2016-12-07, 09:01
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Problemet är att marknadskrafterna inte kan råda när kommunerna bestämmer vad som får byggas var. Och faktiskt också av vem. Systemet skapar en brist som marknadskrafterna inte kan åtgärda utan bidragssystem. Och vad är bidragssystem om inte en reglering av en dysfunktionell marknad?

Ja exakt! Det är en illusion att tro på att marknadskrafter ska vara av godo i alla möjliga sammanhang.
Citera
2016-12-07, 09:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Same shit different name.

Förbannade socialdarwinister det är vad ni är hela bunten inklusive kurt-sune, Alpha och alla andra så kallade marknadsfanatiker.

Nu är det ju så att jag föreslagit riktade resurser (i form av bostadsbidrag) till de som har det absolut sämst så att även de kan efterfråga bostäder.

Vad är det som är socialdarwinistiskt med det?

Det är ju du som är den största socialdarwinististen av oss alla som vill ha ett system som leder till decennielånga köer och en bostadsmarknad enbart för de som har pengar.
Citera
2016-12-07, 09:18
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu är det ju så att jag föreslagit riktade resurser (i form av bostadsbidrag) till de som har det absolut sämst så att även de kan efterfråga bostäder.

Vad är det som är socialdarwinistiskt med det?

Det är ju du som är den största socialdarwinististen av oss alla som vill ha ett system som leder till decennielånga köer och en bostadsmarknad enbart för de som har pengar.

Lögn och förbannad dikt!

Att vi har en lång kö till hyresrätter beror på högerpolitik i borgerligt styrda kommuner och städer det senaste 20 åren, och på riksnivå varje gång högern har suttit vid makten. Borgarna har konstant förminskat antalet HR via ombildningar till BR och man har dessutom hela tiden eftersträvat efter att fördyra boendet i såväl befintliga som nya HR, och därmed sänkt efterfrågan på nybyggda HR genom borttagna subventioner.
Citera
2016-12-07, 09:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Lögn och förbannad dikt!

Att vi har en lång kö till hyresrätter beror på högerpolitik i borgerligt styrda kommuner och städer det senaste 20 åren, och på riksnivå varje gång högern har suttit vid makten. Borgarna har konstant förminskat antalet HR via ombildningar till BR och man har dessutom hela tiden eftersträvat efter att fördyra boendet i såväl befintliga som nya HR, och därmed sänkt efterfrågan på nybyggda HR genom borttagna subventioner.

Den här tråden handlar om bostadsbrist. Hur menar du att antalet bostäder minskar genom ombildningar? Jag får inte ihop den logiken.

Och vad jag vet så är det inte bara borgerliga kommuner som sålt sin allmännytta eller delar av den, utan även socialdemokratiska.

Du snuddar vid det hela tiden... Den "brist" du gapar om handlar om hyresrätter under marknadspris. Och hur man än vrider och vänder på det så går det aldrig att bygga bort en sådan brist. När ska du ge upp den tanken?
Citera
2016-12-07, 10:08
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Den här tråden handlar om bostadsbrist. Hur menar du att antalet bostäder minskar genom ombildningar? Jag får inte ihop den logiken.

Och vad jag vet så är det inte bara borgerliga kommuner som sålt sin allmännytta eller delar av den, utan även socialdemokratiska.

Du snuddar vid det hela tiden... Den "brist" du gapar om handlar om hyresrätter under marknadspris. Och hur man än vrider och vänder på det så går det aldrig att bygga bort en sådan brist. När ska du ge upp den tanken?

Jag pratar om HR och det är HR det är lång kö till, och om man ombildar en befintlig HR till en BR så har det blivit en HR färre. Om du inte får ihop den logiken då är det förmodligen något fel på din mentala kapacitet.

Att allmännnyttan har sålt bostäder till privata intressen det är en historia för sig och det har jag inte kommenterat.

