Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Jag pratar om HR och det är HR det är lång kö till, och om man ombildar en befintlig HR till en BR så har det blivit en HR färre. Om du inte får ihop den logiken då är det förmodligen något fel på din mentala kapacitet.
Problemet är att om antalet billiga hyresrätter är begränsat så blir det kö till dessa oavsett vad. De kommer aldrig att räcka till alla som vill ha en. Det är det stora problemet när hyrorna inte speglar vad folk tycker att det är värt egentligen.
Varför skulle dessa hyresrätter bli lediga om de inte vore ombildade? De bor redan någon i den som åtnjuter sin subvention och hen kommer inte att lämna ifrån sig den frivilligt. Och om hen mot förmodan skulle flytta så byter hen såklart med någon annan som har en hyresrätt med samma "värde".
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Att allmännnyttan har sålt bostäder till privata intressen det är en historia för sig och det har jag inte kommenterat.
Jo du sa att det var borgerlig politik, medan jag kan visa att sossarna gjort precis likadant. Fast de säljer oftast istället till privata värdar. Men idén är exakt densamma dvs att få in pengar som kan användas till nyproduktion eller renoveringar bland annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Vaddå hyresrätter under marknadspris?
Ja det kan man verkligen säga att vi har en hel del av. Ju mer central och populär adress desto mer subvention till hyresgästen. Som oberoende av inkomst kan bo med kraftig rabatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Vi har haft reglerade hyror i det här landet och inget jävla marknadspriser på hyror och så förblir det förhoppningsvis även framgent.
Jaha du gillar köer alltså? Hur länge tycker du att det är rimligt att man ska behöva köa för att få hyra en vanlig hyresrätt i sthlm?
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Och det går alldeles utmärkt att bygga bort en brist på bostäder. När ska du ge upp tanken på att det inte går?
Då får du förklara hur det ska gå till med finansiering och hur du löpande ska ha råd med dina idéer när ny "brist" ständigt uppstår. För marknaden för hyresrätter under marknadspris är nämligen omättlig. Lite som att försöka fylla ett badkar med proppen urdragen....