2016-12-04, 17:29
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Problemet är att efter en tid avtar ju skriverierna (och snacket) om fallen. Försvinnanden är i hög grad färskvara medialt. Och när Johan och Helena försvann var antalet medier så mycket fler, och detta påverkar ju rapporteringens storlek.
Precis! Men även omständigheterna runt fallet spelar roll. Samma dag, eller möjligen dagen efter, Lisa Holm försvann, så försvann en annan yngre flicka. Det fallet fick ingen större uppmärksamhet i media trots att de nästan försvann samtidigt. Jag följde detta fall i media någon dag tills dess flickan kom tillrätta oskadd. Vad som hände Lisa Holm vet vi ju alla.

Vad berodde detta på, Lisa Holm-tråden på Flashback är ju gigantisk? Ja, Lisa Holm var en vacker ung tjej/kvinna som verkade vara väldigt omtyckt. Hennes far var militär med skyddade personuppgifter och familjen var svensk.

Den yngre flickan som försvann i samma veva var av utländsk härkomst. Men hon kom till rätta, som tur var.
Citat:
Framför allt här...
Jag, som tillhörandes allmänheten, dock med ett intresse för historia, hade själv aldrig någonsin hört talas om Viola eller några andra försvinnanden utöver dem som kvällspressen ständigt skrev om, som Johan och Helena. (Bra med detta delforum, med andra ord! Jag har lärt mig mycket här. )

Jag har en nära anhörig som är några år yngre än Viola och som växte upp långt ut på landet i ett litet samhälle. Hen hade bara den lilla lokala tidningen samt radio att tillgå när det gällde nyheter. När jag frågat hen om vad som skrevs eller diskuterades om andra större händelser, så har hen inga minnen av det jag frågat om. Däremot kommer hen ihåg Violas försvinnande.
Citera
2016-12-04, 17:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fick tidigt höra talas om Violas försvinnande.

Citat:
Problemet är att efter en tid avtar ju skriverierna (och snacket) om fallen. Försvinnanden är i hög grad färskvara medialt. Och när Johan och Helena försvann var antalet medier så mycket fler, och detta påverkar ju rapporteringens storlek.

Framförallt här...
Jag, som tillhörandes allmänheten, dock med ett intresse för historia, hade själv aldrig någonsin hört talas om Viola eller några andra försvinnanden utöver de nya fall som kvällspressen ständigt skrev om, som Johan och Helena. (Bra med detta delforum, med andra ord! Jag har lärt mig mycket här. )

Visst är det så. På Violas tid fanns det bara tidningar och radio.

Hennes försvinnande var något som man fick växa upp med. Var inte gammal då jag första gången fick höra talas om detta fall av äldre personer.
Citera
2016-12-04, 17:50
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag har en nära anhörig som är några år yngre än Viola och som växte upp långt ut på landet i ett litet samhälle. Hen hade bara den lilla lokala tidningen samt radio att tillgå när det gällde nyheter. När jag frågat hen om vad som skrevs eller diskuterades om andra större händelser, så har hen inga minnen av det jag frågat om. Däremot kommer hen ihåg Violas försvinnande.
Det tycks absolut ha varit en av den tidens stora mediala händelser i Sverige.

Ser nu att någon gjort en film av Violas historia, även om den inte har gjort något större avtryck:
Citat:
Den sista var "Svunnen Kärlek". Det är en otäck historia om en ung flickas försvinnande. Handlingen bygger på ett verkligt kriminalfall som utspelades i Norrland på 40-talet. Men på grund av svårigheter att få fram en autentisk 40-tals miljö utspelar sig filmen i nutid. Nore baserade historien på ett dokument på 1000 sidor beställt från tingsrätten i Härnösand.

http://www.angelfire.com/oh3/nore/omnore.html

http://www.imdb.com/title/tt3699716/

http://www.angelfire.com/oh3/nore/filmbilder.html
Senast redigerad av KeithRichards 2016-12-04 kl. 17:53.
Citera
2016-12-04, 18:02
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det vore intressant att att se hur lång denna tråd skulle vara om internet och FB fanns på 40-talet. Frågan är om 50 000 sidor skulle räcka...
Citera
2016-12-04, 18:48
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hur aktiv Carl var gällande djurplågeriet som gav honom öknamnet "Kattgreven" rådde det delade meningar om. Eva Marie hade en valp att leka med. Kanske var det "Spejans" valp? De övriga valparna i kullen slog han ihjäl.

Hur grymt det än kan låta var det inte så ovanligt att oönskade valpar och kattungar slogs ihjäl eller dränktes. Lever man på en gård och har erfarenhet av att slakta nöt och gris är det ett nödvändigt ont att avliva djur. Nu vet inte jag om Eva Maries valp var efter Spejan och hur omständigheterna var - men var kullen resultat av en tjuvparning och valparna inte renrasiga var det kanske humanast så. Man svlivar djur som anses obekväma eller svåra att finna hem åt idag också.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Heh på den tiden var det väl vanligt med att det kunde bli kolonier av vildkatter kring gårdarna. Inte ovanligt att dessa ibland snarades. Skinnen ansågs av vissa vara bra mot ryggvärk och reumatism, och som tofflor.
Vildkatterna var inte gulliga och trevliga utan kunde väl vara riktigt otrevliga i flick på den tid många var tvungen att gå på utedass. Så "kattgreve" kanske refererar till något på den tiden trivialt.

