2016-12-06, 22:16
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Lol...det är ju för fan så SD fått makt. SD ingår i exakt samma alt-höger sväng som i alla de andra länderna med liknande problem just nu.

Något av följande kan vara rätt:

1) Du har inte förstått hur organiserat och centralstyrt verksamheten i #jagärhär faktiskt är.
2) Du har inte förstått hur löst sammansatta nätverken i SD-svansen är.
3) Jag har helt missat de välorganiserade SD-trollens hemliga grupper.
Citera
2016-12-06, 22:30
Medlem
Citat:
Hahaha, det är ju exakt vad alt-högern gjort i ett decennium

I Sverige är det nytt iallafall. Jag har aldrig sett det såhär pass organiserat förut åtminstone.
Citera
2016-12-06, 22:47
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
I Sverige är det nytt iallafall. Jag har aldrig sett det såhär pass organiserat förut åtminstone.

Tacka svensk media för det, de är dem som gett dessa fri lejd att härja fritt på nätet. Men som allt annat så kommer SD få ännu mer fri reklam.
Citera
2016-12-06, 22:54
Moderator
Tinuviels avatar
Det finns ingen dialog utan det här två sidor av samma mynt.

Båda använder en utvald händelse till att spamma sitt budskap. I båda fallen tröttnar en utomstående läsare efter att ha läst ett tiotal av inläggen då samma sak upprepas gång på gång. Båda sidor är tillfreds när deras budskap dränkt tråden.

Skillnaden är väl att den ena sidan representerar etablissemanget. Den ena sidan sparkar nedåt. #jagärhär med sin administrator anställd av Sveriges Television och tillsammans med en annan journalistkollega har gott om kontakter som skapar spridning för detta journalistprojekt - äntligen fann man ett sätt att ta tillbaka kommentarsfälten. Äntligen kunde avvikande åsikter dränkas.

Nu använder de dessutom sin kraft till att söka stänga ned misshagliga sidor (minns kommentaren att Facebook "inte lyssnar" om inte många anmäler) nu har de 34 000 personer att kommendera, personer vi redan nu vet lydigt upprepar det budskap de är tillsagda att förmedla i de trådar de dirigeras till (skärmdumparna vi fått se visar exakt detta, tack BlackBooks) och om de inte lyckas stänga ned trådarna kväver de dessa så att de bara består av deras inlägg.

Förbättrar detta verkligen debattklimatet?

Tror de att människor som länge upplevt att etablissemanget talat nedlåtande till dem nu kommer att svara positivt på att få sina trådar fyllda med personer som förnumstigt talar om "hat" och kommer med tillrättavisanden angående språkval.

Visst, det är en styrkedemonstration, men samtidigt ett slag i luften. Redan innan de fyllde Facebooktråden hade artikeln delats >250 gånger av 250 personer som var och en har ett antal vänner som i sin tur ser och kanske sprider vidare. Någonstans måste en del av dem inse att de är brandmän som anländer när elden redan brunnit ut.

Det är här som jag undrar om delar av gruppen kommer börja att ta nästa steg. En av dem skrev något i stil med, vet er arbetsgivare, era barn etc om vilket språk ni använder. Är det så långsökt att tro att en del av de mer nitiska i jakt på vad de definierar som hat går steget längre och börjar kontakta arbetsgivare och anhöriga till de vars åsikter och språkval de ogillar?

... jag tror Mina en dag kommer inse att hon skapat ett monster. Eller kanske hör hon till de fanatiker som är oförmögna att se sådant.
Senast redigerad av Tinuviel 2016-12-06 kl. 22:59.
Citera
2016-12-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Gäsp säger jag bara.
Har kollat vad dom skriver och hur dom argumenterar.
-skuldbeläggande, du är rasist, det är barn, jag är minsann god och så vidare.
Varken kvalitet, intelligens eller glöd i det som skrivs.
Detta spektakel kommer att självdö.
Dels är dom underbemannade, det kommer inte bli 200-500.000 pers som härjar, som på tiden då "vi gillar olika" och irm var stora.
Titta bara på era vänner som var frälsta i dessa kampanjer, var är dom nu?
Ingen av de jag vet som höll på med detta gör det nu, total tystnad, jag vet även folk som bytt sida.
Nu är det bara "bunkergänget" kvar (eller vad de kallas), de mest insnöade, självhatande och såklart de som försörjer sig på flyktingindustrin och antirasist-kampanjer.
Max 100.000.
Dessa skall då ställas mot förmodligen miljonen förbannade svenskar, som skiter i om rasistkortet dras. Och dessutom efter senaste årens haveri i åsiktkorridor och flyktingpolitik.
Några lyckade attacker att vänta från dom, men dom kommer att malas ner till köttfärs allt eftersom, vänta och njut.

