Jag vet inte om detta är en gammal nyhet (det har tydligen skakat mkt under hösten), men här är iaf en kort men intressant artikel från DI, som jag antar att många kommer att ignorera totalt, av bekvämlighetsskäl.
De centrala delarna av Londons lyxkvarter är inte alls magiskt stabila, som många trodde, och jag antar att ngt liknande kan hända i S-holm, där fartblinda föreningar blåser ut vindar och källare och skapar osannolika lyxlägenheter på trista adresser, som dessutom övervärderas ...
http://www.di.se/nyheter/bostadsbubblan-i-london-har-spruckit/
De svenssontyper som tagit fantasilån och köpt in sig i S-holms innerstad för massor av miljoner kommer nog också att bli förvånade med tiden. Det är farligt att vara låtsasmiljonär och förväxla lyxkonsumtion och sund investering. En bostad är ju knappast en magisk konstant, som många tycks tro ...
Det finns många variabler att ta hänsyn till nuförtiden: oseriösa lån, instabila bostadsrättsföreningar, yttre förändringar, räntan, reparationer, arbetslöshet, sjukdom osv ... jag undrar om majoriteten av Sveriges lycksökare har granskat sina ekvationer ordentligt. Jag tvivlar.
Jag vet iaf att bankerna inte alltid gör det ...
För ett år sedan fick jag ett bolånelöfte (av en svensk storbank) som jag storögt tog emot, för jag saknade 70% av handpenningen

"Det kan du fixa sen" sa min bankkontakt ... Jag skojar inte. Och det var inte lite pengar som fattades
Jag är urtypen för en kund som inte borde släppas genom den magiska grinden, men det hände iaf, utan diskussion ...
Nu är jag ju ingen idiot, och har själv fattat att jag ska ligga lågt, men jag undrar hur många andra olämpliga låntagare som sätter sprätt på 2, 3, 4, 5 lånade miljoner ...