2016-12-06, 12:17
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ordet neger är möjligen med värderade afroamerikaner, då är de ordet nigger som dålig. Neger är ett ord som tillhör det svenska kultur arvet.

Kanske det, men om det nedvärderar en hel grupp av människor så är det upp till var och en att ta hänsyn. Det finns inte många sådana ord i svenskan, så det är inte jättesvårt att välja bort och på det sättet respektera andra människor. Att få använda ordet neger för att det är svenskt kulturarv är en klen ursäkt för att få nedvärdera andra. Vad nu det behovet kommer ifrån, är jag ganska nyfiken på.
Citera
2016-12-06, 12:21
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Exakt. Till och med jag går att utmåla som ondskerasist mycket enkelt. Därför är jag kritisk till att det togs upp i media överhuvudtaget. Men samtidigt vill vi ju inte ha mörkermedia så det faller åter på hur det hela rapporteras och vilken semantik som används.

Bara fenomenet med att nu lägga skulden på mig visar på vad syftet egentligen är, nämligen att lägga skulden på någon annan. Frågan är, är det uppsåtligt gjort från början?

Ondskerasist? Var kommer allt ifrån.
Det räcker med att man slänger sig med rasistiska termer och nedvärderar en grupp människor genom att använda ordet neger. Att mörka media är inget jag promotar alls. Om användandet av ordet neger motverkar mörkandet av media så förklara gärna för mig som inget fattar.

Är det någon som har lagt skulden på dig, eller är det mig du menar? Jag är emot att nedvärdera andra människor på ett så uppenbart och fult sätt, och det uttrycker jag här.
Citera
2016-12-06, 12:23
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Ondskerasist? Var kommer allt ifrån.
Det räcker med att man slänger sig med rasistiska termer och nedvärderar en grupp människor genom att använda ordet neger. Att mörka media är inget jag promotar alls. Om användandet av ordet neger motverkar mörkandet av media så förklara gärna för mig som inget fattar.

Är det någon som har lagt skulden på dig, eller är det mig du menar? Jag är emot att nedvärdera andra människor på ett så uppenbart och fult sätt, och det uttrycker jag här.

Ang. ordet Neger: Det stämmer inte alls. Neger är inget skällsord i Sverige, det är folk som misstolkar nigger som översättning med neger.

Neger är något fint, det är att vara svart afrikan. Majestätiskt och propert. Det är när en neger beter sig illa som ordet får negativ mening och det framhålls konstant på forum och i media. Men det är inte ordet negers fel! Berättar någon för en neger att neger är fult så blir den personen ledsen och lär sig felaktigt att ordet är nedvärderande.

När inga raser finns kvar så ger vi oss på smådetaljer hos samma ras, fenotyper, missbildade, handikappade, åsiktsskillnader... alltid samma process. Kan vi inte bara sluta med det och låta människor leva i sina egna hemländer i fred från varandra?

Dessutom är läran om alla raser inte ondskefull, därför är det fel att säga att rasism är endast den ondskefullen delen i det enorma ämnet om människans olika raser.
Min rasism är kärleken till att vi har olika raser och kärleken till att bevara dessa så att våra barn också får uppleva mångfald istället för en utblandad gråbrun sörja. Att älska de skilda världarna och inte tvinga folk att blandas när så bevisligen varken önskas eller fungerar smärtfritt.

Blandningen skall vara balanserad, så vi har brunt mellan gult och svart. Jag ser min rasism som kärleken till att bevara alla nyanserna i regnbågens alla färger i en vacker tavla, inte blanda alla färger till bajsgrått och kladda sönder tavlan med flit.

Skuldläggningen på mig är en metafor, inte bokstavligt talat.

Tänk alla 'Troll', 'Vättar', 'Jättar' och andra folkslag som en gång i tiden fanns tillsammans med människor. Dessa utrotades förmodligen av människan då de sågs som fula, oberäkneliga, dumma och elaka, eller av människans otroliga spridningstakt. I brist på dessa, numera folkmyter, så ger vi oss istället på olika raser ur människan självt.

