2016-12-06, 02:26
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har en infällbar dragkrok på min bil och jag har låtit den vara infälld. Men nu undrar jag om det kanske är bättre att låta den vara utfälld ifall någon bilist kör in i mig bakifrån eller om någon parkerar bakom mig och då får dragkroken ta smällen ifall bilisten råkar stöta till min bil.
Citera
2016-12-06, 03:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har en infällbar dragkrok på min bil och jag har låtit den vara infälld. Men nu undrar jag om det kanske är bättre att låta den vara utfälld ifall någon bilist kör in i mig bakifrån eller om någon parkerar bakom mig och då får dragkroken ta smällen ifall bilisten råkar stöta till min bil.

Efter en påkörning lär du inte kunna använda dragkroken igen. Fästena kan släppa och den blir osäker. Men vill du offra dragkroken, så varför inte? Blir kanske billigare att byta dragkrok än att byta kofångare.
Citera
2016-12-06, 04:08
Medlem
En dragkrok är stumt infäst i bilen, en påkörning kan påverka hela bilen och även generera svårare personskador än om stötfångare och övrig plåt och plast får ta smällen. Stötfångare och bakskärmar mm är gjorda för att veckla ihop sig och därmed lindra kraften vid en påkörning, en draganordning är raka motsatsen. Kontentan är att går draget att demontera eller fälla in, gör det så fort du kopplat av släpet.
Citera
2016-12-06, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En dragkrok är stumt infäst i bilen, en påkörning kan påverka hela bilen och även generera svårare personskador än om stötfångare och övrig plåt och plast får ta smällen. Stötfångare och bakskärmar mm är gjorda för att veckla ihop sig och därmed lindra kraften vid en påkörning, en draganordning är raka motsatsen. Kontentan är att går draget att demontera eller fälla in, gör det så fort du kopplat av släpet.

Ett synnerligen korrekt svar!

För att förtydliga det ännu mer.

I vissa små kollisioner kan kanske en dragkrok skydda den egna bilen från skador ja, men det är väldigt små kollisioner och det är närmast omöjligt att veta när den gränsen passeras. Risken är mycket stor att krafterna även från mindre påkörningar belastar dragets infästningar så mycket att det kan orsaka skador på karossens stomme som blir dyrare att åtgärda eller kan riskera att bilen skrotas.

Detta beror på att krafterna från kollisionen via draget leds rätt in i bilens stomme innanför de kollisionszoner som egentligen är tänkta att absorbera sådana krafter från små olyckor i farter upp till ca 5-10kmh, och då bara orsaka byte av bakre "kofångarplast" och div absorbenter innanför denna.
Citera
2016-12-06, 11:01
Medlem
Instämmer med ovanstående. Visst kan du ha den utfälld när du parkerat för att skytta bilen mot taskiga fickparkerare men när du kör bör du ha den infälld. Du kanske räddar stötfångaren på bilen men istället offrar du dragkroken och nacken. Låt stötfångaren göra det den är till för
Citera
2016-12-06, 11:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Låt dragkroken vara infälld, det gör alltid jag och jag gör ju alltid rätt som ni vet

Blir man påkörd bakifrån så är risken för pisksnärtskador i nacken och allmänt obehag för kroppen större om dragkroken träffas än inte. Jag backade in i ett träd en gång i låg hastighet (det var med en gammal VW Jetta som jag misshandlade svårt för att slutligen skjuta sönder rutorna på så det var inte så noga med något) och råkade träffa trädet med dragkroken. Fan, jag tappade luften och satt och tjippade efter andan en lång stund.
Citera
2016-12-06, 15:59
Medlem
Dragkroken är så pass "vass" i sammanhanget, så vid en större/kraftigare kollision så tar den påkörande bilen upp den största delen av kraften innan ni är kofångare mot kofångare... Förutsatt att det är en modernare bil som kör på dig.

Fast drag får ej monteras på nya bilar i vissa EU-länder pga att vid en kollision bakifrån så kan man trycka sönder hela ramen eller vika hela konstruktionen så pass att bilen inte längre är värd att reparera. Så det kan också vara en aspekt till att inte ha draget utfällt... eller tvärtom om man nu vill få bilen inlöst ist för repad?!