Vaddå hyresrätter under marknadspris? Vi har haft reglerade hyror i det här landet och inget jävla marknadspriser på hyror och så förblir det förhoppningsvis även framgent. Och det går alldeles utmärkt att bygga bort en brist på bostäder. När ska du ge upp tanken på att det inte går?
Citera
2016-12-07, 10:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag pratar om HR och det är HR det är lång kö till, och om man ombildar en befintlig HR till en BR så har det blivit en HR färre. Om du inte får ihop den logiken då är det förmodligen något fel på din mentala kapacitet.
Problemet är att om antalet billiga hyresrätter är begränsat så blir det kö till dessa oavsett vad. De kommer aldrig att räcka till alla som vill ha en. Det är det stora problemet när hyrorna inte speglar vad folk tycker att det är värt egentligen.

Varför skulle dessa hyresrätter bli lediga om de inte vore ombildade? De bor redan någon i den som åtnjuter sin subvention och hen kommer inte att lämna ifrån sig den frivilligt. Och om hen mot förmodan skulle flytta så byter hen såklart med någon annan som har en hyresrätt med samma "värde".

Citat:
Att allmännnyttan har sålt bostäder till privata intressen det är en historia för sig och det har jag inte kommenterat.
Jo du sa att det var borgerlig politik, medan jag kan visa att sossarna gjort precis likadant. Fast de säljer oftast istället till privata värdar. Men idén är exakt densamma dvs att få in pengar som kan användas till nyproduktion eller renoveringar bland annat.

Citat:
Vaddå hyresrätter under marknadspris?
Ja det kan man verkligen säga att vi har en hel del av. Ju mer central och populär adress desto mer subvention till hyresgästen. Som oberoende av inkomst kan bo med kraftig rabatt.

Citat:
Vi har haft reglerade hyror i det här landet och inget jävla marknadspriser på hyror och så förblir det förhoppningsvis även framgent.
Jaha du gillar köer alltså? Hur länge tycker du att det är rimligt att man ska behöva köa för att få hyra en vanlig hyresrätt i sthlm?

Citat:
Och det går alldeles utmärkt att bygga bort en brist på bostäder. När ska du ge upp tanken på att det inte går?

Då får du förklara hur det ska gå till med finansiering och hur du löpande ska ha råd med dina idéer när ny "brist" ständigt uppstår. För marknaden för hyresrätter under marknadspris är nämligen omättlig. Lite som att försöka fylla ett badkar med proppen urdragen....
Citera
2016-12-07, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om marknadskrafterna ska råda fullt ut då ska det inte förekomma några bidragssystem överhuvudtaget och då får inga mindre bemedlade någon bostad eller "komma in på marknaden" som du väljer att uttrycka det.
Vad är det som säger att man inte kan göra en kombo med bostadsbidrag för de svagaste? Det är mycket billigare än generella subventioner till hyresrätter.

Citat:
Bara det uttrycket "komma in på marknaden" visar att du är just det jag beskyller er för, ni är och förblir marknadsfanatiker. Bostäder är för en vara på en "marknad" och inte ett hem som är en mänsklig rättighet i ett rikt land som Sverige.

Du får ju ha det exakt som du vill ha det. Tycker du på allvar att en bostad är en "mänsklig rättighet" idag?

Både jag och Berra föreslår ett system som möjliggör för alla att kunna efterfråga en bostad. Men för att ha råd med det så måste subventionerna gå till de svagaste och inte till folk som redan klarar sig väl. Vi har inte obegränsat med resurser.

Och tyvärr måste jag göra dig besviken. Bostäder är en vara på en marknad oavsett vad du tycker om det. Då måste det vara utgångspunkten när man ska lösa bostadsproblemen för de som inte har ett hem.

Citat:
Om marknadskrafterna ska råda då leder det till en kraftigt växande grupp av hemlösa i det här landet men det skiter ni fanatiker i för ni är extrema fundamentalister och ni mäter människovärde i hur mycket pengar en människa har. En fattig är mindre värd än en rik i er fyrkantiga ondskefulla världsbild.
Nej det är ditt system som leder till hemlöshet eftersom den som är längst bak i kön inte har en suck på ett förstahandskontrakt inom de närmaste minst 5-10 åren i sthlm. Och ju mer subventionerat desto längre kö. Kan vara uppåt 30 år i somliga fall och det lär öka ännu mer med tidens gång sålänge de reglerade hyrorna är kvar.