Det verkar vara en inbyggt system för att göra sig av med allt annorlunda och att göra en enda sorts normalisering av levande väsen av oss allihop. Det är först när vi saknar dem som vi tycker det är trevligt att titta på fetisher eller jakttroféer av dessa under traditionella högtider. Att visa en negerunge med luciakrona är att göra en illusion av en framtida jakttrofée. Farligt och med omedelbar reaktion.

Det är som om media vill ha denna konflikt mellan raser, så att vi skall utrota endera så att rasismen försvinner när alla är samma ras som vinnande står kvar. Inte ens små neger barn går säkra för denna inbyggda vilja till att skapa annorlunda-konflikter.

Senast redigerad av SituationReport 2016-12-06 kl. 13:20.
Citera
2016-12-06, 12:41
Bannlyst
Citat:
Kanske det, men om det nedvärderar en hel grupp av människor så är det upp till var och en att ta hänsyn. Det finns inte många sådana ord i svenskan, så det är inte jättesvårt att välja bort och på det sättet respektera andra människor. Att få använda ordet neger för att det är svenskt kulturarv är en klen ursäkt för att få nedvärdera andra. Vad nu det behovet kommer ifrån, är jag ganska nyfiken på.

Man nedvärdera väl ingen att kalla dem för neger. Sedan har ingen bett hotten tott slöddret att komma till Sverige. Fanns det ens negrer i Sverige innan 1960 talet?
Citera
2016-12-06, 12:47
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Hela världen ... minst du iaf, hör jag Håller med om att det kan vara vackert, precis som ett annat utseende också kan vara vackert som Lucia. De flesta har behov av att se en avspegling av sig själva i det omkring oss, i samhället, för att känna att vi hör till, är normen. Det behöver dock inte inkludera mobbning och nedvärdering av andra för det.

I de globala mätningar man gör brukar alltid Sverige, Brasilien och Italien komma i topp.

Sverige för sina blonda skönheter.

Brasilien för kurvorna och rytmen.

Italien för sina mörkhåriga skönheter.

För att sammanfatta det hela lite enkelt (hur världen ser dessa tre länder).
Senast redigerad av RadioDDR1 2016-12-06 kl. 12:58.
Citera
2016-12-06, 12:57
Medlem
Lucia var ju fan från Italien så hon är ju verkligen inte svensk heller. Egentligen borde det vara en italienare som är lucia varje år
Citera
2016-12-06, 13:09
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidoolule
Lucia var ju fan från Italien så hon är ju verkligen inte svensk heller. Egentligen borde det vara en italienare som är lucia varje år

Ja och i Italien också, så vi måste resa dit varje år för att fira Lucia.
Senast redigerad av SituationReport 2016-12-06 kl. 13:24.
Citera
2016-12-06, 13:44
Medlem
990099s avatar
Aftonbladet gasar på för att roffa åt sig trafik ligger nu högst upp på första sidan detta verkar bli stort!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4w0BR/ahlens-miss--tog-aldrig-bort-luciabild
Citera
2016-12-06, 13:48
Medlem
Jag tycker pojken ser söt och glad ut. Alla barn under 9 år kan gärna få vara lucia, sedan blir det bara larvigt och tramsigt. Men varför tog man inte en hel förskoleklass från Södermalm t ex.
Nu är det som att Åhléns reklamavdelning fått fnatt. Vad blir nästa grej, ett gäng transvestiter som går bananas på damunderklädesavdelningen? Låter rätt kul faktiskt, inget barn som offras i alla fall.
Citera
2016-12-06, 14:00
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Ang. ordet Neger: Det stämmer inte alls. Neger är inget skällsord i Sverige, det är folk som misstolkar nigger som översättning med neger.

Neger är något fint, det är att vara svart afrikan. Majestätiskt och propert. Det är när en neger beter sig illa som ordet får negativ mening och det framhålls konstant på forum och i media. Men det är inte ordet negers fel! Berättar någon för en neger att neger är fult så blir den personen ledsen och lär sig felaktigt att ordet är nedvärderande.

