2016-12-12, 23:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Helt ointressant vad som händer med hyresrätten eller byggkostnaderna när de billiga pengarna upphör.
När pengarna blir dyra så tar det tvärstopp, brist på hyreskontrakt eller ej.

Och varför hände inte just detta när räntorna steg tidigare under 2000-talet då?
2016-12-13, 07:31
Medlem
Jag vet inte om detta är en gammal nyhet (det har tydligen skakat mkt under hösten), men här är iaf en kort men intressant artikel från DI, som jag antar att många kommer att ignorera totalt, av bekvämlighetsskäl.

De centrala delarna av Londons lyxkvarter är inte alls magiskt stabila, som många trodde, och jag antar att ngt liknande kan hända i S-holm, där fartblinda föreningar blåser ut vindar och källare och skapar osannolika lyxlägenheter på trista adresser, som dessutom övervärderas ...

http://www.di.se/nyheter/bostadsbubblan-i-london-har-spruckit/

De svenssontyper som tagit fantasilån och köpt in sig i S-holms innerstad för massor av miljoner kommer nog också att bli förvånade med tiden. Det är farligt att vara låtsasmiljonär och förväxla lyxkonsumtion och sund investering. En bostad är ju knappast en magisk konstant, som många tycks tro ...

Det finns många variabler att ta hänsyn till nuförtiden: oseriösa lån, instabila bostadsrättsföreningar, yttre förändringar, räntan, reparationer, arbetslöshet, sjukdom osv ... jag undrar om majoriteten av Sveriges lycksökare har granskat sina ekvationer ordentligt. Jag tvivlar.

Jag vet iaf att bankerna inte alltid gör det ...

För ett år sedan fick jag ett bolånelöfte (av en svensk storbank) som jag storögt tog emot, för jag saknade 70% av handpenningen "Det kan du fixa sen" sa min bankkontakt ... Jag skojar inte. Och det var inte lite pengar som fattades

Jag är urtypen för en kund som inte borde släppas genom den magiska grinden, men det hände iaf, utan diskussion ...

Nu är jag ju ingen idiot, och har själv fattat att jag ska ligga lågt, men jag undrar hur många andra olämpliga låntagare som sätter sprätt på 2, 3, 4, 5 lånade miljoner ...
2016-12-13, 09:38
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag vet inte om detta är en gammal nyhet (det har tydligen skakat mkt under hösten), men här är iaf en kort men intressant artikel från DI, som jag antar att många kommer att ignorera totalt, av bekvämlighetsskäl.

De centrala delarna av Londons lyxkvarter är inte alls magiskt stabila, som många trodde, och jag antar att ngt liknande kan hända i S-holm, där fartblinda föreningar blåser ut vindar och källare och skapar osannolika lyxlägenheter på trista adresser, som dessutom övervärderas ...

http://www.di.se/nyheter/bostadsbubblan-i-london-har-spruckit/

De svenssontyper som tagit fantasilån och köpt in sig i S-holms innerstad för massor av miljoner kommer nog också att bli förvånade med tiden. Det är farligt att vara låtsasmiljonär och förväxla lyxkonsumtion och sund investering. En bostad är ju knappast en magisk konstant, som många tycks tro ...

Det finns många variabler att ta hänsyn till nuförtiden: oseriösa lån, instabila bostadsrättsföreningar, yttre förändringar, räntan, reparationer, arbetslöshet, sjukdom osv ... jag undrar om majoriteten av Sveriges lycksökare har granskat sina ekvationer ordentligt. Jag tvivlar.

Jag vet iaf att bankerna inte alltid gör det ...

För ett år sedan fick jag ett bolånelöfte (av en svensk storbank) som jag storögt tog emot, för jag saknade 70% av handpenningen "Det kan du fixa sen" sa min bankkontakt ... Jag skojar inte. Och det var inte lite pengar som fattades

Jag är urtypen för en kund som inte borde släppas genom den magiska grinden, men det hände iaf, utan diskussion ...

Nu är jag ju ingen idiot, och har själv fattat att jag ska ligga lågt, men jag undrar hur många andra olämpliga låntagare som sätter sprätt på 2, 3, 4, 5 lånade miljoner ...

En skillnad i London är att det finns en fungerande hyresmarknad. Jag tror också att brexit i hög grad påverkar.

I mina ögon så skötte inte din bankkontakt sitt jobb ordentligt, hans bank riskerar att få anmärkningar från finansinspektionen ifall många på denna bank gör samma fel.
2016-12-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
En skillnad i London är att det finns en fungerande hyresmarknad. Jag tror också att brexit i hög grad påverkar.

I mina ögon så skötte inte din bankkontakt sitt jobb ordentligt, hans bank riskerar att få anmärkningar från finansinspektionen ifall många på denna bank gör samma fel.

Brexit påverkar, ja.

Hur menar du att hyresmarknaden hänger ihop med nedgången i Londons lyxcentrum?

Nej, det gjorde han inte, och frågan är varför han var så slapp, och hur många andra som är lika slappa.

Detta var anmärkningsvärt, med tanke på min ekonomi (jag har obefintlig löneutveckling och låg lön) och bankens namn.

Detta var en jättestor bank.

