2016-12-12, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hankeit95
Jo det är främst på grund av att det är svårare att komma in på juristutbildning i Finland, krävs oftast att man har både toppbetyg och presterar även bra i ett väldigt krävande inträdesprov. Språket brukar också vara en bra orsak varför många söker sig till väst eftersom rätt så många Finlandssvenskar har sämre kunskaper i det andra inhemska språket.
Intressant
Ja, då är det nog förhållandevis lätt att komma in på juristprogrammet här jämfört med där. Jag gick natur och kom in via HP. Där kanske de måste gå Sveriges motsvarighet till samhälle/ekonomi på gymnasiet för att bli kvalificerade.
Citera
2016-12-12, 22:00
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nån som vet varför finska tjejer kommer över Östersjön och pluggar juridik i Sverige? Är det svårare att bli jurist i Finland eller finns det några andra subtila förmåner med att plugga juridik här? De kan väl inte jobba i Finland med en svensk juristexamen?
Skulle nog säga att det är färre på LU. Max 1 på varje kurs jag läst i vart fall.

Jag snackade med en finsk biträdande jurist när jag var i Helsingfors sist och såvitt jag förstod det verkade det i vart fall hyfsat smidigt att bli medlem av advokatsamfundet med enbart en svensk examen. Dessutom verkade den finska juristutbildningen ha separat kandidat och master som jag förstod det.

För övrigt tänker jag mig att folk gärna överdriver skillnader mellan de nordiska rättssystemen. I vart fall på vissa rättsområden. Länderna har ungefär samma rättskällelära och när jag läst svenska och norska lagförarbeten hittar jag väldigt ofta hänvisningar till de andra nordiska rättsordningarna.

Vissa civilrättsliga områden (ex. den ekonomiska familjerätten och ivf tidigare avtals- och köprätten) har ju också varit föremål för harmoniseringsåtgärder.
Citera
2016-12-12, 22:00
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Nån som vet varför finska tjejer kommer över Östersjön och pluggar juridik i Sverige? Är det svårare att bli jurist i Finland eller finns det några andra subtila förmåner med att plugga juridik här? De kan väl inte jobba i Finland med en svensk juristexamen?
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Har aldrig frågat. Men satan vad med finländskor det finns på juridicum i Uppsala. Säkert upp mot 10 st på t1.
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nja... Kanske. Jag har stött på finnar i Sverige så det motsatta bör rimligtvis fungera. Om inte annat finns Åland, norra Sverige/Finland, och egentligen alla möjliga tänkbara trans-östersjönska-påhitt som kan kräva både finsk och svensk expertis. (Affärsjuridisk utgångspunkt this is.)
Med en svensk juristexamen kan man läsa ett halvår i Finland och då har man sedan något som motsvarar finsk juristexamen. Det är åtminstone vad finländskorna, och finlandssvenskorna, har sagt till mig.
Citera
2016-12-12, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Skulle nog säga att det är färre på LU. Max 1 på varje kurs jag läst i vart fall.

Jag snackade med en finsk biträdande jurist när jag var i Helsingfors sist och såvitt jag förstod det verkade det i vart fall hyfsat smidigt att bli medlem av advokatsamfundet med enbart en svensk examen. Dessutom verkade den finska juristutbildningen ha separat kandidat och master som jag förstod det.

För övrigt tänker jag mig att folk gärna överdriver skillnader mellan de nordiska rättssystemen. I vart fall på vissa rättsområden. Länderna har ungefär samma rättskällelära och när jag läst svenska och norska lagförarbeten hittar jag väldigt ofta hänvisningar till de andra nordiska rättsordningarna.

