2016-12-05, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Samma fel: Kan inte nå DHCP servern.

BRA!

Citat:
Inför testkörning imorgon, ska jag testa att stänga av allt under WAN-fliken på N56U?

Där kan jag disabla:

WAN
NAT
UPnP

Under WAN-NAT Passthrough kan jag disabla:

PPTP
L2TP
IPSec
RTSP
H.323
SIP

Jag rekommenderar dig att (alltid) disabla UPnP och L2TP.
Övriga kan inte "läcka" LAN-trafik, och är därför utanför nuvarande "problem".

Men eftersom du just nu bara har switch/LAN-sidan ansluten så har egentligen ingen av dessa någon inverkan, då de bara gäller mellan LAN<-->WAN i routerläget.
Därför kan jag tycka att du ska disabla UPnP och L2TP i N14U/routern också.

Så en "större" fråga är hur du kan få Servanet att acceptera denna (korrekta!) inkoppling...

(PS. Instämmer i att "Off topic" inte tillfört något relevant för dig i tråden.)
Senast redigerad av iconicatab 2016-12-05 kl. 04:19.
Citera
2016-12-05, 15:36
Medlem
thebandit777s avatar
Uppdatering:

Servanet aktiverade tjänsten i morse, har kopplat om och felsökt hela dagen.

Servanet tillåter inte kontakt mellan kunder i nätet, men vissa inom det kommunala bostadsbolaget har "föråldrad utrustning" och felet ligger där.

Bahnhof undersöker, men tycker att felet ligger hos Servanet.

Nuvarande uppställning:

Vägg kabel till LAN på N56U

ALLT avslaget, DHCP-server, WAN NAT UPnP + ALLT under NAT Passthrough + MASSA annat disablat.

INGEN dator ansluten, (datorerna med varsitt publikt IP har nätverkskort disablat)

ÄNDÅ har jag 26 klienter i listan när jag loggar in på N56U - rycker jag kabeln ur väggen återstår en, den dator som jag loggar in i N56U med.

Testade med N14 i samma läge - fick också extra klienter i listan, fyra stycken direkt.

Servanet vägrar åtgärda felet - "det ligger hos bostadsbolaget". Vad ska jag göra? Skulle en switch före övriga enheter hjälpa?
Citera
2016-12-05, 16:07
Medlem
8bitrages avatar
Edit: ignore me...
Senast redigerad av 8bitrage 2016-12-05 kl. 16:10.
Citera
2016-12-05, 17:48
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Servanet vägrar åtgärda felet - "det ligger hos bostadsbolaget". Vad ska jag göra? Skulle en switch före övriga enheter hjälpa?
En switch påverkar inte.

Det är som jag ser det två problem som samverkar för att ge detta problemet.

Det ena är att operatören uppenbarligen kopplat ihop sina kunder. En DHCP-request ska inte kunna nå dig om inte du delar interface med flera kunder i operatörens router (eftersom requesterna normalt inte kan ta sig igenom routern). Det gör att det är jävligt viktigt att din brandvägg är tät.

Problem två ligger hos dig. Din brandvägg är uppenbarligen inte tät eftersom din router tar emot dessa DHCP-requester och delar ut IP-adresser hej vilt. Eftersom det är fallet så är din router felkonfigurerad. Börja med att återställa den (det lär vara bättre än hur det är nu), stoppa in kabeln från väggen i WAN och dina burkar i LAN. Då är du nog betydligt mer rätt ute än det är nu. Gå sedan vidare efter det och konfigurera upp det du behöver.
Citera
2016-12-05, 18:08
Medlem
capmacs avatar
Citat:
ÄNDÅ har jag 26 klienter i listan när jag loggar in på N56U - rycker jag kabeln ur väggen återstår en, den dator som jag loggar in i N56U med.

Testade med N14 i samma läge - fick också extra klienter i listan, fyra stycken direkt.

Vilken lista? ARP eller IP ? ARP är normalt, de hör alla i fastighetens undermåliga switch. Det innebär inte att du delar ut IP till dem.

Citat:

Jävla konstig kommunikationsoperatör som inte äger & kontrollerar den utrustning som kunderna ansluts till, hur fasen skall de kunna leva upp till lagkraven om trafikspårbarhet tex.

En switch gör det du vill ISTÄLLET för din AP som egentligen inte är gjord för det du vill att den skall göra. Att bara sätta en switch framför hjälper inte ett skit, om något i ditt nät delar ut intern-IP på WAN så är det för att de inte fungerar korrekt. En switch hade dock vart väldigt mycket enklare att felsöka, men då får du dra kabel till dina externdatorer.

Om du måste ha fortsatt trådlöst kanske en switch och en riktig AP (som inte har massa router-funktioner, DHCP mm, kan vara bättre.

/capmac
Citera
2016-12-05, 19:21
Medlem
Vad jag förstår så har du kopplat enligt nedanstående.

[Vägguttag]----Wan-[ASUS RT-N56U]-Lan----Wan-[ASUS RT-N14U]

ASUS RT-N56U är bryggad som en accesspunkt.

ASUS RT-N14U fungerar som en router och får en publik dynamisk IP från din ISP. Klienter ansluter till denna router och får 192.168.1.x adresser tilldelade via DHCP.

Din ISP påstår att du delar ut 192.168.1.x adresser till andra abonnenter.

Är det så jag ska tolka det hela?

Har din internetanslutning fungerat under denna tid?
Citera
2016-12-05, 19:43
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Vilken lista? ARP eller IP ? ARP är normalt, de hör alla i fastighetens undermåliga switch. Det innebär inte att du delar ut IP till dem.

Client list på Routerns flik: Network map.

Men nu när jag tänker efter så tror jag faktiskt inte att det stod "DHCP" bredvid klientens mac-adress, det gör det om jag loggar in i Router N14 där jag har mina egna DHCP-anslutna telefoner/laptops.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jävla konstig kommunikationsoperatör som inte äger & kontrollerar den utrustning som kunderna ansluts till, hur fasen skall de kunna leva upp till lagkraven om trafikspårbarhet tex.

En switch gör det du vill ISTÄLLET för din AP som egentligen inte är gjord för det du vill att den skall göra. Att bara sätta en switch framför hjälper inte ett skit, om något i ditt nät delar ut intern-IP på WAN så är det för att de inte fungerar korrekt. En switch hade dock vart väldigt mycket enklare att felsöka, men då får du dra kabel till dina externdatorer.

Om du måste ha fortsatt trådlöst kanske en switch och en riktig AP (som inte har massa router-funktioner, DHCP mm, kan vara bättre.

/capmac

Aha. Vad är att rekommendera, säkerhetsmässigt? Varför behövs en switch framför en AP?
Citera
2016-12-05, 19:45
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vad jag förstår så har du kopplat enligt nedanstående.

[Vägguttag]----Wan-[ASUS RT-N56U]-Lan----Wan-[ASUS RT-N14U]

ASUS RT-N56U är bryggad som en accesspunkt.

ASUS RT-N14U fungerar som en router och får en publik dynamisk IP från din ISP. Klienter ansluter till denna router och får 192.168.1.x adresser tilldelade via DHCP.

Din ISP påstår att du delar ut 192.168.1.x adresser till andra abonnenter.

Är det så jag ska tolka det hela?

Har din internetanslutning fungerat under denna tid?

Du har tolkat det rätt.

Min anslutning har fungerat utmärkt i 10 års tid på detta sätt.
Citera
2016-12-05, 20:09
Medlem
Citat:
Du har tolkat det rätt.

Det är bara en sak som jag inte riktigt har klart för mig, Servanet påstår att du har delat ut 192.168.1.x adresser till andra kunder i stadsnätet.

Då borde samtliga av dina enheter ha blivit tilldelade en 192.168.1.x adress. Då förstår inte jag hur internet kan ha fungerat på någon av enheterna.
Citera
2016-12-06, 05:36
Medlem
Citat:
Du har tolkat det rätt.

Så vad fann de/du/ni egentligen igår?

A. Ser de fortfarande en dhcp-server som delar ut 192.168.1.xx?
B. Lämnade de din anslutning påslagen/öppen?
C. Fick/får dina klienter som anslöt till N68U en IP-adress via dhcp? (Publik eller 192.168?)

A. Jag föreslår att du gör dig besväret att byta LAN-nät på din N14U till 192.168.77.1, så att det lättare syns om/att det är du som "läcker". Eller om det egentligen är någon av dina grannar på dum-switchen i huset.

C. Kanske de inte "släpper fram" Bahnhof ännu, så att endast EN publik adress i taget finns i ditt WAN-uttag ?

EDIT: För DIN del och det du vill göra, så spelar det ingen roll alls att det sitter en skit-switch i huset eller om Servanet är "oseriösa"/"inkompetenta" som kommunikationsoperatör.

Den enda "risken" jag ser just nu, är att nio av dina grannar surfar helt gratis via dina övriga publika adresser från Bahnhof.

Om du är beredd att börja lära dig lite grundläggande om LAN och tcp/ip, så rekommenderar jag att du skaffar dig en Mikrotik-router med WiFi.
Sedan kan du och Bahnhof lösa alltihop utan att Servanets kundtjänst/tekniker behöver vara inblandade, och du får lite bättre säkerhet på köpet.
Senast redigerad av iconicatab 2016-12-06 kl. 05:54.
Citera
2016-12-06, 07:59
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Så vad fann de/du/ni egentligen igår?

