Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 16:09
  #4765
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Jag tyckte hon presenterade sig som Åsa, inte Agneta.

Det går snabbt, när man ska lyssna.

Faktiskt säger hon ÅSA FURUHAGEN, som Hatte...mindre än en minut från start.


Människor och tro, 1 december 2016 med Peter Gembäck:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=416
__________________
Senast redigerad av Angel of Peace 2016-12-02 kl. 16:12.
Citera
2016-12-02, 18:14
  #4766
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Jag tyckte hon presenterade sig som Åsa, inte Agneta.
Åsa Furuhagen. Tack, ja det var hon.

Citat:
Ursprungligen postat av flagella
I mina ögon är det konstigaste att UrFä går ut och tar på sig skuld. Det behöver ju inte innebära att han tycker han gjort fel. Vad det nu är han gjort.
I Knutby får man anta att det finns en skillnad mellan det de presenterar utåt (mot media, polis) och vad som verkligen händer.

Citat:
Ursprungligen postat av nabo
”Blåsten” är en tryckvåg när många nedtryckta sektmän reser sig ur förnedring. (Församlingens styrelse är enkönad.)
Så styrelsen hade fortfarande en funktion? Inom frikyrkoförsamlingen brukar det ju vara företagarna. Javisst, någon penningstark måste ju pröjsa, så det ger väl någon oberoende position. (Hur går det med fastighetsdottern från Göteborg förresten, är hon kvar som PaWa's tjej? Ska de gifta sig nu?)
Citera
2016-12-03, 12:37
  #4767
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
......Du verkar trots allt ha en del åsikter om Knutby. Vad tror du händer just nu? Hur tror du församlingen ser ut om ett år? Kommer ett nytt lock läggas på eller är det äkta nydaning vi är med om?
Några åsikter har jag inte men med erfarenhet av intrig och nyhetsmakeri inifrån riksmedia under statlig kontroll drar jag helt andra slutsatser av orsak och verkan i detta så typiska fall. Nu när man äntligen lyckats få Åsa att lämna Knutby och fått allt under kontroll är samhällsutvecklingen inte längre intressant för någon. Bara i skvallerforum som detta kommer den falska historien att ältas om och hållas vid liv. Knutby är igen en vanlig lån och bidragsberoende miniatyr av Sverige så som statsmakterna önskat. Det lär dröja ett par generationer eller vad man tror "40 år ökenvandring" innan något nytt och självständigt kan börja gro där igen.
Citera
2016-12-03, 18:07
  #4768
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Lustig sak för Pege att ljuga om. Det är väl aldrig "lögnens fader" som påverkar honom? Om jag var en av de 80 medlemmarna som påståtts rösta skulle jag känna mig liiite förvirrad! Men de kanske är vana.
Undrar om omröstningen gällande Peges fortsatta förtroende också blir imaginär?

Församlingen har omröstat, fast för syns skull, eftersom UF redan var sparkad och befann sig på långt avstånd från Knutby.
För att mörka skandalen fick UF, likaså för syns skull, i efterhand inkomma med en avskedsansökan. Styrelsen beviljade UF:s avskedsansökan
I sekter och diktaturer vill man utåt ge sken av demokratiska och normala förhållanden.
Citera
2016-12-03, 18:16
  #4769
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Så styrelsen hade fortfarande en funktion? Inom frikyrkoförsamlingen brukar det ju vara företagarna. Javisst, någon penningstark måste ju pröjsa, så det ger väl någon oberoende position.
PaWa lämnade styrelsen i samband med skilsmässan. Så nu är PeGe församlingens företagare, styrelsens starke man och församlingens (ende) pastor.
"L'État, c'est moi", sa Louis XIV.
"Knutby filadelfia c'est moi", menar PeGe.
Citera
2016-12-03, 18:36
  #4770
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
PaWa lämnade styrelsen i samband med skilsmässan. Så nu är PeGe församlingens företagare, styrelsens starke man och församlingens (ende) pastor.
"L'État, c'est moi", sa Louis XIV.
"Knutby filadelfia c'est moi", menar PeGe.

Jaha, då hänger allt på hur PeGe agerar.

Får hoppas han håller fast vid att nuvarande förändringar var helt nödvändiga, och att inget osunt får gro.
Citera
2016-12-03, 22:02
  #4771
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
.......I sekter och diktaturer vill man utåt ge sken av demokratiska och normala förhållanden.
När man upplevt socialfascismen ge falskt sken av demokrati gäller kanske att i viss mån låtsas på samma sätt annars låter det orimligt att församlingen skulle orka med hyckleriet på samma nivå som statsmakterna.
Citera
2016-12-03, 23:46
  #4772
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Åsa Furuhagen. Tack, ja det var hon.


I Knutby får man anta att det finns en skillnad mellan det de presenterar utåt (mot media, polis) och vad som verkligen händer.


