2016-12-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Givetvis går det alltid att hitta något extremt exempel, du bör nog titta på genomsnittspris för att överhuvud taget kunna säga något. Jag kan säkerligen hitta något objekt som gått upp rejält i London.

Just nu är det inre (extremt dyra och lyxiga) delar av London som berörs, och det återstår att se hur saker utvecklar sig. Detta är en liten nyhet i Sverige, men den hittades i DI, och redaktionen bör inte vara helt tappad bakom en vagn. Jag tycker att det är intressant, och håller ögonen öppna.
2016-12-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Jag skulle verkligen vilja veta vilken bank det handlade om som gav dig detta. Skicka gärna PM om du inte vill outa ditt bankval i forumet. Stort tack!

Jag förstår också att denna bankkontakt var det som fick dig att inse hur sjuk marknaden är! Om de lockar mig till detta, hur skall det då gå för de andra!

Ja, marknaden är helt bisarr. Har själv belånat mig rätt så duktigt, men har ett förhållandevis (?) okänslig jobb för konjunkturer. Med detta sagt är det med skräckblandad förtjusning jag läser alla reportage om den förväntade bubblan. Än så länge sover jag dock rätt gott om natten.

Skuldkvotstak är ingen orimlig lösning. Dessutom bör man ju titta på att utforma bolånen som de är i exempelvis Danmark där lånen läggs upp för längre perioder utan att bli väldigt ofördelaktiga för gäldenären. Två vänner till mig fick nyligen ett 30-års bundet lån till 2% ränta.
2016-12-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Åh nej, skötte han inte sitt jobb ordentligt? Oklart hur du menar att det förändrar det faktiska lånelöftet. Du får gärna utveckla.

Det har absolut inte varit "standard" att slippa handpenningen, men däremot hyfsat vanligt. Ofta brukar det dock bero på att man har åtminstone någon form av relation med den som utfärdar lånelöftet, åtminstone typ "bekant till en polare".

Vad ska jag utveckla Min bankkontakt tog på egen hand bort en stor tröskel (som han är skyldig att ta hänsyn till), som normalt skulle hindra ett ekonomiskt blåbär som jag (utan handpenning och med låg lön) att låna 2-3 miljoner ...

Lånelöftet blir väldigt svajigt, och när jag kommer till säljaren och mäklaren så ser det ut som om jag är mer solid än jag är. De kommer att tro att jag har flera hundra tusen i fickan, som är tom ...

Oj, jag hoppas att du har fel. Jag hoppas verkligen inte att det är "hyfsat vanligt" att hoppa över lånelöftet ...

Ska vissa ljuga sig in på marknaden medan andra fingranskas ... jo du, det låter ju som en tämligen osund situation ... jag har iofs inga illusioner om bostadsmarknaden ... den är korrupt, naiv, uppblåst av skattepengar och vilande på en illavarslande låg ränta ...

Vi får se hur länge detta håller, innan Svenne Banan (som har pengasinne som en fjortis med nyhljd veckopeng) säger "Oj, vad nu, har omvärldspremisserna ändrats, det stod inte i kontraktet!"
2016-12-13, 12:26
Medlem
Citat:
Jag skulle verkligen vilja veta vilken bank det handlade om som gav dig detta. Skicka gärna PM om du inte vill outa ditt bankval i forumet. Stort tack!

Jag förstår också att denna bankkontakt var det som fick dig att inse hur sjuk marknaden är! Om de lockar mig till detta, hur skall det då gå för de andra!

PM kommer ...

Marknaden är sjuk. Jag tror att min bankkontakt är symptomatisk - bankerna är så j-a kåta på pengalån att de släpper igenom vilka j-a blåbär som helst. Stackars dom som snackar till sig tiomiljonerslån ... eller mer ...

Jag blev glad för lånelöftet till en början, men efter en stund fattade jag vilken fälla det var ... plötsligt skulle jag skynda mig att paniklåna igen - till handpenningen, och mina slutliga månadskostnader skulle ta halva lönen, om jag väl hittade en lya ...

