi?
Citera
2016-12-14, 04:28
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För att vi inte tror på dina vansinniga projekt, men du som ser stor lönsamhet i detta borde investera i det. Eller finns det en anledning till att du inte har lyckats skrapa ihop pengar, du är kanske inte så bra på det där med ekonomi?

Om det krävs 20 miljoner för att räknas som vara "bra med ekonomi" enligt så säger det rätt mycket om dig och din syn på 99.9% av västvärldens befolkning.

För mig är man riktigt bra med ekonomi ifall man lyckats spara ihop 1 miljon genom lönearbete vid 25-35 års ålder. Jag känner ingen som gjort det iallafall i den krets av medelklassen jag växt upp i.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-14 kl. 04:31.
Citera
2016-12-14, 08:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Om det krävs 20 miljoner för att räknas som vara "bra med ekonomi" enligt så säger det rätt mycket om dig och din syn på 99.9% av västvärldens befolkning.

För mig är man riktigt bra med ekonomi ifall man lyckats spara ihop 1 miljon genom lönearbete vid 25-35 års ålder. Jag känner ingen som gjort det iallafall i den krets av medelklassen jag växt upp i.

Det behövs inga 20 miljoner för att bygga billiga hyresrätter. Det räcker med att ni som vill ha sådana börjar skramla. Ni är ganska många, så även mindre summor per person lär räcka.

Dessutom har HGF sagt att man tjänar 15% i direktavkastning årligen trots bruksvärdeshyror, så ni kan ju få avkastning samtidigt?

Jag förstår inte vad ni väntar på?
Citera
2016-12-14, 11:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Lite om nyproduktionens obetydliga betydelse för lösningen av bostadsbristen.

http://bostadsnatverk.skane.se/wp-content/uploads/2016/12/Fredrik_pdf.pdf

Tror den här forskaren från Lunds Universitet är inne på på en lösning som faktiskt skulle fungera.

Nämligen:

1. Införa markvärdesskatt.

2. Avreglera hyressättningen.
Citera
2016-12-14, 11:40
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Alla som tycker att fattiga/låginkomsttagare/medelinkomsttagare m fl skall
bo i bostadsrätt får väl själva starta en bank och låna ut pengar till dem.
Borgarrådet i Stockholm, Joakim Larsson, som offentligt rekommenderat
brf Päronet i Tensta, lär redan vara på gång. Joakim von Anka alltså.

Ser alltså fram emot att de största fåntrattarna i tråden omedelbart
lånar ut sina pengar (ni tar väl inte av andras) till Göteborgsynglingen
med bostadsproblem i en nära framtid.

God poäng som sällan belyses.
Citera
2016-12-14, 12:57
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Alla som tycker att fattiga/låginkomsttagare/medelinkomsttagare m fl skall
bo i bostadsrätt får väl själva starta en bank och låna ut pengar till dem.
Borgarrådet i Stockholm, Joakim Larsson, som offentligt rekommenderat
brf Päronet i Tensta, lär redan vara på gång. Joakim von Anka alltså.

Ser alltså fram emot att de största fåntrattarna i tråden omedelbart
lånar ut sina pengar (ni tar väl inte av andras) till Göteborgsynglingen
med bostadsproblem i en nära framtid.

De cirka 20% av befolkningen som idag inte har råd (eller inte anser sig ha råd) att köpa sig en bostadsrätt eller ett hus måste givetvis ha någonstans att bo.

Det finns olika förslag på lösningar:

1. Subventionerade hyresrätter för de med tillräckligt låg inkomst (ogillas dock av vänstermänniskor av någon outgrundlig anledning)

2. Kommunen går i borgen för lån till dessa människor (kräver stora förändringar av lagstiftning)

3. Någon slags kombo där medborgarlön finns med i bilden (dock svårt att få ihop finansieringen)

Ditt förslag funkar inte, väldigt snabbt kommer finansinspektionen att ta ifrån oss banktillståndet då vi har för stor del risklån.
Citera
2016-12-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Eftersom jag bor under en sten i skogen och inte äger någonting mer än kläderna jag har på mig och mobiltelefonen så kan jag knappast förlora så mycket.

Skämtare där ! Exakt hur liten är du ? En myras storlek, om man får ta dig på allvar.
Citera
2016-12-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
God poäng som sällan belyses.

Jag brukar gilla dina inlägg. Oftast klarsynta och mitt i prick.
Citera
2016-12-14, 15:12
Medlem
Citat:
De cirka 20% av befolkningen som idag inte har råd (eller inte anser sig ha råd) att köpa sig en bostadsrätt eller ett hus måste givetvis ha någonstans att bo.

1. Subventionerade hyresrätter för de med tillräckligt låg inkomst (ogillas dock av vänstermänniskor av någon outgrundlig anledning)

2. Kommunen går i borgen för lån till dessa människor (kräver stora förändringar av lagstiftning)

3. Någon slags kombo där medborgarlön finns med i bilden (dock svårt att få ihop finansieringen)

Ditt förslag funkar inte, väldigt snabbt kommer finansinspektionen att ta ifrån oss banktillståndet då vi har för stor del risklån.

Och alla stackare som köpt bostadsrätter som förr eller senare förlorar i värde ?
Inte tal om att välja boendeform precis. Vem vet, Niklas Hyland (släkt med L H ?),
kanske hade råd med förlusten. Men det finns mer ömmande fall, kanske ända
sedan 90talskrisen.

Gissa hur många människor som i budgivningens hysteriska tidevarv hinner kolla
upp saker ! Även om man hinner kan man säkert ofta inte upptäcka fällorna. Om
du köper hus för att du vill bo själv utan grannar i trappuppgången är det kanske
en sak. Men om du bara vill ha helt vanlig lägenhet ?

Tänk dessutom på att i Niklas fall är det säkert medlemmar i en närbelägen BR
som gör den stora vinsten på det nya bygget ! Tjänar kanske var för sig ihop
den miljon som Niklas förlorar !

Välgörande om miffona i den här tråden startade en insamling till förmån för den
stackaren ! För det är ju sådana som ni som orsakat hans förlust !

Jag känner alltså inte honom personligen.
Citera
2016-12-14, 15:15
Medlem
Det verkar finnas vissa tecken på inlåsningar som uppstått med de senaste förändringarna där framförallt högre krav på amortering på nya lån tillkommit senaste året.

Alltså att utbudet av bostäder som finns ute på marknaden har minskat. Vad tror ni om det? Kommer det att fortsätta minska eller?

Om utbudet av bostäder minskar pga högre kostnader (amortering) så innebär väl det att priserna stagnerar eftersom färre har råd att ta kostnaden som hör ihop med de nya låneformerna.

Men samtidigt borde ett minskat utbud av bostäder öka priserna nåt alldeles enormt eftersom det finns hundratusentals som är i desperat behov av en bostad.

Kan det bli så att priserna ändå ökar tack vare att kommunerna i allt större utsträckning köper upp bostadsrätter och villor för att klara det statliga kravet på att ta emot fler flyktingar?

De flesta verkar tro att priserna fortsätter öka, men kan det då vara så att vi skiftar köpgrupp? Från privatpersoner till kommuner?
Citera
2016-12-14, 15:15
Avslutad
Citat:

Jag håller med dig. Jag tror det bästa är att göra om socialförsäkringssystemet så att människor med bidrag får en deklarerad inkomst och kan bli kreditvärdiga, för man måste vara det för att kunna köpa bostadsrätt. Sen för själva handpenningen så går kommunen/staten in och borgar/garanterar insatsen med senare krav på återbetalning, ungefär som ett CSN lån. Detta borde vara en möjlighet, att staten går in och lånar ut till insatsen varpå svaga grupper sedan betalar tillbaka när dessa börjar jobba. Vissa kommer naturligt att bli en förlustaffär då de aldrig kommer in på arbetsmarknaden, det får man ta i beaktande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in