2016-12-11, 17:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Frågeställningen var hur många som fick klappa Laban och då fattas ett namn....Eva själv.
Det skulle kunna innebära att Eva under hot var tvungen att kalla in Laban. Jag har sagt det förut, hundar har en otrolig förmåga att känna på sig när något är fel, därför tror jag det skulle vara mycket svårt.

Något sånt hade mördaren inte tid med, dessutom behövde han ju inte Eva's hjälp eftersom det är högst troligt att mördaren själv var god vän med Laban.
Citera
2016-12-11, 17:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Givetvis.

Det där har redan dryftats. Jag kan fortfarande tänka mig att Laban antingen kom till Evas undsättning eller oroligt till hennes livlösa kropp. En hunds reaktion vid upphetsade och testosteronmättade situationer är många gånger väldigt oväntat. Det var det jag menade med att det komplicerade pudelns resonemang att den som är Evas baneman är den som fick klappa Laban samt saknar alibi.

Nej det komplicerar inte någonting för min del. Jag tror att PAJ mördade Eva Söderstöm, han kände Laban väl och kunde enkelt locka honom till sig. Vad det gäller det alibi som P. förmodligen har, så misstänker jag att det inte är ett korrekt sådant utan att ett falskt vittnesmål ligger som grund för det alibit, det har tidigare i tråden spekulerats i att det kan komma från hans mor.
Citera
2016-12-11, 17:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Då tar jag tillbaka min tolkning samt respekterar att du inte vill berätta om du blev kontaktad.
Jag vill dessutom uttrycka att jag inte heller tycker att mordet på din vän är något att tramsa i TV om.

Det är definitivt inget man "tramsar om" i TV, man anstränger sig för att lösa det och tittar på fallet med NYA ögon, men jag kan förstå att DU inte uppskattar det.
Citera
2016-12-11, 18:17
Medlem
Draifoss avatar
En vanlig uppfattning är att gärningsmannen måste ha varit en av de få som kunde klappa Laban. Nu vet jag inte exakt hur skygg just den här hunden var, men skulle kretsen av möjliga gärningsmän utvidgas om man även omfattade de som t.ex. skulle kunna ha klappat till hunden med en käpp?
Senast redigerad av Draifos 2016-12-11 kl. 18:20.
Citera
2016-12-11, 18:31
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Men snälla du, en människa som är psykotisk kan definitivt köra bil, vad för du allt ifrån?
För övrigt så vet vi inte med 100% säkerhet att P. verkligen skjutsade någon kamrat, det finns fortfarande en möjlighet att P. kan ha pratat ihop sig med denne kompis som sedan har vittnat till PAJ's fördel.

Jag behöver inte kontrollera detta IRL för jag har stor erfarenhet av det vi diskuterar från verkliga livet, jag har haft mycket med psykiskt sjuka människor att göra, särskilt med personer som lider av psykos.

Du skriver att: även om P. varit gränspsykotisk när dådet påbörjades började så skulle det inte vara kvar på den nivån när dådet avslutats. Nej det är klart att psykosen avtar vart efter men DU personligen kan omöjligen veta hur lång tid det tar i det enskilda fallet, det förblir endast gissningar från din sida.

Nog om detta nu?

Ja nog om detta nu då du verkar vara en större idiot än jag faktiskt kunde föreställa mig!
Citera
2016-12-11, 18:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej som vanligt har du helt fel igen, jag har endast sagt att det finns en risk att P. vid mordtillfället KAN ha lidit av någon form av psykiskt störning, kanske t.o.m. en allvarlig sådan, och det är INGET cirkelresonemang utan endast en spekulation. Hur du kan få det till ett cirkelresonemang är förmodligen ett cirkelresonemang från din sida.

'habet' däremot är totalt låst i sin tanke och hävdar att P. omöjligen kan ha haft t.ex. en psykos vid tidpunkten för mordet. Detta baserar han på att Marpet1's inlägg där hon berättar lite om sitt möte med P. morgonen efter mordet. Vad 'habet' dock måste inse är att det inte utfördes någon paragraf 7-undersökning av P. på plats denna morgon, 'habet' har helt enkelt inga belägg för vad han yrar om vad det gäller P's psykiska tillstånd, han får gärna tro att P. var helt frisk´och att han endast var driven av svartsjuka vid mordtillfället, jag tror något helt annat, men märk väl, jag LÅSER mig inte vid mitt antagande.

Ja dina påhopp är kassa, lär dig av det.

Mina påhopp är kassa för att de är inte påhopp, det är saklig kritik, eller feedback. Lama putslustigheter förändrar inte det.

Ett cirkelresonemang är det väl när du härleder teroin till plausibel GM om denne varandes psykisk störd till antalet knivhugg BO fått. Du förutsätter det som ska bevisas för att pressa fram en profil som sedan ditt misstänkta subjekt gissas passa in i.

