2016-12-05, 22:20
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roughed
Just saying what?

Ja klart som fan det kommenteras upp i media, massor fok attackerade en pojke pga hans hudfärg..

Och folk som säger att föräldrarna borde ha fattat, är det verkligen så en förälder ska vara? Nej min son du får inte vara lucia för att du är en svart pojke? Vafan är det för integration? Är inte hela debatten om invandrare grundat på att dem inte integrerar sig? och så fort en pojke med invandrar bakgrund gör något som är mega svenskt blir rasisterna förbannade? Vafan bli glad att det finns invandrare som integrerar sig, det hjälper ju Sverige i längden.

Och integration skall blandas med skruvade genus experiment?Du tror inte att Åhlens och kampanjens skapare var fullt medvetna om vad de pysslade med? kan ge mig fan på att föräldrarna inte fick det förklarat att deras lilla pojke skulle bli posterboy för den nyuppfunna hitta på genus retorik innan avtal slöts dom har nog inte en aning om vad begreppet innebär eller vad lucia handlar om då det endast foto mot betalning som diskuterades när affären gjordes upp.
Citera
2016-12-05, 22:31
Bannlyst
Hade det varit en blond lintott i Afrika vilket land som helst så hade ungen slitits i stycken.
Citera
2016-12-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Och integration skall blandas med skruvade genus experiment?Du tror inte att Åhlens och kampanjens skapare var fullt medvetna om vad de pysslade med? kan ge mig fan på att föräldrarna inte fick det förklarat att deras lilla pojke skulle bli posterboy för den nyuppfunna hitta på genus retorik innan avtal slöts dom har nog inte en aning om vad begreppet innebär eller vad lucia handlar om då det endast foto mot betalning som diskuterades när affären gjordes upp.

I min klass så fick alla välja vad de ville vara för lucia (sent 90 tal)

När jag var liten kommer jag ihåg min kompis Gustav, han valde lucia för att det var ju så klart den bästa i gruppen, vem ville vara en tomte liksom?

Att se någon unge i en dräkt är väll ett långt jävla steg från något "genus experiment"

Vafan är grejen som stör dig egentligen? är du osäker på din egna maskulinitet att du vägrar acceptera någon form av femininitet ifrån män?
Citera
2016-12-05, 22:37
Medlem
cerealtubemans avatar
Är det någon som tog skärmdumpar av kommentarerna. Åhléns raderade kommentarerna rätt snabbt enligt artiklarna.

Jag har svårt att förstå hur föräldrarna kan låta sim pojke vara Lucia i en rikstäckande reklam. Finns en stor risk för mobbning av jämnåriga i skolan.

Det här var givetvis en cyniskt kampanj av ett stort företag. Åhléns har säkert räknat med hatiska kommentarer för uppmärksamhet. Att ett litet barn placeras i skottgluggen rör inte Åhléns i ryggen. Jag hoppas föräldrarna får ett fett arvode. Åhléns har tjänat bra på exponeringen. En exponering Åhléns inte fått om det varit en tjej som Lucia.

Det är uppenbart att Sverige har problem. Tar vi bort det faktum att en pojke var Lucia förvånar det mig att hudnyans spelar in så stort. Är det inte viktigare att bevara traditioner, få fler att kunna relatera exempelvis till Lucia. Vi ska vara stolta över svenska traditioner och inkluderade Traditionerna ska bevaras och föras vidare.
Citera
2016-12-05, 22:46
Medlem
pillowpops avatar
Jag har inte sett bilden.

Men att Åhlens ville ha en reaktion är väl ganska självklart. Troligen ville de chockera och starta en konstruktiv diskussion om rasism, normer och genus.

Att sedan - vad jag förstått - barnet i reklamen är den som blivit påhoppad och förföljd ... ska man bli chockad är det väl över det faktumet i så fall.
Senast redigerad av pillowpop 2016-12-05 kl. 22:50.
Citera
2016-12-05, 22:49
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Hade det varit en blond lintott i Afrika vilket land som helst så hade ungen slitits i stycken.

Möjligen i ett outvecklat land med noll utbildning där man inte har en helhetsbild av världen och fortfarande tror på ockultism och liknande.
Citera
2016-12-05, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Nu snurrar du till allt. Jag säger bara sanningen, jag reagerade inte på bilden.
Jag reagerar sällan på reklam överhuvudtaget.

Däremot reagerar jag på hysteriska foliehattar som skämmer ut sig och gråter ut på sociala forum. Över en reklambild. På ett barn. Från Åhléns.

Som på allvar sitter framför skärmen och känner sig kränkt över att en mörkhyad unge är utklädd till Lucia. Det är INTE normalt. Det är hysteri och paranoia.

I verkligheten är det drösvis med barn (av varierad etnicitet) som klär ut sig till Lucia den 13 december i Sverige varje år. De blonda kvinnliga Luciorna är försvinnande få i jämförelse. Så ser traditionen ut i vårt land.

Jag skiter i huruvida du reagerar på reklam eller ej.

Blonda lucior har alltid varit norm i Sverige och är helt normalt vare sig du vill det eller inte. Men om jag föredrar enbart blonda kvinnor som lucia i Sverige, har du problem med det isåfall?

Du förstår verkligen inte problemet som ligger bakom allt detta. Du får det att låta som att jag har problem med svarta småpojkar, vilket jag inte har. Det är inte det där handlar om.

Sveriges förfall är hugget i sten när dess befolkning inte ens förstår problemen. Säger som Crille P: Det är så jävla kört!
Citera
2016-12-05, 23:00
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerealtubeman
Är det någon som tog skärmdumpar av kommentarerna. Åhléns raderade kommentarerna rätt snabbt enligt artiklarna.

Jag har svårt att förstå hur föräldrarna kan låta sim pojke vara Lucia i en rikstäckande reklam. Finns en stor risk för mobbning av jämnåriga i skolan.

Det här var givetvis en cyniskt kampanj av ett stort företag. Åhléns har säkert räknat med hatiska kommentarer för uppmärksamhet. Att ett litet barn placeras i skottgluggen rör inte Åhléns i ryggen. Jag hoppas föräldrarna får ett fett arvode. Åhléns har tjänat bra på exponeringen. En exponering Åhléns inte fått om det varit en tjej som Lucia.

Det är uppenbart att Sverige har problem. Tar vi bort det faktum att en pojke var Lucia förvånar det mig att hudnyans spelar in så stort. Är det inte viktigare att bevara traditioner, få fler att kunna relatera exempelvis till Lucia. Vi ska vara stolta över svenska traditioner och inkluderade Traditionerna ska bevaras och föras vidare.

Jag gjorde ett par försök med det gick blixtfort med raderingen och fylldes på snabbt med bara positiva inlägg.
Citera
2016-12-05, 23:03
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Inlägget på Facebook har 35.000 gilla- och kärleksreaktioner. På nätet uppmanas sociala medie-användare att ösa kärlek över bilden på den lilla lucian och använda hashtaggen #JagÄrHär.
#JagÄrHär och dessa jävla hjärtan blir folk pådyvlade av att klicka dit, på tantens arbetsplats, uppmaningar från pojkens frita, av föräldrar i hans knattelag mfl
Tror tanten har klickat både här och där eftersom hon har en låg profil och flyter med utåt sett tack vare eller på grund av hennes jobb.
Ett påtvingat tyckande från PK och en påtvingad norm att man måste tycka PK och att all mångfalt i alla former ska belönas med ett hjätreklick på facebook.
Åhléns i det här fallet tog in ett lite negerbarn för att skapa rubriker inte tu tal om annat. En utomordentligt smart reklamkupp.
Till och med SVT sprider Åhlèns reklam och pekar samtidigt med hela handen vilka normer som ska gälla i Sverige.
Varför får inte ett luciatåg bestå av en lucia med ljust hår längre? Det är ju så vi har utformat luciafirandet i Sverige och om man har det annorlunda i andra länder så är det ju deras tradition.
Vi har till och med hela luciatåg med bara lucior på skolorna enkom för att de svenska barnen har så dåligt psyke så de klarar inte av att bara vara tärna, tomte eller pepparkaksgubbe. Även om det nu är föräldrarna som blir kränkta och putt
och pepparkakskostymeringen är väl inte tillåten i en del luciatåg för det kunde tolkas som om de försökte klä barnen som små negrer
Om invällarna ska integreras i samhället så ska de väl lära sig vad vi har för traditioner och seder och sedan antingen ta del eller avstå från att delta
Citera
2016-12-05, 23:06
Medlem
Lostworlds avatar
Hade man velat vara verkligt provocerande så hade man använt sig av en blond, vit, vacker kvinna som lucia.
Vita människor är närmast undantag inom svensk reklam idag.
Ska man skildra en familj så är det nästan alltid någon form av blandrasvariant.
Visar man flera kvinnor i en grupp så kanske en kvinna är blond och vit (https://www.youtube.com/watch?v=kj3cmpp0l4Y).
Detta i ett västerländskt land med en ursprunglig etniskt vit befolkning...
Företagen är således mer angelägna om att vara politiskt korrekta än att tänka på sina kärnmålgrupper och deras möjligheter till identifikation.
Ser man inte propagandan bakom detta så är man allt bra naiv, blind och hjärntvättad...
Senast redigerad av Lostworld 2016-12-05 kl. 23:20.
Citera
2016-12-05, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roughed
Just saying what?

Ja klart som fan det kommertas upp i media, massor fok attackerade en pojke pga hans hudfärg..

Och folk som säger att föräldrarna borde ha fattat, är det verkligen så en förälder ska vara? Nej min son du får inte vara lucia för att du är en svart pojke? Vafan är det för integration? Är inte hela debatten om invandrare grundat på att dem inte integrerar sig? och så fort en pojke med invandrar bakgrund gör något som är mega svenskt blir rasisterna förbannade? Vafan bli glad att det finns invandrare som integrerar sig, det hjälper ju Sverige i längden.

Du har ju missat hela poängen och idén bakom reklamen. Du är exakt så lurad feministerna vill att du ska vara.

De ställer dig mot två alternativ uppbyggda av falska premisser. Antingen köper du idén om den svarta luciapojken (då går du fri) eller så gör du det inte. Då är du rasist och har förlorat.

Alternativet att inte ogilla svarta småpojkar överhuvudtaget men ändå anse att det är onödigt att göra dem till Lucia i en reklam som symbol för identitetspolitik, eftersom det förmodligen inte finns i verkligheten, existerar inte, tillsammans med alla andra alternativ.

Folk har inte problem med ungens hudfärg, utan hela konceptet med reklamen. Lucia är en stark svensk tradition och nu tycker många Åhléns har pissat på deras tradition.

Personligen är jag mindre konservativ av mig så mitt problem är inte själva brytande av traditionen, utan att de använder sig av en stackars pojke för att få fram sin propaganda. Jag använder ordet propaganda för det är exakt vad det är i ordets rätta bemärkelse.

Den pojken är förmodligen lika lite integrerad som alla andra i hans målgrupp. Lika utsatt och lika utanför. En luciautstyrsel kommer näppeligen hjälpa.

Du vet lika väl som jag att det inte finns en marknad för svarta porkar som vill vara lucia. Det handlar om något annat. De kunde inte bry sig mindre om varken pojken eller lucia.

Nu har detta tyvärr skadat den stackars pojken. Till vilken nytta?! När de dessutom förmodligen visste att folk skulle gå banans.
Senast redigerad av barfotalasse 2016-12-05 kl. 23:19.
Citera
2016-12-06, 00:24
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Föräldrars skyldighet är att skydda sina barn från att fara illa samt från fanatiska reklammakare. Barn är inte myndiga. Är du helt jävla dum?

Det är väl därför föräldrarna bad om att reklamen skulle tas bort. De vill skydda sitt barn från dom rasistiska analfabeterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in