2016-11-28, 13:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Ingenting som inte stöder dina resonemang är relevant, det har du bestämt och så är det.

Jodå, jag har ändrat mig, och också erkänt mig ha fel flertalet gånger under min tid på FB. Jag har inga som helst problem med att erkänna att jag haft fel om jag blir överbevisad om att jag har det.

Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Bland rabiata idioter som dig och andra peers till dig på diskussionsforum så är det bara "fakta på det" och en länk som duger.

Men för helvete... Är du helt dum i huvudet eller?

SJÄLVKLART är det bara verifierbara fakta som är aktuella om man diskuterar ett visst systems vara eller inte vara. Ormen har presenterat tre källor om vilka robotar danska fartyg bär: Den danska flottan, Janes och tillverkaren av de robotar som diskuterats. Vad har du presterat?

Du måste väl ändå inse att om någon kommer med källor, och en annan med enbart snack, så slår källor snack? Förstår du verkligen inte att ditt ord inte är aktuellt?
Citera
2016-11-28, 13:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Skälen till att de valde denna lösning är tre, och en blandning av geopolitik, säkerhetspolitik, ekonomi och fredsfundamentalism: De är önationer i ett stort hav, de måste därför ha en egen flotta samt att de inte kan använda atomdrift. Men ubåtar måste de alltså ändå ha.

Danskarna har väl sina stora fregatter av liknande skäl. De måste kunna patrullera på ytan vid Grönland och Färöarna. Sedan undandrog de sig sitt ansvar att patrullera med ubåt mellan Danmark och Storbritannien samt mellan Danmark och Norge.

Inget av ovanstående är något jag vänt mig emot. Jag håller, tvärtom, helt och hållet med.
Citera
2016-11-28, 14:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Inget av ovanstående är något jag vänt mig emot. Jag håller, tvärtom, helt och hållet med.

Om vi för ett ögonblick återvänder till frågan atomdrift/konventionellt så har den japanska ubåten Soryu en marschfart i u-läge på 6,5 knop. En atomubåt ligger på 20 knop, motsv. Det ger att atomubåten behöver ett 9,5 ggr så kraftfullt framdrivningsmaskineri. För att matcha detta så behöver Soryu utöka från fyra stirlingmotorer till 40. Tanken med flytande syre måste även den vara 40 ggr så stor etc.

Detta blir ekonomiskt helt ohållbart i jämförelse med en kärnreaktor som i princip är underhållsfri i 25 år varefter man byter hela klabbet eller skrotar hela båten.
Citera
2016-11-28, 16:43
Medlem
Citat:
Om vi för ett ögonblick återvänder till frågan atomdrift/konventionellt så har den japanska ubåten Soryu en marschfart i u-läge på 6,5 knop. En atomubåt ligger på 20 knop, motsv. Det ger att atomubåten behöver ett 9,5 ggr så kraftfullt framdrivningsmaskineri. För att matcha detta så behöver Soryu utöka från fyra stirlingmotorer till 40. Tanken med flytande syre måste även den vara 40 ggr så stor etc.

Detta blir ekonomiskt helt ohållbart i jämförelse med en kärnreaktor som i princip är underhållsfri i 25 år varefter man byter hela klabbet eller skrotar hela båten.

Ja, räckvidden är ju inte jättekort på Soryu eller Collins om man ser till hur långt de tar sig på en tank, men hastigheten är ju som sagt lite snigel. Det blir mycket dödtid om man kryper fram och tillbaka till uppdragsområden långt bort. Med atomarens fartresurser minskas dödtiden då ubåten är otillgänglig rätt saftigt, vilket även det påverkar ekonomin överlag.
Men som redan nämnt, Japans och Australiens val att inte bruka atomubåtar istället för överdimensionerade konventionella uåtar, har ju så att säga inte med ubåtarnas förmåga i sig att göra.
Citera
2016-11-28, 17:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Ja, räckvidden är ju inte jättekort på Soryu eller Collins om man ser till hur långt de tar sig på en tank, men hastigheten är ju som sagt lite snigel. Det blir mycket dödtid om man kryper fram och tillbaka till uppdragsområden långt bort. Med atomarens fartresurser minskas dödtiden då ubåten är otillgänglig rätt saftigt, vilket även det påverkar ekonomin överlag.
Men som redan nämnt, Japans och Australiens val att inte bruka atomubåtar istället för överdimensionerade konventionella uåtar, har ju så att säga inte med ubåtarnas förmåga i sig att göra.

Vartill ska läggas att om man konstruerar en konventionell ubåt enligt mitt inlägg ovan så får inte stirlingmotorerna, batterierna och tankarna plats i soryu-skrovet. Således får man ha ett större skrov vilket ytterligare ökar effektbehovet för framdrivningen. Det blir dyrt.

Men om man håller sig till små operationsområden vid kuster eller i innanhav så kan man nog snabbt räkna fram att en konventionell AIP-båt är överlägsen atomaren. Speciellt om man kan få fyra sådana konventionella för samma pris som en enda atomare.

Danskarna verkar dock förlita sig på vänskapligt sinnade grannländer för att lösa sitt ubåtsbehov. Själva seglar de omkring i stora fregatter, byggda enligt civil standard, och löser ordinära kustbevakningsuppgifter.
Citera
2016-11-28, 19:55
Avstängd
konstapels avatar
I princip varje valfritt land har väl en mer imponerande flotta än vad Sverige har? Visby kunde vara en bra korvett om det inte vore för de mycket kända och självvalda bristerna. Samma med A26...osv.
Citera
2016-11-29, 00:36
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman

Inte nog med att en atomubåt kan tillbringa en större andel av sin tid på plats i operationsområdet,
utan när det skiter sig och man märker att ingen av ens ubåtar är på plats där den behövs,
så har atomubåten mycket större förutsättningar att kunna ta sig dit innan kriget hinner ta slut.

Och för t.ex. Australien så är deras operationsområde enormt.
Från Indonesien till och med Papau Nya Guinea, så är det 8000km i östvästlig riktning,
d.v.s. som från Panamakanalen till Gibraltar
och från Papau Nya Guinea till och med Sydkorea, så är det 5000km,
d.v.s. som från Gibraltar till Svalbard.

Så för Australien så är valet av konventionella AIP-ubåtar ett rent politiskt beslut,
eftersom det innebär att det kan ta australiska ubåtar två veckor, eller t.o.m. en månad
att komma på plats om man tvingas gå i u-läge hela vägen.
Citera
2016-11-29, 00:49
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
I princip varje valfritt land har väl en mer imponerande flotta än vad Sverige har? Visby kunde vara en bra korvett om det inte vore för de mycket kända och självvalda bristerna. Samma med A26...osv.

Du tycker inte att du förminskar Svenska Marinen lite allt för mycket där? Jag menar, vi behöver ju bara ta Norge som exempel där man 2004 anskaffade 5st fregatter för totalt 21 miljarder NOK och där endast 4 av dessa seglat tillsammans en gång sedan dess, över tid så är 1 till 2 av dessa i operativt tillstånd, och där den femte fregatten används till reservdelar. De 6st moderna kustkorvetter som också anskaffats är även beslutade för avveckling mot år 2025. Andra exempel är Polen där en stor del av fartygsbeståndet är från 70-80-talet, eller Finland där bristen på ubåtar och ubåtsbekämpningsmateriel (torped och ubåtsjaktshelikopter) rimligtvis gör Sveriges flotta starkare.
Senast redigerad av Nehej 2016-11-29 kl. 00:52.
Citera
2016-11-29, 01:01
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Du tycker inte att du förminskar Svenska Marinen lite allt för mycket där? Jag menar, vi behöver ju bara ta Norge som exempel där man 2004 anskaffade 5st fregatter för totalt 21 miljarder NOK och där endast 4 av dessa seglat tillsammans en gång sedan dess, över tid så är 1 till 2 av dessa i operativt tillstånd, och där den femte fregatten används till reservdelar. De 6st moderna kustkorvetter som också anskaffats är även beslutade för avveckling mot år 2025. Andra exempel är Polen där en stor del av fartygsbeståndet är från 70-80-talet, eller Finland där bristen på ubåtar och ubåtsbekämpningsmateriel (torped och ubåtsjaktshelikopter) rimligtvis gör Sveriges flotta starkare.

Som sagt , våra korvetter kunde vara bra om vi inte självmant begränsade dem. Så nej, jag tycker inte att jag att "förminskar" den svenska marinen. Det finns ett enda land i Östersjön som kan uppträda som en regional stormakt och det har vi slumpat bort tack vare dåliga beslut.
Citera
2016-12-04, 20:14
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Danskarna hade inte råd, men konventionella ubåtar av lagom storlek kan helt klart fylla en uppgift i t ex området mellan Skagen och Norge. Jag hade hellre sett att dansken satsat på ubåtsvapnet, som det är nu verkar man mest ägna sig åt kustbevakning i Nordatlanten.

Men sådana ubåtar är inget för de stora havsvidderna, japanska Soryu gör t ex 6,5 knop uthålligt i u-läge.
En konventionell ubåt kan gå för snorkel och då kan de gå väsentligt snabbare.
Citera
2016-12-04, 20:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Inte nog med att en atomubåt kan tillbringa en större andel av sin tid på plats i operationsområdet,
utan när det skiter sig och man märker att ingen av ens ubåtar är på plats där den behövs,
så har atomubåten mycket större förutsättningar att kunna ta sig dit innan kriget hinner ta slut.

Och för t.ex. Australien så är deras operationsområde enormt.
Från Indonesien till och med Papau Nya Guinea, så är det 8000km i östvästlig riktning,
d.v.s. som från Panamakanalen till Gibraltar
och från Papau Nya Guinea till och med Sydkorea, så är det 5000km,
d.v.s. som från Gibraltar till Svalbard.

Så för Australien så är valet av konventionella AIP-ubåtar ett rent politiskt beslut,
eftersom det innebär att det kan ta australiska ubåtar två veckor, eller t.o.m. en månad
att komma på plats om man tvingas gå i u-läge hela vägen.
Nu uppfanns iofs snorkeln redan på 30 talet och vad jag har läst så är vare sig Australien eller Japan förbjudna att använda just den för att ladda och köra dieselmotorer när de förflyttar sig.
Citera
2016-12-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Nu uppfanns iofs snorkeln redan på 30 talet och vad jag har läst så är vare sig Australien eller Japan förbjudna att använda just den för att ladda och köra dieselmotorer när de förflyttar sig.

Det går ändå långsamt och dieseln är inget som räcker för evigt den heller. Därutöver är man synlig och en ubåt har usla sjöegenskaper. Undras i vilket skick besättningen är efter att ha rullat flera hundra mil för snorkel?

Att jämföra med att dra stavarna i en atomubåt och blåsa iväg i +30 knop på djup dit ingen sjögång når.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in