2012-08-25, 23:21
Medlem
Moderatorerna jobbar kostnadsfritt?

Det ryktades att moderatorerna här på FB jobbar kostnadsfritt. Blev smått förvånad då jag tycker att moderatorerna sköter jobben utomordentligt. Är alltid kvicka med att placera felsatta trådar på rätt plats, kontrollera så att alla följer reglerna, mm.

Att göra detta pga att ha en stämpel som moderator under sitt användarnamn är ren idioti. Det är vad jag tycker, och jag som inte förstår mig på er har just därför skapat denna tråden där ni förklarar för mig hur ni tänker.

Dessutom var det bara något jag bara hörde, kanske inte stämmer?

Skulle varit intressant om ni också berättade hur ni fördelar arbetet här på FB och hur många timmar ni lägger på jobbet som moderatorer.
Citera
2012-08-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLL1950
Det ryktades att moderatorerna här på FB jobbar kostnadsfritt. Blev smått förvånad då jag tycker att moderatorerna sköter jobben utomordentligt. Är alltid kvicka med att placera felsatta trådar på rätt plats, kontrollera så att alla följer reglerna, mm.

Att göra detta pga att ha en stämpel som moderator under sitt användarnamn är ren idioti. Det är vad jag tycker, och jag som inte förstår mig på er har just därför skapat denna tråden där ni förklarar för mig hur ni tänker.

Dessutom var det bara något jag bara hörde, kanske inte stämmer?

Skulle varit intressant om ni också berättade hur ni fördelar arbetet här på FB och hur många timmar ni lägger på jobbet som moderatorer.

9 av 10 moderatorer skickar direkt till papperskorgen, utan pardon. Så där lever du nog i en drömvärld.

OnT: Jag tvivlar på att dom får någon form av ersättning.
Citera
2012-08-26, 01:34
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLL1950

Det är möjligheten att hjälpa till med driften och att bidra till fortsatt existens av denna neutrala samlingsplats för åsikter som driver de flesta av oss.
Titeln under användarnamnet är till för att ni användare ska veta vad det var för tomte som låste din tråd och varför denne tog sig den rätten. Den är alltså till för dig och inte för mig.

Nej, vi får inte betalt.
Citera
2012-08-26, 05:30
Medlem
Numes avatar
Tänk såhär... Själv sitter jag och skriver massa bögiga inlägg på min ofta enorma fritid, jag får inte betalt fört.
Citera
2012-08-26, 19:32
Medlem
Denoms avatar
Vissa människor gillar ideellt arbete, några av dessa människor är medlemmar på Flashback, ett fåtal av dem blir tillfrågade att bli moderatorer och ett ynka antal stackare tackar ja.
Citera
2016-12-13, 17:38
Medlem
AloneDaisys avatar
Fördelar med att vara moderator (och andra frågor)

På Flashback finns det just nu 112 moderatorer och självklart funderar jag mer och mer över innebörden. Varför väljer man att bli en moderator? Hur ser forumets design ut när man är inloggad som moderator? Hur aktiv måste man vara? På den här tråden kan alla ställa frågor som jag hoppas att någon moderator eller tidigare moderator skulle kunna besvara frågorna.
Citera
2016-12-13, 18:06
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AloneDaisy
På Flashback finns det just nu 112 moderatorer och självklart funderar jag mer och mer över innebörden. Varför väljer man att bli en moderator? Hur ser forumets design ut när man är inloggad som moderator? Hur aktiv måste man vara? På den här tråden kan alla ställa frågor som jag hoppas att någon moderator eller tidigare moderator skulle kunna besvara frågorna.
Det grundläggande skälet, iallafall för mig, är att jag tycker att forumet fyller en viktig funktion och för att det ska kunna fortleva så krävs det ideella insatser. Ett sätt att ge tillbaka, helt enkelt. Inte svårare än så.

Forumet ser ungefär likadant ut som det gör för alla andra, men vi har lite mer knappar för att utföra modereringsåtgärder, se rapporter på inlägg och dylikt. Vi kan också se alla raderade inlägg på forumet, även i de vi inte modererar. Däremot kan vi inte moderera i några andra forum än dem vi explicit är moderatorer i. Där är vi vanliga användare.