När inga raser finns kvar så ger vi oss på smådetaljer hos samma ras, fenotyper, missbildade, handikappade, åsiktsskillnader... alltid samma process. Kan vi inte bara sluta med det och låta människor leva i sina egna hemländer i fred från varandra?

Dessutom är läran om alla raser inte ondskefull, därför är det fel att säga att rasism är endast den ondskefullen delen i det enorma ämnet om människans olika raser.
Min rasism är kärleken till att vi har olika raser och kärleken till att bevara dessa så att våra barn också får uppleva mångfald istället för en utblandad gråbrun sörja. Att älska de skilda världarna och inte tvinga folk att blandas när så bevisligen varken önskas eller fungerar smärtfritt.

Blandningen skall vara balanserad, så vi har brunt mellan gult och svart. Jag ser min rasism som kärleken till att bevara alla nyanserna i regnbågens alla färger i en vacker tavla, inte blanda alla färger till bajsgrått och kladda sönder tavlan med flit.

Skuldläggningen på mig är en metafor, inte bokstavligt talat.

Tänk alla 'Troll', 'Vättar', 'Jättar' och andra folkslag som en gång i tiden fanns tillsammans med människor. Dessa utrotades förmodligen av människan då de sågs som fula, oberäkneliga, dumma och elaka, eller av människans otroliga spridningstakt. I brist på dessa, numera folkmyter, så ger vi oss istället på olika raser ur människan självt.

Det verkar vara en inbyggt system för att göra sig av med allt annorlunda och att göra en enda sorts normalisering av levande väsen av oss allihop. Det är först när vi saknar dem som vi tycker det är trevligt att titta på fetisher eller jakttroféer av dessa under traditionella högtider. Att visa en negerunge med luciakrona är att göra en illusion av en framtida jakttrofée. Farligt och med omedelbar reaktion.

Det är som om media vill ha denna konflikt mellan raser, så att vi skall utrota endera så att rasismen försvinner när alla är samma ras som vinnande står kvar. Inte ens små neger barn går säkra för denna inbyggda vilja till att skapa annorlunda-konflikter.

Jag vet inte vad jag ska säga, jag tappar verkligen lusten nu. Att börja snacka om hur fina svarta är ... och samtidigt inte respektera dem.

Jag önskar också att vi kunde använda alla ord, men när ett av dem är så starkt förknippat med våld, tvång och hat att en hel grupp människor bett oss använda andra ord så är jag villig att göra det, att rucka på mina vanor och mönster lite. Jag tyckte det var löjligt i början eftersom jag alltid sagt "negerboll" som för mig kändes helt oskyldigt. Men sedan fattade jag. Även om jag tycker det är ett tomt ord så skulle det inte ens räcka med hela min eller någon annans livstid att försöka övertyga och omvända de som är drabbade av det.

Du har väl kanske aldrig själv varit mobbad och nedvärderad och i så fall förstår jag om du inte förstår hur det kan kännas för många av dessa människor.
Citera
2016-12-06, 14:40
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Man nedvärdera väl ingen att kalla dem för neger. Sedan har ingen bett hotten tott slöddret att komma till Sverige. Fanns det ens negrer i Sverige innan 1960 talet?

Okej, jag säger som till en annan här, du har kanske aldrig själv blivit nedvärderad och vet inte riktigt vad det innebär? Ärligt talat, alltså.
Citera
2016-12-06, 14:44
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
I de globala mätningar man gör brukar alltid Sverige, Brasilien och Italien komma i topp.

Sverige för sina blonda skönheter.

Brasilien för kurvorna och rytmen.

Italien för sina mörkhåriga skönheter.

För att sammanfatta det hela lite enkelt (hur världen ser dessa tre länder).

Mätningar i skönhet då gissar jag. Ja, det kan hända. Och hela världen kommer säkerligen att få se många blonda Lucior även i år. Trots denna hårdfakta om världens preferenser tycker jag att man kan blanda om lite på olika håll och kanter, som t ex i Åhléns reklam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in