Inse att det är du som är elak mot fattiga med dina förbannade köer. Inte jag och Berra.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-12-07 kl. 10:40.
Citera
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Bara en jävla massa trams

Nu föll du tillbaka på din gamla synd att stycka upp ditt inlägg in absurdum med rena lögner och upprepningar, det är ditt samma gamla vanliga utmattningsknep för att dina argument inte håller.

Ergo du har inget att komma med.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu föll du tillbaka på din gamla synd att stycka upp ditt inlägg in absurdum med rena lögner och upprepningar, det är ditt samma gamla vanliga utmattningsknep för att dina argument inte håller.

Ergo du har inget att komma med.

Och du svarar som vanligt inte på enkla frågor. Blev det för svårt för dig?
Citera
2016-12-07, 10:41
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Om marknadskrafterna ska råda fullt ut då ska det inte förekomma några bidragssystem överhuvudtaget och då får inga mindre bemedlade någon bostad eller "komma in på marknaden" som du väljer att uttrycka det.

Bara det uttrycket "komma in på marknaden" visar att du är just det jag beskyller er för, ni är och förblir marknadsfanatiker. Bostäder är för en vara på en "marknad" och inte ett hem som är en mänsklig rättighet i ett rikt land som Sverige.

Om marknadskrafterna ska råda då leder det till en kraftigt växande grupp av hemlösa i det här landet men det skiter ni fanatiker i för ni är extrema fundamentalister och ni mäter människovärde i hur mycket pengar en människa har. En fattig är mindre värd än en rik i er fyrkantiga ondskefulla världsbild.

Även i en marknadsekonomi kan ett skyddsnät tillhandahållas, antingen genom stat/kommun eller genom frivilliga sammanslutningar. Den/De instanser som handhar skyddsnätet är aktörer på marknaden och köper upp de bostäder som behövs för t.ex. bostadslösa.

I ett väl fungerande liberalt samhälle blir troligen skattenivån hälften av vad den är nu, då kan jag tänka mig att skänka pengar till sammanslutningar som tillhandahåller bostäder till t.ex. bostadslösa.

I dagsläget bidrar jag till fattiga genom åtskilliga timmar ideellt arbete per vecka, så kalla mig inte extrem fundamentalist.

Vad gör du själv för att hjälpa fattiga ?
Citera
2016-12-07, 10:53
Medlem
"Detta är inte förvånande. Det finns stöd för att värderingen av kunskap minskar i välmående samhällen, och kraftfulla experiment i nationalekonomi visar att en marknadsinramning av olika beteenden tenderar att försvaga människors benägenhet att göra moraliska val. Skolvalet är ett exempel på en sådan marknadsinramning där varken friskolesektorns idealister eller kommunala skolor har något annat val än att anpassa sig till vad kunderna efterfrågar om de vill ta del av skolpengen."

http://www.dn.se/debatt/politiska-misstag-skapade-betygsinflationen-i-skolan/

Ovanstående citat är ur en artikel som handlar om något annat. Men mening nummer
två kan tillämpas även på den s k bostadsmarknaden. Frågan blir också om människor
utan moral alls kan göra moraliska val. Sådana människor finns det i den här tråden
och de vet säkert vad de heter så varför upprepa deras namn.

" ... kraftfulla experiment i nationalekonomi visar att en marknadsinramning av olika beteenden tenderar att försvaga människors benägenhet att göra moraliska val. "

Sedan undrar man ju hur man gör experiment i nationalekonomi, särskilt utan
att påverka den ekonomi man säger sig vilja studera.
Citera
2016-12-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hade du varit villig att låna ut dom pengarna? Även om du inte fått det tillbaka? Kan tänka mig att bankerna inte heller är sugna på att låna ut till en sådan person som inte kan betala tillbaka.

Rut hade visst anhöriga som hjälpte henne redan nu. Dessutom har nog inte banken
några problem att lägga beslag på lägenheten om gamlingen inte betalar. Gamla
har dessutom knappast orken att göra av med så mycket pengar i övrigt.

Så småningom blir arvingarna glada. Snikna är de redan. Du minns kanske exemplet
i Gröndal som förutom i tråden också visats på Plus i TV1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in