Så styrelsen hade fortfarande en funktion? Inom frikyrkoförsamlingen brukar det ju vara företagarna. Javisst, någon penningstark måste ju pröjsa, så det ger väl någon oberoende position. (Hur går det med fastighetsdottern från Göteborg förresten, är hon kvar som PaWa's tjej? Ska de gifta sig nu?)
Hon verkar vara folkbokförd i Göteborg hos äldre dam förslagsvis mamman.
Citera
2016-12-04, 01:19
  #4773
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Åsa Furuhagen. Tack, ja det var hon.


I Knutby får man anta att det finns en skillnad mellan det de presenterar utåt (mot media, polis) och vad som verkligen händer.


Så styrelsen hade fortfarande en funktion? Inom frikyrkoförsamlingen brukar det ju vara företagarna. Javisst, någon penningstark måste ju pröjsa, så det ger väl någon oberoende position. (Hur går det med fastighetsdottern från Göteborg förresten, är hon kvar som PaWa's tjej? Ska de gifta sig nu?)

Ja, jag funderade också på det. Ska PaWa tjej och han ha någon framtid tillsammans med barn så måste det ske nu innan hon/de båda blir för gamla. Jag tycker inte att det är märkligt att det blivit skilsmässa mellan makarna Waldau utan snarare är jag överraskad att det dröjt så länge.

Även när det gäller ÅW och UF så har de väl egentligen varit tillsammans över 10 år. Nog känns det märkligt att de bara kan gå ifrån varandra från en dag till en annan, känslor måste det rimligtvis ha funnits efter alla dessa år(?)

Jag funderade innan på om inte PaWa ville skilja sig nu med tanke på att inte mista sin kära sedan många år. Waldaus har ju inte levt tillsammans, så att de inte saknar varandra kan jag förstå men båda har ju haft fasta relationer med andra sedan ett decennium tillbaka. (Hur knäppt det än kan låta med tanke på UF fru)
Citera
2016-12-04, 07:40
  #4774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
”Jag skäms, har svårt att möta människor”, har AA hörts säga. Hon tar alltså avstånd från ÅW. Medan ÅW slöar och är medioker (utom när det gäller manipulation) är AA plikttroget arbetande. Hon är den verkliga musikbegåvningen av systrarna. ÅW har sagt att hon fick sätta AA i hård tukt innan AA ”böjde sig” och fick bli del av Gränsta-noblessen.

Tack Nabo för denna och övriga mycket intressanta upplysningar! Det var väldigt värdefullt att få en så utförlig och ingående uppdatering av läget. Måtte dessa personer och övriga nu hitta tillbaka till ett något mer "normalt" församlingsliv. Väldigt mycket hänger förstås på hur PeGe hanterar sitt ledarskap.
Citera
2016-12-04, 07:50
  #4775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Församlingen har omröstat, fast för syns skull, eftersom UF redan var sparkad och befann sig på långt avstånd från Knutby.
För att mörka skandalen fick UF, likaså för syns skull, i efterhand inkomma med en avskedsansökan. Styrelsen beviljade UF:s avskedsansökan
I sekter och diktaturer vill man utåt ge sken av demokratiska och normala förhållanden.
Vilken tur att de röstade som förväntat då, så Ubbe slapp komma inlinkande igen, med tältet under armen. Det är ju tragiskt, men varför måste allt vara så dramatiskt? Ena dagen är man Jesus - nästa dag utkastad.

I vanliga världen (i min värld iallafall) säger folk kanske upp sig, har tre månaders uppsägningstid och blir därefter avfirade med kaffe och någon present kollegorna samlat till.

---

Detta verkar vara Peges företag: http://knutbybygg.se/ Flera medlemmar som jobbar där.
Citera
2016-12-04, 09:51
  #4776
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Detta verkar vara Peges företag: http://knutbybygg.se/ Flera medlemmar som jobbar där.
Vilka av PeGe:s åtta medarbetare på KnutbyByggs hemsida är INTE medlemmar i Knutby filadelfia? Svar: alla är medlemmar . På firman jobbar fler från församlingen än de som syns på hemsidan.

”ALLT IFRÅN KOJA TILL SLOTT” lyder fronttexten på KnutbyByggs hemsida. http://knutbybygg.se
Frontbilden växlar mellan
1. ”koja” - en stugnock
och
2. ”slott” - gemak med divan, kudde med kungakronor, modellsegelbåt på stativ
Det senare är PeGes arbetsrum beskrivet av nabo i tidigare inlägg:
Citat:
Ett annat exempel på knutbyledarnas framtoning som sektens överklass är en bild i media där PeGe vilar på en divan i sitt arbetsrum. Pastor PeGes kvasipampiga rum i gammalmodig stil är inrett av ”designern” ÅW.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback