Sead Haksabanovic har varit en framträdande spelare i Sveriges P17-landslag under året. HBK-talangen har dock fler alternativ än Sverige att överväga inför framtiden. 17-åringen har utöver Sverige rötter i Montenegro, Kosovo och Albanien. Nu rapporterar SVT Sport att Montenegros förbund kontaktat Haksabanovic.
- Jag har varit där och träffat dem, säger pappa Haksabanovic, Senad, sajten.
Senad Haksabanovic håller alla dörrar öppna, men menar att det inte är aktuellt att byta landslag för tillfället.
Det vore ruttet om han bytte landslag, kanske inte så troligt dock.
Jag läste/såg en intervju med honom där han verka väldigt smart och ödmjuk och sa att han inte brydde sig om HBK skulle förlora kvalet mot allsvenskan för han tycker superettan ett år till skulle va okej för hans utveckling endå och att han inte vill stressa. Detta va innan kvalet va spelat vs HIF då.
Förhoppningsvis inser han att Sverige är både bättre för honom och roligare rent prestationsmässigt.
Han är väldigt duktig faktiskt så hade gärna sett honom stanna.
Jag läste/såg en intervju med honom där han verka väldigt smart och ödmjuk och sa att han inte brydde sig om HBK skulle förlora kvalet mot allsvenskan för han tycker superettan ett år till skulle va okej för hans utveckling endå och att han inte vill stressa.
Later ju odmjukt att satta sin egen utveckling fore klubbens basta.
Jag läste/såg en intervju med honom där han verka väldigt smart och ödmjuk och sa att han inte brydde sig om HBK skulle förlora kvalet mot allsvenskan för han tycker superettan ett år till skulle va okej för hans utveckling endå och att han inte vill stressa. Detta va innan kvalet va spelat vs HIF då.
Förhoppningsvis inser han att Sverige är både bättre för honom och roligare rent prestationsmässigt.
Han är väldigt duktig faktiskt så hade gärna sett honom stanna.
Jag vill inte ha honom om han bara spelar för oss för att det passar hans karriär bäst. Brinner han inte för att representera detta landet så kommer han inte ge allt för landslaget.
Kolla Schweiz insats mot Albanien i EM t.ex. Pinsamt!
Jag vill att mitt landslag ska kämpa lika hårt som Islänningarna gjorde.
Later ju odmjukt att satta sin egen utveckling fore klubbens basta.
Jag hoppas du förstår att han menade att han var lojal till klubben. D.v.s om HBK skulle förlora kvalet skulle han stanna för han tycker dem är bra och erfarenheten där är bra.
Citat:
Ursprungligen postat av TheGriffin
Jag vill inte ha honom om han bara spelar för oss för att det passar hans karriär bäst. Brinner han inte för att representera detta landet så kommer han inte ge allt för landslaget.
Kolla Schweiz insats mot Albanien i EM t.ex. Pinsamt!
Jag vill att mitt landslag ska kämpa lika hårt som Islänningarna gjorde.
Självklart. Men i vissa fall är det spelare som brinner för fler land. Det är svårt att inte brinna för båda om man har rötter från 1 ställe och uppväxt i ett annat. Man kan faktiskt brinna för fler än 1 land.
Oavsett tror och hoppas jag han väljer. Inte hans pappa.
Imorgon tas truppen till januariturnén ut. Här kommer mitt, kanske något tveksamma, förslag till Janne!
Målvakter
Patrik Carlgren
Johan Wiland
Tim Erlandsson
Försvarare
Per Karlsson
Mattias Bjärsmyr
Rasmus Lindgren
Linus Wahlqvist
Emil Salomonsson
Johan Larsson
Adam Lundqvist
Pa Konate
Mittfältare
Alexander Farnerud
Rasmus Elm
Gustav Svensson
Viktor Claesson
Kristoffer Olsson
Nicklas Bärkroth
Simon Lundevall
David Moberg Karlsson
Anfallare
Alexander Isak
Sebastian Andersson
Mikael Ishak
Tobias Hysén
Man kommer ju knappast ta ut tre mittbackar som är 30+ och knappt varit med i landslaget tidigare. Hysén kommer aldrig vara med i riktig landslagstrupp igen så det ser jag inte riktigt syftet med och detsamma gäller Wiland som dessutom är skadad. Tim Erlandsson är mitt i säsongen och lär inte komma iväg.
Jag läste/såg en intervju med honom där han verka väldigt smart och ödmjuk och sa att han inte brydde sig om HBK skulle förlora kvalet mot allsvenskan för han tycker superettan ett år till skulle va okej för hans utveckling endå och att han inte vill stressa. Detta va innan kvalet va spelat vs HIF då.
Förhoppningsvis inser han att Sverige är både bättre för honom och roligare rent prestationsmässigt.
Han är väldigt duktig faktiskt så hade gärna sett honom stanna.
Pappan verkade vara en pappa som inte bara såg dollartecken när han såg sonen med tanke på att han pratade om hur det gått för andra som gått för tidigt och att det var bäst han gick klart skolan först. Kanske vill att sonen har en gymnasieutbildning i bagaget iaf om fotbollen går åt skogen
Alexander Farnerud ska inte heller vara med. 32 år och aldrig varit med i seriösa sammanhang, och kommer till 99,9% aldrig bli det heller. I januari-turnén ska man ta ut spelare som antingen är aktuella för ett riktigt landslag, eller bedöms ha rimliga chanser att bli det.
Januaritruppen ska i första hand innehålla unga framtidsnamn. Inte Bjärsmyr, Karlsson, Hysén, Farnerud osv.
Håller med, att se ynglingarna är en skön ljuspunkt i vinterns fotbollsmörker. Undrar hur stor chans Peter Abrahamsson har att komma med i det riktiga landslaget, knappast jättestor va? Minus för att landslagsledningen fortsätter att nedvärdera Allsvenskan genom pratet om spelare som kan bli "proffs".