A. Ser de fortfarande en dhcp-server som delar ut 192.168.1.xx?
B. Lämnade de din anslutning påslagen/öppen?
C. Fick/får dina klienter som anslöt till N68U en IP-adress via dhcp? (Publik eller 192.168?)

Servanet slog igång anslutningen och lät mig felsöka ett par dagar. Jag ska ringa dem nu på morgonen och kolla om problemen kvarstår.

Jag frågade om MAC-adress, men fick till svar: "Det är massa olika".

De okända klienterna i "Client list" har 90% 192.168.1.1, några 192.168.1.xx. Jag är 99% säker på att det INTE stod "DHCP" bredvid MAC/IP-adress på klienterna. Mina egna enheter hade jag avaktiverat nätverkskortet på vid detta tillfälle.

Jag ändrade IP på N56U för att kolla om det blev någon skillnad, nu kommer jag tyvärr inte åt den. Får väl reseta den... MEN mina anslutna enheter får DHCP från Bahnhof, den ser jag genom ipconfig /all. Det var väldigt konstigt att mina enheter bakom N56U inte hade DHCP från Bahnhof innan/när linan klipptes. Så fort anslutningen var igång så fick de DHCP från Bahnhof, precis som de ska få.

Citat:
A. Jag föreslår att du gör dig besväret att byta LAN-nät på din N14U till 192.168.77.1, så att det lättare syns om/att det är du som "läcker". Eller om det egentligen är någon av dina grannar på dum-switchen i huset.

Ok! Ska göra det!

Citat:
C. Kanske de inte "släpper fram" Bahnhof ännu, så att endast EN publik adress i taget finns i ditt WAN-uttag ?

Nej, jag har alla 10 IP från Bahnhof nu

Citat:
EDIT: För DIN del och det du vill göra, så spelar det ingen roll alls att det sitter en skit-switch i huset eller om Servanet är "oseriösa"/"inkompetenta" som kommunikationsoperatör.

Den enda "risken" jag ser just nu, är att nio av dina grannar surfar helt gratis via dina övriga publika adresser från Bahnhof.

Om du är beredd att börja lära dig lite grundläggande om LAN och tcp/ip, så rekommenderar jag att du skaffar dig en Mikrotik-router med WiFi.
Sedan kan du och Bahnhof lösa alltihop utan att Servanets kundtjänst/tekniker behöver vara inblandade, och du får lite bättre säkerhet på köpet.

Ok.

Nja, det skulle vara om någon av mina datorer delar ut internet (det tror jag inte). Om man ansluter en ny dator så måste man logga in hos dhcp.bahnhof och skriva in mina lösenord, aktivera den nya datorn (mac-adressen på nätverkskortet), samt avaktivera en av de andra aktiva mac-adresserna som har en aktiv Publik IP.

Det skulle vara den 10e Publika IPn som N14U tilhandahar i så fall.

Men jag fattar ändå inte hur man kan tilldelas IP utan att ha loggat in på mitt SSID (men det har väl att göra med den udda anslutningen direkt till väggen antar jag.
Senast redigerad av thebandit777 2016-12-06 kl. 08:05.
Citera
2016-12-06, 09:23
Medlem
Okej! Jag tror att du "är framme" nu!

I alla fall så bör allt funka som du vill från ditt håll och dina maskiner!

Det kommer ALLTID att vara svårt för dig att nå din N56U, om du inte "offrar" en publik adress på den (i onödan). Eller är beredd att byta till en fast (ej dhcp) privat adress på den dator som ska accessa.

Jag hoppas verkligen att du använder WPA (ej WEP) och bra lösenord på båda dina WiFi, samt ha stängt av WPS innan du bytte lösenorden senast. (Om DU använder WPS, så kan GRANNARNA stjäla din lösen.)

Men byt LAN-nät på N14U, och notera alla dina tio-elva macadresser och ge till Servanet, ifall de fortfarande tror att det kommer någon 192.168.1.xx från dig.

Citat:
Servanet slog igång anslutningen och lät mig felsöka ett par dagar. Jag ska ringa dem nu på morgonen och kolla om problemen kvarstår.

Jag frågade om MAC-adress, men fick till svar: "Det är massa olika".

De okända klienterna i "Client list" har 90% 192.168.1.1, några 192.168.1.xx. Jag är 99% säker på att det INTE stod "DHCP" bredvid MAC/IP-adress på klienterna. Mina egna enheter hade jag avaktiverat nätverkskortet på vid detta tillfälle.

Jag ändrade IP på N56U för att kolla om det blev någon skillnad, nu kommer jag tyvärr inte åt den.
Men jag fattar ändå inte hur man kan tilldelas IP utan att ha loggat in på mitt SSID (men det har väl att göra med den udda anslutningen direkt till väggen antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in