Det har du helt rätt i, intresset att vara PK har svalnat och samtidigt stormar högern fram i flera länder, väldigt boostade av Trumps seger senast i USA. Etablissemanget är i panik över att de håller på att tappa greppet. Detta är en typ av vänsterpolitisk Ardenneroffensiv, temporärt framgångsrik och ger vänstern momentum, men i långa loppet vet alla att det redan är kört.
Citera
2016-12-06, 23:16
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Den där Häng ut sverigehatare gruppen eller sidan rättare sagt har ju knappa 230 likes.. varför ens bry sig om så små sidor som inte har en enda kommentar på sina inlägg (bortsett från massivt spammande från jagärhär sekten)

Den tycks ha fått ett 20-tal nya likes efter #jagärhär-attacken. 😅
Citera
2016-12-07, 00:04
Medlem
kitschis avatar
Jag tycker det är ett bra initiativ för att med bred förankring stävja näthat, rasism, homofobi och sexism. Hoppas de börjar härja här på Flashback också
Citera
2016-12-07, 00:26
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Jag tycker det är ett bra initiativ för att med bred förankring stävja näthat, rasism, homofobi och sexism. Hoppas de börjar härja här på Flashback också

Vilka framgångar tror du de kommer få med att massanmäla inlägg här på flashback för att få bort "näthat, rasism, homofobi och sexism", fast du kanske var ironisk?
Citera
2016-12-07, 01:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
I det här forumet diskuterar vi inte hurvida någon grupp har rätt eller fel i sina påstående kring invandring etc - det har vi ett helt forum till för - (FB) Integration och invandring

Här diskuterar vi yttrandefrihet och censur, inget annat.

OT raderat.

/Mod
Citera
2016-12-07, 02:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi

De skulle aldrig kunna överleva på Flashback.
They don't have the brains for it.

I trådarna krävs att man debatterar och utvecklar sina argument, och eftersom "jagärhär" består av mest oneliners och lågt intellektuellt engagemang så skulle de börja upprepa sig redan på tredje inlägget, vilket i sin tur förmodligen och ganska kvickt skulle förära dem tvångssemester från forumet.
Citera
2016-12-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Något av följande kan vara rätt:

1) Du har inte förstått hur organiserat och centralstyrt verksamheten i #jagärhär faktiskt är.
2) Du har inte förstått hur löst sammansatta nätverken i SD-svansen är.
3) Jag har helt missat de välorganiserade SD-trollens hemliga grupper.

Nog har grupper inom alt-högern fört en väldigt organiserad kampanj men i stort har hela alt-högern varit löst sammansatt vilket inte har påverkat styrkan alls - bl.a. har Flashback varit ett ypperligt ställe för organiserade grupper att föra ut sitt budskap till en lite mer blandad publik än de har på sina egna forum - men det räcker med den naturliga gruppsammanhållningen som bildas inom slutna ekokammare och den höga graden av organisation som social forum till sitt väsen innebär genom omedelbar kommunikation, medlemsskap, slutna/öppna möten osv osv osv.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2016-12-07 kl. 08:44.
Citera
2016-12-07, 11:18
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Nog har grupper inom alt-högern fört en väldigt organiserad kampanj men i stort har hela alt-högern varit löst sammansatt vilket inte har påverkat styrkan alls - bl.a. har Flashback varit ett ypperligt ställe för organiserade grupper att föra ut sitt budskap till en lite mer blandad publik än de har på sina egna forum - men det räcker med den naturliga gruppsammanhållningen som bildas inom slutna ekokammare och den höga graden av organisation som social forum till sitt väsen innebär genom omedelbar kommunikation, medlemsskap, slutna/öppna möten osv osv osv.

Jag menar att det fortfarande är helt olika fenomen som inte kan jämföras.

#jagärhär 's styrka är att det är en totalitärt styrd grupp. Medlemmar får föreslå aktioner som sedan genom en beslutsprocess helt utan insyn av vanliga medlemmar väljs ut att genomföras av gruppens ledning.

Medlemmar får inte starta diskussioner med varandra utan tillstånd från administratörerna och tillstånd ger bara undantagsvis till VIP-personer som i sina TS kan tagga folk som Ehrman eller kändare politiker de har på sina vänskapslistor.

Medlemmar ska anmäla eller gilla och kommentera i olika aktioner beroende ledningens instruktioner i varje aktion. De får kommentera varje aktion med A, G och K beroende på om de anmält eller gillat och kommenterat. Enklare frågor som vad man ska anmäla inläggen för tolereras men uppstår diskussion så stängs möjligheten att kommentera av i tråden.

Det här är också #jagärhär 's svaghet. Det är väldigt tveksamt att större delen av de nu 30.000 någonting medlemmarna kommer trivas en länge tid i en sådan miljö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in