Själv föredrar jag fast monterat drag då 99% av alla olyckor sker i låga hastigheter och skyddar då framförallt kofångaren från klantiga fickparkerare.
Citera
2016-12-06, 17:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Dragkroken är så pass "vass" i sammanhanget, så vid en större/kraftigare kollision så tar den påkörande bilen upp den största delen av kraften innan ni är kofångare mot kofångare... Förutsatt att det är en modernare bil som kör på dig.
Detta går inte ihop med Newtons tredje lag: http://fysikguiden.se/newtons-tredje-lag/

Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Själv föredrar jag fast monterat drag då 99% av alla olyckor sker i låga hastigheter och skyddar då framförallt kofångaren från klantiga fickparkerare.
Jag tänker tvärt om. Om jag inte har dragkrok på så riskerar jag inte att skada någon annans bil utan kan faktiskt backa jättesakta tills det tar emot lite lätt utan att orsaka en enda liten skada på bakomvarande bil. Om alla tillämpade det resonemanget så hade min egen främre nummerskylt varit lite snyggare nu.
Citera
2016-12-06, 19:09
Medlem
PlutoJs avatar
Har fast drag på min nuvarande bil. Tidigare bilar har alla haft avtagbart/delbart drag, men den här var så perfekt i övrigt att jag köpte den (begagnad) med fast drag, trots att jag egentligen inte vill ha det.

Just säkerhetsaspekten är främsta anledningen till att jag egentligen vill ja delbart drag. Fast drag förhindrar bakre krockzonen att fungera optimalt. En släktings bil blev skrotad efter en inte så värst kraftig påkörning bakifrån just därför.
Citera
2016-12-06, 20:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Detta går inte ihop med Newtons tredje lag: http://fysikguiden.se/newtons-tredje-lag/

Jag tänker tvärt om. Om jag inte har dragkrok på så riskerar jag inte att skada någon annans bil utan kan faktiskt backa jättesakta tills det tar emot lite lätt utan att orsaka en enda liten skada på bakomvarande bil. Om alla tillämpade det resonemanget så hade min egen främre nummerskylt varit lite snyggare nu.
Vem bryr sig om en nummerskylt så länge inte bilprovningen ojar sig.
Jag har just köpt mig en bil med i fällbar krok.
Jag kommer att använda den mer än en gång i månaden.
Är det verkligen värt besväret att fixa kroken fram och tillbaka?

Tillägg
Om bilen kvaddas vid påkörning bakifrån är väl inte hela världen men förändras mina överlevnadsvillkor av krok ute eller inne?

Tillägg2
Newtons klagar gäller nog men Newton tar inte hänsyn till krockzoner och hopskrynkling.
Senast redigerad av pollenper 2016-12-06 kl. 20:22.
Citera
2016-12-06, 20:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vem bryr sig om en nummerskylt så länge inte bilprovningen ojar sig.
Jag har just köpt mig en bil med i fällbar krok.
Jag kommer att använda den mer än en gång i månaden.
Är det verkligen värt besväret att fixa kroken fram och tillbaka?

Tillägg
Om bilen kvaddas vid påkörning bakifrån är väl inte hela världen men förändras mina överlevnadsvillkor av krok ute eller inne?

Tillägg2
Newtons klagar gäller nog men Newton tar inte hänsyn till krockzoner och hopskrynkling.
Jag bryr mig om en bucklig nummerplåt som orsakades av någon annans dragkrok.

Är den elektriskt fällbar så är det ju inget besvär att varken fälla in eller ut utan tvärt om bara bra om den motioneras så den inte fastnar. Jag skulle fällt in/tagit bort den även om det sker manuellt då jag tycker det är värt det lilla besväret för att minska risken att drabbas av pisksnärtskada om jag blir påkörd bakifrån. Risken ökar ja, se http://drrisley.com/html/whiplash.html
Citat:
The crash tests showed that a tow-bar may significantly affect the acceleration of the car as well as that of the occupant. According to real-life crashes, a tow-bar on the struck car increased the risk of long-term consequences by 22% but did not affect the risk of short-term consequences.

Gällande tillägg 2: Jo Newtons trea tar även hänsyn till sådant, den tar faktiskt hänsyn till allt utom relativistiska effekter vilket inte har i bilvärlden att göra direkt.
Citera
2016-12-06, 20:40
Medlem
Balkar och förstärkningar spelar sannolikt en större roll för deformationszonen vid en krock än själva dragkulan. Är ni många som regelmässigt demonterar dragbalken mellan körningar med släp för att minimera risken för nackskador?

EDIT: Ungefär så här brukar ett drag vara monterat och tag tror att själva kulan har en i det närmaste försumbar betydelse vid en kollision.
https://www.google.se/search?q=dragk...BbObGAXoHmM%3A
Senast redigerad av Ankarbarn 2016-12-06 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in