Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Så vad fann de/du/ni egentligen igår?
A. Ser de fortfarande en dhcp-server som delar ut 192.168.1.xx?
B. Lämnade de din anslutning påslagen/öppen?
C. Fick/får dina klienter som anslöt till N68U en IP-adress via dhcp? (Publik eller 192.168?)
Servanet slog igång anslutningen och lät mig felsöka ett par dagar. Jag ska ringa dem nu på morgonen och kolla om problemen kvarstår.
Jag frågade om MAC-adress, men fick till svar: "Det är massa olika".
De okända klienterna i "Client list" har 90% 192.168.1.1, några 192.168.1.xx. Jag är 99% säker på att det INTE stod "DHCP" bredvid MAC/IP-adress på klienterna. Mina egna enheter hade jag avaktiverat nätverkskortet på vid detta tillfälle.
Jag ändrade IP på N56U för att kolla om det blev någon skillnad, nu kommer jag tyvärr inte åt den. Får väl reseta den... MEN mina anslutna enheter får DHCP från Bahnhof, den ser jag genom ipconfig /all. Det var väldigt konstigt att mina enheter bakom N56U inte hade DHCP från Bahnhof innan/när linan klipptes. Så fort anslutningen var igång så fick de DHCP från Bahnhof, precis som de ska få.
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
A. Jag föreslår att du gör dig besväret att byta LAN-nät på din N14U till 192.168.77.1, så att det lättare syns om/att det är du som "läcker". Eller om det egentligen är någon av dina grannar på dum-switchen i huset.
Ok! Ska göra det!
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
C. Kanske de inte "släpper fram" Bahnhof ännu, så att endast EN publik adress i taget finns i ditt WAN-uttag ?
Nej, jag har alla 10 IP från Bahnhof nu
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
EDIT: För DIN del och det du vill göra, så spelar det ingen roll alls att det sitter en skit-switch i huset eller om Servanet är "oseriösa"/"inkompetenta" som kommunikationsoperatör.
Den enda "risken" jag ser just nu, är att nio av dina grannar surfar helt gratis via dina övriga publika adresser från Bahnhof.
Om du är beredd att börja lära dig lite grundläggande om LAN och tcp/ip, så rekommenderar jag att du skaffar dig en Mikrotik-router med WiFi.
Sedan kan du och Bahnhof lösa alltihop utan att Servanets kundtjänst/tekniker behöver vara inblandade, och du får lite bättre säkerhet på köpet.
Ok.
Nja, det skulle vara om någon av mina datorer delar ut internet (det tror jag inte). Om man ansluter en ny dator så måste man logga in hos dhcp.bahnhof och skriva in mina lösenord, aktivera den nya datorn (mac-adressen på nätverkskortet), samt avaktivera en av de andra aktiva mac-adresserna som har en aktiv Publik IP.
Det skulle vara den 10e Publika IPn som N14U tilhandahar i så fall.
Men jag fattar ändå inte hur man kan tilldelas IP utan att ha loggat in på mitt SSID (men det har väl att göra med den udda anslutningen direkt till väggen antar jag.