Man måste vara aktiv regelbundet, men det är ju olika hur mycket det innebär. Vissa lägger timmar om dagen, vissa mer och vissa mindre. Det beror ju en del på vilka forum man modererar också.
Citera
2016-12-13, 19:23
Medlem
Hur väljs man som moderator och varför?

Är det berodde på hur aktiv användare man är, och hur lite eller inte alls några varningar, som gör att man kan bli en moderator?

Innebär det volontärsarbete?

Dum fråga - Skulle man kunna använda sitt arbete på forumet som meriter, utifall att man kanske skulle söka jobb inom något liknade område.

I sådana fall, hur bevisar man att man har varit den användaren. Vore tråkigt att bevisa genom att ge ut sitt lösenord. Kan admin exempelvis vara en referens. Fast då outar han sig själv, om det nu skulle vara problem.

Som moderator, skall admin och andra moderatorer veta vem man egentligen är.

Vad får man för erfarenhet av att att vara moderator.

Är det erkligen sant att missbruka sin makt och förstöra så mycket. Varför denna sorts "tävling". Låter bara orimligt, låter mer som om att en användare som bara är arg på moderstorer. Men är det sant?

Tack för svar!
Citera
2016-12-13, 19:34
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hur väljs man som moderator och varför?

Är det berodde på hur aktiv användare man är, och hur lite eller inte alls några varningar, som gör att man kan bli en moderator?
Helt magiskt en dag så kan man få en fråga om man vill bli moderator. Och det handlar väl helt enkelt om att man framstår som en person som har sådana kvaliteter. Skulle man ha allvarliga regelbrott i bagaget så är det kanske ingen merit.
Citat:
Innebär det volontärsarbete?
Ja, vi har inte betalt.
Citat:
Dum fråga - Skulle man kunna använda sitt arbete på forumet som meriter, utifall att man kanske skulle söka jobb inom något liknade område.

I sådana fall, hur bevisar man att man har varit den användaren. Vore tråkigt att bevisa genom att ge ut sitt lösenord. Kan admin exempelvis vara en referens. Fast då outar han sig själv, om det nu skulle vara problem.

Som moderator, skall admin och andra moderatorer veta vem man egentligen är.

Vad får man för erfarenhet av att att vara moderator.
Om man kan använda det på det sättet är nog helt upp till en själv.
Citat:
Är det erkligen sant att missbruka sin makt och förstöra så mycket. Varför denna sorts "tävling". Låter bara orimligt, låter mer som om att en användare som bara är arg på moderstorer. Men är det sant?

Tack för svar!
Nej, så är det givetvis inte. Då skulle man bli utkastad direkt av admins. Det finns tämligen lite utrymme för sådant och det skulle knappast accepteras av resten av moderatorerna heller.
Citera
2016-12-16, 16:35
Medlem
Varför vill man jobba som moderator om man inte får betalt för det?
Citera
2016-12-16, 17:23
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Varför vill man jobba som moderator om man inte får betalt för det?

Det finns säkert lika många svar som det finns moderatorer. Sannolikt har dock rätt många någon slags bevekelsegrund i stil med den som ChristianX för fram ovan. Man gillar forumet och vad det står för och har inga problem med att bidra i form av tid.

För egen del var det dessutom en rätt stor portion nyfikenhet. Jag hade inte ens funderat över en moderatorsroll när jag blev tillfrågad (hade faktiskt gnällt rätt ordentligt på modsen/forumet här i denna forumdel ) men tyckte det skulle vara intressant att ge sig på att moderera ett stort forum och se hur det gick till och vad det gav.

Precis som vad gäller andra städare så är det ett jobb som kanske mest märks när det inte utförs.

Några fördelar med att vara moderator som TS frågar efter vetefan om jag märkt några.
Citera
2016-12-16, 18:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Frågan om varför vi modererar trots att vi inte får ersättning dyker upp lite då och då, men vi skall icke förglömma att det mesta som utförs görs utan att det finns en ersättning i reda pengar kopplad till det. Någon tränar ett knattelag i fotboll, en annan sköter en häst och en tredje modererar ett forum...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in