Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-11, 15:11
  #5377
Medlem
probe53s avatar
Hur tjock är den platta jorden, och vad finns ev. på undersidan?
Citera
2017-05-11, 15:42
  #5378
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Nu är vi lite offtopic här, passar nog bättre i tråden om apollo. Sök och du ska finna ett stort antal dokumentärer om värmesköldar, med all respekt för dig men jag ska inte behöva mata dig.
Du vet säkert vad en raketmotor är, undrar varför du frågar men den diskussionen tar vi i passande tråd.

Nja, offtopic vet jag inte, detta presenteras på FE-sidor som bevis på att jorden är platt. Ni behöver absolut inte mata mig, det var en fråga som jag är nyfiken på.

Såg ett YT-klipp där de förklarar att de flyger 30 gånger fortare än en jumbojet i omloppsbana runt jorden innan de når rymden. Som jag fattade det i atmosfären, men de sa aldrig vilken höjd och vet man väldigt lite om atmosfären är det ju svårt att förstå.

Så till frågan: Vilken höjd i atmosfären kan man flyga så fort utan att vara orolig att materialet börja smälta?

Så för en som inte har koll kan inte svara någon annan som påstår att det är omöjligt, därav frågan.

Hittade originallänken btw

https://www.youtube.com/watch?v=25hliOqpOB8
Citera
2017-05-11, 16:41
  #5379
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
En viktigare fråga är snarare hur vattnet kan hålla sig fast och klart på utsidan av en snurrande boll i kulhastighet utan att rinna av. Tycker du inte det?
Här är svaret på denna viktiga fråga:

Vattnet är innanför atmosfären, som roterar med jorden.
Gravitationen drar både vattnet och atmosfären mot jordens centrum.
Prova att gå omkring i ett flygplan, utan att känna av planets hastighet (när hastigheten är konstant).
Citera
2017-05-11, 17:13
  #5380
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Flygplan flyger ju i bra mycket tätare atmosfär än vad en rymdraket gör då den når 30000km/h. Ingen raket skulle klara sig särskilt länge om den flög i 30000km/h på dom höjder som flygplan flyger på.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Såg ett YT-klipp där de förklarar att de flyger 30 gånger fortare än en jumbojet i omloppsbana runt jorden innan de når rymden. Som jag fattade det i atmosfären, men de sa aldrig vilken höjd och vet man väldigt lite om atmosfären är det ju svårt att förstå.

Så till frågan: Vilken höjd i atmosfären kan man flyga så fort utan att vara orolig att materialet börja smälta?

Så för en som inte har koll kan inte svara någon annan som påstår att det är omöjligt, därav frågan.

Hittade originallänken btw

https://www.youtube.com/watch?v=25hliOqpOB8
Jonas förklarar ju bra här att de flyger på en mycket högre höjd där luften är så tunn eller obefintlig att den inte utgör mycket motstånd och därmed blir värmeutvecklingen inte på långa vägar lika hög. Detta har du kanske redan kommit fram till. Har tyvärr inte hunnit söka och titta på fakta idag så kan inte ge exakta siffror just nu på vilken höjd och vilka material de använder som värmesköldar. Har sett helt otroliga material men om de har ett specifikt namn vet jag ej.

Ska ta en titt på mina dokumentärer nu ikväll i detta ämne om du har fler frågor och är osäker på saker runt FE och rymdresor.
Citera
2017-05-11, 17:28
  #5381
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Nja, offtopic vet jag inte, detta presenteras på FE-sidor som bevis på att jorden är platt. Ni behöver absolut inte mata mig, det var en fråga som jag är nyfiken på.

Såg ett YT-klipp där de förklarar att de flyger 30 gånger fortare än en jumbojet i omloppsbana runt jorden innan de når rymden. Som jag fattade det i atmosfären, men de sa aldrig vilken höjd och vet man väldigt lite om atmosfären är det ju svårt att förstå.

Så till frågan: Vilken höjd i atmosfären kan man flyga så fort utan att vara orolig att materialet börja smälta?

Så för en som inte har koll kan inte svara någon annan som påstår att det är omöjligt, därav frågan.

Hittade originallänken btw

https://www.youtube.com/watch?v=25hliOqpOB8
Varsågod:

http://www.school-for-champions.com/...y_saturn_v.htm

Här finns höjder hastigheter för Saturn 5, som skickade iväg Apollo 11.
Citera
2017-05-11, 17:30
  #5382
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Nja, offtopic vet jag inte, detta presenteras på FE-sidor som bevis på att jorden är platt. Ni behöver absolut inte mata mig, det var en fråga som jag är nyfiken på.

Såg ett YT-klipp där de förklarar att de flyger 30 gånger fortare än en jumbojet i omloppsbana runt jorden innan de når rymden. Som jag fattade det i atmosfären, men de sa aldrig vilken höjd och vet man väldigt lite om atmosfären är det ju svårt att förstå.

Så till frågan: Vilken höjd i atmosfären kan man flyga så fort utan att vara orolig att materialet börja smälta?

Så för en som inte har koll kan inte svara någon annan som påstår att det är omöjligt, därav frågan.

Hittade originallänken btw

https://www.youtube.com/watch?v=25hliOqpOB8

I klippet ser vi tydliga bilder på globen. Och det kan ju knappast vara frågan om NASA-CGI eftersom det är ESA och ryssarna som filmar.

