2016-12-12, 11:37
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, jag vet mer!

Uri Geller utsattes som sagt för rigorösa vetenskapliga tester vid Stanford Research Institute (SRI), där han under kontrollerade former lyckades bevisa sina paranormala förmågor, vilket ledde till att han anställdes av CIA som paranormal spion!

Nej!

Det där är sagor och berättelser varav inget någonsin har hänt. Snart påstår du väl att Harry Potter anställdes som magisk spion.
Citera
2016-12-12, 13:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Oj! Vilken världssensation, som Nobelstiftelsen tydligen har missat.

Vilka "massor" av vetenskapsmän?

Var kan man läsa dessa vetenskapliga rapporter?

Massor av trovärdiga vetenskapliga rapporter, exempelvis de som nämns nedan....

-------------------------------------------

"Uri bent a strong heat-treated alloy bar held by myself and my assistant at each end. There was absolutely no pressure exerted by Uri while the bar was bending. All the controlled experiments I conducted with Uri Geller have been described in Sciences et Avenir, No. 345, pp. 1108-1113."

- Professor Charles Crussard (Professor of Metallurgy, School of Mines,
Paris, and Scientific Director of Pecheney, France)

"We have observed certain phenomena with the subjects [including Uri Geller] for which we have no scientific explanation. As a result of Geller's success in this experimental period, we consider that he has demonstrated his paranormal, perceptual ability in a convincing and unambiguous manner." (The results of these experiments were published in the respected British journal Nature, Vol. 251, No. 5).

- Dr Harold Puthoff and Russell Targ (Stanford Research Institute - California, U.S.A.)

"Uri Geller, as a psychic genius, has been able to demonstrate the repeatability of controlled scientific psychic experiments. Thereby he has proved the reality of psychic phenomena (such as telekinesis, clairvoyance and telepathy)."

- Professor P. Plum, MD (Emeritus Professor of Pediatrics, University of
Copenhagen, former chairman of the Danish Medical Research Council - Denmark)

"Uri Geller was tested in my laboratory at UCLA. During the experiments in Kirlian photography and after hundreds of trials, he produced three extraordinary photographs in which flashes of energy were clearly visible. What wonderfully welcome sights they were! I have also tested Uri's watch-fixing and metal-bending abilities. He has demonstrated these to me under controlled scientific conditions, in a most convincing manner".

- Dr. Thelma Moss (Professor of psychology at UCLA and one of the first
U.S. researchers to experiment with Kirlian photography - U.S.A.)

"I tested Uri Geller myself under laboratory-controlled conditions and saw with my own eyes the bending of a key which was not touched by Geller at any time. There was a group of people present during the experiment who all witnessed the key bending in eleven seconds to an angle of thirty degrees. Afterwards we tested the key in a scientific laboratory using devices such as electron microscopes and X-rays and found that there was no chemical, manual or mechanical forces involved in the bending of the key."

- Professor Helmut Hoffmann (Department of Electrical Engineering,
Technical University of Vienna, Austria)

"I was shocked and amazed how Mr Geller bent my office key at MIT while I was holding it. The sturdy key kept bending in my hand; I can not explain this phenomenon I can only assume that it could relate to quantum chromo dynamics".

- Professor Victor Weisskopf (Physicist who studied under Niels Bohrr worked on the A bomb and over saw the development of European atom smashers.)

"I have personally witnessed and experienced on two occasions the metal bending abilities of Uri Geller. These experiments were conducted under rigorous laboratory conditions. In these two experiments the thick steel rod I was holding and observing carefully bent, and continued to bend, in my own hand. One rod bent to 90 degrees during a period of approximately six minutes while I was holding it. The other steel rod bent after Uri Geller stroked it and continued bending on a glass table without anyone touching it. The steel rods were provided by myself. I consider the Geller effect to be a phenomena which should be studied seriously by science."

- Dr. Kit Pedler, (Head of the Electron Microscopy department, University
of London)

"The evidence based on metallurgical analysis of fractured surfaces (produced by Geller) indicates that a paranormal influence must have been operative in the formation of the fractures."

- Dr Wilbur Franklin (Physics Department, Kent State University - U.S.A.)

"The Geller Effect is one of those "para" phenomena which changed the world of physics. What the most outstanding physicists of the last decades of this century could grasp only as theoretical implication, Uri brought as fact into everyday life.."

- Dr. Walter A. Frank (Bonn University - Germany)

"Uri is extraordinarily gifted in telepathy."

- Professor Erich Mittennecker (Professor of Psychology,University of Graz, Austria)

"Geller has bent my ring in the palm of my hand without ever touching it. Personally, I have no scientific explanation for the phenomena."

- Dr. Wernher von Braun (NASA scientist & father of the Rocket - U.S.A.)

"There is no logical explanation for what Geller did here. But I don't think logic is what necessarily makes new inroads in science."

