2016-12-14, 20:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, antagligen har man inte bråttom alls. Det har inte framgått ännu av artiklarna vem som är ansvarig för utredningen, och så länge det är okänt kommer det nog inte att vidtas några åtgärder. Man hade ju också bett Marpet1 att återkomma med sina uppgifter efter årsskiftet, det låter lite märkligt. Jag tror att polisen vill förhala det här nu så att fallet glöms bort igen, eftersom det antagligen är en katastrofalt pinsam utredning. Skulle nya förhör leda till att ett åtal väcks mot Mr.P skulle ju förundersökningen bli offentlig, och kanske är t.ex. förhören med Sture gjorda på ett så stötande sätt (typ som i Tommie Karims fall) att det skulle kunna bli en stor grej av det här i riksmedia. Bra att regionala SVT har tagit tag i fallet nu.

Kan det möjligen vara Mats Anrep? http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...en?mobilmeny=1
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-12-14 kl. 20:31.
Citera
2016-12-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
P kunde gå fritt i föräldrahemmet, även när de sov, antagligen därför han placerade besöken så sent på natten så att han hade en förklaring till varför ingen såg honom. Man kan fråga sig varför han valde just tre gånger, var han kanske ute tre gånger under natten, röjde undan kläder och mordvapen och behövde en förklaring ifall någon såg honom? Snacka om överdriven oro, han kör till Kramm och letar, ringer ett antal samtal och kör iväg till Evas hem tre gånger, men på morgonen är han inte alls berörd.

Det skulle innebära att han passerat cykeln sex ggr utan att ha lagt märke till den.....osannolikt!
Det är hans egna ord och det finns inga vittnen som kan intyga dessa nattliga resor.
Citera
2016-12-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nog tycker jag att det fanns tillräckligt på mannen för att han skulle delges skälig misstanke och att det därmed fanns underlag för att göra en husrannsakan. Det här var en grov miss av polisen, något som delvis kan bero på att man redan från dag 2 hade en helt annan "teori" om hur mordet hade gått till och därmed sökte en "annan typ" av gärningsman. P. blev förmodligen aldrig heller kroppsbesiktigad dagen efter mordet något som han per automatik borde ha blivit i egenskap av "pojkvän", detta var ytterligare ett stort misstag.

Magkänslan hos polisen saknas här. Det fanns tillräckligt många besvärande konkreta omständigheter som man helt enkelt struntade i.
Citera
2016-12-14, 20:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kan det möjligen vara Mats Anrep? http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ny-chef-for-lanskriminalen?mobilmeny=1
Det här måste väl tolkas som att det är Börje Öhman som har varit chef för länskriminalen fram till nu. Och att det har saknats stabilitet och förtroende för polisens organisation i länet.

Edit: Trodde det här var ett aktuellt pressmeddelande, såg sedan att det var från 2009.
Senast redigerad av Draifos 2016-12-14 kl. 20:35.
Citera
2016-12-14, 20:30
Medlem
Citat:
Det här måste väl tolkas som att det är Börje Öhman som har varit chef för länskriminalen fram till nu.

Han är väl presstalesman vad jag kan förstå. Tror han varit det ett bra tag
Citera
2016-12-14, 20:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det här måste väl tolkas som att det är Börje Öhman som har varit chef för länskriminalen fram till nu. Och att det har saknats stabilitet och förtroende för polisens organisation i länet.

Såg nu att Mats Anrep avled 2013, men jag har för mig att det är en kvinna som är ansvarig nu, hon tillträdde nyligen har jag för mig, minns dock inte namnet.
Citera
2016-12-14, 20:34
Medlem
Citat:
Är du verkligen övertygad om att han har gjort alla dessa saker, finns det några bevis för att han ens ringde enda samtal denna kväll/natt? Åkte han ut till föräldrahemmet hela tre gånger? eller var det bara en gång, den mest omtalade svängen kl. 00.30? eller ens det? Vem vet, kanske var det bara besöket på Kramm som verkligen skedde? där finns det åtminstone vittnen som såg honom. Han kanske var kvar i någon av kasernerna efter mordet fram tills dess att han dök upp på Kramm kl. 00.40. Han kan ha hunnit med att "ordna" en hel del saker under denna timme. Han kan dessutom ha gjort en del "fin justeringar" på mordplatsen i samband med att han hämtade cykeln framåt gryningen, d.v.s. någongång under tidsintervallet ca. 02.40-04.50.

Orsaken till att han var oberörd angående Eva på morgonen kan ju ha berott på att han varken ringde dessa samtal eller var ute och "letade" efter Eva. Dessa "historier" kan han mycket väl ha skapat i efterhand, förmodligen för att han tror att det ska gynna honom på något sätt, annars vore det ju helt meningslöst att hitta på dom.
tror att anledningen till att han sa till polisen att han varit ute och letat på natten är ifall något vittne skulle säga att dom sett honom ute med bilen under natten
Citera
2016-12-14, 20:34
Medlem
Citat:
Såg nu att Mats Anrep avled 2013, men jag har för mig att det är en kvinna som är ansvarig nu, hon tillträdde nyligen har jag för mig, minns dock inte namnet.

Eva Jagebo har jag för mig
Citera
2016-12-14, 20:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon

Ja det stämmer, Eva Jagebo Bonnerud.
Citera
2016-12-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon

Ja det är Eva Jagebo som har ansvar över utredningen, hon är märkligt osynlig i ärendet, visst har BÖ bättre kunskaper om fallet rent allmänt men borde inte nya ögon granska fallet? Dags för EJ att visa vem som är boss?
Citera
2016-12-14, 20:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
tror att anledningen till att han sa till polisen att han varit ute och letat på natten är ifall något vittne skulle säga att dom sett honom ute med bilen under natten

Ja det kan mycket väl vara en säkerhetsåtgärd konstruerad i efterhand för att gardera upp sig.
Citera
2016-12-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ja det är Eva Jagebo som har ansvar över utredningen, hon är märkligt osynlig i ärendet, visst har BÖ bättre kunskaper om fallet rent allmänt men borde inte nya ögon granska fallet? Dags för EJ att visa vem som är boss?

Absolut! Det är dags att polisen revanscherar sig nu....loppet behöver inte alls vara kört. Bra att det uppmärksammas och det blir allt tydligare hur eländigt det hela sköttes från början.
Jag undrar om beslut om husrannsakan först måste godkännas av åklagare? Skulle det i så fall ha varit Lindelöw förstår man att det inte blev av. Troligast ändå var väl att det inte kom någon begäran från polisen. Öhman sa ju att han inte var skäligen misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in