Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-02, 17:30
  #1
Medlem
thebandit777s avatar
Servanet klipper min lina och säger att min utrustning utför störningar i nätet. Min router skickar tydligen ut IP till andra kunder i stadsnätet så deras anslutning går via min.

Hur är detta möjligt? Servanet har inga svar, dom säger att det är min utrustning som är felet, dom har "sniffat" det.
Citera
2016-12-02, 17:32
  #2
Medlem
Är din router lösenordsskyddad? Har du gästnät aktiverat?
Citera
2016-12-02, 17:33
  #3
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Är din router lösenordsskyddad? Har du gästnät aktiverat?

Ja, lösenordsskyddad.

Nej, inget gästnät.
Citera
2016-12-02, 17:39
  #4
Medlem
Vad är det för router och hur är den inkopplad?
Citera
2016-12-02, 17:47
  #5
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad är det för router och hur är den inkopplad?

Vägg - kabel till wan på (Asus RT-N65U i "Access point mode") kabel från lan till wan på Asus RT-N14U.

Får 10 publika IP från Bahnhof, 9 tas från N65 i access point mode. Övriga datorer/telefoner mm tar sin gemensamma publika IP från N14.
Citera
2016-12-02, 18:10
  #6
Medlem
Om din router "delar ut IP-adressser" så kör du alltså en DHCP-tjänst i den.
Det gör de flesta hemmaroutrar för att du ska få IP-adresser till dina grejer utan att behöva konfa varje dator med fast IP-adress.
Men DHCP är en tjänst på OSI level 2, alltså kan den spridas i switchade nät, men inte i routade (level 3). Om inte routrarna (operatörens routrar) är speciellt konfade för det.
Jag tycker det vore mycket märkligt om din operatör kör ett switchat nät eftersom det ger mycket sämre säkerhet mellan kunder. Men det är lika märkligt om de routar DHCP requests mellan kunder. Så jag tycker nog att även om felet är hos dig, så är det ett stort fel att deras nät inte filtrerar bort det. Det tycker jag ändå att du ska fråga dem om.
Lösningen hos dig är nog att konfa din router så att den bara svarar på DHCP på det interface som du har inåt, mot dina egna burkar. Om det nu går att styra det i din router. Om den envisas med att ta emot DHCP-requests och svara på dem - åt alla håll Så får du nog byta router, eller operatör.
Eller självklart, stänga av DHCP i routern och köra med fasta IP-adresser i alla dina burkar.
__________________
Senast redigerad av snowlady 2016-12-02 kl. 18:15.
Citera
2016-12-02, 18:20
  #7
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Vägg - kabel till wan på (Asus RT-N65U i "Access point mode") kabel från lan till wan på Asus RT-N14U.

Får 10 publika IP från Bahnhof, 9 tas från N65 i access point mode. Övriga datorer/telefoner mm tar sin gemensamma publika IP från N14.

En fråga, varför har du två accesspunkter? Stort hus?

Borde du inte köra den ena som accesspunkt och den andra som repeater?
Citera
2016-12-02, 18:29
  #8
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Om din router "delar ut IP-adressser" så kör du alltså en DHCP-tjänst i den.
Det gör de flesta hemmaroutrar för att du ska få IP-adresser till dina grejer utan att behöva konfa varje dator med fast IP-adress.
Men DHCP är en tjänst på OSI level 2, alltså kan den spridas i switchade nät, men inte i routade (level 3). Om inte routrarna (operatörens routrar) är speciellt konfade för det.
Jag tycker det vore mycket märkligt om din operatör kör ett switchat nät eftersom det ger mycket sämre säkerhet mellan kunder. Men det är lika märkligt om de routar DHCP requests mellan kunder. Så jag tycker nog att även om felet är hos dig, så är det ett stort fel att deras nät inte filtrerar bort det. Det tycker jag ändå att du ska fråga dem om.
Lösningen hos dig är nog att konfa din router så att den bara svarar på DHCP på det interface som du har inåt, mot dina egna burkar. Om det nu går att styra det i din router. Om den envisas med att ta emot DHCP-requests och svara på dem - åt alla håll Så får du nog byta router, eller operatör.
Eller självklart, stänga av DHCP i routern och köra med fasta IP-adresser i alla dina burkar.

Hur kollar jag om min router kan ställas in på att bara svara på mitt egna interface?
Citera
2016-12-02, 18:30
  #9
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
En fråga, varför har du två accesspunkter? Stort hus?

Borde du inte köra den ena som accesspunkt och den andra som repeater?

Det är två routrar. 😃 Men den första körs som accesspunkt för att kunna dela ut alla mina publika IPn.
Citera
2016-12-02, 18:40
  #10
Medlem
MisterMozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Hur kollar jag om min router kan ställas in på att bara svara på mitt egna interface?

192.168.1.x?
Citera
2016-12-02, 18:42
  #11
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
En fråga, varför har du två accesspunkter? Stort hus?

Borde du inte köra den ena som accesspunkt och den andra som repeater?

Repeater är aldrig bra och bör nästan alltid undvikas, bättre att köra accesspunkter med samma namn/lösen så att förhoppningsvis dina prylar byter över ganska smärtfitt när du rör dig runt i huset. Större företag vad jag har sätt (Som jobbar med nätverk) Kör bara accesspunkter i lokalerna.

Varje repeater halverar hastigheten, så fungerar den tekniken. Skippa det och kör accesspunkter..
Citera
2016-12-02, 18:42
  #12
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMozzi
192.168.1.x?

Mm, men sen då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback