Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Så visst kan man patrullera Atlanten med konventionella ubåtar. Men det är bättre att överlåta denna patrullering till amerikanerna och britterna som ju redan har sina atomubåtar.
Och även om konventionella AIP-ubåtar har adakvat uthållighet och räckvidd i undervattensläget,
så är bristen på hastigheten och räckvidd ett problem.
En dansk konventionell AIP-ubåt som i ett skarpt läge ska upp till sitt operationsområde
utanför Nordnorge, kan t.ex. behöva 2 veckor för att ta sig dit med 5 knops fart i u-läge,
medan en atomubåt som går med 20 knop huvuddelen av vägen med 20 knop,
kan vara där på 3-4 dygn.
En konventionell AIP-ubåt kan inte heller skugga fientliga atomubåtar eller fientliga ytfartyg.
För danskarna är detta dock ovidkommande,
eftersom de är allergiska mot allt vad kärnkraft heter.
En möjlighet för dansken vore självfallet att ha dubbla besättningar
(något som många nationer borde göra med sina konventionella ubåtar
och i förekommande fall robotubåtar)
och basera sina hypotetiska ubåtar i Norge.
På så sätt så kan ubåtarna tillbringa mera tid till havs i sina operationsområden
och de som befinner sig i hamn skulle kunna nå operationsområdet snabbare.