2016-12-04, 16:08
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
De med 169.xx. är "det rätta" som vi vill ha IDAG, dvs de försöker bara få en adress genom dhcp men lyckas inte.

Kolla de med 192.168.xx så att de INTE har en adress till dhcp-server.

Jo, dom har alla DHCP Server 192.168.1.1

Edit: Förtydligande: IP är alltså 192.168.1.x och DHCP server är 192.168.1.1
Senast redigerad av thebandit777 2016-12-04 kl. 16:14.
Citera
2016-12-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Jo, dom har alla DHCP Server 192.168.1.1

Edit: Förtydligande: IP är alltså 192.168.1.x och DHCP server är 192.168.1.1
Prova ipconfig -renew igen.
Citera
2016-12-04, 16:49
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Prova ipconfig -renew igen.

Samma fel: Kan inte nå DHCP servern.
Senast redigerad av thebandit777 2016-12-04 kl. 17:27.
Citera
2016-12-04, 18:53
Medlem
thebandit777s avatar
Inför testkörning imorgon, ska jag testa att stänga av allt under WAN-fliken på N56U?

Där kan jag disabla:

WAN
NAT
UPnP

Under WAN-NAT Passthrough kan jag disabla:

PPTP
L2TP
IPSec
RTSP
H.323
SIP
Citera
2016-12-04, 18:54
Medlem
Mike.Andersens avatar
Jag snackade precis med en släkting i Sundsvall och en granne hade lyckats göra samma tavla som dig. Hans efterblivna son tyckte att det var en bra idé att koppla port 1 i tjänstefördelaren direkt till LAN porten i routern.

Det slutade med att 250 andra hushåll gjorde en felanmälan på grund av störningar i deras internettjänst. Sedan fick han en faktura gällande felsökning a 1200:- per hushåll. Gubben fick inteckna kåken för att kunna betala fakturan.
Citera
2016-12-04, 18:59
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag snackade precis med en släkting i Sundsvall och en granne hade lyckats göra samma tavla som dig. Hans efterblivna son tyckte att det var en bra idé att koppla port 1 i tjänstefördelaren direkt till LAN porten i routern.

Det slutade med att 250 andra hushåll gjorde en felanmälan på grund av störningar i deras internettjänst. Sedan fick han en faktura gällande felsökning a 1200:- per hushåll. Gubben fick inteckna kåken för att kunna betala fakturan.

Låter osannolikt.
Citera
2016-12-04, 19:34
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Låter osannolikt.

Har du läst avtalet?

Citat:
6.4.3 Kunden är skyldig att betala ersättning för felsökning och förekommande felavhjälpning efter ServaNets vid var tid gällande prislista om felet är av ett slag som inte ServaNet svarar för.

Med sådana fel avses:

Att felet finns i kundens utrustning ansluten till överlämningspunkt.

Att felet förorsakats genom kundens nyttjande av förbindelsen på ett sätt som påverkar dess funktion.

Att felet förorsakats genom av kunden företagna ändringar eller ingrepp i förbindelsen som inte skett i enlighet med ServaNets instruktioner.

Att felet förorsakats genom kundens nyttjande av förbindelsen på ett felaktigt sätt eller genom försummelse av kundenI dennes personal eller tredje man.

Att kunden genom fysisk åverkan t ex grävning skadar installationen.

9.4 Har utrustning anslutits som stör trafiken och som kunden trots uppmaning inte omedelbart kopplat ur är kunden ansvarig för den skada som därigenom uppkommer, om störningen beror på kundens utrustning.
Citera
2016-12-04, 19:39
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Har du läst avtalet?

Så om Agda 63 råkar koppla in en kabel fel så kommer en faktura på 300.000?

Skärp dig.

Felet ligger hos Servanet som låter kunder koppla upp sig mot varandra i deras nät.

Nog med Off Topic nu.
Citera
2016-12-04, 20:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är inte så det funkar. Hos riktiga operatörer så dyker dessa rogue DHCP upp direkt i övervakningen och man kan stänga av dessa användare direkt om det är nu så att utrustningen verkligen tillåter DHCP från slutanvändare.
Citera
2016-12-04, 20:49
Medlem
thebandit777s avatar
Eftersom det blev lite OT-snack som kladdade ner tråden så repostar jag min senaste fråga:

Inför testkörning imorgon, ska jag testa att stänga av allt under WAN-fliken på N56U?

Där kan jag disabla:

WAN
NAT
UPnP

Under WAN-NAT Passthrough kan jag disabla:

PPTP
L2TP
IPSec
RTSP
H.323
SIP
Citera
2016-12-04, 21:28
Medlem
Citat:
Jag menar självklart var i menyn/vad en sådan funktion kallas.
Vet inte ens vad "mitt interface" innebär i detta fall.

Som sagt RTFM - Read The Fucking Manual !
Jag jobbar med _helt_ andra grejer än vad någon har hemma, jag har ingen aning om hur man konfar små hemmapryttlar.
"Interface" är en anslutning på routern, en kontakt. Du har minst två. En på "insidan" som kopplar ditt egna nät till routern (det kan i och för sig vara trådlöst också, då är "antennen ditt inre interface") Ditt andra interface är kontakten på "utsidan" som kopplar routern till operatören. I professionell nätverksutrustning har man många interface, ibland hundratals, och med olika egenskaper, t.ex koppar, fiber och olika hastigheter. Konfiguration, filtreringar m.m. brukar göras per interface. T.ex är det hål i huvudet att en router med inbyggd DHCP svarar på DHCP frågor som kommer utifrån. Det borde inte ens komma några DHCP broadcasts från det hållet och det är din operatörs fel om det gör det.

DHCP broadcasts, alltså förfrågningar om IP-adresser som datorer skickar ut när de slås på, kan inte gå mellan olika nätverk. Eftersom de skickas innan man ens har en IP-adress så skickas de bara med en ethernet-adress och kan inte passera en router. OM DHCP frågor från dina grannars datorer kommer hem till din router, och den kan svara på dem, så har operatören byggt ihop dig och dina grannar i ett enda IP-nät. Då är din router ingen router utan en switch. Du ligger i princip till sängs med grannarna. Det är billigt och enkelt för operatören men så gör man bara inte. Det är dålig kvalitet och inte seriöst. Du borde byta operatör eller trycka upp den du har i ett hörn och tala om vad som gäller. Du ska ha ditt eget IP-nät och inte bli ihopkopplad i samma nät som grannarna.
Citera
2016-12-04, 21:34
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte så det funkar. Hos riktiga operatörer så dyker dessa rogue DHCP upp direkt i övervakningen och man kan stänga av dessa användare direkt om det är nu så att utrustningen verkligen tillåter DHCP från slutanvändare.

Självklart, det var därför som jag nämde DHCP Snooping i mitt tidigare inlägg. Det finns inte en chans i världen att någon kan sätta upp en DHCP server och dela ut adresser till andra abonnenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in