Enligt klippet (2:10) så befinner de sig på 220 km höjd vilket ska jämföras med jumbojetens 10km.
På 220km höjd är atmosfären i princip obefintlig vilket betyder att luftmotståndet och därmed friktionsvärmen är försumbar.

För övrigt är det ett väldigt typisk exempel på plattjords-argumentering: ett löst svammelpåstående om att "det är omöjligt" utan en tillstymmelse till vare sig bevis eller analys.
Citera
2017-05-11, 17:43
  #5383
Medlem
Lugnochros avatar
Tackar, alla tre ovanstående svar.
Citera
2017-05-11, 19:56
  #5384
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Om du tror att jorden är en snurrande, liten glob bland septiljoner andra (flera triljontals gånger större) planeter[...]

Bara en parentes, men så stora planeter har ej hittats.

F.ö behöver ingen komma med några bevis på att jorden är rund i denna tråd.

Avsl. med ett väldigt osympatiskt citat av satan himself; Carl Sagan. Mycket obehagligt.

Citera
2017-05-11, 20:47
  #5385
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Thousands of Miles of Flat Earth - https://www.youtube.com/watch?v=dIfIVNH-zUM

FLAT EARTH ADDICT 22 : Balloon cam at 121,000 ft proves Flat Earth - https://www.youtube.com/watch?v=eiIuq8-vhDQ

FLAT EARTH ADDICT 05 : 121,000 feet Little Piggy Cam High Altitude Balloon Flight - https://www.youtube.com/watch?v=WQITXbcz2hg

Skönt att många börjar tvivla på den ateist-kommunist-judiska lögnen att vi bara är små värdelösa prickar på en snurrande glob i oändlig galax bland septiljoner planeter som är flera miljoner gånger större än jorden. Målet är givetvis att hjärntvätta alla barn till att bli nihilistiska ateister som betraktar livet och allt annat som en "olycka". När man inser att vi istället är i universums centrum, solen och månen snurrar runt jorden, det finns inga andra galaxer, och att jorden är en gigantisk platt yta, så uppskattar man både livet, jorden, solen och allt annat mer som fantastiska mirakulösa skapelser.

Fy fan vad jag hatar dessa inavlade svin som hjärntvättar alla med sin snurrande glob och septiljoner andra planeter.


Oavsett om det är en konspiration eller inte kan den inte gärna vara skapad av de du nämner. Tanken om jorden som en sfär fanns redan under antiken. Under medeltiden trodde folk som Beda Venerabilis på den runda jorden. Han var inte ateist, kommunist eller jude.

Förövrigt - just varför skulle en viss typ av kosmologi få oss att må bättre?
Citera
2017-05-11, 21:11
  #5386
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Kulhastighet? En minutvisare rör sig dubbelt så snabbt som jorden. Tycker du minutvisaren rör sig snabbt?

[...]
Timvisaren menade du säkert. Vilket gör det hela "jorden roterar snabbt" ganska larvigt.

Den som äger en jordglob, eller vilken lite större boll som helst, kan roa sig med att försöka snurra den med en jämn hastighet lika fort som jorden roterar. Det kommer inte vara lätt.
Citera
2017-05-11, 21:25
  #5387
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Timvisaren menade du säkert. Vilket gör det hela "jorden roterar snabbt" ganska larvigt.

Den som äger en jordglob, eller vilken lite större boll som helst, kan roa sig med att försöka snurra den med en jämn hastighet lika fort som jorden roterar. Det kommer inte vara lätt.

Ja jag menade timvisaren såklart
Och visst är det larvigt med allt snack om jordens stora hastighet, vinkelhastigheten är ju väldigt låg (hälften av timvisarens) och det är enbart den som ger upphov till centrifugalkraften.

Men plattjordarna kan ju testa att centrifugera tvätten i en centrifug som snurrar 1 varv per dygn för att kolla hur torr deras tvätt blir.

Edit: Tvättmaskinscentrifugen snurrar 1000 varv per minut, dvs 3600000 gånger så snabbt som jorden. Trots detta så är tvätten blöt när den har centrifugerat klart.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-05-11 kl. 21:39.
Citera
2017-05-12, 00:44
  #5388
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Nja, offtopic vet jag inte, detta presenteras på FE-sidor som bevis på att jorden är platt. Ni behöver absolut inte mata mig, det var en fråga som jag är nyfiken på.

Såg ett YT-klipp där de förklarar att de flyger 30 gånger fortare än en jumbojet i omloppsbana runt jorden innan de når rymden. Som jag fattade det i atmosfären, men de sa aldrig vilken höjd och vet man väldigt lite om atmosfären är det ju svårt att förstå.

Så till frågan: Vilken höjd i atmosfären kan man flyga så fort utan att vara orolig att materialet börja smälta?

Så för en som inte har koll kan inte svara någon annan som påstår att det är omöjligt, därav frågan.

Hittade originallänken btw

https://www.youtube.com/watch?v=25hliOqpOB8
Inga rymdraketer kommer upp i sådant hiskelig fart inne i atmosfären på väg upp utan då är man garanterat utanför den egentliga atmosfären. Det enda läget då det blir extremt hett är på vägen ner när farkosten börjar komma i kontakt med den övre atmosfären och då har man värmesköldar som skydd. Annars skulle farkosten smälta ner mycket snabbt precis som hände med rymdfärjan Columbia då värmesköldarna var trasiga. På vägen upp finns ingen anledning att gå upp till sådan fart inne i atmosfären.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback