2016-12-14, 00:02
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Är det inte bättre du presenterar en riktig fungerande FE-karta?

Fast vi vet ju alla att det inte går. Det är fullständigt omöjligt att få till en fungerande FE-karta av den enkla anledningen att jorden inte är platt.

Vad tycker du i så fall om att på din globjord så tar väldigt många flygrutter sjukt konstiga omvägar, medan de på våra FE-kartor blir väldigt raka och fina?

Vad skulle kunna få dig att så blint och dogmatiskt sluta tro på din boll?
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-14 kl. 00:04.
Citera
2016-12-14, 00:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Azimuthal-kartan är den som FN använder sig av på sin flagga, och ska tydligen vara väldigt praktisk att använda!

Kolla och jämför flygrutter först på en glob och sen på en platt karta, så ser du att de på din glob blir väldigt skumma...

Den kartan stämmer inte med verkligheten, avstånden är helt felaktiga. Avståndet mellan t.ex Sydney och Johannesburg är mycket kortare i verkligheten.

Och nej, det är inget skumt med flygrutter. De är ett utmärkt bevis för att jorden är sfärisk.
Citera
2016-12-14, 00:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vad tycker du i så fall om att på din globjord så tar väldigt många flygrutter sjukt konstiga omvägar, medan de på våra FE-kartor blir väldigt raka och fina?

Nu visar du din fundamentala okunskap. Inga flygplan flyger, såsom du påstår, rakt utefter en FE-karta.

I verkligheten flyger ett plan från Arlanda till New York utefter en storcirkel:
https://sv.flightaware.com/live/flight/NAX7005/history/20161212/1655Z/ESSA/KJFK

Ett utmärkt bevis på att jorden är en sfär.
Citera
2016-12-14, 00:31
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Och ändå klarar inte du eller någon annan globjordare av att bevisa att det skulle finnas någon krökning!

Det har jag gjort, du har inte motbevisat någon av teserna som jag har presenterat.

värmeskillnaden på lokal nivå (att du har olika värmetemperaturer i hela Sverige och även på så pass lokal nivå som exempelvis på Öland) är bevis för att världen inte är platt då en platt värld inte skulle ha en mätbar värmeskillnad.

Du har inte kunnat presentera ett ända bevis för att världen skulle vara platt, jag har presenterat fysiska experiment och vetenskapliga teser som bevisar den sfäriska världens existens.

Du påstår en massa saker genom youtubelänkar men Youtube, wikipedia och bloggar är inte några bevis och kommer därav aldrig att ses som godtagbara källor varav därför du har fått ta del av vetenskapliga rapporter från mitt håll som aktivt har motbevisat dina påståenden, så återigen det är nu din uppgift att presentera antiteser till de teser som jag har presenterat, klarar du inte av att presentera en antites som kan leda till en syntes så får du leta vidare efter nya bevis.

Bevisbördan ligger helt enkelt helt och håller i ditt knä just nu, men då du ljuger som en häst travar (du ljög öppet om att du endast skulle ha trott på den platta jorden i 6 månader när du skrev i denna tråd så sent som år 2015)
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-12-14 kl. 00:33.
Citera
2016-12-14, 01:53
Medlem
Citat:
Har du besökt alla platser på jorden?

Nähe... hur kan du då påstå detta?

Idiotisk kommentar. Det finns hos mänskligheten en samlad kunskap sedan hundratals år. Bland annat vet vi att solen har samma synbara storlek från alla platser på jorden.

Citat:
Bevisa det, tack!

Vad får dig att tro att den är fejkad?

Bara för att den motbevisar din tro på globen?

Gå ut och titta på en verklig solnedgång i stället för att sitta framför datorn och trolla/tramsa!

I själva verket tror jag inte att du själv tror på tramset du skriver. Så dj-a korkad kan ingen skrivkunnig person vara (jaja,jag vet att du kommer att säga emot, men det ändrar ingenting.)
Citera
2016-12-14, 02:04
Medlem
Citat:
- Eftersom omkretsen vid ekvatorn ska vara 4000 mil, så blir diametern ca 127 mil.

För det första har du räknat fel, för det andra vet vi att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. (Ursprungligen definierades ju en meter som en tiomiljondel av just det avståndet.)

Det gör det omöjligt att få omkretsen vid ekvatorn till 4000 mil på en platt jord. Den blir obevekligen 6283 mil.

Men det går alldeles utmärkt om man knycklar samman din "platta jord" till ett klot.
Citera
2016-12-14, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hur vet du att de inte är betalda av den amerikanska regeringen för att sprida desinformation?

Men hallå finns väl tillräckligt med underlag för att en planet är ett klot varför skulle detta vara en konspiration vad skullle någon tjäna ppå att ljuga om planetens form ?
Citera
2016-12-14, 05:22
Medlem
Citat:
Finns extremt många tvivel, speciellt med tanke på att ni globjordare inte en klarar av att bevisa er krökning!

Som alla andra "argument" och "bevis" du slänger fram är detta struntprat. Bevis för att jorden är en sfär finns i tråden hur många som helt. Läs det som redan är skrivet där!

Att horisonten ser ut som en rät linje sett från stranden är helt naturligt, jag har redan förklarat det i ett inlägg som du struntade i att svara på.

Ett ytterligare bevis för att jorden är rund är det faktum att vi kan se en klar och tydlig horisont. (Även detta har sagts tidigare i tråden.) På en platt jord ligger "horisonten" oändligt långt bort, kan överhuvudtaget inte synas, utan jordytan försvinner bort i dis och dimma.

Kom nu inte dragandes med idiotiska "perspektivlinjer" och babbel om "vanishing piont" och "upplyfta horisonter"! Allt sådant är just - babbel. På en platt jord ligger det ni envisas att kalla "vanishing point", liksom horisonten, oändligt långt bort.

Allt detta är ingenting annat än grundläggande enkel geometri och fysik, som du rimligen själv känner till. Det gör att jag helt enkelt inte tror att du menar allvar med ditt snack här, utan att du hela tiden medvetet tramsar och "trollar".
Citera
2016-12-14, 07:37
Medlem
Citat:
Och ändå klarar inte du eller någon annan globjordare av att bevisa att det skulle finnas någon krökning!

Tvärtom så visar alla experiment som någonsin gjorts, att jorden inte har den minsta lilla krökning!

Gyroskop-experiment bevisar att jorden är platt!

Periskop-experiment bevisar att jorden är platt!

Laser-experiment bevisar att jorden är platt!

Avstånds-experiment bevisar att jorden är platt!

Ja, och det var ett halvår sedan sist innan jag var avstängd, då jag började prata om att jorden är platt! Du hittar inget på min twitter, på min blogg eller på Flashback innan det, där jag ska ha kommit ut som en platt-jordare!

Så det är därmed en lögn från din sida att jag ska ha varit en plattjordare längre än 6-7 månader!

Var finns dom experimenten publicerade?
Citera
2016-12-14, 07:42
Medlem
Citat:
- Eftersom omkretsen vid ekvatorn ska vara 4000 mil, så blir diametern ca 127 mil.

- Inte många som släpps in till Antarktis isbarriär (på grund av den enorma militära bevakningen), som håller världshaven på plats.

Dock har ju amiral Byrd (frimurare) rest både bortom Antarktis isberg i Syd och rest in i Hollow Earth via Nordpolen...

- Solens bana runt jorden är elliptisk, som vidast snart när den rundar Stenbockens södra vändkrets, där den är som närmst jorden och därmed synbarligen som störst, och även som snabbast. Som snävast när den rundar Kräftans norra vändkrets, när vi har sommar, då den är som längst bort från jorden och därmed som minst.

127 MIL? blev du tappad som liten?
Citera
2016-12-14, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
127 MIL? blev du tappad som liten?

Det föll bort en nolla - den hamnade visst framför hans dator!
En cirkel med omkretsen 4000 mil har diametern (drygt) 1270 mil.
I hastigheten glömde han dessutm bort de tre fjärdedelar av den platta jorden som ligger söder om ekvatorn!
Senast redigerad av pewana 2016-12-14 kl. 08:32.
Citera
2016-12-14, 08:41
Medlem
Citat:
Vad betyder ekvatorn i din världsbild? Är det en linje eller kurva? Var går den?

Citat:
- Solens bana runt jorden är elliptisk, som vidast snart när den rundar Stenbockens södra vändkrets, där den är som närmst jorden och därmed synbarligen som störst, och även som snabbast. Som snävast när den rundar Kräftans norra vändkrets, när vi har sommar, då den är som längst bort från jorden och därmed som minst.
Ok, en ellips har ju 2 brännpunkter.
Var ligger dessa relativt jordskivan?
Kanske praktiskt att definiera brännpunkterna relativt den mittpunkt som ju måste finnas på jordskivan!

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in