- Dr Thomas Coohill (Western Kentucky University, PhysicsDept, Bowling Green, Kentucky - U.S.A.)

"I put the spoon that Uri bent into my pocket and kept checking it every 3-4 minutes. It gradually bent to about 90 degrees in 15 minutes while in my own possession with no-one around me. The spoon was later examined by electron beam scattering. In my opinion, shared by my physicist colleagues, the phenomenon cannot be induced by our present laboratory means. It cannot be explained with our present knowledge."

- Professor George Egeyly (Physicist, Hungarian Academy of Sciences Central Research Institute for Physics, Budapest - Hungary)

"Through intense concentration, Uri was able to bend a 3/8" cold rolled steel bar under controlled conditions, as he rubbed the top of it with his forefinger. I was sitting very close to him during this experiment. On another occasion, a radish seed sprouted and grew 1/2" as he held it in his hand. I watched this very closely as well. "

- Jean Millay PhD. (Saybrook Institute U.S.A.)

"Science is at last recognising that quantum mechanics and relativity do predict some form of information laws, which may go a long way towards explaining the effects surrounding Uri , one of the most powerful men alive today."

- D. Robertson BSc. (Physicist and metal bending researcher-England)

O K E J ?

Förlåt käftsmällen, men du förtjänar det, med tanke på att du om och om igen (som i likhet med SamVimes trollar och förföljer mig i tråd efter tråd) maniskt upprepar frågor som du redan fått svar på många gånger om...
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-12 kl. 14:11.
Citera
2016-12-12, 13:28
Medlem
Citat:
Pladder...

Ok & var är dom vetenskapligt trovärdiga rapporterna?

Klipp från gellers hemsida räknas inte.
Senast redigerad av SamVimes 2016-12-12 kl. 13:31.
Citera
2016-12-12, 15:12
Medlem
Citat:
Om inte TV-producenten Karin Falcks extremt mystiska upplevelser av Uri Gellers paranormalitet gillas av dig, vad kan vi göra?
Vi behöver inte göra så mycket, däremot så skulle du behöva lära dig att auktoritetsargument och anekdotisk bevisföring inte har någonting med vetenskap att göra.

Citat:
Är det inte jobbigt att gå omkring och misstro alla människors paranormala upplevelser av den gode Uri Geller?
Jag förlitar mig som sagt inte på anekdotisk bevisföring, vare sig det gäller att böja skedar eller utomjordiska kidnappningar.

Tycker inte du att det är jobbigt att gå omkring och tro på precis allting som för rationella människor framstår som verklighetsfrämmande?

Citat:
Dessutom massor av vetenskapsmän och magiker genom åren som erkänt att Uri Geller har äkta paranormala förmågor!

Och beläggen de har för sin tro är vadå? Påståenden är inte samma sak som bevis.
Citera
2016-12-12, 15:19
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Massor av trovärdiga vetenskapliga rapporter, exempelvis de som nämns nedan....

Inget av det där är trovärdigt på något sätt. De är bara anekdoter om några som träffade en skicklig taskspelare och blev förbluffade. Jag har hört att Hare Krishna grundades av nazister. Detta från mycket trovärdiga källor. Det måste givetvis vara sant, eller hur?
Citera
2016-12-12, 18:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Förlåt käftsmällen

Käftsmällen träffade dig själv, som vanligt.

Citat:
men du förtjänar det, med tanke på att du om och om igen (som i likhet med SamVimes trollar och förföljer mig i tråd efter tråd)
Att fråga efter belägg för dina fantasifulla påståenden är inte att förfölja. Jag förföljer inte dig jag ifrågasätter påståenden, oavsett vem som skriver dem.

Citat:
maniskt upprepar frågor som du redan fått svar på många gånger om.

Så länge de "svar" du ger är samma eller nya påståenden så kommer du att få samma frågor. Frågorna är inte till dig, de är till läsare som eventuellt överväger att börja tro på dina stolligheter.

Vad gällde dina referenser, den första var kopieras från Uri Gellers hemsida. Jag litar inte på att den är neutral.

Är resten av referenserna också Gellersk propaganda?
Citera
2016-12-12, 18:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... All the controlled experiments I conducted with Uri Geller have been described in Sciences et Avenir, No. 345, pp. 1108-1113."...
Jag tänkte ge detta en chans, trots att det kopierats från UGs hemsida.

Men, jag hittar ingenting om det här, förutom i listor, som du postade här.

Jag provar med nr 2 på listan.
Citera
2016-12-12, 23:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag tänkte ge detta en chans, trots att det kopierats från UGs hemsida.

Men, jag hittar ingenting om det här, förutom i listor, som du postade här.

Jag provar med nr 2 på listan.

Jag provade med nr 2 på listan - och hittade en PDF på nätet efter mycket sökande - det är Nature Vol 251 18 October 1974 och artikeln heter "Information transmission under conditions of sensory shielding".
Jag har läst artikeln och kan dessvärre meddela att citatet är ett rent falsarium!
Förvisso gjorde Puthoff och Targ tester på Uri Geller och vissa var enligt de välkänt "troende" författarna framgångsrika medan andra misslyckades totalt och en hel del vägrade Uri Geller att ens försöka utföra pga olika skäl som att det fanns för många alternativ..

Men, det påstådda citatet förekommer inte alls i artikeln så återigen stå Uri Geller med neddragna brallor. Problemet är att han antagligen varken fattar det eller skäms för det..
Det är en ren lögn.
Citera
2016-12-13, 07:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag provade med nr 2 på listan - och hittade en PDF på nätet efter mycket sökande - det är Nature Vol 251 18 October 1974 och artikeln heter "Information transmission under conditions of sensory shielding".
Jag har läst artikeln och kan dessvärre meddela att citatet är ett rent falsarium!
Förvisso gjorde Puthoff och Targ tester på Uri Geller och vissa var enligt de välkänt "troende" författarna framgångsrika medan andra misslyckades totalt och en hel del vägrade Uri Geller att ens försöka utföra pga olika skäl som att det fanns för många alternativ..

Men, det påstådda citatet förekommer inte alls i artikeln så återigen stå Uri Geller med neddragna brallor. Problemet är att han antagligen varken fattar det eller skäms för det..
Det är en ren lögn.
OK. Nr 3 på listan är en i det här sammanhanget värdelös anektdot.
Citera
2016-12-13, 07:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
OK. Nr 3 på listan är en i det här sammanhanget värdelös anektdot.
Nr 4 är också en anektdot.
Nr 5 påstår åtminstone att de genomfört vetenskapliga tester, men belägg saknas helt.

DoÅ: Har du postat fel lista?
Citera
2016-12-13, 15:48
Medlem
Citat:
.

Har du själv läst dessa "vetenskapliga rapporter"?

Du verkar tro att anekdoter om extraordinära påståenden blir mer sanna baserat på vem som uttalat dem.
Vem som helst kan kalla sig för forskare och sedan göra valfritt påstående. Det betyder inte ett smack, om evidens för påståendet i fråga saknas.

Som du vet så har band annat James Randi visat hur enkla Uri Gellers trolleritrick de facto är.
Om man får detta visat för sig - d v s att det Geller gör är något som vem som helst kan göra, utan några paranormala krafter - så säger Ockhams rakkniv att det inte finns någon anledning alls att tro att det rör sig om paranormala förmågor.

Precis på samma sätt är det med "medium". Där kan man alltid påvisa att det inte finns någon skillnad alls på det de som påstår sig tala med döda säger och vad en person som enbart använder barnumuttalanden och cold reading säger. Alltså är det högst rimligt att anta att de som kallar sig medium faktiskt inte alls talar med döda. Ockhams rakkniv här också.

Men du verkar ju bokstavligt talat leva i en fantasivärld, så jag förväntar mig inte att du kommer övertygas av ett rationellt argument. Men de allra flesta som läser detta kan förmodligen förstå min enkla poäng.
Citera
2016-12-13, 15:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Har du själv läst dessa "vetenskapliga rapporter"?

Du verkar tro att anekdoter om extraordinära påståenden blir mer sanna baserat på vem som uttalat dem.
Vem som helst kan kalla sig för forskare och sedan göra valfritt påstående. Det betyder inte ett smack, om evidens för påståendet i fråga saknas.

Som du vet så har band annat James Randi visat hur enkla Uri Gellers trolleritrick de facto är.
Om man får detta visat för sig - d v s att det Geller gör är något som vem som helst kan göra, utan några paranormala krafter - så säger Ockhams rakkniv att det inte finns någon anledning alls att tro att det rör sig om paranormala förmågor.

Precis på samma sätt är det med "medium". Där kan man alltid påvisa att det inte finns någon skillnad alls på det de som påstår sig tala med döda säger och vad en person som enbart använder barnumuttalanden och cold reading säger. Alltså är det högst rimligt att anta att de som kallar sig medium faktiskt inte alls talar med döda. Ockhams rakkniv här också.

Men du verkar ju bokstavligt talat leva i en fantasivärld, så jag förväntar mig inte att du kommer övertygas av ett rationellt argument. Men de allra flesta som läser detta kan förmodligen förstå min enkla poäng.

Precis på samma sätt är det med "medium". Där kan man alltid påvisa att det inte finns någon skillnad alls på det de som påstår sig tala med döda säger och vad en person som enbart använder barnumuttalanden och cold reading säger.

Nja, vet inte om det stämmer.
Faktum är att t.ex Derren Brown faktiskt är bättre än de flesta medium som låtsas tala med de döda.
Hans "seanser" är helt otroligt imponerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in