2016-12-14, 10:19
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarusog
Men hallå finns väl tillräckligt med underlag för att en planet är ett klot varför skulle detta vara en konspiration vad skullle någon tjäna ppå att ljuga om planetens form ?

Viktigaste poängen här. Varför spendera så enorma resurser för att sprida en lögn? Vad är motivet? Vad är poängen? Vore jorden platt så vore det bara att konstatera det. Det vore bara en annan aspekt av verkligheten som vi bara skulle anpassa oss till och leva med. Så det finns helt enkelt ingen som helst anledning att påstå att jorden är rund om den inte vore det.
Citera
2016-12-14, 11:15
Moderator
OT och en länkpost raderat.
Argumenten ska som vanligt skrivas ut i tråden, länkar används för att komplettera.

Om någon inte vågar posta något, låt gärna bli. Att påpeka det i inlägget är OT och kommer att raderas, troligen generera det även en varning.

Observera också att detta inte är religionsforumet. Diskussioner om gud och religion hör inte hemma här.

/Moderator
Senast redigerad av gason 2017-09-14 kl. 07:24.
Citera
2016-12-14, 12:33
Moderator
Frågor som diskuterar trådens deltagare istället för trådens ämne hänvisas till denna tråd: (FB) Vad finns i huvudet på debunkers och foliehattar? (mod)

/Moderator
Citera
2016-12-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Var finns dom experimenten publicerade?

Det gör dom inte
Citera
2016-12-14, 13:46
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
- Solens bana runt jorden är elliptisk, som vidast snart när den rundar Stenbockens södra vändkrets, där den är som närmst jorden och därmed synbarligen som störst, och även som snabbast. Som snävast när den rundar Kräftans norra vändkrets, när vi har sommar, då den är som längst bort från jorden och därmed som minst.

Om nu så var fallet, varför rör sig solen i en ellips?
Citera
2016-12-14, 14:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Om nu så var fallet, varför rör sig solen i en ellips?
Därför att gud har befallt det osynliga sjuspannet, som drar solen runt jorden, att följa en bana som exakt matchar den som skulle uppstå om jorden, med lutat axel, cirkulerade runt solen. Enkelt va?

https://www.flashback.org/sp54320512

Citat:
Veckodagen söndag är uppkallad efter Solguden/gudinnan Sol/Sunna (Surya, Ra, Svarog, Shamash), och dras över himlen i sitt sjuspann, i solens vandring längs ekliptikan, i sin omloppsbana runt vår stationära Moder Jord:
Citera
2016-12-14, 14:52
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Vad tycker du i så fall om att på din globjord så tar väldigt många flygrutter sjukt konstiga omvägar, medan de på våra FE-kartor blir väldigt raka och fina?

Vad skulle kunna få dig att så blint och dogmatiskt sluta tro på din boll?

Det spelar ju absolut ingen roll för dig. För du sitter bara i din källare och ljuger. Det finns ingen verklighet där flygplan flyger omkring som din fantasivärld behöver ta hänsyn till. Hur vet du ens att det finns flygplan? Det finns inga flygplan i din källare, så hur ska du bevisa för oss att flygplan existerar? Du kan sitta där och förneka allt du vill tills du svälter ihjäl. Det är först när du beger dig ut i verkliga världen som du behöver ta hänsyn till verkligheten runtomkring dig och då går du vilse med din platta jordmodell. Om du går ut så måste du motvilligt acceptera den runda jordmodellen. Hemma i din källare kan du sitta och dubbeltänka hur mycket du vill och det spelar ingen roll om du säger att jorden är getabocksformad. Om du försöker navigera din getabocksformade jord så hamnar du onekligen vilse, men i din källare spelar det ingen roll.
Citera
2016-12-14, 17:22
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
- Eftersom omkretsen vid ekvatorn ska vara 4000 mil, så blir diametern ca 127 mil.

- Inte många som släpps in till Antarktis isbarriär (på grund av den enorma militära bevakningen), som håller världshaven på plats.

Dock har ju amiral Byrd (frimurare) rest både bortom Antarktis isberg i Syd och rest in i Hollow Earth via Nordpolen...

- Solens bana runt jorden är elliptisk, som vidast snart när den rundar Stenbockens södra vändkrets, där den är som närmst jorden och därmed synbarligen som störst, och även som snabbast. Som snävast när den rundar Kräftans norra vändkrets, när vi har sommar, då den är som längst bort från jorden och därmed som minst.

Men jag har varit på Antarktis. Det går turistresor dit för alla som är intresserade. Någon stark militär närvaro märkte jag inte av. Har du sett något av det här som du påstår? Jag gissar att ingen har sett någon enorm ismur med stark militär närvaro, för att det inte finns något sådant.
Citera
2016-12-15, 09:24
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Men jag har varit på Antarktis. Det går turistresor dit för alla som är intresserade. Någon stark militär närvaro märkte jag inte av. Har du sett något av det här som du påstår? Jag gissar att ingen har sett någon enorm ismur med stark militär närvaro, för att det inte finns något sådant.
Det finns en enorm ismur med stark militär närvaro. Den var hårdare bevakad förut men de har haft svårt att få personal de senaste åren. Den ser ut så här och är från tv-serien Game of Thrones (baserad på bokserien A song of ice and fire). Någon mur nere på sydpoolen finns så klart inte.

Är man intresserad av att se hur det ser ut där nere kan man följa Aron Andersson på Facebook eller Instagram. Han skidar just nu dit för att samla in pengar till barncancerfonden.
Citera
2016-12-15, 15:40
Medlem
Citat:

Det var intressant, skulle du kunna berätta mer om dina äventyr på Antarktis?
Citera
2016-12-15, 16:06
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Det var intressant, skulle du kunna berätta mer om dina äventyr på Antarktis?

Det är inte rätt tråd för det. Här pratar vi om den platta jordmodellen som inte är till någon nytta för någon alls, förutom internettroll som Död o återfödd, förstås.
Citera
2016-12-15, 16:21
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det är inte rätt tråd för det. Här pratar vi om den platta jordmodellen som inte är till någon nytta för någon alls, förutom internettroll som Död o återfödd, förstås.

Resor/Sydamerika och Antarktis. Kan inte se någon som skrivit om Antarktis än. Dags att börja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in