Vissa civilrättsliga områden (ex. den ekonomiska familjerätten och ivf tidigare avtals- och köprätten) har ju också varit föremål för harmoniseringsåtgärder.
Återigen ett mycket intressant och givande inlägg. Att de är färre på LU beror nog på att UU ligger närmare Finland samt att det är lite lättare att komma in.
Citera
2016-12-12, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Med en svensk juristexamen kan man läsa ett halvår i Finland och då har man sedan något som motsvarar finsk juristexamen. Det är åtminstone vad finländskorna, och finlandssvenskorna, har sagt till mig.
Låter som att det är vanligare att finländskor pluggar här än finländare (alltså män från Finland) men å andra sidan så är ju kvinnor i majoritet på juristlinjerna även här
Citera
2016-12-12, 22:06
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Låter som att det är vanligare att finländskor pluggar här än finländare (alltså män från Finland) men å andra sidan så är ju kvinnor i majoritet på juristlinjerna även här
Jag har inte träffat några manliga mumintroll på utbildningen, däremot ett flertal kvinnliga.
Citera
2016-12-12, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag har inte träffat några manliga mumintroll på utbildningen, däremot ett flertal kvinnliga.
Ska bli härligt att lära känna de exotiska juristfinländskorna
Citera
2016-12-12, 22:36
Medlem
anteri17s avatar
Efter lite kollande så får jag det till typ 6-7 finskor och 2-3 finnar på t1 Uppsala. Dryga 5% är ändå ganska mycket.
Citera
2016-12-12, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Efter lite kollande så får jag det till typ 6-7 finskor och 2-3 finnar på t1 Uppsala. Dryga 5% är ändå ganska mycket.
Då kan jag räkna med att hitta 4-5 till utöver de som ska börja nu också
Citera
2016-12-13, 00:00
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Tack för infon, Sobofied. Är studentpoolerna du nämner i regel aktuella för T2:are?

Jag vet faktiskt inte, men jag tror det.

Citat:
Var det en sådan du var del av under T2?

Nej, jag var på en mindre byrå som bara ägnade sig åt ett visst område.

Citat:
Kan byråernas "träningsdagar"/tävlingar vara en bra idé för att, som du säger, odla sitt nätverk, givet hur långt jag kommit på utbildningen? Söker alltså "handfasta" tips haha, men gissar att det kanske bara handlar om att vara ihärdig och om sig och kring sig.

Säkert. Men som någon försynt påpekade förra gången vi diskuterade det kan det också handla om en möjlighet för byråerna att avgöra vilka man inte bör anställa, hehe.
Citera
2016-12-13, 00:08
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Läser inte på SU men kan ändå dela med mig av mina tankar kring IP-rätten. Det var i mitt tycke den mest "tekniska" kursen på hela programmet då det var så många förordningar och lagar att hålla koll på samt navigera runt i. Det tog tid för min hjärna att acceptera att IP egentligen är inhemsk rätt då benämningen Internationell lätt gör att hjärnan vandrar iväg.

Det tar tid att verkligen få koll på systematiken så studera massa gamla tentor samt förordningarna om och om igen. Har du tid finns även Question and answer böcker via amazon du kan inhandla för att få en mycket pedagogisk genomgång av systematiken i lagval/lagkonflikter. Rekommenderar för övrig Q&A böckerna starkt till flera av kurserna på juristprogrammet.

Vi får inte ha några böcker alls på tentan, bara lagtextsamling. Jag håller med om att det verkar lite krångligt, framförallt eftersom boken är totalt opedagogisk och verkar vara extremt detaljerad (= överkurs). Så därav att jag ber om lite tips nu för att slippa läsa igenom den supernoga och förstå sedan att det är onödigt...

Vi har bara 4 veckor på oss så tid har vi inte! Dock satsar jag på föreläsningar nu men lite osäker på om det ger så mkt.
Senast redigerad av ArkadS 2016-12-13 kl. 00:14.
Citera
2016-12-13, 00:11
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flejsbaek2580
Boken var värdelös. Som Sobofied nämnde så bör du fokusera på gamla tentor (kanske rentav mer än vanligt). Svarsmallarna var bra och utförliga. Hellners svarmallar framkallade även en del ångestladdade skratt och ämnet i sig är väldigt metodiskt (läs "lätt" att plugga in bara man ger det tid).

Ja, boken är väldigt detaljerad och omfattande, känns svårt att ta till sig den då den är rätt utsvävande och opedagogisk. Samt då vi inte får ha med den på tentan kan jag verkligen inte lägga tid på att memorera den. Hur värdefulla skulle du säga att föreläsningarna är?

Samt hur stort fokus måste man lägga på familjerätt? (väldigt mkt i boken handlar om äktenskap, arv, testamente, adoption, mm). Är det överkurs eller inte?
Senast redigerad av ArkadS 2016-12-13 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in