2016-12-04, 21:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipkin
Nog bröts det upp alltid.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Viola%20Widegren%201948/Scan%20296%20Page%2030_zpsmjz5xyai.jpg.html?sort=9 &o=20

Det låter befriande. Då har myndigheterna gjort något rätt i alla fall.
Citera
2016-12-04, 21:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vildkatter.

Här har nu diskuterats litet om vildkatter.

Dessa var hemska. Större än tamkatten och aggressiva utav bara den. Inte var det trevligt att som barn bege sig till utedasset nattetid med en ficklampa i nypan.

Dessa förökade sig också något rent otroligt. Jag har förståelse för att det sköts vildkatter. Inte bara under 1940-talet utan även under 1960-talet ute på landet.

Carl Widegren ansåg sig veta att det fanns gott om vildkatter i trakten. Eftersom han var gårdskarl menade han att det hörde till hans uppgift att jaga bort dessa.
Citera
2016-12-04, 22:39
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja kanske de var drabbade av vildkatter som väl var rätt vanligt förekommande men råkade ha ihjäl en grannes gårdskatt eller något och att det därav anmäldes och blev rättssak, "Kattgreven" låter ju som ett lite skämtsamt öknamn.

Jag minns inte just nu, men jag har för mig att Carl Widegren dömdes för att underlåtit att gripa in när hans bekant bussade hunden/hundarna på katten. Om påföljden blev böter eller något annat minns jag inte just nu, som sagt.
Citera
2016-12-04, 22:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dagsböter.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag minns inte just nu, men jag har för mig att Carl Widegren dömdes för att underlåtit att gripa in när hans bekant bussade hunden/hundarna på katten. Om påföljden blev böter eller något annat minns jag inte just nu, som sagt.

Dagsböter.
Citera
2016-12-04, 22:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pipkin
Ni som har lyckats få ut delar av utredningen, hur många sidor har den varit på?

Har inte räknat sidorna men det är en ganska tjock lunta.

Det hade gått att beställa betydligt mera av den stora och gedigna polisutredningen. Den mest intressanta tiden är dock för tiden december 1948 och under 1949.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-04 kl. 22:59.
Citera
2016-12-04, 22:57
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dagsböter.
Så var det, ja.
Tack!
Citera
2016-12-04, 23:03
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Så var det, ja.
Tack!

Min herre läser mina inlägg slarvigt. Glöm för all del inte gäldenärsbrottet, det fick han sitta för. En månad vill jag minnas.
Citera
2016-12-04, 23:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Min herre läser mina inlägg slarvigt. Glöm för all del inte gäldenärsbrottet, det fick han sitta för. En månad vill jag minnas.
Nja... Han var väl inte delaktig i själva brottet, dvs att plåga en katt, det han befanns skyldig för var underlåtenhet att avvärja djurplågeriet.

Och geldenärsbrottet, som han fick en månads fängelse för, hade väl inget med "katt-plågeriet" att göra.
Citera
2016-12-04, 23:21
Medlem
Pajosvs avatar
Kanske lite utanför ämnet, men...
Flera gånger har jag tänkt att "om det bara hade snöat lite natten mellan den 5 och 6 december 1948" så kanske vi inte hade suttit här och diskuterat och försökt lösa Sveriges mest mystiska olösta försvinnande.

Det är inte säkert att Viola hade varit vid liv idag ändå, hon kanske dog den 5 eller 6 december, men då hade man troligen i alla fall något litet halmstrå att gå efter. Det skulle kunna vara fotspår i snön från en eller flera personer som visat åt vilket håll Viola och eventuellt någon annan person hade gått.

Men snön föll inte denna natt...
Citera
2016-12-04, 23:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här har nu diskuterats litet om vildkatter.

Dessa var hemska. Större än tamkatten och aggressiva utav bara den. Inte var det trevligt att som barn bege sig till utedasset nattetid med en ficklampa i nypan.

Dessa förökade sig också något rent otroligt. Jag har förståelse för att det sköts vildkatter. Inte bara under 1940-talet utan även under 1960-talet ute på landet.

Carl Widegren ansåg sig veta att det fanns gott om vildkatter i trakten. Eftersom han var gårdskarl menade han att det hörde till hans uppgift att jaga bort dessa.

Ja, jag tror ryktet om hans hemskhet var överdrivet, sedan kan det givetvis funnits konflikter mellan Viola och fadern men det är väl rätt vanligt i åldern då barnen börjar bryta upp och bli mer självständiga. Hon var ju ännu inte myndig och föräldrarna var formellt ansvariga i en del avseenden.

Ja, det var nästan komiskt att höra berättas om dem men farsan var alltså riktigt rädd för att någon skulle slinka med in och bli instängd med honom och att de skulle attackera. Och de kunde ju vara som rävar fast i flock, stjäla höns m. m. Utöver att de sargade tamkatterna som skulle hålla möss borta från hönsfodret.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-04 kl. 23:56.
Citera
2016-12-05, 00:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Kanske lite utanför ämnet, men...
Flera gånger har jag tänkt att "om det bara hade snöat lite natten mellan den 5 och 6 december 1948" så kanske vi inte hade suttit här och diskuterat och försökt lösa Sveriges mest mystiska olösta försvinnande.

Det är inte säkert att Viola hade varit vid liv idag ändå, hon kanske dog den 5 eller 6 december, men då hade man troligen i alla fall något litet halmstrå att gå efter. Det skulle kunna vara fotspår i snön från en eller flera personer som visat åt vilket håll Viola och eventuellt någon annan person hade gått.

Men snön föll inte denna natt...

Jo det är sant, även om hin gått ner sig i ett kärr så hade man haft chans att hitta henne. Eller om hon tagit sig till väg och blivit upplockad av någon.
Man kan ju tycka att om någon plockat upp henne att de skulle hört av sig, men det är kanske inte säkert om hon sagt att hon blivit misshandlad och bortkörd?
Citera
2016-12-05, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hur lång är älven som Viola kan ha hamnat i? Det finns kanske hobbydykare i området som kan dyka i olika delar av älven och se om de kan hitta skelett i dyn?

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det låter bra att folk har försökt flera gånger. Men man kanske ska prova att dyka längs där älven mynnar ut i havet? Men det kanske har gjorts också. Sedan är det ju att leta efter en nål i en höstack också.

Från platsen där man kan förmoda att Viola försvann ner till havet är det ca 10 mil, landvägen. Men tveksamt om en människokropp kom förbi kraftverket i Forsse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in