Med risk för att bli anklagad för att vara snobbig, detta är den ursprungliga kattgreven:

http://www.dn.se/arkiv/kultur/fraga-om-stockholm-kattgreven-blev-aldrig-kvitt-sitt-fula-oknamn/

Karl Widegren var dömd till böter för delaktighet i djurplågeri av en katt, oklart vad han gjorde eftersom ingen verkar sitta på domen. Dessutom ansågs han lite fisförnäm och hade adel i släkten. Voilà, en egen kattgreve i Västerbränna.
Citera
2016-12-04, 20:26
Medlem
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Viola%20Widegren%201948/Scan%20296%20Page%2034_zpsvwadeday.jpg.html

Är det någon som vet vem prästen som nämns i artikeln var?
Har det kommit ut vad CW förmedlade till denne?
Citera
2016-12-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Personligen tror jag att Viola dog genom en olyckshändelse genom drunkning. Men låt oss ponera att hon blev mördad (mord eller dråp). Det var ett nylagt cementgolv, om jag har förstått det rätt. Men det blev aldrig uppgrävt pga kostnadsskäl. Men har något brutit upp det golvet i efterhand? Om inte, kan nuvarande ägare tänka sig att skanna med hjälp av radar eller liknande?

Nog bröts det upp alltid.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Viola%20Widegren%201948/Scan%20296%20Page%2030_zpsmjz5xyai.jpg.html?sort=9 &o=20
Citera
2016-12-04, 20:44
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Det tycks absolut ha varit en av den tidens stora mediala händelser i Sverige.

Ser nu att någon gjort en film av Violas historia, även om den inte har gjort något större avtryck:

http://www.angelfire.com/oh3/nore/omnore.html

http://www.imdb.com/title/tt3699716/

http://www.angelfire.com/oh3/nore/filmbilder.html

Att det gjorts en film som delvis bygger på Violas försvinnande hade jag ingen aning om. Det ser, av bilderna att döma, ut att vara en riktig "B-film" om uttrycket tillåts. Jag förmodar att regissören inte vann en Oscarsstatyett...
Citera
2016-12-04, 21:20
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jo, jag känner till 70-årsregeln, men de har släppt så mycket av utredningen ändå. Någon gång under 2018 borde utredningen bli offentlig, då har det 70 år sedan hon försvann. Eller räknar man från det datum hon dödförklarades?

1948 + 70= 2018
Citera
2016-12-04, 21:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Hur grymt det än kan låta var det inte så ovanligt att oönskade valpar och kattungar slogs ihjäl eller dränktes. Lever man på en gård och har erfarenhet av att slakta nöt och gris är det ett nödvändigt ont att avliva djur. Nu vet inte jag om Eva Maries valp var efter Spejan och hur omständigheterna var - men var kullen resultat av en tjuvparning och valparna inte renrasiga var det kanske humanast så. Man svlivar djur som anses obekväma eller svåra att finna hem åt idag också.

Med risk för att bli anklagad för att vara snobbig, detta är den ursprungliga kattgreven:

http://www.dn.se/arkiv/kultur/fraga-om-stockholm-kattgreven-blev-aldrig-kvitt-sitt-fula-oknamn/

Karl Widegren var dömd till böter för delaktighet i djurplågeri av en katt, oklart vad han gjorde eftersom ingen verkar sitta på domen. Dessutom ansågs han lite fisförnäm och hade adel i släkten. Voilà, en egen kattgreve i Västerbränna.

Ja kanske de var drabbade av vildkatter som väl var rätt vanligt förekommande men råkade ha ihjäl en grannes gårdskatt eller något och att det därav anmäldes och blev rättssak, "Kattgreven" låter ju som ett lite skämtsamt öknamn.

Min far berättade för mig om när han var liten, innan farmor och farfar byggde nya huset med WC om dessa strykkatter som var avsevärt större än de gårdskatter man hade för att hålla undan möss och råttor i uthusen Dessa vildkatter var aggresiva och strök kring höns-och kaninhusen (detta var i norrland under kriget där ransoneringskorten försvann på vägen) och det var vanligt att man snarade dem och gjorde muddar och andra värmande attiraljer av skinnen och kokade hundmat av resten. Hursomhelst, när farsan var luten brukade han den mörka tiden undvika att dricka eller äta på kvällen för att han var rädd för att behöva gå ut på dass om natten bland dessa katter som fräste och skriade och ögonen bara glimmade i mörkret i lyktsken.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-04 kl. 21:38.
Citera
2016-12-04, 21:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade 50 000 sidor räckt till?

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det vore intressant att att se hur lång denna tråd skulle vara om internet och FB fanns på 40-talet. Frågan är om 50 000 sidor skulle räcka...

Ja du det kan man verkligen fråga sig?

Hade internet och FB funnits 1948 så betvivlar att ens 50 000 sidor hade räckt till med tanke på det enorma intresset.
Citera
2016-12-04, 21:51
Medlem
Ni som har lyckats få ut delar av utredningen, hur många sidor har den varit på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in