2016-12-05, 10:52
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
...... Då det gäller Sara, Åsa och Helge är jag övertygad om att ingenting stämmer som media hittat på och att de inte ens själva fått chans att någonsin upptäcka vad saken gäller .....
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Så vem menar du har styrt dessa tre då?
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
.....Ett tips till dem som vill undvika inlägg man inte är intresserad av: Mata inte trollet!.....
Det verkar på mig som att flera här inte är riktigt övertygade om att den officiella historia som skvallercentralen nabo & co med låtsat gott umgänge från församlingen fortfarande försöker sprida är sann.
Den alternativa förklaring till händelserna som jag råkat bli övertygad om från annat håll kan jag förstå är skrämmande för de flesta. Faktum är ändå att Sara var utsatt för osund påverkan och var strängt övervakad av samhällsansvariga långt innan hon kom till Knutby. Detta typsamhälle var redan ett idealiskt forskningsfält för socialpsykologiska experiment som svenska psykförsvaret ihop med NATO bedrivit sedan gammalt i dessa trakter. Läs "Förfäras Ej - 50 år av SPF historia" och tänk efter!
Istället för att hjälpa dem som drabbats av förvirring i sin sociala roll till ett självständigt liv så blir starka personligheter som Sara, Åsa och Helge utnyttjade för intrigmakarnas experiment och utspelade mot varandra. Metoderna som förbjöds då de upptäcktes i USA under 80-talet har här ogenerat fått lov att fortsätta.
Citera
2016-12-05, 11:07
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Det verkar på mig som att flera här inte är riktigt övertygade om att den officiella historia som skvallercentralen nabo & co med låtsat gott umgänge från församlingen fortfarande försöker sprida är sann.
Den alternativa förklaring till händelserna som jag råkat bli övertygad om från annat håll kan jag förstå är skrämmande för de flesta. Faktum är ändå att Sara var utsatt för osund påverkan och var strängt övervakad av samhällsansvariga långt innan hon kom till Knutby. Detta typsamhälle var redan ett idealiskt forskningsfält för socialpsykologiska experiment som svenska psykförsvaret ihop med NATO bedrivit sedan gammalt i dessa trakter. Läs "Förfäras Ej - 50 år av SPF historia" och tänk efter!
Istället för att hjälpa dem som drabbats av förvirring i sin sociala roll till ett självständigt liv så blir starka personligheter som Sara, Åsa och Helge utnyttjade för intrigmakarnas experiment och utspelade mot varandra. Metoderna som förbjöds då de upptäcktes i USA under 80-talet har här ogenerat fått lov att fortsätta.
Och vilka är intrigmakarna då, enligt dig? Och svara nu för i helvete rakt ut utan en massa mumbo-jumbo!
Citera
2016-12-05, 17:40
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Människor i tro, P1 den 1 december 2016.

"Vi har haft en osund kultur i vår församling i Knutby"

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=416

Inslaget med Peter Gembäck om Knutby varar ungefär 15 minuter.
Det kommer först i programmet.

Man kan lyssna efteråt (missade tyvärr det mesta först).
Tack för tråden. Lyssnat på den självgode Peter Gembäck som nu vet att Gud leder honom rätt.
INGENTING blir rätt Peter Gembäck så länge som du "har mage" att kalla dig pastor och församlingsledare. Fattar inte denna människa att han ska lämna ledarskapet. Han har legat på
knä för Åsa och bedyrat henne sin kärlek ända fram till han ser sin chans att NU tar jag över.
Låt dessa stackars människor ha en chans att komma vidare i livet och slippa dig och det gamla
ledarskapet som du drivit tillsammans med Åsa och Urban i alla år. Johan G har ju åtminstone
tagit "time out" Han kan också lämna så klart.
Citera
2016-12-05, 19:15
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Tack för tråden. Lyssnat på den självgode Peter Gembäck som nu vet att Gud leder honom rätt.
INGENTING blir rätt Peter Gembäck så länge som du "har mage" att kalla dig pastor och församlingsledare. Fattar inte denna människa att han ska lämna ledarskapet. Han har legat på
knä för Åsa och bedyrat henne sin kärlek ända fram till han ser sin chans att NU tar jag över.
Låt dessa stackars människor ha en chans att komma vidare i livet och slippa dig och det gamla
ledarskapet som du drivit tillsammans med Åsa och Urban i alla år. Johan G har ju åtminstone
Och ingenting blir heller rätt så länge suspekta frikyrkoförsamlingar tillåts fortsätta att locka svaga själar som ledarna kan dupera och utnyttja för egen vinning..
Citera
2016-12-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Så här lät det 2014:

http://touch.metro.se/knutby-sa-lever-de-i-dag/EVHnai!7n4BN9ft0PMfI/

De hade "rannsaka sig" och vänt på stenar och fått en djupare kärlek till varandra. Ingenting om det "skavt" hela tiden som han nu säger i radioprogrammet. Allt var bara Helges fel. Ingenting kunde gjorts annorlunda.

Sedan tycker jag Pege nu kunde berätta hur det kom sig att han städade det där olycksdrabbade badrummet innan polisen fick komma och undersöka. På eget eller annans initiativ?
Citera
2016-12-05, 20:38
Medlem
iakttagares avatar
Tittar i en Dagentidning från den 25.e november om Knutbyhaveriet.

Ser att Peter Gembäck säger: Jag behöver hjälp med att se hur den här
kulturen har påverkat mig. Därför är det jätteviktigt att jag blir granskad
utifrån.

Jag håller fullständigt med Peter Gembäck. Han behöver säkert hjälp och han
behöver granskas. Kanske vore det lämpligt att ta time out under tiden.
Citera
2016-12-05, 21:49
Medlem
binocularss avatar
DDR... Muren föll, arkiven öppnades. När totalitära strukturer imploderar, kommer förvirringen först: Vad händer nu? Vad ska jag tro på? Vem kan jag lita på?

Så börjar människorna anförtro sig, söka svaren mera aktivt. Det avslöjas vem som spionerade på vem och vem som rapporterade vad - och till vem: Vännen var en svekfull baktalare, kamraten var okamratlig. "Keep your enemies close" må vara ett talesätt, men i det totalitära samhället är detta ofta en hemsk sanning och en grym verklighet.

Hur går man vidare? Pastorn verkar vara på rätt väg då han i AB talar om externa krafter, men finns den sanna strävan att göra upp? Att börja om? Om så inte är fallet, finns det - som Iakttagare framhåller - skäl att befara att det bara rör sig om en omvändelse under galgen och ett försök att vinna tid och ha flocken inom syn- och hörhåll medan en ny strategi tar form.

Vore jag där, skulle jag ge mig av. Nu. Inte i morgon.
Citera
2016-12-05, 22:18
Medlem
Teleslingas avatar
Alltid intressant när plötsligt nya - men initierade - åsikter poppar upp...
Citera
2016-12-05, 22:30
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Så här lät det 2014:

http://touch.metro.se/knutby-sa-lever-de-i-dag/EVHnai!7n4BN9ft0PMfI/

De hade "rannsaka sig" och vänt på stenar och fått en djupare kärlek till varandra. Ingenting om det "skavt" hela tiden som han nu säger i radioprogrammet. Allt var bara Helges fel. Ingenting kunde gjorts annorlunda.

Sedan tycker jag Pege nu kunde berätta hur det kom sig att han städade det där olycksdrabbade badrummet innan polisen fick komma och undersöka. På eget eller annans initiativ?

Nä, denna brådska var obegriplig.

Liksom att Helge och Helénes sovrum tapetserades om kort efter....
Citera
2016-12-05, 22:33
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Nä, denna brådska var obegriplig.

Liksom att Helge och Helénes sovrum tapetserades om kort efter....
Det lär ju finnas intressanta besudlingar bakom tapeter och under lister i den kåken. Undrar om den så omtalade Mora-blandaren finns på nåt polismuseum förresten..
Citera
2016-12-06, 10:48
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av binoculars
DDR... Muren föll, arkiven öppnades. När totalitära strukturer imploderar, kommer förvirringen först: Vad händer nu? Vad ska jag tro på? Vem kan jag lita på?

Så börjar människorna anförtro sig, söka svaren mera aktivt. Det avslöjas vem som spionerade på vem och vem som rapporterade vad - och till vem: Vännen var en svekfull baktalare, kamraten var okamratlig. "Keep your enemies close" må vara ett talesätt, men i det totalitära samhället är detta ofta en hemsk sanning och en grym verklighet.

Hur går man vidare? Pastorn verkar vara på rätt väg då han i AB talar om externa krafter, men finns den sanna strävan att göra upp? Att börja om? Om så inte är fallet, finns det - som Iakttagare framhåller - skäl att befara att det bara rör sig om en omvändelse under galgen och ett försök att vinna tid och ha flocken inom syn- och hörhåll medan en ny strategi tar form.

Vore jag där, skulle jag ge mig av. Nu. Inte i morgon.

En omvändelse under galgen är nog rätt uttryck.

Ha två saker i minnet när det gäller PeGe.

1. Alla i hans firma är församlingsmedlemmar.

2. Han hyr ut flera lägenheter till församlingsmedlemmar.

Slutsats: Han är så insyltad att han svårligen kan dra sig ur, av rent ekonomiska skäl.

Hellre då att han fått en "uppenbarelse" att allt tidigare har varit rent åt skogen, men att han nu "skådat ljuset". Vips, har man "vänt blad".

För alla oss som fortfarande har alla hans tidigare "predikningar" i gott minne, finns skäl att vara starkt skeptiska.
Citera
2016-12-06, 11:37
Medlem
Teleslingas avatar
1/ Vad gör egentligen Emma Gembäck till vardags? Är hon också beroende av församlingsbor för sitt uppehälle eller har hon ett riktigt arbete?
2/ Är namnet Gembäck påhittat och något paret tog när de gifte sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in