(För övrigt är jag tveksam om huruvida det är nödvändigt att vara psykiskt störd för att hugga någon elva gånger. Jag är också skeptisk till att någon vandrar in och ut mellan psykos och normaltillstånd på sätt som skulle passa så bra, att psykostillståndet skulle vara väck när någon ett par timmar senare talar med olika människor. Människor som inte verkat anse denne person som att hen betett sig underligt då, när väl alla var lite skärrade också tänker jag).
Citera
2016-12-11, 18:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En vanlig uppfattning är att gärningsmannen måste ha varit en av de få som kunde klappa Laban. Nu vet jag inte exakt hur skygg just den här hunden var, men skulle kretsen av möjliga gärningsmän utvidgas om man även omfattade de som t.ex. skulle kunna ha klappat till hunden med en käpp?

Ja, det skulle kunnat vara ett sätt men det finns andra sätt som 'Joe Blow' redan varit inne på. Självfallet ökar möjligheten för någon som kände Laban men vi vet inte hur situationen var där vid tillfället. Hundar kan bete sig väldigt märkligt i stressade situationer och var det så att Eva låg på marken knivhuggen kan jag mycket väl tänka mig två scenarion lite beroende på hur Labans psyke var (Finsk spets generellt anses vara modiga men reserverade för främlingar men skall aldrig vara aggressiv). Endera att han blev väldigt villrådig och gick och för att försöka "väcka" henne eller bara satte sig vid henne och förövaren i det läget kom åt honom , alternativt att han försökte ge sig på mördaren och denne i det läget högg honom i nacken.
Citera
2016-12-11, 19:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men snälla du, en människa som är psykotisk kan definitivt köra bil, vad för du allt ifrån?
För övrigt så vet vi inte med 100% säkerhet att P. verkligen skjutsade någon kamrat, det finns fortfarande en möjlighet att P. kan ha pratat ihop sig med denne kompis som sedan har vittnat till PAJ's fördel.

Jag behöver inte kontrollera detta IRL för jag har stor erfarenhet av det vi diskuterar från verkliga livet, jag har haft mycket med psykiskt sjuka människor att göra, särskilt med personer som lider av psykos.

Du skriver att: även om P. varit gränspsykotisk när dådet påbörjades började så skulle det inte vara kvar på den nivån när dådet avslutats. Nej det är klart att psykosen avtar vart efter men DU personligen kan omöjligen veta hur lång tid det tar i det enskilda fallet, det förblir endast gissningar från din sida.

Nog om detta nu?

Har du några belägg för att P skulle vart psykiskt sjuk vid tidpunkten för mordet annat än din teori om att den som hugger en person elva gånger måste vara psykotisk (allvarlig psykisk störning i rättslig mening refererar till detta) samt att du känner flera psykotiska människor?
Citera
2016-12-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Laban hade ett knivstick i nacken, det fanns inget som tydde på att han först blivit slagen. Laban hade sprungit hemåt och gick runt och skällde vilket kan tyda på att han var stressad och orolig.
Utifrån den situation som uppstod tror jag att det är osannolikt, näst intill obefintligt, att en för hunden helt okänd person skulle ha kunnat locka den till sig.
Tror inte heller att han skulle söka upp Eva och sätta sig vid kroppen. Även om så skedde skulle det vara svårt för en okänd GM att få in ett stick....hunden skulle hinna undan.
Om den mot förmodan gick till anfall vore det svårt att med bara ett enda knivstick träffa så precis att det vore direkt dödande.
Det har diskuterats mycket om detta i tråden och olika teorier har lagts fram. Detta är min övertygelse, men ingen kan ändå vara hundra procent säker.
Citera
2016-12-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Polisen planerade nya dykningar under sommaren 1988, men om de genomfördes vet jag inte.

Du är en hejare på att ta fram information.

Då är det svårt att veta hur mycket energi man lade ned på dykningarna. Man har i alla fall inte hittat kniven. Men lite mer än att bara ha rotat runt i Stures kökslådor tycks man ha gjort.
Citera
2016-12-11, 20:11
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Laban hade ett knivstick i nacken, det fanns inget som tydde på att han först blivit slagen. Laban hade sprungit hemåt och gick runt och skällde vilket kan tyda på att han var stressad och orolig.
Utifrån den situation som uppstod tror jag att det är osannolikt, näst intill obefintligt, att en för hunden helt okänd person skulle ha kunnat locka den till sig.
Tror inte heller att han skulle söka upp Eva och sätta sig vid kroppen. Även om så skedde skulle det vara svårt för en okänd GM att få in ett stick....hunden skulle hinna undan.
Om den mot förmodan gick till anfall vore det svårt att med bara ett enda knivstick träffa så precis att det vore direkt dödande.
Det har diskuterats mycket om detta i tråden och olika teorier har lagts fram. Detta är min övertygelse, men ingen kan ändå vara hundra procent säker.

Vet vi att det inte fanns något som tydde på att han blivit slagen, eller bara att det aldrig har nämnts?
Citera
2016-12-11, 20:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har du några belägg för att P skulle vart psykiskt sjuk vid tidpunkten för mordet annat än din teori om att den som hugger en person elva gånger måste vara psykotisk (allvarlig psykisk störning i rättslig mening refererar till detta) samt att du känner flera psykotiska människor?

Jag spekulerar helt fritt som det förestår var användare på Flashback att göra, jag behöver inte förklara mig för dig.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-12-11 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in