Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
De centrala delarna av Londons lyxkvarter är inte alls magiskt stabila, som många trodde, och jag antar att ngt liknande kan hända i S-holm, där fartblinda föreningar blåser ut vindar och källare och skapar osannolika lyxlägenheter på trista adresser, som dessutom övervärderas ...
Inget konstigt eller oväntat i det. Brexit gör att folk blir osäkra på Londons framtid. Ett område kan naturligtvis tappa i popularitet precis som det kan stiga.
Skulle vi få en fallande popularitet i Stockholm skulle priserna falla. Ingen tvekan om det. Och nyproduktionen skull stanna av då vi har fallande efterfrågan och fallande priser. Finns ingen som vill bygga till förlust då.
Och det kan inträffa om vi tappar i konkurrenskraft, åker på mycket handelshinder, eller någon svår lågkonjunktur inträffar, eller vi blir miljöpartister på riktigt och flyttar ut på landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
De svenssontyper som tagit fantasilån och köpt in sig i S-holms innerstad för massor av miljoner kommer nog också att bli förvånade med tiden. Det är farligt att vara låtsasmiljonär och förväxla lyxkonsumtion och sund investering. En bostad är ju knappast en magisk konstant, som många tycks tro ...
Har inte folk redan varit förvånade i massor med år?
De stigande bostadspriserna har väl förvånat de flesta. Har de inte det?
Så det är väl inte så många som blir förvånade om priserna stagnerar, eller tom går tillbaka lite. Det byggs väldigt mycket tack vara prisuppgångarna som möjliggör nyproduktion. Och det ökar utbudet, varvid priserna stagnerar eller går tillbaka en bit.
Fö har nog de flesta som köpt dyrare BR i centrala Stockholm gått in med stor kontantinsats. Det är inte så många som får låna över 3 MSEK (Dvs har över 50K/månad). Det gör också att dom inte är så räntekänsliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det finns många variabler att ta hänsyn till nuförtiden: oseriösa lån, instabila bostadsrättsföreningar, yttre förändringar, räntan, reparationer, arbetslöshet, sjukdom osv ... jag undrar om majoriteten av Sveriges lycksökare har granskat sina ekvationer ordentligt. Jag tvivlar.
Hur mycket kreditförluster har bankerna på bostadslån?
Gå gärna tillbaka till 1993 och titta. Då var det höga räntor och en svår dipp i konjunktur.
Kreditförlusterna borde ha varit massiva på bostadslån. Men var dom det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
För ett år sedan fick jag ett bolånelöfte (av en svensk storbank) som jag storögt tog emot, för jag saknade 70% av handpenningen

"Det kan du fixa sen" sa min bankkontakt ... Jag skojar inte. Och det var inte lite pengar som fattades

Ett lånelöfte är inte bindande. Kan mycket väl bli så att bankens låneavdelning sagt blankt nej när du vunnit i en budgivning.
Och det är väl statens bank SBAB som varit kända för mer riskvillighet i utlåningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Nu är jag ju ingen idiot, och har själv fattat att jag ska ligga lågt, men jag undrar hur många andra olämpliga låntagare som sätter sprätt på 2, 3, 4, 5 lånade miljoner ...
Om de köpt bostäder så visar prishistoriken att de troligen sitter ganska bra till. (Givet att dom inte köpt någon på en avfolkningsort).