Hur skulle jag spara, hur skulle pensionen bli, hur skulle jag ha råd att vara sjuk ... vilket helvete ...

Och banken tyckte alltså att detta var en önskvärd sits.
2016-12-13, 12:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Priserna har i princip ökat med 50 procent sedan 2010-01-01.

Från 150 till 225 idag
http://www.valueguard.se/index

Samtidigt har 10-årsräntan gått från 3,42 till dagens 0,59
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Exakt vilka fundamentala faktorer anser Alpha101 (och ni andra hus-hausseare) motiverar denna 50%-iga uppgång?

Vad har förändrats förut köparnas mentalitet och referensramar samt att vi har en historiskt låg ränta (som inget säger att vi får behålla, speciellt inte som bolånekunder som är beroende av utländska investerares syn på svenska bankers säkerställda obligationer).
Vi har redan avhandlat räntorna och kommit fram till att räntorna kommer ligga kvar eller sjunka.

Du bör titta på priserna utifrån en valutakorg. Om kronan faller med 10% samtidigt som bostädernas priser ökar i kronor med 5%. Har då priset gått upp eller ner?
2016-12-13, 14:09
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Just nu är det inre (extremt dyra och lyxiga) delar av London som berörs, och det återstår att se hur saker utvecklar sig. Detta är en liten nyhet i Sverige, men den hittades i DI, och redaktionen bör inte vara helt tappad bakom en vagn. Jag tycker att det är intressant, och håller ögonen öppna.

Från artikeln

"Skillnaderna är en effekt av skattehöjningarna för fastighetsinvesterare i april"

Givetvis får det effekt om myndigheterna håller på att ändra på skatter.
2016-12-13, 15:07
Medlem
Helt otroligt hur vissa lägenheter i Stockholms innerstad går för över 170,000kr kvadratmetern.

Undrar när 200k kvadraten blir standard
2016-12-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Från artikeln

"Skillnaderna är en effekt av skattehöjningarna för fastighetsinvesterare i april"

Givetvis får det effekt om myndigheterna håller på att ändra på skatter.

Detta är en komplex situation, som återstår att tolka. Knösarna i Londons centrum skräms knappast av en skattejustering hit eller dit. Och detta kan också handla om en övervärdering som fått punktering ... detta är ju en oärlig spekulationsmarknad, inte vetenskap, och även lyxprojekt kan bli stående utan köpare, frysa fast ... jag följer utvecklingen med intresse.
2016-12-13, 15:38
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vi har redan avhandlat räntorna och kommit fram till att räntorna kommer ligga kvar eller sjunka.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du bör titta på priserna utifrån en valutakorg. Om kronan faller med 10% samtidigt som bostädernas priser ökar i kronor med 5%. Har då priset gått upp eller ner?

Om du får lön i svenska kronor - upp såklart. Du har dessutom mindre över att lägga på boendet när allt annat du behöver köpa blir dyrare, så det blir en dubbel skitmacka.
2016-12-13, 17:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och varför hände inte just detta när räntorna steg tidigare under 2000-talet då?
Fast nu har inte räntorna stigit annat än i korta intervaller, sett från mitten 90 talet till idag har de konternueligt sjunkit. Vidare hade vi sjunkade smarter både gällande inkomster och fastigheter i tillväxtregioner. Nu stinger skattetrycket igen och staten lånar pengarna trots högkonjunktur.
När de kvantitativa lättnaderna upphör så kommer pengarna bli dyrare då sitter den svenska bomarknaden som en fluga i vindrutan.
2016-12-13, 18:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu har inte räntorna stigit annat än i korta intervaller, sett från mitten 90 talet till idag har de konternueligt sjunkit. Vidare hade vi sjunkade smarter både gällande inkomster och fastigheter i tillväxtregioner. Nu stinger skattetrycket igen och staten lånar pengarna trots högkonjunktur.
När de kvantitativa lättnaderna upphör så kommer pengarna bli dyrare då sitter den svenska bomarknaden som en fluga i vindrutan.

Ditt påstående lät rätt tvärsäkert och innehöll inga reservationer men berätta gärna vilka reservationer du har då. Hur länge och hur mycket måste räntan öka för att ditt tvärsäkra påstående ska gälla?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Helt ointressant vad som händer med hyresrätten eller byggkostnaderna när de billiga pengarna upphör.
När pengarna blir dyra så tar det tvärstopp, brist på hyreskontrakt eller ej.
2016-12-13, 19:21
Medlem
Citat:
De centrala delarna av Londons lyxkvarter är inte alls magiskt stabila, som många trodde, och jag antar att ngt liknande kan hända i S-holm, där fartblinda föreningar blåser ut vindar och källare och skapar osannolika lyxlägenheter på trista adresser, som dessutom övervärderas ...
Inget konstigt eller oväntat i det. Brexit gör att folk blir osäkra på Londons framtid. Ett område kan naturligtvis tappa i popularitet precis som det kan stiga.
Skulle vi få en fallande popularitet i Stockholm skulle priserna falla. Ingen tvekan om det. Och nyproduktionen skull stanna av då vi har fallande efterfrågan och fallande priser. Finns ingen som vill bygga till förlust då.

Och det kan inträffa om vi tappar i konkurrenskraft, åker på mycket handelshinder, eller någon svår lågkonjunktur inträffar, eller vi blir miljöpartister på riktigt och flyttar ut på landet.

Citat:
De svenssontyper som tagit fantasilån och köpt in sig i S-holms innerstad för massor av miljoner kommer nog också att bli förvånade med tiden. Det är farligt att vara låtsasmiljonär och förväxla lyxkonsumtion och sund investering. En bostad är ju knappast en magisk konstant, som många tycks tro ...
Har inte folk redan varit förvånade i massor med år?
De stigande bostadspriserna har väl förvånat de flesta. Har de inte det?

Så det är väl inte så många som blir förvånade om priserna stagnerar, eller tom går tillbaka lite. Det byggs väldigt mycket tack vara prisuppgångarna som möjliggör nyproduktion. Och det ökar utbudet, varvid priserna stagnerar eller går tillbaka en bit.

Fö har nog de flesta som köpt dyrare BR i centrala Stockholm gått in med stor kontantinsats. Det är inte så många som får låna över 3 MSEK (Dvs har över 50K/månad). Det gör också att dom inte är så räntekänsliga.

Citat:
Det finns många variabler att ta hänsyn till nuförtiden: oseriösa lån, instabila bostadsrättsföreningar, yttre förändringar, räntan, reparationer, arbetslöshet, sjukdom osv ... jag undrar om majoriteten av Sveriges lycksökare har granskat sina ekvationer ordentligt. Jag tvivlar.
Hur mycket kreditförluster har bankerna på bostadslån?
Gå gärna tillbaka till 1993 och titta. Då var det höga räntor och en svår dipp i konjunktur.
Kreditförlusterna borde ha varit massiva på bostadslån. Men var dom det?

Citat:
För ett år sedan fick jag ett bolånelöfte (av en svensk storbank) som jag storögt tog emot, för jag saknade 70% av handpenningen "Det kan du fixa sen" sa min bankkontakt ... Jag skojar inte. Och det var inte lite pengar som fattades
Ett lånelöfte är inte bindande. Kan mycket väl bli så att bankens låneavdelning sagt blankt nej när du vunnit i en budgivning.

Och det är väl statens bank SBAB som varit kända för mer riskvillighet i utlåningen.

Citat:
Nu är jag ju ingen idiot, och har själv fattat att jag ska ligga lågt, men jag undrar hur många andra olämpliga låntagare som sätter sprätt på 2, 3, 4, 5 lånade miljoner ...
Om de köpt bostäder så visar prishistoriken att de troligen sitter ganska bra till. (Givet att dom inte köpt någon på en avfolkningsort).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in