2016-12-11, 20:13
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag har lyckats få in en fotnot med hänvisning till denna tråd i min uppsats (den handlar till viss del om anti-sociala män). Vi är nu en rättskälla. Grattis.

Inte för att förstöra glädjen, men du har nog ett lite väl extensivt rättskällebegrepp om du menar att en studentuppsats skulle höra dit. Men hänvisningen är ju intressant alldeles oavsett.
Citera
2016-12-11, 21:59
Medlem
Pensionerads avatar
Intagen nu under VT till LU, men står och tvekar om det är värt flytten ner.

Är egentligen från Stockholm så ur ett rent bekvämt perspektiv är ju UU bättre. Hur mycket skiljer sig lärosätena åt kvalitetsmässigt (eller snarare anseende)? SU kommer inte på tal.

Sitter även och funderar lite över hur låst man blir till att arbeta i Sverige genom en jur.kand kontra andra program. Som det ser ut nu kommer jag försöka gå in på UD efter examen men man vill ju också kunna lägga upp en B-plan. Även lite därför jag ställer mig tveksam till att tacka ja i nuläget.
Citera
2016-12-11, 22:33
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Inte för att förstöra glädjen, men du har nog ett lite väl extensivt rättskällebegrepp om du menar att en studentuppsats skulle höra dit. Men hänvisningen är ju intressant alldeles oavsett.

Historien kommer ge mig rätt!
Citera
2016-12-11, 22:38
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pensionerad

Är egentligen från Stockholm så ur ett rent bekvämt perspektiv är ju UU bättre. Hur mycket skiljer sig lärosätena åt kvalitetsmässigt (eller snarare anseende)? SU kommer inte på tal.

Det spelar ingen roll var du läser. Se ~1000 inlägg med samma fråga i denna tråd.
Citera
2016-12-11, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kan man inte kalla den för informell rättskälla? Nu ska jag börja läsa juridik så jag har ingen aning om man faktiskt kan använda Sobofieds studentuppsats i egenskap av yrkesutövande jurist. Vet att NJA och lagboken samt några andra formella rättskällor används emellertid.
Citera
2016-12-11, 22:42
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Kan man inte kalla den för informell rättskälla? Nu ska jag börja läsa juridik så jag har ingen aning om man faktiskt kan använda Sobofieds studentuppsats i egenskap av yrkesutövande jurist. Vet att NJA och lagboken samt några andra formella rättskällor används emellertid.
NJA är rättskällor i egenskap av praxis från HD. "Lagboken" är rättskälla i form av att det är författningar, lagar...

Doktrin kan förvisso användas som rättskälla, men inte allt som skrivs är doktrin.
Citera
2016-12-11, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pensionerad

Sitter även och funderar lite över hur låst man blir till att arbeta i Sverige genom en jur.kand kontra andra program. Som det ser ut nu kommer jag försöka gå in på UD efter examen men man vill ju också kunna lägga upp en B-plan. Även lite därför jag ställer mig tveksam till att tacka ja i nuläget.
Tror inte att det är någon större skillnad på just UU:s respektive LU:s anseende vad anbelangar juristprogrammet. Vet inte hur förspänt du har det med bostadsköer hit och dit, men är det inte lättare att få bostad i Uppsala än i Lund? I övrigt så är studentlivet säkert lika bra i Uppsala som i Lund.
Citera
2016-12-11, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
NJA är rättskällor i egenskap av praxis från HD. "Lagboken" är rättskälla i form av att det är författningar, lagar...
..Ja, jag har inte antytt något annat än att de är just rättskällor, vilket du ju upprepar nu. Jag är medveten om att rättskällorna innehåller olika saker och ting.
Citera
2016-12-11, 22:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Ett sätt att se på saken är att allt som en rättstillämpare använder sig av är en rättskälla. Som Pörr noterade är det en ganska extensiv tolkning. It wouldn't fly.

Här kan du läsa lite som introduktion: http://juridiskpublikation.se/wp-content/uploads/2014/10/J2014_Johan-Munck.pdf
Citera
2016-12-11, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ett sätt att se på saken är att allt som en rättstillämpare använder sig av är en rättskälla. Som Pörr noterade är det en ganska extensiv tolkning.

Här kan du läsa lite som introduktion: http://juridiskpublikation.se/wp-content/uploads/2014/10/J2014_Johan-Munck.pdf
Hm, intressant. Innebär det att en åklagare som använder exempelvis ett dna-prov för att styrka brottet kan kalla just dna-provet för också en rättskälla? Om man bortser från det faktum att det i första hand kallas teknisk bevisning. Kanske är helt ute och cyklar nu ..eller?
Citera
2016-12-11, 22:51
Medlem
Det här kan kanske vara intressant för jurister:

https://www.bgplay.se/kategorier/veckans-juridik

Ett debattprogram om juridik.
Senast redigerad av 100ml 2016-12-11 kl. 23:19.
Citera
2016-12-11, 22:51
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
..Ja, jag har inte antytt något annat än att de är just rättskällor, vilket du ju upprepar nu. Jag är medveten om att rättskällorna innehåller olika saker och ting.
Ja, jo, och doktrin kan användas som rättskälla, men inte vilka uppsatser eller skrifter som helst.
Citat:
Ett sätt att se på saken är att allt som en rättstillämpare använder sig av är en rättskälla. Som Pörr noterade är det en ganska extensiv tolkning. It wouldn't fly.
Allt som jag säger är en rättskälla. Rule of man = rule of law!
Senast redigerad av Samizdat 2016-12-11 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in