Citat:
Ursprungligen postat av
thebandit777
Jag menar självklart var i menyn/vad en sådan funktion kallas.
Vet inte ens vad "mitt interface" innebär i detta fall.
Som sagt RTFM - Read The Fucking Manual !
Jag jobbar med _helt_ andra grejer än vad någon har hemma, jag har ingen aning om hur man konfar små hemmapryttlar.
"Interface" är en anslutning på routern, en kontakt. Du har minst två. En på "insidan" som kopplar ditt egna nät till routern (det kan i och för sig vara trådlöst också, då är "antennen ditt inre interface") Ditt andra interface är kontakten på "utsidan" som kopplar routern till operatören. I professionell nätverksutrustning har man många interface, ibland hundratals, och med olika egenskaper, t.ex koppar, fiber och olika hastigheter. Konfiguration, filtreringar m.m. brukar göras per interface. T.ex är det hål i huvudet att en router med inbyggd DHCP svarar på DHCP frågor som kommer utifrån. Det borde inte ens komma några DHCP broadcasts från det hållet och det är din operatörs fel om det gör det.
DHCP broadcasts, alltså förfrågningar om IP-adresser som datorer skickar ut när de slås på, kan inte gå mellan olika nätverk. Eftersom de skickas innan man ens har en IP-adress så skickas de bara med en ethernet-adress och kan inte passera en router. OM DHCP frågor från dina grannars datorer kommer hem till din router, och den kan svara på dem, så har operatören byggt ihop dig och dina grannar i ett enda IP-nät. Då är din router ingen router utan en switch. Du ligger i princip till sängs med grannarna. Det är billigt och enkelt för operatören men så gör man bara inte. Det är dålig kvalitet och inte seriöst. Du borde byta operatör eller trycka upp den du har i ett hörn och tala om vad som gäller. Du ska ha ditt eget IP-nät och inte bli ihopkopplad i samma nät som grannarna.