Usch
2016-12-13, 09:52
Medlem
London ja, skynda fynda
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2016/10/26/lon%20housing%20first.jpg
2016-12-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
London ja, skynda fynda
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2016/10/26/lon%20housing%20first.jpg

London brukar användas som referens (oklart varför) när man kritiserar S-holms bostadsmarknad, och folk tjoar "Äsch, det är som i London, S-holm är alltid hett!" ...

Jag undrar om samma släktskap åberopas nu ... det som kan hända i London kan hända här, eller ...

Sverige ska ju tåla egna påfrestningar av Brexit-storlek nån gång ... bostadsmarknaden ska hålla för privata problem och politiska problem ... gör den det? Det är ingen som vet ...
2016-12-13, 10:16
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Brexit påverkar, ja.

Hur menar du att hyresmarknaden hänger ihop med nedgången i Londons lyxcentrum?

Nej, det gjorde han inte, och frågan är varför han var så slapp, och hur många andra som är lika slappa.

Detta var anmärkningsvärt, med tanke på min ekonomi (jag har obefintlig löneutveckling och låg lön) och bankens namn.

Detta var en jättestor bank.

Usch

Går priserna upp för mycket på säljmarknaden går det att hyra istället vilket på längre sikt gör att det blir en stabil prisförändring. Det är med andra ord ingen bostadsbrist i London, marknaden styr.
Det blir uppgångar och små nedgångar. Efter att priserna legat stilla i två år blev det en 10-procentig uppgång på väldigt kort tid i början av året och nu sker en korrigering.
2016-12-13, 10:26
Medlem
Citat:
Går priserna upp för mycket på säljmarknaden går det att hyra istället vilket på längre sikt gör att det blir en stabil prisförändring. Det är med andra ord ingen bostadsbrist i London, marknaden styr.

Det blir uppgångar och små nedgångar. Efter att priserna legat stilla i två år blev det en 10-procentig uppgång på väldigt kort tid i början av året och nu sker en korrigering.

Hur tänkte du nu ... hyrmarknaden i London är ju brutal. Hyresvärdarna river ju åt sig, precis som bostadssäljarna, och trycket på London är enormt. Det är ett superrikt finanscentrum, och dessutom hippt på ett sätt som S-holmare bara kan drömma om ... bostadsbrist är det inte, nej, men man kan tala om ett människoöverflöd ... det finns ju en anledning till de brutala hyrorna. Det är ju inte konsumenten som styr precis ...

Och jag skulle inte kalla de senaste försäljningsdipparna "små nedgångar" ...

Ja, spännande är det iaf ... det var väl nån etta som tappat 90% av priset ...
2016-12-13, 10:38
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Hur tänkte du nu ... hyrmarknaden i London är ju brutal. Hyresvärdarna river ju åt sig, precis som bostadssäljarna, och trycket på London är enormt. Det är ett superrikt finanscentrum, och dessutom hippt på ett sätt som S-holmare bara kan drömma om ... bostadsbrist är det inte, nej, men man kan tala om ett människoöverflöd ... det finns ju en anledning till de brutala hyrorna. Det är ju inte konsumenten som styr precis ...

Och jag skulle inte kalla de senaste försäljningsdipparna "små nedgångar" ...

Ja, spännande är det iaf ... det var väl nån etta som tappat 90% av priset ...

Givetvis går det alltid att hitta något extremt exempel, du bör nog titta på genomsnittspris för att överhuvud taget kunna säga något. jag kan säkerligen hitta något objekt som gått upp rejält i London.
2016-12-13, 11:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Åh nej, skötte han inte sitt jobb ordentligt? Oklart hur du menar att det förändrar det faktiska lånelöftet. Du får gärna utveckla.

Det har absolut inte varit "standard" att slippa handpenningen, men däremot hyfsat vanligt. Ofta brukar det dock bero på att man har åtminstone någon form av relation med den som utfärdar lånelöftet, åtminstone typ "bekant till en polare".
2016-12-13, 11:56
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om detta skulle stämma borde det gälla för andra produkter vi köper.
Dvs vi skulle glatt acceptera stigande priser eftersom det går att låna till låg ränta.

Men tittar vi i verkligheten ser vi tvärtom raka motsatsen. Mängder av varor faller i pris. Det är en kraftig falsifiering av resonemanget ovan.

Priserna har i princip ökat med 50 procent sedan 2010-01-01.

Från 150 till 225 idag
http://www.valueguard.se/index

Samtidigt har 10-årsräntan gått från 3,42 till dagens 0,59
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Exakt vilka fundamentala faktorer anser Alpha101 (och ni andra hus-hausseare) motiverar denna 50%-iga uppgång?

Vad har förändrats förut köparnas mentalitet och referensramar samt att vi har en historiskt låg ränta (som inget säger att vi får behålla, speciellt inte som bolånekunder som är beroende av utländska investerares syn på svenska bankers säkerställda obligationer).
2016-12-13, 11:59
Medlem
freshboys avatar
Citat:

Jag skulle verkligen vilja veta vilken bank det handlade om som gav dig detta. Skicka gärna PM om du inte vill outa ditt bankval i forumet. Stort tack!

Jag förstår också att denna bankkontakt var det som fick dig att inse hur sjuk marknaden är! Om de lockar mig till detta, hur skall det då gå för de andra!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in